تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى‏آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806402885




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صنعتی که محیط زیست را سرشکسته کرد/ ماجرای آشغال سنگ های میلیاردی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > لرستان مهر گزارش می دهد؛
صنعتی که محیط زیست را سرشکسته کرد/ ماجرای آشغال سنگ های میلیاردی
خرم آباد - خبرگزاری مهر: ضایعات صنعت سنگ در حالی محیط زیست را آلوده کرده و مخاطرات زیادی در زمینه آلودگی های زیست محیطی به دنبال دارد که همین ضایعات در صورت بازیافت و استفاده مجدد می توانند میلیاردها تومان پول را به جیب لرستان سرازیر کنند.



به گزارش خبرنگار مهر، فعالیت واحدهای سنگبری و صنایع حوزه سنگ به رغم اینکه بخش عمده ای از صنعت لرستان را شامل می شود اما مخاطرات زیست محیطی این صنعت همچنان گریبان محیط زیست طبیعی و انسانی این استان را گرفته است. گرد و غبار حاصل از فعالیت سنگبریها، پسماندها و ضایعات ناشی از فعالیت این واحدهای صنعتی تنها بخشی از آلودگی های صنعت سنگ در لرستان است، آلودگی که سالهاست به رغم اینکه صدای مردم و متولیان را درآورده ولی برای فع آن چاره اندیشی نشده است. 60 درصد فعالیت سنگبریهای لرستان تبدیل به ضایعات می شود این در حالیست که پیش از این محمد حسین بازگیر مدیر کل محیط زیست استان لرستان مدعی شده بود که 60 درصد فعالیت سنگبریهای استان تبدیل به ضایعاتی می شود که برای محیط زیست مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی به برخی از این مشکلات اشاره کرده و ادامه می دهد که آب ناشی از فعالیت سنگبریها تبدیل به پودری می شود که در اثر پخش شدن آن در بافت خاک یا در رودخانه ها موجب آلوده شدن محیط زیست شده و خاک را به سمت قلیایی شدن می برد و این آلودگی ها تاثیر سویی روی رشد گیاهان دارد. بازگیر یکی دیگر از ضایعات سنگبریها را لاشه سنگ ها عنوان کرده و می گوید: علاوه بر این پودرهای حاصل از فعالیت سنگبری ها با جذب آب تبدیل به سیمانی می شود که زمین کشاورزی را از حاصلخیری می اندازد و از سوی دیگر رها کردن لجن های حاصل از فعالیت سنگبریها در کنار جاده ها و رودخانه ها منظره زیست محیطی را با مشکل جدی مواجه می کند. ضایعاتی که 100 میلیارد تومان می ارزند و اما در این میان باید از دو دیدگاه به چالش "ضایعات" در صنعت سنگ پرداخت. از یک سو سرمایه ای که به راحتی از پیکره این صنعت جدا شده و در قالب ضایعات دور ریخته می شود و از سوی دیگر زخمی که این ضایعات بر پیکره محیط زیست وارد می کند و اثرات تخریبی بلندمدتی که بر جای می گذارد. پژوهش هایی در زمینه ضایعات صنعت سنگ از سوی متولیان امر انجام شده آمار و ارقام قابل تاملی به دست داده است به طوریکه رئیس اداره آموزش، فناوری و صنایع نوین سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان معتقد است که ارزش افزوده ضایعاتی که از صنعت سنگ بر جا می ماند حجمی بالای 100 میلیارد تومان در سال را شامل می شود.

از یک سو دورانداختن این سرمایه میلیاردی موجب دغدغه مسئولان در این بخش شده و از سوی دیگر حجم تخریبهای زیست محیطی ناشی از این ضایعات به اندازه ای است که تاکنون بارها در جلسات کارگروه پسماند به این معضل زیست محیطی اشاره شده است. مدیریت مناسبی در زمینه دفع ضایعات ﺳﻨﮕﺒﺮﯼ ها ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ پیمان تابعی رئیس اداره آموزش، فناوری و صنایع نوین سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این رابطه به مهر می گوید: ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺳﻨﮕﺒﺮﯼ در استان ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺗﻮﻟﯿﺪ ضایعات ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺻﻨﺎﯾﻊ شده ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺻﺤﯿﺤﯽ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺯﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﻃﻠﺐ ﻣﯽ کند. وی با بیان اینکه در حال حاضر ﺩﺭ ﻣﺤﻞﻫﺎﯼ ﺩﻓﻊ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﯾﺰﯼ ﺷﺪﻩﺍﯼ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﺩﻓﻊ ﺻﺤﯿﺢ ضایعات ﺳﻨﮕﺒﺮﯼ ها ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ، تصریح کرد: ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ ﺟﺎﻣﻌﯽ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﻣﺘﻮﻟﯿﺎﻥ ﺍﻣﺮ ﺩﺭ راستای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺎﺯﯾﺎﻓﺖ، ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ، ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﯼ ﻭ ﺩﻓﻊ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﯾﻦ ضایعات ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺁﯾﺪ. تابعی به فعالیتهای انجام شده توسط اداره آموزش، فناوری و صنایع نوین سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما در این اداره کار استفاده مجدد از پسماند سنگبری ها را شروع کردیم اما دانش فنی و اقتصادی آن در استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 30 درصد از صنعت استان لرستان را سنگبری ها در اختیار دارند، عنوان کرد: اگر سازماندهی درستی در این زمینه صورت گیرد 30 درصد از مشکلات استان در حوزه صنعت حل می شود. استفاده از ضایعات سنگ در صنایع مختلف رئیس اداره آموزش، فناوری و صنایع نوین سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان یادآور شد: از ضایعات صنعت سنگ می توان برای تولید سنگ های مصنوعی استفاده کرد. همچنین این ضایعات در صنایع کاشی و سرامیک، کاغذ، نساجی و دیگر صنایع کاربرد دارند. تابعی عنوان کرد: پیشنهاد می شود موضوع ساماندهی پسماند و بازیافت ضایعات سنگ در استان به صورت یک خوشه صنعتی مطرح شود چرا که این موضوع می تواند سودآوری فراوانی را برای لرستان به همراه داشته باشد. وی با بیان اینکه دانش فنی این صنعت در کشور هم اکنون وجود ندارد، بیان داشت: این در حالیست که کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا و چین توانسته اند در این زمینه پژوهش های کاربردی را برای استفاده از ضایعات صنعت سنگ انجام دهند. در صنعت سنگ لرستان میلیاردها تن پسماند وجود دارد رئیس اداره آموزش، فناوری و صنایع نوین سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با یادآوری اینکه در بحث مدیریت پسماند اولین موضوع کاهش پسماندها است، عنوان کرد: در صنعت سنگ لرستان میلیاردها تن پسماند وجود دارد که یکی از اثرات مضر آن نابود کردن خاک محل فعالیت این سنگبری ها است.

تابعی عنوان کرد: این پسماندها کیفیت خاک را از بین می برند و باعث می شوند بافت های خاک به هم چسبیده شوند و امکان کشاورزی در خاک آن محل وجود نداشته باشد. وی یادآور شد: این در حالیست که ساماندهی ضایعات سنگ علاوه بر کاهش مخاطرات زیست محیطی می توان میلیاردها تومان سرمایه را برای لرستان به همراه داشته باشد. بنابر این گزارش استان لرستان 27 درصد تولیدات صنعت سنگ را در ایران و سه درصد تولیدات صنعت سنگ دنیا را راهی بازارهای داخلی و خارجی می کند و در حال حاضر بیش از 450 واحد سنگبری در استان لرستان در حال فعالیت هستند.


۱۳۹۳/۲/۱۵ - ۰۷:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن