تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند ، درباره مردم بگویید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818997692




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیپلماسی زیرکانه روحانی در قبال کرملین


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


دیپلماسی زیرکانه روحانی در قبال کرملین وبلاگ > مسلم، متین - شاید برای روحانی و ظریف جای این سوال- اگر نگوئیم نگرانی - مطرح باشد "چنانچه روند مذاکرات هسته ای به همین نحو مثبت پیش برود با توجه برخورد و رویاروئی امنیتی ،سیاسی و اقتصادی روسها در مقابله با غرب خصوصا ایالات متحده، آیا خروجی دیپلماسی کرملین دقیقا همان چیزی خواهد بود که الان مشاهده میشود؟.

رئیس جمهورحسن روحانی در آخرین گفتگوی تلویزیونی خود در هفته گذشته برای سومین باربه تشریح برنامه ها و اقدامات دولت تقریبا نوپایش پرداخت و بر آنچه پایبندی به تعهدات و وعده ها ی خودبه مردم خواند مجددا تاکید کرد.رئیس جمهور ایران در این گفتگو با اشاره به سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای بر این نظرقبلی خود تاکید کرد حل مسائل اقتصادی داخلی و معیشتی مردم، تحت تاثیر تحریم های گسترده بین المللی جز با رفع کامل مشکلات سیاست خارجی وبه نتیجه رساندن مذاکرات هسته ای و از بین رفتن تحریم ها تقریبا امکان پذیر نیست.نکته ای که صراحتا به آن اشاره کرد. روحانی طی این گفتگو به نکته ای بس مهم اشاره نمود اما ظاهرا کمتر مورد توجه محافل سیاسی قرار گرفت .او در سخنانی صریح اما سریع و گذرا از دو کشور چین و روسیه نام برد که به گفته او دارای نقش مهمی در روابط با ایران هستند. اشاره ای هر چند با رویکرد اقتصادی اما معتقدم بیشتر معطوف به نقش آینده آنها به ویژه روسیه در به نتیجه رساندن مذاکرات هسته اتمی . خصوصا درسازمان ملل که ایران نیازمند رای مثبت هر 5 عضو شورای امنیت برای رفع تحریم ها ست . بی شک این موضوع برای تهران بسیار اهمیت استرااتژیک دارد"آیا مسکو مواضع کنونی خود را در آینده ای نه چندان دور حتما حفظ خواهد کرد؟ یا متاثر از شرایطی که بارها ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به آنها اشاره داشته ممکن است این مواضع دچار تغییراتی بشود؟.
اینکه مسئولان دیپلماسی در تهران به انجام یک بررسی راهبردی نسبت به مواضع احتمالی روسیه آیا اقدامی کرده اند یانه؟ چندان مشخص نیست. فکر میکنم آنها نسبت به مواضع پکن چندان نگرانی ندارند ولی در قبال مسکوبا نگاه قابل درکی، بسیار محتاط تر به نظر میرسند .با نگاهی راهبردی، لحن بسیار دیپلماتیک روحانی نشان داد او کاملا متوجه آنچه ممکن است در آینده با آن روبرو بشود شده است. با قطعیت نمیتوان گفت ، اما شاید برای روحانی و ظریف جای این سوال- اگر نگوئیم نگرانی - مطرح باشد "چنانچه روند مذاکرات هسته ای به همین نحو مثبت پیش برود با توجه برخورد و رویاروئی امنیتی ،سیاسی و اقتصادی روسها در مقابله با غرب خصوصا ایالات متحده، آیا خروجی دیپلماسی کرملین دقیقا همان چیزی خواهد بود که الان مشاهده میشود؟. مشکل از آنجا شروع میشود از دید مسکو ماهیت پرونده ایران دارای آنچنان قابلیتی هست تا بتوان آنرا در جائی مناسب خرج کرد و والا چه دلیلی دارد معاون آقای لاروف هر از چند گاهی به آن اشاره میکند؟. تصور میکنم روحانی و ظریف از موضع دو دیپلمات حرفه ای دقیقا متوجه نقش حساس روسیه شده اند و به همین دلیل روحانی بدون ذکر نامی از 3 عضو دیگر شورای امنیت و اعضای 1+5 ، مشخصا از روسیه و چین را جدا واز آنها به عنوان دو شریک اقتصادی خوب برای آینده یاد میکند. روحانی و ظریف با توجه به پیشرفت جدی و قابل توجه مذاکرات در 3 محور"سیاسی در سطح وزرای خارجه،فنی در سطح کارشناسان وسوم امنیتی - فنی در سطح آژانس بین المللی انرژی هسته ای " به خوبی حساسیت این بازی بسیار مخاطره آمیز دیپلماتیک را درک کرده اند. در حالت طبیعی، برای روحانی و ظریف پرونده مذاکرات از3 زاویه اهمیت ویژه ای دارد. 1- نوع تعامل و توافق تهران با پایتخت های اروپائی و خصوصا واشنگتن،2- چگونگی مناسبات اروپا و آمریکا با روسیه و بالعکس و3- تاثیر این مناسبات بر هرگونه توافق نهائی منتهی به طرح پرونده در شورای امنیت به عنوان هدف نهائی ایران.آیا تهران به تعاملی معنا دارو اطمینان بخش با غرب و ایالات متحده در مذاکرات دست یافته که اکنون در صدد راضی نگه داشتن روسها برآمده ؟ شخصا پاسخم مثبت است ،اما محتاطانه فعلا نمیتوان پاسخ جامعی به این سوال داد. روسیه فعلا در گیر بحران اوکراین است وبرای فائق آمدن بر آن همه چیز را به همه چیز ربط میدهد . همین مات بودن فضا تا حدودی کاررا برای روحانی و وزیر خارجه اش سخت تر خواهدکرد.لحن بسیار مثبت و حساب شده روحانی در اشاره مستقیم به توسعه مناسبات اقتصادی با روسیه (حداقل در آنچه که به آنها اشاره کرد) نشان می دهد او با زیرکی متوجه شرایط حساس پیش رو و قواعد بازی احتمالی شده است.اما این به معنای ساده بودن از دید روحانی و وزیر خارجه اش نیست.آنهم نه فقط در حساس ترین شرایط ایران طی 35 سال گذشته بلکه بیشتر به این دلیل که ساختارجدید روابط بین المللی با رویکردی نظامی و امنیتی در حال تغییر و به تعبیری در حال زایمان است. این مطلب در شماره امروز صبح روزنامه شهروند13/2/92،انتشار یافته است [email protected].    



شنبه 13 اردیبهشت 1393 - 10:25:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن