تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804785665




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اردوغان به دنبال استرداد متنفذترین روحانی ترکیه از آمریکا/ تلاش برای دستگیری رهبر "دولت موازی" در ترکیه


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
اردوغان به دنبال استرداد متنفذترین روحانی ترکیه از آمریکا/ تلاش برای دستگیری رهبر "دولت موازی" در ترکیه

اردوغان به دنبال استرداد متنفذترین روحانی ترکیه از آمریکا/ تلاش برای دستگیری رهبر "دولت موازی" در ترکیه
" عبدالقدیر سلوی" روزنامه نگار روزنامه "ینی شفق" ترکیه نیز شب گذشته در برنامه تلویزیونی " چهارگوشه " در شبکه سی ان ان ترک ترکیه مدعی شد ، گولن قرار نیست به ترکیه مسترد شود بلکه وی به یک کشور آفریقایی منتقل خواهد شد.
به گزارش نامه نیوز، بالاخره پس از ماه ها کشمکش کلامی و سیاسی، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز گذشته در حاشیه نشست فراکسیون پارلمانی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تلاش های دولت او برای ارایه درخواست استرداد " فتح الله گولن" روحانی متنفذ ترکیه ای ساکن آمریکا ، اعلام کرد تلاش های قانونی و فرایند حقوقی لازم از سوی دولت آنکارا برای استرداد گولن از آمریکا آغاز شده است.

این سخنان اردوغان به این معنا است که دولت ترکیه پاسپورت عبدالله گولن را بی اعتبار کرده است و به محض ورود او به ترکیه وی تحت بازداشت قرار خواهد گرفت.

" عبدالقدیر سلوی" روزنامه نگار روزنامه "ینی شفق" ترکیه نیز شب گذشته در برنامه تلویزیونی " چهارگوشه " در شبکه سی ان ان ترک ترکیه مدعی شد ، گولن قرار نیست به ترکیه مسترد شود بلکه وی به یک کشور آفریقایی منتقل خواهد شد.

گمانه زنی ها در محافل سیاسی و رسانه ای ترکیه از هفته های گذشته درباره امکان استرداد گولن 74 ساله به ترکیه آغاز شده است و برخی رسانه های طرفدار حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه به این گمانه زنی ها دامن می زنند.

البته این نخستین بار نیست که اردوغان درخواست بازگشت گولن به ترکیه را مطرح می کند . وی پیشتر نیز بارها در سخنرانی های خود از این روحانی متنفذ ترکیه ای که در داخل ترکیه نیز طرفداران زیادی دارد، خواسته بود اگر می خواهد فعالیت سیاسی کند به ترکیه بیاید و با تشکیل حزب رسمی و با تابلوی سیاسی خود فعالیت کند و از تشکیل دولت موازی درون ساختار قدرت ترکیه بپرهیزد.

در مقابل این خواسته اما گولن در ماه های گذشته به ویژه پس از افشای پرونده جنجالی فساد مالی بزرگ برخی منسوبان و مقامات حزب حاکم ترکیه، اعلام کرده بود در کارهای سیاسی وارد نمی شود و "سیاست" را جدا از "طریقت" می داند.

طرفداران گولن در داخل ترکیه جنبشی به نام جنبش "خدمت"(hizmet) تاسیس کرده اند که این جنبش کار سرپرستی موقوفات بنیاد گولن و مدارس تحت سرپرستی بنیاد گولن را بر عهده دارد.

به گزارش عصر ایران، این مدارس که هم اکنون صدها هزار دانش آموز در حال تحصیل دارد، اخیرا با ارایه یک لایحه قانونی از سوی دولت اردوغان در فرایند برچیده شدن قرار گرفتند و اردوغان بارها اعلام کرده است افشای پرونده فساد مالی بزرگ در 17 دسامبر سال گذشته میلادی، درواقع پاسخی بوده است از ناحیه حامیان گولن در داخل دستگاه قضایی و نیروهای پلیس ترکیه برای ضربه زدن به حزب حاکم ترکیه وانگیزه اصلی این دسته از حامیان گولن ، تلاش دولت اردوغان برای تعطیل کردن مدارس تحت سرپرستی بنیاد گولن بوده است.

بنیاد گولن یکی از بزرگ ترین بنیادهای غیر دولتی در ترکیه و جهان است و در بیش از 150 کشور جهان با تاسیس کردن مدارس و آموزشگاه ها فعال است.
رقم دقیقی از حجم در گردش مالی این بنیاد مشخص نیست اما به گمان ناظران این بنیاد سالانه میلیارد ها دلار حجم پول در گردش دارد.

گولن از سال 1998 و پس از کودتای سفید ارتش ترکیه علیه دولت نجم الدین اربکان نخست وزیر فقید ترکیه ، در یک تبعید خودخواسته به آمریکا رفت و در پنسیلوانیای آمریکا اقامت گزیده است.
پیشتر سفیر آمریکا در آنکارا در واکنش به برخی خبرها و گزارش های رسانه ای درباره درخواست دولت اردوغان برای استرداد گولن به ترکیه، اعلام کرده بود گولن مجوز اقامت در آمریکا دارد و به لحاظ قانونی مرتکب جرمی نشده است که دولت واشنگتن بخواهد او را تحویل مقامات ترکیه دهد و یا از آمریکا اخراج کند.

طرفداران حزب حاکم ترکیه می گویند گولن با اداره جنبش خدمت در داخل ترکیه و داشتن شاخه های اطلاعاتی و پلیسی در ترکیه یک دولت موازی تشکیل داده است و اقدامات او علیه دولت اردوغان که نماینده اکثریت مردم ترکیه و برگزیده در یک انتخابات آزاد است، مصداقی از اقدام علیه امنیت ملی است.

باید دید که با اعلام درخواست استرداد فتح الله گولن از آمریکا با سخنان دیروز اردوغان رسمیت یافت، موضع واشنگتن در این مورد چه خواهد بود. دولت آمریکا پیشتر از زبان سفیر خود در آنکارا تلاش کرده است از پاسخ دادن صریح به درخواست استرداد گولن طفره برود و در عین حال سفیر آمریکا در آنکارا اعلام کرده است، گولن مجوز اقامت در آمریکا دارد و به لحاظ حقوقی پرونده و مدارکی برای اثبات اتهام یا قرار مجرمیتی علیه او وجود ندارد.

به نظر می رسد اردوغان تلاش دارد با تشکیل پرونده قضایی برای گولن درباره مساله افشای پرونده فساد مالی و نیز مساله افشای شنودهای تلفنی مقامات ترکیه، علیه گولن پرونده قضایی و قرار تعقیب صادر کند و با تکیه به این قرار تعقیب قضایی ، از دولت آمریکا بخواهد برای محاکمه گولن در ترکیه، وی را مسترد کند.





1393/2/10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن