تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، تاج سوره‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820090919




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلایل تغییر کاربری وفروش زمین های کشاورزی


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: دلایل تغییر کاربری وفروش زمین های کشاورزی
کد خبر: ۳۹۶۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴ - 28 April 2014


عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تشریح دلالیل تغییر کار بری و فروش زمین های کشاورزی ، گفت: کمبود نقدینگی به علت سیاستهای انقباضی دولت و ریسک بالای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و دریافت سود های کلان از طریق سرمایه گذاری دربانک ها از علل اصلی تغییر کاربری و فروش زمین‌های کشاورزی است.

محمد باقر شریعتی در گفت و گو با خانه ملت در خصوص ترویج پدیده تغییر کاربری اراضی کشاورزی و به فروش رفتن این زمینها برای ویلاسازی، گفت: کمبود نقدینگی به علت سیاستهای انقباضی مالی دولت ، اجرانشدن قانون افزایش بهره وری وخرید تضمینی محصولات کشاورزی، نبود الگوی کشت منطقه ای و ریسک بالای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از یک سو و زرق و برق سودآوری بالا در بخش خدمات ، دلالی ، بازاری و واسطه گری مالی در زمان کوتاه با ریسک کم و امنیت بالا از سوی دیگر باعث شده تولیدات کشاورزی و سرمایه گذاری در این بخش در مقایسه با سایر بخشها از توجیه اقتصادی لازم برخوردار نباشد و کشاورزان انگیزه خود برای ادامه تولید را از دست داده و اقدام به فروش اراضی کنند.

نماینده بهبهان ،آغاجاری ، زیدون و  تشان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری  واردات بی وریه ،بی قاعده، محصولات کشاورزی در دولت دهم، افزود:  کشاورزان به منظور دسترسی به رفاه نسبی و فرار از ناامنی و حقارت تولید  به فروش سودآور زمین کشاورزی به منظور خانه سازی ، ویلا سازی و کارگاه سازی  روی آورده  و سپرده گذاری در بانک و دریافت سودهای کلان را به کار پرمشقت و کم درآمد تولید و کشاورزی را ترجیح دهند.

تغییر کاربری اراضی تهدیدی برای امنیت غذایی و انسانی

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی و منابع طبیعی ، نه تنها تهدیدی برای امنیت غذایی است بلکه تهدیدی برای امنیت انسانی به شمار می رود، تصریح کرد: براساس برآوردهای سازمان ملل متحد، در حالی که یک چهارم خاک کره زمین در معرض تبدیل شدن به بیابان قرار دارد، بیش از یک میلیارد گرسنه در جهان و اغلب در کشورهای درحال توسعه وجود دارد بنابراین صیانت از اراضی و منابع طبیعی یک ضرورت و نیاز ملی است.

 شریعتی با یادآوری اینکه گرم شدن کره زمین ، تغییرات اقلیمی ، بیماریهای مسری و بلایای طبیعی ایران را در محاصره خود قرار داده اند، گفت: اراضی ملی، منابع طبیعی و جنگلها  ثروت پر بار و زاینده ایران  و پشتوانه ثروت ملی است که  تخریب این ثروت زاینده طبیعی ، تخریب حیات است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان این نکته که با  تغییر کاربری هر یک هکتار زمین کشاورزی،  برای تأمین غذای 20 نفر به خارج و واردات وابسته میشویم، افزود: این روند خلاف سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و عناوینی مانند حمایت از تولید ملی و تحول در اقتصاد با مدیریت جهادی است.

وی با بیان اینکه واردات به سان تورم دو رقمی ، با اقتصاد کشور  عجین و ساختاری شده است ادامه داد:  در یک پروسه 60 ساله ساختار اداری و اقتصادی و فضای کسب و کار سازگار با واردات و دافع صادرات نظم یافته  جان تولید ملی را گرفته و امروزه چالش مدیریتی ، بی ثباتی و ناپایداری در تصمیم گیریها و عدم حاکمیت اطمینان و امنیت اقتصادی ، از موانع رشد تولید ملی و افزایش صادرات است.

شریعتی گفت: طبق برآوردها ، کاهش 35درصدی رشد سرمایه گذاری در کشور در سالهای اخیر و افزایش ریسک تولید و کاهش امنیت اقتصادی ، بی ثباتی ارزی و سیاست مالی انقباضی در بخش تولید به اضافه تحریمها ( تحریم نفتی ، تحریم مالی و تحریم شرکتهای ایرانی ) رکود تورمی را دامن زده  که فروش زمینهای کشاورزی و تغییر کاربری اراضی از پیامدهای این وضعیت است.

این نماینده مردم در مجلس نهم محروم شدن از مزایای منظر زیست محیطی سبز و آثار تولید اکسیژن  را از پیامدهای دیگر تبدیل زمینهای کشاورزی به ویلاهای لوکس دانست و گفت:در ازاء تغییر کاربری هر هکتار ، تولید اکسیژن سالانه مورد نیاز متوسط 10 نفر را از دست می دهیم که باید  به این ضررو زیان ها  محرومیت از مزایای یازده گانه دیگر جنگلها که موجبات فقر اقتصادی و زیست محیطی کشور را فراهم می آورد ، اضافه کرد.

شریعتی با یادآوری اینکه از سوی سازمان ملل ، زنگ خطر برای زمین  بصدا در آمده است، تصریح کرد: تخریب 23 درصد از خاک جهان و تنوع زیستی ، تقاضای فزاینده برای غذا  درافق 2050 و جمعیت 9.6 میلیارد نفر و نیز افق تأمین امنیت غذایی برای جمعیت 150 میلیون نفری آینده ایران ، اهمیت حفظ خاک زراعی و جلب مشارکت زارعین و مردم  در مبارزه جدی با تغییر کاربری را آشکار می سازد.

سرانه ایرانی ها از اراضی کشاورزی  نصف سهم کشورهای توسعه یافته است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با یادآوری اینکه سرانه ایرانی ها از اراضی کشاورزی حدود 2400 مترمربع یعنی  نصف سهم کشورهای توسعه یافته است، تصریح کرد: این قیاس آماری  گویای اهمیت و جایگاه حفظ سرمایه ملی و اراضی کشاورزی است.

شریعتی تاکید کرد: با توجه به ارزش سانتیمتر به سانتیمتر خاکهای زراعی،  دیری نمی پاید که ایران ناچار می شود،  به منظور پایداری تولید مواد غذایی  و حفظ تنوع زیستی ، زمینهای تغییر کاربری شده غیر مجاز و حتی مجاز را باصرف هزینه های  گزاف ، دوباره به چرخه طبیعت و تولید کشاورزی برگرداند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه با تغییر کاربری منابع طبیعی و اراضی زراعی و باغی  ، عده ای سودجوء در کوتاه مدت ، سودهای هنگفت می برند ، گفت:  زیان اصلی  بر کشور و محیط زیست بشری که تجدید پذیر نبوده و طبیعت برای شکل گیری خاک حاصلخیز   500 تا 800 سال زمان صرف می کند تحمیل می شود.

نماینده بهبهان ،آغاجاری ، زیدون و  تشان در مجلس با یادآوری اینکه در سند چشم انداز 1404 ، میزان تولیدات بخش کشاورزی 200 میلیون تن پیش بینی شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه تاکنون بخش قابل ملاحظه ای از منابع طبیعی و اراضی شالیزار و باغات چای شمال کشور و نیز باغات و اراضی سراسر کشور از عرصه تولید ملی خارج و به ساختمان و ویلا تبدیل شده است دستیابی به این افق قابل تامل است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این چرخه باطل و تغییر کاربری اراضی باید با اجرای طرح انقلابی قانون افزایش بهره وری، حمایت از تولید و کشاورزان  و نظارت و اجرای قاطعانه قانون ممنوعیت تغییر کاربری متوقف شود











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن