تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):براستى كه اين زبان كليد همه خوبيها و بديهاست پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815938229




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازی و اسباب بازی برای كودك یك و نیم تا دو ساله چگونه باید باشد؟


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
بازی و اسباب بازی برای كودك یك و نیم تا دو ساله چگونه باید باشد؟ سر و كله زدن با چالش­های كوچك مانند مرتب كردن اشكال یا انداختن توپ به سمت سبد حس پیشرفت را به كودك می­دهد و به رشد مهارت­های حل مسأله كه یكی از تجربه­های مهم در امر یادگیری اولیه­ یك كودك نوپا است كمك می­كند.

كودك در این سن چگونه بازی می­كند؟
 
·        کودک جنب و جوش زیادی دارد. به جلو، كنار ، عقب می­رود و می­دود.
·         می­تواند نخ یك اسباب­بازی را گرفته و دنبال خود بكشد یا با یك اسباب­بازی هل­دادنی بازی كند.
·         می­تواند روی چرخ­های مخصوص كودكان نوپا به سرعت حركت كند.
·         حركت مچ­های خود را هماهنگ می­كند.
·         می­تواند از پازل­ها استفاده كند و توپ را پرتاب كند.
·         دایره­ لغاتش می­تواند یك گستره­ 50 تا 200 واژه­ای باشد.
·         مشتاق است كه تلاش كند و هر چیزی كه با آن درگیر می­شود را امتحان كند.
·         می­تواند از جهت­ها پیروی كند.
·         می­تواند یك بلوك را روی بلوك دیگر بگذارد.
·         روی یك طرف كاغذ خط­خطی می­كند و طرف دیگر را نیز خالی رها نمی­كند.
·         دوست دارد كه با خمیر بازی خودش را سرگرم كند اما آن را به شكل  خاصی در نمی­آورد.
·         می­تواند حالات مختلفی از لذت گرفته تا خستگی و یا حسادت را از خود نشان دهد.
·         به نظر می­رسد چیزی كه پیشتر روی داده را درك می­كند و می­تواند چیزی كه پس از آن اتفاق می­افتد را پیش­بینی كند.
 
 
 
اسباب بازی های متناسب با این سن:
 
 
 
1-اسباب­بازی­هایی كه به هماهنگی دست و چشم كمك می­كنند
 
سر و كله زدن با چالش­های كوچك مانند مرتب كردن اشكال یا انداختن توپ به سمت سبد حس پیشرفت را به كودك می­دهد و به رشد مهارت­های حل مسأله كه یكی از تجربه­های مهم در امر یادگیری اولیه­ یك كودك نوپا است كمك می­كند.
 
هنگامی كه فرزندتان واكنش­ها و جزئیات اسباب­بازی را بررسی می­كند با تشویق­های غیر مستقیم مهارت های طبیعی كودك مانند جسارت را در او پرورش دهید. این تشویق ها به او اعتماد به نفس می­دهند تا بعداً بتواند از پس چالش­های بزرگتر نیز به خوبی بر آید.در این سن كودك به تدریج می­تواند بین رنگ­ها و شكل­ها و نام­هایشان ارتباط برقرار كند. با گفتن نام رنگ­ها با صدای بلند و اشاره به اسباب­بازی­هایش به تقویت این ارتباطات كمك كنید. در مورد اشكال یا سایر ویژگی­های ظاهری اسباب­بازی­های او هم همین روش را به كار ببرید.
 
به فرزند­تان كمك كنید مفهوم شمردن را درك كند. یكی از ویژگی­های مشخص اسباب­بازی را انتخاب كنید ( مثلا دندانه­هایش را) و نشان دهید كه چه تعداد از آن وجود دارد. همین طور كه به آنها ضربه می­زند بلند­بلند آنها را بشمارید و بگویید چند تای دیگر از آنها باقی مانده است.ضمنا، با نشان دادن و گفتن رو/زیر، بالا/پایین، درون/بیرون، سخت/نرم، از این اسباب­بازی ها برای بیشتر كردن میزان یادگیری مفاهیم و تقویت زبان­ استفاده كنید.
 
 
 
2- اسباب بازی های سواری­ باتری­خور آرام
 
پس از آن كه كودك یاد گرفت كه خودش حركت كند، مفاهیم اولیه مربوط به فاصله و جهت­ها را هم یاد خواهد گرفت. حالا او باید كنجكاوی كند، بهترین راه را برای دور زدن موانع پیدا كند و برای مسیرهای حركت خود برنامه داشته باشد. اسباب­بازی­های سواری می­توانند در تمرین این قبیل مهارت­ها به او كمك كنند و نیازش به استقلال را ه بر آورده كنند.
 
اطراف وسیله­ی نقلیه­ او را خلوت كنید تا به خاطر برخورد با اشیا خسته و ناامید نشود. همزمان با اینكه به تدریج كنترل بیشتری را به دست می­آورد، به تدریج یاد می­گیرد كه چگونه از موانع عبور كرده یا آنها را دور بزند.
 
او به سرعت یاد می­گیرد كه با كارهای خودش كنترل را به دست بگیرد. می­توانید با گفتن واژه­ها هنگامی كه عقب و جلو می­رود دركش از جهت­ها را هم بیشتر كنید و به او بگویید كه وسیله­اش را حركت دهد، آن را متوقف كند یا دور بزند.پس از آنكه كودك بر كنترل وسیله­ خود مسلط شد و فهمید كه چه طور بایستد و حركت كند، برایش یك مسیر كوتاه مشخص كنید تا آن را طی كند و در طول مسیر برایش راهنما­های مشخصی را قرار دهید. این كار باعث می­شود هنگامی كه حدس می­زند برای پیمودن این مسیر چه باید بكند حس جهت­یابیش هم تقویت شود.
 
همچنین، می توانید با پیشنهاد مسیرهای متفاوت به او، رسیدن به افراد مختلف و حتی خوردن چیزهای خوشمزه در طول مسیر تخیلش را هم پرورش دهید.
 
 
 
3-اسباب­بازی­های سواری كه با كودك بزرگ می­شوند
 
بعضی از اسباب­بازی­های سواری با رشد كودك و مهارت­های فیزیكی او قابل تطبیق هستند. همزمان با افزایش مهارت­های تعادلی، جهت­یابی و تسلط در زمینه­ هدایت وسیله و كنترل پدال­ها، این سواری­ها تا زمان رسیدن كودك به مرحله­ای كه خودش مستقلانه سواری كند و طوری براند كه گویا سوار یك سه چرخه است قابل تبدیل هستند. پس از این تغییر و تحول، اعتماد به نفس و قدرت تخیل كودك نیز رشد خواهند كرد.
 
احتمالاً باید در ابتدا هنگام سوار و پیاده شدن كمكش كنید اما خیلی زود خودش خواهد توانست با اعتماد به نفس سوار شود.هنگامی كه كنترل را به دست می­آورد و خودش به تنهایی بازی می­كند، با لبخند و تشویق اعتماد به نفسش را تقویت كنید.
 
تمام حركاتش برای حركت به جلو و سرعت گرفتن را مورد توجه و تشویق قرار دهید. چند قدم جلوتر بایستید و صدایش كنید: «از این طرف بیا؛ می­دونم كه می­تونی». سپس چند قدم بیشتر فاصله بگیرید، تشویقش كنید كه به آنجا برسد و همین طور ادامه دهیدو با استفاده از واژه­های ساده برای توصیف كارها دركش را از جهت­های اصلی تقویت كنید: عقب و جلو، بایست و برو، پیاده و سواره، جلو و پشت.به او اجازه دهید وقتی كه برای قدم زدن بیرون می­روید با وسیله­ خودش شما را همراهی كند. این یك فرصت عالی برای تمرین مهارت­های حركتی بزرگ، جهت­ها و حس تعادل او است.
 
 
 
4- ماشین، كامیون، قطار و سایر وسایل نقلیه
 
وقتی كه كودك با وسایل نقلیه­ اسباب­بازی بازی می­كند تخیلش تقویت می­شود.او از اینكه خودش تصمیم گیری می­كند لذت می برد و حس آزادی را تجربه می­كند: «امروز كامیونمو كجا ببرم؟ كجا باید بایسته؟ كی رانندگی می­كنه؟ كار اونا چیه؟»
 
در مورد انواع مختلف وسایل نقلیه و محل استفاده­ آنها برایش كتاب­های مصور بخوانید. با اشاره به بخش های مختلف این اسباب­بازی­ها آگاهیش را افزایش دهید و بعد این بخش­ها را به عكس­های موجود در كتاب مصور یا وسایل نقلیه­ واقعی كه با هم می­بینید مرتبط سازید.
 
به توانایی شنوایی كودك­ درباره جهت­ها توجه كنید (در این سنین پایین آنها را خیلی ساده بیان كنید) و با واگذاری كارهای ساده و كوچك به او بگذارید كه درباره­ حل این طور مسائل فكر كند.مثلا بگوئید: «می­تونی كامیونت و ببری اون طرف در و بار بولدوزرو اونجا خالی كنی؟»اجازه دهید چیزهایی كه در اطراف وسایل نقلیه­اش هستند را حمل كند یا از آنها برای حمل و نقل افراد از یك مكان به مكان دیگر استفاده كند. با این كار او به تدریج مورد استفاده­ هر وسیله را می شناسد.
 
 
 
5-مجموعه بازی­های ساختنی و درست كردنی
 
این پر جنب و جوش­های كوچك دوست دارند ببینند چه كارهایی می­توانند انجام دهند. این اسباب­بازی­ها با فعالیت زیاد و لذتی كه در كودك ایجاد می كنند، رشد حركتی وهماهنگی دست و چشم در آنها  را تقویت كرده و به درك آنها از روابط علی و معلولی كمك می كنند.
 
همراه با او این اسباب­بازی­ها را بررسی كنید. به ویژگی­ها و مشخصات آن ها علاقه نشان دهید و فكر كردن و حدس زدنش را با پرسیدن سؤالاتی راجع به كاركرد آنها تقویت كنید:«ببین وقتی این مهره رو میذارم اینجا چی میشه؟» «به نظرت وقتی این دستگیره رو بكشیم چی میشه؟»با هم كتاب­های مصور مربوط به وسایل نقلیه­ ساختمانی را بخوانید و ببینید كه چطور كار می­كنند. وقتی در راه خانه هستید اگر چنین وسایلی را دیدید به آنها اشاره كنید و شباهت آنها با اسباب­بازی­هایش را به او یادآوری كنید.همچنین، می توانید با دادن دستورات ساده و كوتاه ، تخیلش را تقویت كنید.مثلا بگوئید:«باید اون بولدوزرها رو اونجا خالی كنیم. می­تونی كمك كنی؟»
 
 
 
6- اسباب­بازی­هایی برای تشویق یادگیری
 
وقتی یادگیری به صورت جذاب و تعاملی باشد، كودك بیشتر به آن علاقمند می­شود و خود را درگیر آن می­كند. اسباب­بازی­های مخصوص یادگیری كودكان به فكر كردن و بهبود دایره لغات كودك كمك می­كنند.به او كمك كنید بین مفاهیم ساده­ معرفی شده در این اسباب­بازی­ها مانند حروف، اعداد، شكل­ها و رنگ­ها با موارد آشنای دنیای واقعی اطرافش ارتباط برقرار كند.
 
همچنین،هنگامی كه سوار اتومبیل هستید، با انجام بازی­های حرفی یا عددی یادگیریش را تقویت كنید. به یك شیء اشاره كنید و بگویید:«این یك علامت ایست قرمز هست. ایست با حرف...... شروع میشه.اسم تو هم با حرف ...... شروع میشه»مادرانه

شنبه 13 اردیبهشت 1393 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن