تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837942542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تزکیه روح انسان مهم ترین راه رسیدن به محبت واقعی اهل بیت است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



استاد اخلاق حوزه علمیه قم:
تزکیه روح انسان مهم ترین راه رسیدن به محبت واقعی اهل بیت است خبرگزاری رسا ـ آیت الله توکل از جمله راه های دوری از هوای نفس را اطاعت امر مولا عنوان کرد و گفت: سلمان فارسی از جمله یاران پیامبر است که توانست به آن درجه از ایمان برسد که پیامبر او را «سلمان منا اهل البیت» خطاب کردند.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سیدرحیم توکل، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، شب گذشته در جمع نمازگزاران مسجد جامع نجف آباد، درباره رابطه میان روح و بدن گفت: میان روح و بدن دو نسبت وجود دارد، که نسبت اول مَرکَب دانستن بدن و کسب معارف و فضایل و رذایل به وسیله روح و نسبت دوم فرماندهی روح و ابزار بودن بدن است.  وی درباره جنبه های مختلف قسم دوم این نسبت که همان فرماندهی روح است، افزود: زمانی که سخن از حجاب می شود، منظور حجاب ظاهر است که از حجاب باطن ناشی می شود و اگر انسان می خواهد از حجاب عبور کند و به عالم کشف و شهود وارد شود، فقط یک راه وجود دارد و آن از میان بردن حجاب باطن یا همان حجاب فرمانده یا روح است. آیت الله توکل طهارت یا رذالت را از دیگر جنبه های فرماندهی روح عنوان کرد و بیان داشت: اگر فرمانده طیب و طاهر باشد، اعضاء و جوارح دیگر انسان نیز پاک خواهد شد و اگر فرمانده دچار خباثت شود اعضاء و جوارح به سمت گناه کشیده می شوند.وی در ادامه افزود: طبق آیات الهی در همه حال میان روح انسان و خداوند رابطه ای مستقیم وجود دارد که اگر میان خداوند و روح انسان انس برقرار باشد، انسان به سوی هدایت پیش خواهد رفت و اگر با شیطان مأنوس شود، گمراه خواهد شد.  این استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه جایگاه عواطف انسانی را روح بیان کرد و افزود: جایگاه محبت، بغض و تنفر روح است و ابراز کردن این عواطف نیز برخاسته از روح انسان است که نشان دهنده آن است که عکس العمل ظاهری انسان از عکس العمل باطنی او نشأت می گیرد.وی در ادامه با بیان این مطلب که، کسی که محبت علی(ع) و اهل بیت را در دل خود دارد به سوی نصرت و یاری آنها پیش می رود، تصریح کرد: نصرت که علمی جوارحی است از محبت که عملی باطنی است، ناشی می شود.آیت الله توکل با اشاره به سخنی از امام باقر(ع) از ویژگی های اهل خیر را، ابراز محبت نسبت به اهل تقوا عنوان کرد و بیان داشت: اگر کسی در دلش نسبت به اهل تقوا محبت داشته باشد، و از اهل گناه بی زاری جوید، در آنها خیر است و خدا نیز آنان را دوست می دارد و بالعکس اگر محبت اهل گناه به دلشان باشد، خیری در آنها نیست و مبغوض خداوند هستند.وی در ادامه بیان داشت: در آیات آخر سوره مجادله خداوند در بیان ویژگی ها اهل ایمان، آنان را افرادی معرفی می کند که هیچ گاه محبت کسانی که با دین خدا سر جنگ و ستیز دارند را به دلشان راه نمی دهند حتی اگر از نزدیکانشان باشد که نمونه عینی آن عموی پیامبر اکرم(ص)، ابولهب است که حضرت هیچ گونه محبتی نسبت به ایشان نداشتند.استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که وظیفه تمام انبیاء ساختن روح و آشنا کردن آن با خدا بوده است، عنوان کرد: طبق آیه 2سوره جمعه «یَتْلُواْ عَلَیهْمْ ءَایَاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الحْکْمَة»، یزکیهم به این معناست که آن چه باید مورد تزکیه قرار گیرد، روح است. وی در ادامه بیان داشت: گام اول در مسیر هدایت و توحید تزکیه نفس یا همان تزکیه روح است که این تزکیه سبب خواهد شد حجاب های عالم از دیدگان انسان کنار رود و وارد شدن به وادی تهذیب آن چنان مشکل است که خداوند در سوره بلد از آن تعبیر به عقبه کرده است «وَ مَا أَدْرَئکَ مَا الْعَقَبَة»، که این گردنه همان عبور از قید هوای نفس است. آیت الله توکل از جمله راه های دوری از هوای نفس را اطاعت امر مولا عنوان کرد و افزود: سلمان فارسی از جمله یاران پیامبر است که توانست به آن درجه از ایمان برسد که پیامبر او را «سلمان منا اهل البیت» خطاب کردند.وی در ادامه بیان داشت: از علل رسیدن به این درجه تقدیم رضایت مولا در انجام کارها بر رضایت خود انسان است که سبب خواهد شد بتواند مسیر و عقبه پرپیچ و خم هوی نفس را به راحتی عبور کند. استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این روایت از حضرت علی(ع) که «محبوب خدا کسی است که سختی ها را تحمل کند»، بیان داشت: دلی که به خداوند علاقه مند باشد سختی ها را با آغوش باز می پذیرد، ولی دلی که با خدا رابطه ندارد به دنبال راحتی و دوری از سختی ها است و مقامات الهی تنها در در پرتو تحمل مشکلات است که به دست می آید. وی در ادامه با اشاره به آیات سوره انسان، نفس اماره را بزرگترین دشمن انسان دانست و گفت: نفس اماره اقتضائش لاقیدی است و همین لاقیدی است که منشأ همه بدبختی های انسان می شود. آیت الله توکل در ادامه با بیان حدیثی دیگر از امام باقر(ع) که دل را امانت الهی عنوان کرده است، افزود: انسان باید مراقب باشد که محبت چه کسی را وارد قلبش می کند و این محبت ها باید با ملاک وارد شود و ملاک دوست داشتن و محبت نسبت به افراد تنها و تنها باید ملاک الله باشد و با ملاک الله باید دوستی یا دشمنی ابراز کنیم. وی در ادامه خاطرنشان کرد: مؤید این مطلب سخنی از امام صادق(ع) است که می فرماید: ای بنده خدا دوست بدار برای خدا و دشمن بدار برای خدا و ابراز محبت کن برای خدا و مگر به همین راه به ولایت خدا دست پیدا نخواهی کرد و اگر ملاکی برای دوستی و دشمنی نداریم، دچار نقص ایمان هستیم و رسیدن به ولایت واقعی، تنها در پرتو عمل به عبادات واقع می شود./1306/پ202/ب


۱۳۹۳/۲/۱۳






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن