تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837816777
فطرت از منظر استاد شهید مرتضی مطهری
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
بررسی جایگاه فطرت در کلام علامه شهید مطهری؛
فطرت از منظر استاد شهید مرتضی مطهری خبرگزاری رسا ـ استاد شهید مرتضی مطهری بحث فطرت را جزو مسائل کلیدی معارف اسلامی میدانسته و آنگونه که از کتاب فطرت ایشان بر میآید، عمدهترین دلایل گرایش بشر به دین و خدا را فطرت میداند.
درآمد
جایگاه میراث فکری و اندیشهای استاد شهید مرتضی مطهری در تاریخ فکر و فرهنگ معاصر ما، جایگاه یگانه و بیبدیلی است؛ چه اینکه استاد شهید مرتضی مطهری در نحوه اندیشه و عمل فکری خود، دارای شاخصههایی بود که در دیگران نبوده و یا به این شدت و قدرت و تناسب نبوده است. این شاخصهها آنقدر هستند که میتوان گفت استاد شهید در کار خود که همانا اندیشیدن در معارف اسلامی اعم از فرهنگ، فلسفه و... است، میراثی متدیک نیز به جای نهادهاند؛ یعنی در روش پژوهش و منظر نگاه به معارف دینی نیز انقلابی ایجاد نمودند.
از جمله این شاخصهها میتوان به مواردی اشاره کرد که میراث فکری استاد شهید را شکل میدهد. استاد شهید مرتضی مطهری تلاش بسیاری نمود که عمیقترین معارف را در عین حالی که عمق خود را دارا هستند، به آستانه جامعه بکشاند و در دسترس مردم تشنه معارف قرار دهد. این کار کار بسیار سخت و خطیری بوده است؛ زیرا چه بسیار افرادی بودهاند که از عمق و غنای معارف دینی کاستهاند، به این بهانه که این معارف قابل استفاده مردم عادی نیست. استاد شهید مطهری در عین اینکه این عمق تحقیقی را حفظ مینمود، با زبانی سهل و مناسب این معارف را به صورت روز آمد به دست تشنگان معارف میرساند.
از دیگر شاخصهها که استاد شهید در این شاخصه بسیار سرآمد بودند، نیاز سنجی در جامعه و توجه به معارفی در تاریخ فکر اسلامی که در روزگار معاصر چاره بسیاری از مشکلات بود. از جمله این معارف که استاد شهید آن را از هزار توی کتب اسلامی استخراج نمود و به جامعه ارائه نمود، مسأله فطرت در معارف اسلامی و دینی است. این مسأله در جهان کنونی بسیار کارآمد مینموده است؛ زیرا از یک سو تبلیغات کمونیستی نیازهای انسان و انگیزشها و انگیزههایش را فقط از نیازهای اقتصادی او میدیده است و از سوی دیگر معارف فکری غربی بشر را مفطور فطرت الهی نمیدانسته است و استاد شهید در این فضای تیره و تار از معارف چپ و غربی است که مسأله مهم فطرت را مطرح مینماید و آن را ام المسائل اسلامی بر میشمارد.
معنای فطرت
فطرت از نظر لغتشناسی مصدر نوع است بر وزن فعله که بر چگونگی دلالت مینماید. این ریشه در قرآن بسیار استفاده شده است و به معنای آفرینش و خلقت است و فطرت به معنی نوع خاص آفرینش است.(ن.ک: المیزان ج16 ص269 و نیز ن.ک: فطرت در قرآن)
«لغت فطرت که در قرآن آمده است، فطرة الله التی فطر الناس علیها چه لغتی است؟ ماده فطر ف، ط، ر مکرر در قرآن آمده است: فطرهن، فاطر السموات والارض، اذا السماء انفطرت به معنای منفطر به. در همه جا در مفهوم این کلمه، ابداع و خلق و... وجود دارد؛ بلکه خلق به همان معنای ابداع هست. ابداع به یک معنا یعنی آفرینش بدون سابقه. لغت فطره با این صیغه - یعنی بر وزن فعلة - فقط در یک آیه آمده است که در مورد انسان و دین است که دین فطرة الله است؛ «فاقم وجهک للدین حنیفا فطرة الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله». کسانی که به زبان عربی آشنا هستند، میدانند که وزن "فعلة" دلالت بر نوع، یعنی گونه میکند. جَلسة یعنی نشستن و جِلسة یعنی نوع خاصی از نشستن. جلستُ جلسةَ زید یعنی نشستم به گونه نشستن زید؛ همانگونه که زید مینشیند نشست.
چنانکه گفتیم، در قرآن، لغت "فطرت" در مورد انسان و رابطه او با دین آمده است؛ «فطرة الله التی فطر الناس علیها» یعنی آن گونه خاص از آفرینش که ما به انسان دادهایم، یعنی انسان به گونهای خاص آفریده شده است. این کلمهای که امروز میگویند ویژگیهای انسان، اگر ما برای انسان یک سلسله ویژگیها در اصل خلقت قائل باشیم، مفهوم فطرت را میدهد. فطرت انسان یعنی ویژگیهایی در اصل خلقت و آفرینش انسان».(فطرت ص19)
ام المسائل
چنانکه گذشت، استاد شهید مرتضی مطهری بحث فطرت را جز مسائل کلیدی معارف اسلامی میدانسته و آنگونه که از کتاب فطرت ایشان بر میآید، عمدهترین دلایل گرایش بشر به دین و خدا را فطرت میداند. ایشان در این باب میگوید: «بحث فطرت از یک طرف یک بحث فلسفی است. موضوعات مهم فلسفه این سه موضوع است: خدا، جهان و انسان. این بحث، بحثی است مربوط به انسان و میتوان گفت از یک نظر و از یک شاخه مربوط است به انسان و خدا، یک سر مسأله انسان است و سر دیگر آن، خدا. در منابع اسلامی، یعنی در قرآن و سنت، روی اصل فطرت تکیه فراوان شده است...؛ اینکه قرآن برای انسان قائل به فطرت است، یک نوع بینش خاص درباره انسان است».(فطرت ص13)
از این جمله استاد شهید مرتضی مطهری به خوبی روشن میگردد که به نظر ایشان بحث فطرت از این نظر دارای اهمیت است که این بحث، حلقه مفقوده بحث گرایش انسان به دین است؛ زیرا از نظر ایشان آنچه که انسان را به خدا و اندیشه خدا و ابراز بندگی و احساس دینی نسبت به موجود کل میکشاند، یک ربط درونی به نام فطرت است که گرایشها انسان را به سوی دین و موجود کل را توجیه مینماید و دینگرایی را ذاتی انسان مینماید و مسأله منشا دین را حل مینماید؛ چه اینکه در دوران مدرن، فلاسفه غربی تلاش زیادی برای توجیه گرایش انسان به دین نمودند که استاد شهید با مبنای فطرت به نقد این توجیهات میپردازد.
فطرت و منشأ دین
استاد شهید مطهری پس از بحث درباره فطریات انسانی از جمله حقیقت جویی و عشق و پرستش و...، به بحث در این باب میپردازد که عدهای که گرایشهای وجودی یا همان فطرت را منشأ دین نمیدانند، چگونه دست به توجیهات ناصواب درباره منشا دین زدهاند؛ «از نظر منکران اصالتهای انسانی این حرفهایی که ما به نام اصالتهای انسانی، شرافتهای انسانی، کرامتهای انسانی مینامیم، همه موهوم محض است؛ منتها بعضی از این منکرها میگویند موهومهایی است که مصلحت و منافع جامعه بشر اقتضا میکند که بشر این موهومها را بپذیرد و الا حقیقتی ندارد؛ مثلا صداقت در مقابل فریب و فریبکاری هیچ اصالتی ندارد؛ برای انسانی که میخواهد صادق باشد یا فریبکار، این دو هیچ فرقی نمیکند اگر همه مردم بخواهند فریبکار باشند به زیان همه مردم است؛ برای اینکه همه مردم بهتر به منافع خودشان برسند و زیان کمتری ببرند، ناچار باید این موهومات را پذیرفت، آنگاه فیلسوفانی آمدند و این حرفها را به مردم تلقین کردند که شرافت اقتضا میکند انسان صادق باشد و نه فریبکار، تا وجدانهای مردم را به این موهومات پایبند کنند. اینها موهوماتی است که به حال مردم مفید است و الا در واقعیت خود موهوم محض است. گروهی دیگر از همین کسانی که اینها را موهوم میدانند، هم موهوم میدانند و هم توصیه نمیکنند؛ توصیه به خلافش میکنند، مثل فلسفه نیچه که میگوید این موهومات را یک عده وضع کردهاند برای منافع خودشان، اگر کسی بتواند بر خلاف رفتار کند باید هم بر خلاف رفتار کند».(همان ص134)
فطریات انسانی
از منظر استاد شهید بینشها و گرایشهایی در انسان وجود دارند که این بینشها جزء فطریات انسان هستند؛ یعنی این بینشها و گرایشها در وجود انسان وجود دارند و یادگرفتنی و آموختنی نیستند. «در ناحیه دریافتها و شناختها این مسأله هست که آیا انسان دارای یک سلسله معلومات فطری، یعنی معلومات غیر اکتسابی هست یا خیر؟ ما الان هزارها تصور و تصدیق در ذهن خودمان داریم که بدون شک اکثریت قریب به اتفاق اینها اکتسابی است. از این آیه قرآن که در سوره مبارکه نحل است، «و الله اخرجکم من بطون امهاتکم لا تعلمون شیئا و جعل لکم السمع و الابصار و الافئده لعلکم تشکرون» بعضی خواستهاند استنباط کنند که همه معلومات انسان اکتسابی است و معلومات فطری در کار نیست. ظاهر آیه این است که وقتی خدا شما را از شکم مادرانتان بیرون آورد، هیچ چیز نمیدانستید؛ یعنی لوح ضمیر شما صاف و پاک بود و هیچ نقشی در آن نبود، چشم و گوش به شما داده شد که مسلما به عنوان نمونهای از حواس است و منحصر به چشم و گوش نیست و دل به شما داده شد که مقصود مایه تفکر است؛ یعنی در لوح ضمیر شما چیزی نوشته نشده بود، با قلم حواس و با قلم دل و عقل است که روی این لوح صاف چیزهایی نوشته میشود».(همان ص48)
استاد سپس فطریات در ناحیه خواستها را بر میشمرد: «قسمت دوم، فطریات در ناحیه خواستهاست. آیا انسان در ناحیه خواستهای خودش یک سلسله فطریات دارد یا ندارد؟ قسمت اول، شناختها بود؛ این میشود خواستها. این قسمت را ابتدا منقسم میکنم به دو قسم: به لفظش هم کار ندارم که اینجا غریزه باید گفت یا فطرت و یا چیز دیگر. خواستهای فطری یا غریزی انسان دو نوع است: جسمی و روحی. مقصود از خواست جسمی، تقاضایی است که صد در صد وابسته به جسم باشد؛ مثل غریزه گرسنگی یا خوردن، غذا خواستن، میل به غذا به دنبال گرسنگی. این یک امر بسیار مادی و جسمانی است؛ ولی غریزی است؛ یعنی مربوط به ساختمان بدنی انسان و هر حیوانی است. انسان بعد از اینکه به اصطلاح قدما نیاز به "بدل ما یتحلل" پیدا کرد، غذا هضم شد و احتیاج به غذای جدید پیدا شد، یک سلسله ترشحات در معده او پیدا میشود؛ بعد اینها به صورت یک احساسی در شعور انسان منعکس میشود؛ ولو انسانی که اصلا نداند. معده دارد، مثل بچه. بعد او برای اینکه این احساس خودش را خاموش کند، شروع میکند به غذا خوردن و وقتی غذا خورد، دیگر احساس هم از بین میرود؛ بلکه یک حالت نفرتی هم پیدا میکند و همین طور است غریزه جنسی. غریزه جنسی تا آنجا که به شهوت مربوط است و تا آنجا که به هورمونهای بدنی و ترشحات غدهها مربوط است، شک ندارد که یک امر غریزی است؛ خواه اسمش را فطری بگذارید و خواه نگذارید؛ یعنی امری است که اکتسابی نیست و به ساختمان انسان مربوط است. همچنین "خواب" ماهیت خواب هر چه میخواهد باشد؛ خستگی سلولها یا مسموم شدن سلولها در اثر کار زیاد و یا مصرف شدن انرژی که باز بدن باید انرژی بگیرد. هر چه هست، بالاخره مربوط به ساختمان جسمانی انسان است. اینها را معمولا میگویند امور غریزی. ما فعلا به این امور غریزی یا فطری جسمانی کاری نداریم. اینها از بحث ما خارج است. یک سلسله غرایز یا فطریات است در ناحیه خواستها و میلها که حتی روانشناسی هم اینها را "امور روحی" مینامد و لذات ناشی از اینها را هم "لذات روحی" مینامد؛ مثل میل به فرزند داشتن میل به فرزند داشتن غیر از غریزه جنسی است که آن مربوط به ارضاء شهوت است غیر از این، هر کسی مایل است فرزند داشته باشد و لذتی که انسان از داشتن فرزند میبرد یک لذتی است که شبیه این لذتها نیست؛ یعنی لذت جسمانی نیست...».(همان ص60)
استاد شهید مطهری اجمالا فطریات بشری را در پنج مقوله فطری دسته بندی میکند؛ این پنج مقوله عبارتند از: فطرت حقیقت جویی که موتور رشد و شکوفایی علمی و علاقه بیپایان بشر به دانستن است؛ گرایش به خیر و فضیلت که در جامعه بشری منشا اخلاق و زیست انسانی است؛ گرایش به جمال و زیبایی که منشا هنرهای گوناگون در تاریخ بشری است؛ گرایش به خلق و ابداع که در کنار گرایشهای دیگر از پایههای تمدن بشری و تفوق او بر طبیعت است؛ گرایش به عشق و پرستش که منشا دین و گرایشات عرفانی در بشر است.
استاد شهید این گرایشهای عمیق و فطری که توجیه ناپذیر هستند را دلیل عظمت و پیچیدگی وجود انسانی میداند و دلیل اینکه عرفای اسلامی انسان را عالم کبیر و جهان خلقت را عالم صغیر بر میشمرند را در این میداند که وجود انسان سرشار از گرایشها و بینشهای فطری است که منشا احساسات و دانشهای عمیق و ارزشمند مثل عشق و پرستش میشود. بنا بر این است که استاد شهید فطرت را ام المسائل اسلامی و از مهمترین حربههای دفاع از دین در روزگار معاصر بر میشمرد.
منابع:
1. فطرت- مرتضی مطهری
2. المیزان- سید محمد حسین طباطبایی- ترجمه محمدباقر موسوی همدانی
3. فطرت در قرآن- عبدالله جوادی آملی
هادی شاملو
/979/703/ر
۱۳۹۳/۲/۱۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]
صفحات پیشنهادی
یادواره بزرگداشت مقام معلم و استاد شهید مرتضی مطهری
یادواره بزرگداشت مقام معلم و استاد شهید مرتضی مطهریمراسم یادواره بزرگداشت مقام معلم و استاد شهید مرتضی مطهری صبح امروز شنبه در هنرستان اندیشه بجنورد برگزار شد عکس مریم داورنیا1393 02 13 - 14 17 دریافت کل گزارش تصویریبرگزاری جشنواره ˝نسیم مطهر˝ با حضور همسر استاد شهید مرتضی مطهری
برگزاری جشنواره ˝نسیم مطهر˝ با حضور همسر استاد شهید مرتضی مطهری خبرگزاری پانا همایش تجلیل از برگزیدگان طرح سبك زندگی در آراء و اندیشه های استاد مطهری با عنوان ˝طرح نسیم مطهر ˝ با حضور معاونین پژوهشی و پرورشی وزیرآموزش و پرورش در منطقه 4 برگزار شد ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ساعتزاویه اندیشههای استاد شهید مرتضی مطهری
زاویه اندیشههای استاد شهید مرتضی مطهری برنامه زاویه شبکه فرهیختگان الگوی استاد مطهری در مواجهه با غرب را بررسی میکنند به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه چهار برنامه امشب زاویه برای بررسی الگوی استاد شهید مرتضی مطهری در مواجهه ببزرگداشت مقام علمی استاد شهید مرتضی مطهری
سرای اهل قلم در سومین روز نمایشگاه کتاب برگزار میکند بزرگداشت مقام علمی استاد شهید مرتضی مطهری بزرگداشت مقام علمی استاد شهید مرتضی مطهری از برنامههای سرای اهل قلم در سومین روز بازگشایی بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب است که در ساعت 16 30 برگزار میشود به گزارش حوزه اددیدار جمعی از مسئولان بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری با آیت الله مظاهری
دین و اندیشه دیدار جمعی از مسئولان بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری با آیت الله مظاهری جمعی از مسئولان بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری و ستاد آیین بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله شهید مطهری با آیتالله مظاهری دیدار کردند به گزارش خبرگزاری مهر آیزندگینامه شهید استاد مرتضی مطهری
زندگینامه شهید استاد مرتضی مطهری امسال همزمانی آغاز هفته معلم با آغاز ماه رجب حال و هوای ویژهای را در جامعه بزرگ فرهنگیان و عموم مردم به پا کرده است فارس روز دوازدهم اردیبهشت ماه مصادف است با سیامین یادواره و بزرگداشت استاد شهید مرتضی مطهری که هر سال این روز گرامی داشته میشزندگینامه شهید استاد مرتضی مطهری/تقارن هفته معلم با ماه رجب
به مناسبت آغاز هفته معلم زندگینامه شهید استاد مرتضی مطهری تقارن هفته معلم با ماه رجب امسال همزمانی آغاز هفته معلم با آغاز ماه رجب حال و هوای ویژهای را در جامعه بزرگ فرهنگیان و عموم مردم به پا کرده است به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران روز دوازدهم اردیبهشت ماه مصادف است باتحقیق و پژوهش سریال استاد شهید مرتضی مطهری به پایان نزدیک می شود
تحقیق و پژوهش سریال استاد شهید مرتضی مطهری به پایان نزدیک می شود تهران-ایرنا-تحقیق و پژوهش سریال زندگی استاد شهید مرتضی مطهری ره پس از یکسال تلاش به پایان خود نزدیک شده است تولید سریال استاد شهید مطهری ره در سال 1393 در اولویت کار اداره کل تولیدات الف ویژه معاونت سیما قرار گرتحقیق و پژوهش سریال استاد شهید مرتضی مطهری به پایان خود نزدیک شده است
تحقیق و پژوهش سریال استاد شهید مرتضی مطهری به پایان خود نزدیک شده است تحقیق و پژوهش سریال زندگی استاد شهید مرتضی مطهری پس از یکسال تلاش به پایان خود نزدیک شده است به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سیما تولید سریال استاد شهید مطهری ره دردر دیدار با ستاد بزرگداشت استاد مطهری مطرح شد ظرفیت رسانه ملی در خدمت گسترش اندیشههای شهید مطهری
در دیدار با ستاد بزرگداشت استاد مطهری مطرح شدظرفیت رسانه ملی در خدمت گسترش اندیشههای شهید مطهریرییس رسانه ملی برای ساخت سریال شهید مطهری قول همکاری داد وی تأکید کرد ظرفیت رسانه ملی در اختیار نشر آراء شهید مطهری است به گزارش خبرگزاری فارس نشست ستاد بزرگداشت استاد مطهری به میزفرهنگ به مثابه روح نظام اجتماعی/ معنا و مفهوم فرهنگ از منظر استاد مطهري
دین و اندیشه فرهنگ به مثابه روح نظام اجتماعی معنا و مفهوم فرهنگ از منظر استاد مطهري خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه علامه مطهری بر این باور است که جسم انسان شخص او را تشکیل میدهد و روحش شخصیت او را شخصيت انسان به باورها و ارزشهای پذیرفته شده از سوی او بستگی دارد از اینگرامیداشت استاد شهید مطهری و نکوداشت روز استاد و معلم در منطقه 13
گرامیداشت استاد شهید مطهری و نکوداشت روز استاد و معلم در منطقه 13 اداره فرهنگی منطقه 13 به منظور پاسداشت سالروز شهادت علامه مرتضي مطهري برنامه های ویژه ای را پیش بینی و در دستور کار قرار داده است رزاقی معاون امور فرهنگی و اجتماعی منطقه در گفتگو با خبرنگار اجمبانی فلسفی شهید مطهری به سادگی قابل ابطال نیست/ مروری بر کتاب نظریه فرهنگی استاد مطهری
مبانی فلسفی شهید مطهری به سادگی قابل ابطال نیست مروری بر کتاب نظریه فرهنگی استاد مطهری فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت شهید مطهری در مقام یک اسلامشناس ژرفاندیش و متفکری که اندیشهاش ناظر به اساسیترین پرسشهای حوزههای مختلفگلباران مزار استاد شهید مطهری
گلباران مزار استاد شهید مطهری همزمان با ایام شهادت استاد مطهری و گرامیداشت مقام معلم مزار شهید استاد مطهری در حرم مطهر حضرت معصومه س گلباران شد به گزارش واحد مرکزی خبر در این مراسم که امروز در شبستان امام خمینی ره حرم مطهر و با حضور فرماندهان و مدیران و مسئول حوزه نمارییس حوزه علمیه اصفهان: شخصیت استاد شهید مطهری همیشه زنده است
رییس حوزه علمیه اصفهان شخصیت استاد شهید مطهری همیشه زنده است اصفهان- ایرنا- رییس حوزه علمیه اصفهان گفت شخصیت این شهید همیشه زنده است و هیچگاه فراموش نخواهد شد به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی دفتر رییس حوزه علمیه اصفهان آیت الله حسین مظاهری در دیدار با جمعی از مسوولاناستاد شهید مطهری الگوی وارسته در عرصه تعلیم تربیت هستند
استانها شمال آذربایجان غربی امام جمعه ارومیه استاد شهید مطهری الگوی وارسته در عرصه تعلیم تربیت هستند ارومیه – خبرگزاری مهر نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه از استاد شهید مطهری به عنوان انسان و الگوی وارسته در عرصه تعلیم و تربیت نام برد به گزارش خبرنگارامام جمعه اصفهان:خلوص نیت، رمز ماندگاری استاد شهید مطهری است
امام جمعه اصفهان خلوص نیت رمز ماندگاری استاد شهید مطهری است اصفهان- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت خلوص نیت رمز ماندگاری استاد شهید مطهری و آثار گرانقدر اوست به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان آیت-
گوناگون
پربازدیدترینها