تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دوست ندارم كه در كودكى از دنيا مى رفتم و وارد بهشت مى شدم و بزرگ نمى شدم تا پروردگارم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806563690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق هسته ای شرایط منطقه را تغییر می دهد/فصل جدیدی در روابط ایران و عربستان شکل گرفته است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استاد روابط بین الملل: توافق هسته ای شرایط منطقه را تغییر می دهد/فصل جدیدی در روابط ایران و عربستان شکل گرفته است تهران-ایرنا- استاد روابط بین الملل با بیان اینکه فصل جدیدی در روابط ایران و عربستان آغاز شده است ،گفت: اگر مذاکرات ایران و 1+5 به توافق قابل توجهی دست یابد،می توان شاهد تغییر شرایط بازی در منطقه خاورمیانه بود.


«محمدعلی سبحانی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: با مشاهده دو دلیل مشخص می توان دریافت که به زودی مناسبات ایران و عربستان به عنوان دو کشور مسلمان و مهم منطقه وارد مسیر تازه ای خواهد شد.
استاد روابط بین الملل خاطرنشان کرد:یکی از این دلایل روی کارآمدن دولتی درایران است که با دولت گذشته متفاوت است.چرا که سیاست خارجی در دولت دکترروحانی براساس تعامل ،اصل تنش زدایی و رفع ابهام با همه کشورها به ویژه کشورهای منطقه تعریف شده است.
سفیرسابق ایران در لبنان، روی کار آمدن دولت روحانی را فرصتی تاریخی و مهم برای دولت ایران و عربستان دانست و عنوان کرد:دو کشور باید از فرصت فراهم شده استفاده کنند .
سبحانی افزود: البته مورد دیگری نیز وجود دارد و آن مذاکرات ایران و 1+5 بر سر موضوع هسته ای ایران و احتمال دست یابی به راه حلی جامع است.
وی گفت وگو های ایران و شش کشور قدرتمند را فرصتی دانست که بیشتر از هر کسی برای ایران دارای اهمیت است.
این دیپلمات باسابقه افزود:به نظر می آید که اگر مذاکرات ایران و 1+5 با موفقیت به پایان برسد ،به طورقطع شاهد تغییر بازی در شرایط منطقه خواهیم بود.
کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد:اگرچه کشورهای رقیب و یا دشمنان ایران مخالف تحقق این توافق هستند،اما این مخالفت ها چندان مهم نیست.به عنوان نمونه تا پیش از دست یابی به توافق نهایی شاهد تلاش ها و اقداماتی از سوی لابی های صهیونیستی و برخی تندروها در کشورهای غربی برای برهم زدن توافق و یا تاثیر بر جو مذاکرات خواهیم بود.
سبحانی با تاکید بر اینکه آن طور که به نظر می رسد دو طرف برای رسیدن به توافق جدی هستند،گفت: وقتی که توافق جامع نیز شکل بگیرد، کشورهای منطقه هم مجبور به پذیرش واقعیت های جدید خواهند شد.
وی افزود:علاوه بر این شکل گیری مشکلات در منطقه خاورمیانه مثل جنگ داخلی در سوریه،گسترش افراطی گری، افزایش اختلافات بین فرقه های مختلف اسلامی ،افزایش خطر جنگ های طایفه ای و مسائل مختلفی که از چند سال پیش و در سایه رخدادهای مردمی در کشورهای مختلف منطقه رخ داده است همه باعث شده که دو طرف احساس کنند که امروز بیش از پیش لازم است که در کنار یکدیگر باشند.
سفیر سابق ایران در لبنان عنوان کرد: وقتی که جنگ داخلی در کشورهای منطقه رخ دهد،هر کدام از کشورها به سمتی گرایش پیدا می کنند و طبیعی است که در چنین شرایطی اگر قرار باشد که به جای همکاری،اختلافات جایگزین شود در آن صورت منطقه با شرایط بحرانی روبرو خواهد شد.
به گفته وی،امروزه همه کشورها حتی آنها که روزی از نیروهای افراطی حمایت می کردند به این نتیجه رسیده اند که گسترش اختلاف و افراطی گری به ضرر همه کشورهاست.
به گفته این استاد دانشگاه،عربستان به خوبی می داند که تقویت تروریسم نه تنها منطقه ، بلکه عربستان را نیز در برخواهد گرفت.
سبحانی تاکید کرد: امروز کشورها به این نتیجه رسیده اند که جنگ و خشونت تنها محدود به سوریه ،عراق یا افغانستان نخواهد ماند و مثل بیماری مسری همه منطقه را دربرخواهد گرفت.از این رو لازم است که دو کشور قدرتمند خاورمیانه شرایط موجود را به دقت مورد توجه قرار دهند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: در سایه این نگرش تغییراتی در مدیریت امنیتی عربستان به وجود آمده است، تغییر بندربن سلطان که به ضدیت با ایران شهرت داشت، از دیگر مواردی است که باید در بهبود روابط تهران-ریاض به آن توجه کرد.ضمن اینکه شواهد نشان می دهد که جانشین وی فردی حرفه ای و آشنا با منافع ملی کشورش و همچنین معتقد به همکاری های منطقه ای است.
وی اضافه کرد: آنچه که من پیش بینی می کنم و چشم اندازی که از روابط بین تهران- ریاض می بینم، این است که به احتمال بسیار زیاد فصل جدیدی در روابط ایران و عربستان شکل خواهد گرفت و منطقه خاورمیانه باید منتظر تحولات بسیار باشد.
سیام4**9173** 1418
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




09/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن