تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):پشیمانی از گناه برای توبه کافی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814890367




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خليج فارس و فرصت هاي همگرايي اقتصادي در منطقه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۰:۱۱ق.ظ)
خليج فارس و فرصت هاي همگرايي اقتصادي در منطقه گروه اقتصاد سياسي
به گزارش خبرگزاري موج، خليج فارس آبراهي است که در امتداد درياي عمان و در ميان ايران و شبه‌جزيره عربستان قرار دارد. مساحت آن ۲۳۷٬۴۷۳ کيلومتر مربع است و پس از خليج مکزيک و خليج هادسون سومين خليج بزرگ جهان بشمار مي‌آيد. خليج فارس از شرق از طريق تنگه هرمز و درياي عمان به اقيانوس هند و درياي عرب راه دارد، و از غرب به دلتاي رودخانه اروندرود، که حاصل پيوند دو رودخانه دجله و فرات و پيوستن رود کارون به آن است، ختم مي‌شود
کشورهاي ايران، عمان، عراق، عربستان سعودي، کويت، امارات متحده عربي، قطر و بحرين در کناره خليج فارس هستند. در اين ميان سواحل شمالي خليج‌فارس تماماً در جغرافياي سياسي ايران قرار دارند. به سبب وجود منابع سرشار نفت و گاز در خليج فارس و سواحل آن، اين آبراهه در سطح بين‌المللي، منطقه‌اي مهم و راهبردي بشمار مي‌آيد.
منطقه خليج فارس به عنوان يکي از مهمترين مناطق ژئوپليتيکي جهان از اين قاعده مستثني نيست و ايران و کشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس داراي ظرفيت هاي فراواني جهت گسترش همکاري هادر زمينه هاي گوناگون هستند. يکي از اين بخش ها همکاري هاي اقتصادي مي باشد که تلاش براي افزايش ظرفيت ها و استفاده از قابليت هاي موجود علاوه بر تامين منافع اقتصادي دوجانبه باعث افزايش صلح وامنيت منطقه اي و بين المللي خواهد گرديد.
زمينه هاي اصلي همکاري هاي اقتصادي:

نفت و گاز:
ايران و کشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس با دارابودن منابع عظيم نفت و گازمي توانند در زمينه هاي سرمايه گذاري در ميادين مشترک نفت وگاز همکاري مطلوبي داشته باشند.همچنين با توجه به نياز کشورهاي امارات متحده عربي ،کويت و عمان به واردات گاز ،زمينه مناسبي براي همکاري در اين حوزه وجود دارد. به عنوان مثال ايران داراي چهار ميدان مشترک با کشور امارات، چهار ميدان نفتي مشترک با عربستان سعودي، يک ميدان نفتي مشترک با عمان مي باشد. همچنين ايران داراي يک ميدان مشترک گازي با کويت و سه ميدان مشترک گازي با قطر مي باشد. ايران و کشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس مي توانند کميته فني مشترک تشکيل دهند و از طريق اين کميته در مورد مباحث فني و تخصصي اين ميدان ها، نحوه اکتشاف، استخراج و توليد صيانتي با اين کشورها به تفاهم و توافق برسند.

همکاري هاي تجاري:
ايران و کشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس از قديم داراي روابط تجاري سنتي بوده اند و با توجه به تغيير شرايط اقتصادي منطقه در چند دهه اخير و افزايش جمعيت کشورهاي دوسوي شمال و جنوب خليج فارس اين همکاري ها مي تواند گسترش يابد.به عنوان مثال کشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس سالانه مقدار زيادي از نياز هاي غذايي خود را از کشورهاي خارج از منطقه وارد مي کنند.
جمهوري اسلامي ايران مي تواند بخش مهمي از اين نياز را برآورده نمايد. پيش بيني ها حاکي از آن است که نياز کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس تا سال 2020 به واردات مواد غذائي به 49 ميليارد دلار خواهد رسيد و کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس براي جبران اين کمبود اقدام به خريد زمين هاي کشاورزي در آفريقا ،آسياي مرکزي و جنوب شرق آسيا نموده اند تا امنيت غذائي خودشان را افزايش دهند ولي اين سرمايه گذاري ها در مواقعي که کشورهاي فقير مذکور با کمبود مواد غذائي مواجه شده باشند باعث بروز تنش هاي سياسي خواهد شد. بنابر اين تلاش براي در اختيار گرفتن بخشي از اين بازار منافع اقتصادي زيادي را براي جمهوري اسلامي ايران وکشورهاي مذکور به دنبال خواهد داشت، همچنين با توجه به کمبود آب شيرين در حاشيه جنوبي خليج فارس و کيفيت پائين آب با دستگاههاي آب شيرين کن، صدور آب ايران يکي از زمينه هاي مهم همکاريهاي اقتصادي دوجانبه خواهد بود.

سرمايه گذاري مستقيم خارجي:
از زمينه هاي مشترک همکاري بين ايران وکشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس سرمايه گذاري اين کشورها در جمهوري اسلامي ايران مي باشد، زيرا اين کشورها با توجه به در آمد سرشارنفتي و جمعيت و مساحت اندک ،جز در صنعت نفت و گاز، بيشتر کشورهاي سرمايه فرست محسوب مي گردند ولي جمهوري اسلامي ايران با توجه به ميزان جمعيت و پتانسيل هاي داخلي نياز روز افزوني به سرمايه گذاري خارجي دارد و کشورهاي مذکور ظرفيت سرمايه گذاري در ايران رادارند.

همکاري هاي مشترک در صنعت جهانگردي:
يکي از زمينه هاي مشترک همکاري اقتصادي بين ايران و کشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس ايجاد سرمايه گذاري و فراهم کردن بسترهاي لازم براي ورود توريسم هاي مذهبي و تفريحي بين ايران و اين کشورها مي باشد.با توجه به پتانسيل ها وجاذبه هاي گردشکري و متنوع بودن آب و هوا در ايران و وجود آب هواي گرم و خشک در کشورهاي عربي حاشيه جنوبي خليج فارس نشان از مکمل بودن اين صنعت بين ايران و اين کشورها مي باشد.همچنين وجود حرم مطهر امام هشتم حضرت علي ابن موسي ارضا (ع) ، باعث اشتياق شيعيان کشورهاي شوراي همکاري براي زيارت آن حضرت مي باشد.

استفاده از حمل و نقل بين المللي و ترانزيت:
ايران به دليل موقعيت جغرافيايي بسيار مناسب براي ارتباط بين مناطق مختلف جهان، موقعيت ژئوپليتيک ممتازي در جهان دارد که به تعبيري ايران درمرکز خاورميانه و خاورميانه مرکز ژئو پليتيک جهان است .به عنوان نمونه ارتباط روسيه و اروپا به آب هاي خليج فارس و درياي عمان (کريدور شمال –جنوب )، ارتباط کشورهاي محصور در خشکي آسياي ميانه به منطقه قفقاز و هر دو منطقه به آب هاي آزاد جنوب، ارتباط آسياي مرکزي و چين به خاورميانه و در نهايت به درياي مديترانه و در نهايت ارتباط شبه قاره هند به آسياي ميانه ، قفقاز، خاورميانه و به درياي مديترانه، بدين ترتيب، ايران به عنوان نزديکترين محور ارتباط زميني بين کشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس با کشورهاي آسياي مرکزي و قفقاز، افغانستان و چين و روسيه به عنوان محور ترانزيت شمال جنوب و تا حدي جنوب-شرق مي باشد.
در مجموع مي توان اينگونه نتيجه گيري نمود که موفقيت در برقراري همکاري هاي دوجانبه و منطقه اي قابل تسري به ديگر بخش ها مي گردد. اگر چه فراز ونشيب هاي سياسي با درجات گوناگون همکاري هاي جمهوري اسلامي ايران و کشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس را تحت تاثير قرار داده است البته اين نوسانات سياسي در همکاري هاي بين خود اعضاي شورانيز موجود است ولي تلاش براي افزايش سطح همکاري ها بخصوص در حوزه هاي اقتصادي - فرهنگي باعث گسترش روابط و افزايش اعتماد و برقراري صلح وامنيت منطقه اي وبين المللي در منطقه خليج فارس خواهد شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن