تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818927327




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساخت نانوساختارهای دو بعدی اکسید روی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ساخت نانوساختارهای دو بعدی اکسید روی تهران-ایرنا-محققان دانشگاه شهید رجایی با استفاده از روشی ساده و ارزان، موفق به ساخت نانوساختارهای دوبعدی مختلف اکسید روی شده اند.


به گزارش ایرنا از ستاد ویژه فناوری نانو، نانو ساختارهای اکسید روی، زیست سازگار و ایمن هستند و می توانند در بخش های مختلف پزشکی به راحتی به کار گرفته شوند.
این ساختارها از نظر جذب اشعه فرابنفش نیز، دارای کاربرد های ویژه ای هستند و می توان از آن ها در ساخت پماد سوختگی و کرم های ضد آفتاب به عنوان جذب کننده قوی پرتو فرابنفش استفاده کرد.
از کاربرد های دیگر اکسید روی می توان به استفاده های آن در سلول های خورشیدی و حسگر گاز هایی از قبیل آمونیاک ، اوزن ، مونوکسید کربن و هیدروژن و تولید فوتوکاتالیست ها برای حذف آلودگی های محیط زیست اشاره کرد.
به گفته دکتر مریم صباغان، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی، هدف این تحقیقات تولید نانوذرات اکسید روی با ساختارهای مختلف و انتخاب مناسب ترین ترکیب به عنوان آند (قطب منفی) مورد استفاده در سلول های خورشیدی بوده است.
در این کار، تولید نانوساختارهای مذکور، با استفاده از روش سونوشیمیایی انجام گرفته است.
استفاده از این روش، سبب کاهش مدت زمان تولید نانوساختارهای اکسید روی می شود. در این گزارش، تنها در مدت زمان نیم ساعت نانوساختارهای اکسید روی تولید شده است. این روش، سبب کاهش انرژی مصرفی و افزایش بازده تولید می گردد.
صباغان افزود: چنانچه نانوساختارهای اکسید روی با ساختارهای مختلف و در محیط های یون مایع تولید شوند ، خواص نوری متفاوتی از خود نشان می دهند. مایعات یونی بر اساس نوع ساختار و غلظت، در حلال آرایش های متفاوتی خواهند داشت که نتیجه آن خود آرایی نانوذرات و ساختارهای مختلف آن ها خواهد شد.
بنابر نتایج حاصل شده ، استفاده از مایعات یونی مختلف منجر به ایجاد ساختار یکنواخت نانو صفحه در زمان 30 دقیقه شده است. همچنین کاهش اندازه ذرات نانوساختارهای اکسید روی و کاهش شکاف نوار آن ها، از دیگر مزایای استفاده از این مایعات است. ا
لازم به ذکر است این پروژه قسمتی از یک طرح کامل تر است که در آن به کمک روش های سبز، نانواکسیدهای فلزی با ساختارهای متفاوت ساخته شده و کارایی آنها در سلول های خورشیدی با یکدیگر مقایسه می شوند.
این کار تحقیقاتی با همکاری دکتر مریم صباغان، دکتر جواد بهشتیان (عضوهیئت علمی دانشگاه شهید رجایی) و سید علی محمد میرسعیدی (دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید رجایی) انجام شده و نتایج آن در Ceramics International( جلد 40) به چاپ رسیده است .
علمی(1)**1746**1440
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




13/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن