تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815470343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت برقراري رابطه ي مدرسه و جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۱۸:۲۷ب.ظ)
ضرورت برقراري رابطه ي مدرسه و جامعه نظام آموزشي به منظور تحقق اهداف چند بعدي جامعه برپاشده و مدارس در خدمت نيازهاي اجتماع هستند.از اين جهت برقراري ارتباط موثر ميان مدارس و اجتماع امري طبيعي و ارزشمند به نظر مي رسد.
به گزارش خبرگزاري موج کرمانشاه؛هدف از برقراري روابط ميان مدرسه و اجتماع،ايجاد اعتماد متقابل از طريق اطلاع رساني به مردم درباره ي وضعيت کار مدارس است تا بدين وسيله حمايت قاطع آنان را براي حل و فصل مشکلات گوناگون مدارس جلب نمايند . با برقراري رابطه اي اثربخش مي توان زاويه ي نگرش مردم را نسبت به تعليم و تربيت ، رسالتها و اهداف آن ، موقعيت مدرسه و اهميت وضرورت برنامه هاي آن تغيير داد و با احساس تکليف مردم نسبت به موضوع،زمينه ي مناسب براي برخورداري از حمايت ، مشارکت و کمک هاي اجتماعي آنان به مدارس فراهم آورد.
مردم با کسب علم و آگاهي بيشتر از اهميت آموزش و پرورش به مشارکت در سرنوشت آموزشي و تربيتي فرزندان خود ترغيب مي شوند .مدارس هم منقابلاً ازنظرات ونيازهاي مردم و جامعه اطلاع يافته به تجديدنظر و تغيير در برنامه ها و مقاصد آموزش و پرورش ملزم مي گردند.
مقدمه
تشکيل شوراهاي آموزش و پرورش، شوراهاي آموزشي ، محلي ، انجمن هاي اوليا و مربيان، برقراري ارتباط با رسانه هاي گروهي،کتابخانه ها و ساير مراکز خدمات فرهنگي و اجتماعي مي توانند مراکز آموزشي را در ايفاي مربوط به روباط مدرسه و اجتماع به طور موثر معاضدت کنند . " نظام آموزشي به منظور تحقق اهداف متعدد جامعه شکل گرفته است و مدرسه در خدمت نايزهاي جامعه است ". (علاقه بند1371). موفقيت آن نظام در انجام رسالتش مستلزم برخورداري از حمايت هميشگي جامعه است .
مشارکت جامعه،بايد نمايش زنده اي از يک نگرش يا گرايش باشد(يک مشارکت پويا، با نگرشي سخاوتمندانه)، روح مشارکت آنچنانهنرمندانه در اين وادي بوزد که دانش آموزان از آن احساس آرامش و غرور نمايند.
محيط ها مکمل همديگجر بوده و يکديگر را تقويت مي کنند اين تأکيد بيانگر اين موضوع است که تعمق و واکاوي عالمانه خانواده و اجتماع در امورات مدارس بهينه سازي نظام آموزشي و افزايش توانمندي مديران مدارس را موجب مي شود . بنابراين برقراري روابط موثر بين مدرسه و جامعه امري طبيعي و اجتناب ناپذير است . ضرورت برقراري رابطه ي مدرسه و جامعه
يکي از شاخص هاي ارزشمند جامعه ي انساني برتر،وجود پديده ي مشارکت در ميان افراد، نهادها و سازمان هاي آن جامعه است . مشارکت در واقع نوعي احساس همبستگي و تعلق و تلاش دسته جمعي ميان افراد يک جامعه به منظور نيل به نظام عادلانه ي اجتماعي است . مشارکت داراي مباني فلسفي عميق و گسترده اي مي باشد که مي توان آنرا از چندين بعد مورد بررسي قرار داد . (رهنورد،1371)
بررسي هاي صورت گرفته نشان مي دهد در حال حاضر،مشارکت اولياي دانش آموزان و جامعه در امور مدارس محدود مي باشد و اين امر مشکلاتي را بر سر راه مدارس جهت تحقق اهداف شان ايجاد نموده است . آموزش و پرورش به عنوان يک سيستم اجتماعي به منظور انجام مأموريت ، منابع مورد نياز خود را به صورت درون داد(دانش موجود در جامعه، ارزش هاي معتبر موجود،اهداف مطلوب ، منابع مادي و مالي)از جامعه مي گيرد، پس از طريق يک سلسله فراگردهاي پيچيده اي که مستلزم به کار گيري ساختارسازماني ، افراد،تکنولوژي و ايفاي وظايف معين است ، دانش آموز را پرورش مي دهد . و بالاخره نتيجه ي کار (برون داد) خود را به صورت افرادي که از جهات مختلفي تغيير يافته و صلاحيت و شايستگي پيدا کرده اند تحويل جامعه مي دهد،بنابراين بايداين واقعيت را بپذيريم که آموزش و پرورش مي بايستي در ارتباط تنگاتنگ با جامعه و خانواده باشد . و تحول واقعي مدارس همزمان با برقراري پيوندهاي بهتر ميان مدرسه و خانواده صورت گيرد. به عبارت جالب تر مدارس بدون مشارکت معنا دار اولياء دانش آموزان نمي توانندبه برنامه هاي تعليم و تربيت دست يابند.
تاجوي ها به هم و موها با هم نپيوندند، نه سيلاب تحقق مي يابد و نه طناب شکل مي گيرد . مدارس زماني همگام و هماهنگ در مسير تکامل و توفيقات خود گام بر مي دارند که همه ي افراد اجتماعي و صاحب نظران را در دايره ي هدف هاي برنامه ي سالانه و روزانه ي خود بگنجانند.
خط مشي و جهت گيري هر فضاي آموزشي بايد مبتني بر، برآيند اراده اي متشکل فردفرد اولاي دانش آموزان باشد. کاخ رفيع مشارکت جامعه و خانواده در مدارس برسه ستون استوار و ارزشمند بنيان نهاده شده است : تلاش آگاهانه ي اولياء ، تسهيم عادلانه ي مسئوليت و تصميم سازنده و علمي مدارس.
مشورت و مشارکت عالمانه ي اجتماع در مدارس پنجره اي به باغ سبز و خرم انديشه ها در مدارس باز مي شود که منجر به اتخاذ تصميمات بهتر و دقيقتر و کيفيت کار آموزشي و پرورشي مطلوب تر و بهتر مي گردد . هرگاه اولياء فرصت بيان انديشه هاي خودرا بيابند و در اتخاذ تصميمات مدارس شرکت جويند، به آفرينندگي ، نوآفريني و نوجويي بيشتر روي مي آورند و به پذيرش مسئوليت بيشتر دلبسته مي شوند . استقبال مقامات مدارس از نظرات ارزشمندخانواده ها از جمله ي امتيازاتي است که باعث موفقيت يک مدير مي شود . درگير کردن اجتماع
درگيري به معناي مشارکت پويا و فعال مردم در برنامه ها و فعاليت هاي مدرسه است . تدريس خوب معلمان و ارتباط مناسب آنها با والدين و اطلاع رساني به آنها و نظر خواهي و اطلاع گيري از آنها براي بهبود برنامه ها مي تواند ساز و کار موثري در ايجاد و بهبود رابطه ي موثر مدرسه و خانه ( اجتماع ) باشد.
فرهنگ " احترام به معلم و عشق به دانش آموز " بايد سرلوحه ي باورهاي اولياء و مورد اهتمام آنها باشد . و به عنوان جامعه ي محلي از طريق خودياري ، نقش فعالي در تجهيز و توسعه ي مدارس ايفا نمايند. والدين بايد از نيازهاي علمي هر يک از برنامه هاي مدرسه باخبر و اظهار نظر عالمانه داشته باشند.
تشکيل جلسات مستمر معلم، دانش آموز و والدين راه موثري براي درگير نمودن والدين درطرح ريزي و مشارکت در انجام برنامه هاي آموزشي دانش آموز وگزارش پيشرفت اوست،لذا آنها مي توانند بزرگترين منبع ارتباطي و انتقال اطلاعات بين مدرسه و اجتماع باشند. اين ارتباط اثر بخش به توانايي مدير براي تعيين بهترين وسيله ي ارتباطي براي انتقال پيام، تهيه ي دقيق و متناسب پيام( متناسب با گيرندگان،وسيله و موقعيت برقراري ارتباط) و فراهم آوردن فرصت باز خورد براي طرفين بستگي دارد. توجه به اين عناصر اساسي باعث بهبود ارتباط مي شود . درگير کردن والدين دانش آموزان براي رفع نقايص فضاهاي آموزشي و تهيه ي نرم افزارهاي آموزشي ، هوشمندسازي از نکات قابل توجه است . پدران و مادران فراگيرندگان بنا به شغل و تجارب ارزنده ي خود ، در صورتي که به درستي توجيه شوند، بايد خدمت به مدارس ار از وظايف بسيار مهم تلقي کنند. گاه اين خدمات در سطح معاضدت فکري به مقامات مدارس است و بسياري اوقات بايد جنبه ي عملي و اجرايي داشته باشد و آنان ، عملاً دست اندر کار احداث يا ترميم عناصر فيزيکي موجوددرمدرسه شوند . يکي از دلايل ناکارآمدي و عدم توفيقات انجمن هاي اولياء و مربيان مدارس، نهادينه نکردن فرهنگ مشارکت جدي و معني دار والدين در امور مدارس است . در صورتي که اين محتوا به درستي تبيين و تشريح گردد ، بخش مهمي از مشکلاتي که مقامات مدارس با آن روبه رو هستند ، مرتفع خواهد شد .ارائه ي گزارش هاي واقعي و اطلاع رساني به هنگام مديران و عوامل اجرايي مدارس به والدين در خصوص مدارد هزينه شده از طريق مشارکت هاي مالي آنان نيز تأکيد مي گردد . در صورتي که مردم نتايج معاضدت فکري و مالي خود را به صورت شفاف و محسوس مشاهده کنند و آنچه را که درجلسات مي شنوند، با آنچه که عملاً انجام شده است ، منطبق سازند، به طور طبيعي از حضور و ارائه ي خدمات مشفقانه به مدارس استقبال خواهندکرد . فرهنگ سانسور واقعيات و بزرگ نمايي خدمات انجام نشده و درج گزارش هاي خيالي نه تنها مردم را به ياري رساندن به مدارس تشويق نخواهد کرد ، بلکه به اهرمي براي گريز و اشمئزاز مردم از اين وظيفه ي بسيار مهم تبديل خواهد شد . دراين زمينه نقش نظارتي واحدهاي بازرسي ادارات آموزش و پرورش بسيار حياتي است . تشويق و تقدير از افرادي که درزمنه ي مشارکت هاي مردمي به مدارس منشأ اثرند، براي استمرار فعاليت هاي عمراني و انساني مقامات مدارس بسيار ضروري است ، استفاده از تجربيات افرادي که درزمنه ي ايجاد روحيه ي نشاط وشادابي و دلبستگي به مدرسه موفقيت هايي کسب کرده اند ، بسيار حايز اهميت است . مقامات مدارس به صحبت هاي والدين دانش آموزان گوش کنند و از آنان بخواهند، که براي بهسازي عملکرد و بهينه گزيني پيشنهاد دهند ، روابط واليدن و مقامات مدارس بايد بر مبناي احترام متقابل و درک پذيرش همراه با گرمي ، محبت و صميميت پايه گذاري گردد تا آن ها را علاقه مند به مسئوليت بيشتر در قبال مدارس کنند . " يکي از مهمترين مهارتهاي مديرانعصر حاضر ، مهارت ارتباطي است"(رضائيان1379). ارتباطات به عنوانشريان حيات مديريت نقش کليدي در موفقيت مدارس دارد . اهميت ارتباطي مديران مدارس از آن جا ناشي مي شود که نمي توانند به تنهايي از عهده ي همه ي وظايف برآيند ، هر چه حضور اولياء بيشتر و جدي تر باشد ، دامنه ي توفيقات مدارس گسترده تر خواهد شد.
مشارکت جدي پدران و مادران دانش آموزان در برنامه ريزي مدارس باعث"رشد يافتگي ، پختگي برنامه ها و توسعه ي مه جانبه مکان هاي آموزشي ، اصلاح و بهبوداثر بخشي آموزش و پرورش است " . همچنين ممديران موفق در ايجاد روحيه ي گروهي تلاش مي کنند،با دبيران و اولياي دانش اموزان ارتباط دارند، نسبت به اجراي امور مختلف نظارت دارند . مشارکت محوري مقامات مدارس موجب تحول در نظام اداري کاهش محسوس از وظايف و حجم اداري و نيروي انساني آن ، و ايجاد سمت و سوي حرکمت در مسير هدايت ، نظارت ، و حمايت از عملکرد استقلال جويانه ي مدارس مي گردد . "هدف از برقراري روابط ميان مدرسه و اجتماع ، ايجاد اعتماد متقابل از طريق اطلاع رساني به مردم درباره ي وضعيت کار مدارس است تا بدينوسيله حمايت آنان براي حل و فصل مشکلات گوناگون مدارس جلب شود... در نتيجه ي چنين روابطي ، سوء تقاهمات درزمينه ي اهداف و اقدامات آموزشي کاهش مي يابد و ميان مدرسه و اجتمع پيوند و يگانگي پديد مي آيد و استفاده ي موثر از فرصت ها و منابع و منابع امکان پذير مي شود " . ( علاقه بند 1376 ) مدرسه متلق به مدرم است ، اگر چه در بسياري مواقع مشارکت آنها به عناوين مختلف از جمله ي ضرورت اثر بخشي مدرسه محدود شده است . اما واقعيت اين است که براي گرفتن از اجتماع در حل مشکلات ، عملاً احتمال اثر بخشي تلاشها را بيشتر مي کند . در جريان اين ارتباط ممکن است عقايد جالب و کارسازي ارائه شوند يا زمينه ي استفاده از امکانات و تسهيلات ويژه اي که اجتماع براي کمک به عملي شدن برنامه هاي تربيتي در اختيار دارد ، فراهم شود. (شوستر1973)
رابطه ي مدرسه و اجتماع فرآيندي تعاملي و مداوم است ، نفوذ مدرسه بر اجتماع بسيار لطيف ، بلندمدت و غير مستقيم است ، در حالي که تأثير اجتماع بر مدرسه آشکارتر ، مستقيم تر وفوري تر است . از منظري ديگر مي توان گفت : مدرسه متعلق به اجتماع و در خدمت و وابسته به آن است و اجتماعي دائماً در حال تغيير است. بنابر اين ، مدارس براي انجام صحيح رسالت و اهداف خود و برخورداري از حمايت اجتماع،ملزم به تغيير خود درهمسويي با اجتماع است . مشارکت جدي و موثر اجتماع و خانواده آن است که ميزان همکاري،تصميم سازي و اطمينان را در مدارس افزايش و تعارض را کاهش دهد . به عبارت ديگر ، هدف الويه ، تقويت کيفيت زندگي شغلي دانش آموزان در مدرسه است .
هدف اصلي بهسازي روابط اجتماع ، خانواده ، مدرسه اصلاح اثر بخشي مدارس براي دست يابي به هدف هاي آموزشي و پرورشي به طور کارآ و علمي است . مکان هاي آموزشي وظيفه ي تعليم و تربيت افراد را به عهده دارند و مردم ، اکثر سالهاي عمر خود را درآن سپري مي کنند . مدرسه ، در حکم يک سازمان حساس اجتماعي ، در توصعه ي اقتصادي و اجتماعي جامعه و پاسخ گويي به نيازهاي علمي، اخلاقي ، معنوي ... نقش مهمي ايفا مي کند . اما ايفاي اين نقش به نحو موثر و تحقق اهداف آموزشي و پرورشي، در گرو تعامل،همراهي و هم افزايي خانواده ، اجتماع و مدرسه است . نتيجه گيري امروزه در عرصه هاي جديدعلوم و فنون،"تعليم و تربيت ، مدرسه ، معلم،مناسبات اجتماعي و اقتصادي" را بايد دوباره تعريف کرد . عرصه ي آموزش و پرورش ، ميدان هزينه کردن و سرمايه گذاري کمک هاي فکري ، اقتصادي و معنوي اولياء براي دست يابي فرزندان آنها به مقاصد متعالي است . لذا تجديد نظر اساسي از سوي والدين و جامعه نسبت به مساعدت هاي همه جانبه ي آنان به مدارس صورت پذيرد. مديران مدارس نيازمند شناخت و درک اجتماع هستند . آنها بايد ارزش هاي ، نگرش ها و فشارهاي اجتماعي را که نقشي تعيين کننده در اثر بخشي اقدامات و فعاليت هاي مدارس و نهايتاً اثر بخشي مکان هاي آموزشي خواهد داشت تشخيص بدهند و حتي بتوانند در بسياري مواقع به نحو مقتضي از آن درجهت مقاصد تعليم و تربيت استفاده کنند ، يا آثار منفي آن را تا حد ممکن خنثي سازد ودر شرايطي که تأثير گذاري بر آن ممکن نباشد ، حداقل تأثير آن را درطرح ريزي ها ، اقدامات و فعاليت هاي آموزشي و تربيتي مدنظر قرار دهند .
منابع
1-اسماعيلي ، عزيزا... ، همکاري خانه و مدرسه ، فرهنگ مشارکت،شماره ي 3 و 4 ، 1374
2-بدري،علي،تحقق مدرسه محوري ابزار بسياري مي طلبد، روزنامه ي اطلاعات ، 6آبان،1378
3-برنجي،محمدرضا: مديريت آموزشي و آموزشگاهي ، تهران 1374
4-برنامه ريزي و نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش:آذر1378
5-توراني،حيدر، مديريت فرآيندمدار در مدرسه ، انتشارات تزکيه:1382
6-رضائيان،علي،اصول مديرت، انتشارات سمت :1369
شاهرضا بيگي مدرس دانشگاه پيام نور














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن