تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى آيد و آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804648499




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرمایه‌های مردم در سال گذشته چه شد؟/ ورود 120 هزار میلیارد پول سرگردان به بورس


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
سرمایه‌های مردم در سال گذشته چه شد؟/ ورود 120 هزار میلیارد پول سرگردان به بورس

سرمایه‌های مردم در سال گذشته چه شد؟/ ورود 120 هزار میلیارد پول سرگردان به بورس
پول‌های سرگردان، سرمایه‌هایی هستند که وارد بانک‌ها و بورس نمی‌شوند و پتانسیل ایجاد شوک در هر بازاری اعم از دلار، طلا، خودرو و مسکن را دارند.
به گزارش نامه نیوز، فرهیختگان در گزارشی نوشت:


در سال گذشته بیش از 120 هزار میلیارد تومان از پول‌های سرگردان اقتصاد ایران وارد بازار بورس شد. پول‌های سرگردان، سرمایه‌هایی هستند که وارد بانک‌ها و بورس نمی‌شوند و پتانسیل ایجاد شوک در هر بازاری اعم از دلار، طلا، خودرو و مسکن را دارند. تا پایان سال 91 میزان کل نقدینگی‌ سرگردان اقتصاد ایران 209 هزار میلیارد تومان بود که با توجه به آمارهای اعلامی از سوی بانک مرکزی این رقم تا پایان بهمن ماه پارسال به 84 هزار میلیارد تومان رسید. از این 125 هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان کاهش یافته، حدود پنج هزار میلیارد تومان به سپرده‌های دیداری بانک‌ها اضافه شده و 120 هزار میلیارد تومان دیگر به ارزش جاری بازار سهام اضافه شده است.

جدای از این 120 هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان وارد شده به بورس در 11 ماهه نخست پارسال، 116 هزار میلیارد تومان نقدینگی دیگری که می‌توانست جذب بانک‌ها یا سرمایه‌های سرگردان شود به بورس رفته است. این پول‌ها، سرمایه‌هایی هستند که از بازار مسکن یا بازار ارز و طلا یا شاید هم از بخش‌های مولد و تولیدی کشور حرکت‌ کرده‌‌اند و به بورس رسیده‌‌اند. این در حالی است که پارسال مقامات بورس بارها هشدار دادند که مردم با فروش دارایی‌‌هایی مانند مسکن و خودرو وارد بورس نشوند. به‌ این ترتیب ارزش جاری بازار سهام از 170 هزار میلیارد تومان در سال 91 به 406 هزار میلیارد تومان تا پایان بهمن ماه پارسال رسید.

بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی در واقع ارزش بازار سهام در 11 ماهه پارسال 2/3 برابر نسبت به سال 91 رشد داشته است. همزمان با اضافه شدن 236 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به بازار سرمایه، شاخص بورس نیز تا بهمن ماه پارسال حدود 43 هزار واحد رشد داشته است. شاخص بورس در ابتدای پارسال 38 هزار واحد بود که در پایان بهمن ماه پارسال به حدود 81 هزار واحد رسید. موضوع قابل توجه این است که میزان ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه و همچنین میزان رشد شاخص بورس در پارسال بیشتر از کل نقدینگی بورس و شاخص آن در ابتدای پارسال بود. در واقع در یک سال به اندازه کل نقدینگی جذب شده بورس در سال‌های اخیر نقدینگی وارد این بازار شده است. شاید به همین دلیل هم بوده که برخی نسبت به حبابی بودن بازار سرمایه هشدار می‌دادند. کارنامه روزهای اخیر بورس نیز نشان می‌دهد که این پول‌های سرگردان هنوز چندان تثبیت نشده‌‌اند. چرا که از ابتدای امسال تا پایان هفته‌ای که گذشت هفت هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه ایران خارج شده که این میزان 1/7 درصد از کل نقدینگی بورس است. به عبارتی در 43 روز امسال(11 درصد از روزهای کل سال) 1/7 درصد نقدینگی کل بورس از این بازار خارج شده است.

در عین حال برخی مقامات بورس این روند را همچنان طبیعی می‌دانند و از سوی دیگر دولت در روزهای اخیر به اشکال مختلف این بازار را تقویت کرده است. این اشکال حمایت از تزریق چهار هزار میلیارد تومان به بورس به دستور وزیر اقتصاد تا در نظر گرفتن چهار صندوق زمین و ساختمان، طلا، ارز و ضمانت تسویه معاملات بوده است. اما از نگاه برخی کارشناسان، دولت پیش از این باید با افزایش عرضه در بازار سرمایه این بازار را تقویت می‌کرد که دیگر شائبه حبابی بودن بورس مطرح نشود و نگرانی بابت خروج سرمایه‌ها از بورس وجود نداشته باشد. با این حال باید دید بورس ایران در امسال چه میزان از 406 هزار میلیارد تومان نقدینگی خود را می‌تواند حفظ کند.




1393/2/13





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن