محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853218774
امکان یا امتناع تفکر سیاسی در جمهوری اسلامی ایران
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
امکان یا امتناع تفکر سیاسی در جمهوری اسلامی ایران
جایگاه تفکر دربارهی پدیدههای سیاسی در جمهوری اسلامی، اجزای تفکر دربارهی پدیدههای سیاسی، امکان یا امتناع روش و متدولوژی تحلیل سیاسی در فضای انقلاب اسلامی، چیستی تحلیل سیاسی و تفاوتشناسی آن با توصیف و تفسیر.
اشاره: انتشار کتاب «روش تحلیل سیاسی» با مقدمهای از «دکتر عباسعلی رهبر»، که کتابی کارگاهی دربارهی مهارتها و فنون تحلیل سیاسی در نظام اندیشگی حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مد ظله العالی) است، بهانهای شد تا دربارهی روش و متدولوژی تحلیل سیاسی در ساحت انقلاب اسلامی با وی به گفتوگو بنشینیم. او را که هماکنون مدیرگروه علوم سیاسی دانشکدهی حقوق و علوم سیاسی مهمترین دانشگاه علوم انسانی کشور، یعنی دانشگاه علامه طباطبایی است، در دفتر کارش ملاقات کردیم. دکتر رهبر در این گفتوگو، ضمن بررسی متدولوژی تحلیل سیاسی در ساحت انقلاب اسلامی، به عقلانیت مد نظر آن نیز پرداخته و آن را تشریح نموده است. جناب دکتر رهبر، بهعنوان سؤال نخست بفرمایید پس از وقوع انقلاب اسلامی، انسانِ عصر جمهوری اسلامی، تا چه حد ملزم به تفکر دربارهی پدیدههای سیاسی است؟ از دو دیدگاه میتوانیم وارد بحث دربارهی پدیدههای اجتماعی و سیاسی، از جمله انقلاب اسلامی بشویم. یکی از منظر عین و ذهن است؛ یعنی پرداختن به این موضوع که آنچه در ذهن افراد، اشخاص و گروههای اجتماعیِ صاحب حیات میگذرد چیست؟ و آن پدیده، اشخاص و گروهها، در مقام عینیت، چگونه خود را تجلی میدهند؟ این یک نگاه به پدیدههای سیاسی است. از دیدگاه دیگر اگر بخواهیم به پدیدههای اجتماعی و سیاسی بپردازیم، باید بدانیم که برخلاف آجر و سیمان، پدیدههای زندهای هستند. به عبارت دیگر، پدیدهی اجتماعی دارای حیات است. این حیات، حیاتی مکانیکی نیست، بلکه ارگانیک است. با این نگاه میتوان سه مؤلفه را در مبنا تعریف نمود: آنتولوژی، اپیستمولوژی و انسانشناسی. البته بحثهای دیگری مثل ارزششناسی، غایتشناسی و زیباییشناسی را نیز میتوان در این قالب قرار داد. در همهی این بحثها، روششناسی (متدولوژی) مهمترین است. مهمترین از این منظر که اگر مؤلفهی روششناسی را نداشته باشیم و یا حلقهی مفقودی در آن وجود داشته باشد، نمیتوان از این بحثها بهرهی لازم را برد. این ساحتی است که به نظرم در آن بهتر بتوان وارد پدیدههای اجتماعی سیاسی شد و یک نگاه جامع داشت. ذهنیت انقلاب اسلامی، مبتنی بر فضای لازم، برای تغییر و تحول و تکامل جامعهی انسانی است؛ در واقع استعلای مکارم اخلاق است. عینیت آن نیز جنگ خیر و شر یا جنگ حق و باطل است. با این سؤالی که حضرتعالی پرسیدید باید گفت وقتی از انقلاب اسلامی صحبت میکنیم، انقلاب اسلامی اگرچه سازهای ذهنی است، اما لزوماً سازهی ذهنی نیست. اگرچه سازهی عینی است، اما در عین حال، لزوماً عینیات صرف نیز نیست. در واقع انقلاب اسلامی، ترکیبی از سازهی ذهنی و عینیات است. ذهنیت انقلاب اسلامی، مبتنی بر فضای لازم برای تغییر و تحول و تکامل جامعهی انسانی است. در واقع استعلای مکارم اخلاق است. عینیت آن نیز جنگ خیر و شر یا جنگ حق و باطل است. بنابراین ذهن و عین، در فضای انقلاب اسلامی تجلی پیدا میکند و بهصورت طبیعی یکسری شاخههایی را نیز تولید میکند. شاخههایی مثل جمهوریت، اسلامیت، استقلال و آزادی. این شاخهها و آن ریشه متولیانی نیز دارند. یکی از متولیان و مهمترین آنها، انسان است. انسانی که در انقلاب اسلامی نگاه جدیدی به او شده است؛ یعنی انسان بهجای اینکه مثل خدا باشد، جانشین خدا شده است. این جانشین خدا، نه در مقام ذهن، بلکه در مقام عین نیز خود را تحقق میبخشد. انسانی که مورد نظر انقلاب اسلامی است، در واقع خلیفهالله است. این جانشین خدا که مثل خدا نیست، باید کارهای خداگونهای انجام دهد. اگر پرچم و اعلمی معناگرا برای انقلاب اسلامی انتخاب میشود، به دلیل شأن انقلاب اسلامی است. در واقع انقلاب اسلامی یک اضافهی تشریفیه است. اضافهی تشریفیه از این باب که چون انقلاب با بحث اسلام گره میخورد، ارزش آن صدچندان میشود. بنابراین همانطور که سنگ کعبه بهواسطهی کعبه بودنش قداست دارد، تقدس انقلاب اسلامی نیز بهواسطهی نهاد و شجرهی مناسب انقلاب و اسلامیت آن است. انقلاب اسلامی، کارگزاری به نام انسان دارد تا بتواند دو کار مهم را انجام دهد. یکی اینکه بتواند ذهن و عین را درک کند و همچنین دیگر اینکه بتواند مقولات سهگانهی هستی شناسی، روششناسی و معرفتشناسی را برای خود ایجاد کند. این کار انسانی است که خلیفهی خداست. میخواهم با این مقدمهای که عرض کردم، به فلسفهی جامعهشناسی بپردازم. انقلاب اسلامی، کارگزاری به نام انسان دارد تا بتواند دو کار مهم را انجام دهد. یکی اینکه بتواند ذهن و عین را درک کند و همچنین دیگر اینکه بتواند مقولات سهگانهی هستیشناسی، روششناسی و معرفتشناسی را برای خود ایجاد کند. این کار انسانی است که خلیفهی خداست. خلیفهی خدا باید ویژگیهای خدا را داشته باشد. اولین و محبوبترین چیزها در نزد خدا، بنا بر قول معصومین، عقل است؛ یعنی خدا، هیچچیز را محبوبتر از عقل نیافریده است، عقلی که باید در روش و متد و تفکر، خود را نشان بدهد. بنابراین اولین ویژگی انسانِ استعلاییِ در زمین سِیرکنِ انقلاب اسلامی، تفکر و تعقل است. این تفکر و تعقل به چه معناست؟ به معنای استفاده از ابزار مناسب است. ما معتقد هستیم که انقلاب اسلامی توانسته است در فضایی که آن را توضیح خواهم داد، این ابزار را ایجاد کند. به پشتوانهی نظریِ تفکر دربارهی پدیدههای سیاسی، از دیدگاه انقلاب اسلامی، اشاره کردید. لطفاً بفرمایید در این میان، نظام سیاسی کشور چقدر به تفکر دربارهی پدیدههای سیاسی تشویق میکند؟ میدانید وقتی که از یک نظام سیاسی صحبت میشود، این نظام سیاسی، از نظر جامعهشناسیِ سیاسی، با چند مؤلفه سروکار دارد که دائم این مؤلفهها با یکدیگر در حال مبارزه، رفاقت، رقابت، حذف، طرح و جانشینی هستند؛ گاهی اوقات هم بین مؤلفههای این نظام، رابطهی همنشینی و جانشینی نیز وجود دارد. این مؤلفهها و عناصر، گروههایی از مردم یا کارگزاران دولت، قوهی مقننه، قوهی قضائیه و یا نهادهایی از نظام، مثل نهاد ولایت و نهادهای انقلابی شکلگرفته بعد از انقلاب هستند. حال در گیرودار رقابتها، کشاکشها و درگیریهای داخلی کشور، بحث جهانیشدن و محدودیت و فشردگی زمانی و مکانی نیز مطرح میشود. در واقع دخالت قدرتهای بیرون از نظام، به دلالت قدرتهای درون نظام تبدیل میشود؛ یعنی اگر قبل از جهانیشدن، دولتهای خارج نظام میتوانستند در داخل نظام دخالت کنند، اکنون میخواهند دلالت کنند. نمونههای این دلالت را ما ملاحظه میکنیم. میبینیم که برخی بیگانگان میآیند با افرادی که دادگاهی بودند و مسئله داشتند ملاقات میکنند و خیلی راحت هم از کشور خارج میشوند. نکتهی بسیار مهم در این فضای پیچیده، توجه به هرم اصلی نظام است که دو چیز در آن وجود دارد: یکی پایبندی قانون اساسی نسبت به عقلانیت و دیگری پایبندی گروههای اجتماعی نسبت به عقلانیت. بسیاری از مؤلفههای قانون اساسی کشور، مبتنی بر عقلانیت اجتماعی و سیاسی است. شاید نسبت به بعضی از مؤلفههای آن تردید داشته باشیم، اما قطعاً با بحثهای عقلانیت اجتماعی و سیاسی منافاتی ندارند. نکتهی بسیار مهم، خود هرم است که نظام ولایتفقیه است. نظام ولایت فقیه و آنچه در فضای عینی جامعه نهفته است، کاملاً منطبق بر اصول عقلانیت اجتماعی و سیاسی است. آیهی 108 سورهی یوسف نیز بهروشنی بیان میکند تنها سَبیلی که در نظام نبوت و ولایت وجود دارد، سَبیل بصیرت است و هرکسی که میخواهد تبعیت کند، باید از این فضا تبعیت کند. وقتی بصیرت شاخصسازی و مفهومسازی میشود، سازهی بصیرت در قالب مفهوم، متغیر یا حتی در قالبهای مختلف و گزارههای مختلفی به کار میرود. این بصیرت، در عقلانیت عینیت پیدا میکند. بنابراین قابلیت نظام، در قانون اساسی و در بحث نظام ولایت فقیه، منجمله مصداق ولی فقیه، منطبق بر اصول عقلانیت اجتماعی و سیاسی است. در این امر قابلیت بسیار مهمی وجود دارد که میتواند فضای لازم را برای نهادینه شدن روش عقلانی زندگی کردن و عقلانی حرکت کردن ایجاد کند. قابلیت نظام، در قانون اساسی و در بحث نظام ولایت فقیه، منجمله مصداق ولی فقیه، منطبق بر اصول عقلانیت اجتماعی و سیاسی است. در این امر قابلیت بسیار مهمی وجود دارد که میتواند فضای لازم را برای نهادینه شدن روش عقلانی زندگی کردن و عقلانی حرکت کردن ایجاد کند. نمیخواهم از نخبگان غافل شوم، اما مهمتر از نخبگان جامعه، مردم عادی هستند که در بزنگاههای تاریخی و در برهههای مختلف تاریخی، اول در کشور ایران و بعد با ورود اسلام در ایران اسلامی، وارد صحنه و عرصهی فعالیتهای خاصی شدهاند، چه فعالیت تمدنسازی، چه فعالیت دفاع از مرزوبوم و توسعهی کشور. در واقع در خیلی از مواقع، عقلانیت به خرج دادهاند؛ یعنی متناسب با فضای عقلانی حرکت کردهاند. انقلاب اسلامی نیز برخلاف نظریات رایجی که موضوعات مختلفی را به بحث میگذارند و موضوعاتی مثل خشونت، کنش معطوف به احساس یا غریزه را مبنا قرار میدهند، کاملاً کنشی معطوف به عقلانیت است. نشانهی بارز آن، این است که کسی که این انقلاب را رهبری کرده است، با کمال شجاعت، به مردم میگوید اگر دوست دارید رأی دهید، اگر دوست ندارید رأی ندهید. آنقدر به این عقلانیت معتقد است که نمیگوید بگذارید پنج سال دیگر رأیگیری شود تا مردم آماده شوند. این اوج اعتمادبهنفس انقلاب اسلامی نسبت به موضوع عقلانیت است. جنگ را در نظر بگیرد یا انتخابات مختلفی که در کشور صورت گرفته است. هرچند ممکن است انتخابهای متفاوتی وجود داشته باشد، اما عقل جمعی مردم را میتوان در آنها حس کرد. این تأثیر انقلاب اسلامی در فضایی است که بتواند عقلانیت را تولید کند. هرچند سیر عقلانیت، با فضای مطالبهی ارکان نظام، قانون اساسی و ولایت فاصله دارد، اما این نهال با نقاط ضعفی که وجود دارد، رشد پیدا کرده است. در واقع این سیر منطقی شروع شده است که به نظر من بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا میتوان آن را پتانسیلی بسیار جدی، در فضای انقلاب اسلامیِ مبتنی بر روند عقلانیت، در نظر گرفت. با توجه به تأکید شما بر متدولوژی، ممنون میشوم توضیح دهید که در ساحت انقلاب اسلامی، نحوهی تفکر در مورد پدیدههای سیاسی چگونه است؟ یا به عبارت دیگر، آیا اساساً مکتب و جهانزیستها با متدولوژی تفکر دربارهی پدیدههای سیاسی رابطهای دارند؟ ما اساساً نمیتوانیم یک چیستی و هستی را با چگونگی هستی آن در نظر نگیریم. در واقع در اینجا، سه بحث چگونگی، چرایی و چیستی مطرح است. این چگونگی، چرایی و چیستی، تحقق پیدا نخواهد کرد و ما نمیتوانیم به یک «مسئله» برسیم، مگر اینکه روش لازم برای تحقق آنها ایجاد شود. در واقع روش است که «مسئله»ی ما را در این سه زمینهی مهم توضیح میدهد. دربارهی انقلاب اسلامی نیز همین موضوع مطرح است. برای اینکه چیستی، چگونگی و چرایی انقلاب اسلامی عینیت و ظهور بیشتری پیدا کند، روشی وجود دارد که در این فضای سهگانه، سؤالات بسیار مبنایی را مطرح میکند. در واقع بدون روش، این سه عامل عقیم میمانند. انقلاب اسلامی با دادن فضا و قابلیت لازم به این سه سؤال اصلی، «روش» لازم را ایجاد کرد. به نظر من، انقلاب اسلامی در این مورد، از «هوش معنوی» بهطور خاص بهره گرفت تا پاسخگوی فضای لازم برای چگونگی، چرایی و چیستی موجود باشد. به نظر من، انقلاب اسلامی در بحث تحلیل سیاسی، حرف جدیدی زده است و آن هم تأثیر هوش معنوی در ارتقای تحلیل سیاسی است. هوش معنوی یعنی کاربرد معنویت در حل مسائل زندگی شخصی و اجتماعی، بهگونهای که در واقع بهنوعی تلفیق معنویت و هوش صورت بگیرد. اگر بتوانیم تعالیمی را که در قرآن و سنت آمده است انجام دهیم، مشخص شدن راه حق و باطل خیلی مشکل نخواهد بود. بهجای اینکه به دنبال نتیجهی نگاه به حق و باطل باشیم، باید به دنبال تکلیفی که در راستای حق و باطل، برعهده داریم، حرکت کنیم. این امر با شعار دادن به دست نمیآید، بلکه برای دستیابی به آن به شعور درونی و شعور بیرونی نیاز است. طبیعتاً دانشگاهها، فضاهای فرهنگی کشور و مدارس میتوانند شعور بیرونی را با توجه به روشها و ابزارهای تحلیل افزایش دهند. شعور درونی نیز متناسب با فضای بیرونیِ خود حاصل میشود؛ یعنی بهمرور در فضای داخلی جامعه، خانواده و رسانه به آن پرداخته میشود. در هر صورت، حرکت توأم با بصیرت، در نظام مردمسالاریِ دینی و فرهنگ انقلاب اسلامی، ملاک عمل است. در واقع با بصیرت است که میتوان در کنار شاخصهای اصلی نظام مردمسالاریِ دینی حرکت کرد. لطفاً در مورد اجزای تفکر در باره پدیده های سیاسی مانند توصیف، تبیین و تحلیل و بیشتر توضیح دهید. میدانید که در توصیف، به آنچه وجود دارد توجه میشود. در توصیف گزارههایی وجود دارند که مقومات و مفاهیمی دارند. مفاهیم مختلف، به آن شکلی که هستند بیان میشوند و خیلی به رابطهی بین این مفاهیم و گزارهها توجه نمیشود. در حالی که در تحلیل، کل به معنای قائم به اجزا در نظر گرفته میشود؛ یعنی پدیدهی اجتماعی و سیاسی، با توجه به توصیف آن، به اجزای مختلف شکسته میشود. برای شکلدهی به این اجزا که در قالب روبنا قرار بگیرد یا زیربنا، وارد عرصهی تحلیل میشویم. دو نکته در تحلیل بسیار مهم است: اولاً، رابطهی هر جزء باید با جزء دیگر مشخص شود؛ ثانیاً، باید رابطهی هر جزء با کل نیز مشخص شود. در الگوی مردمسالاریِ دینی، عقل انسان، عقل تعالیمحور است، در حالی که در الگوی غیرمردمسالاریِ دینی، عقل انسان، عقل ترقیمحور است. تعالی و ترقی با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند. بد یا خوب بودن هرکدام مورد بحث نیست؛ زیرا هر جامعهای خود انتخاب میکند و مسئولیت این انتخاب با خودش است. به همین دلیل، برای تحلیل انقلاب اسلامی، آن را به چهار جزء اسلامیت، جمهوریت، استقلال و آزادی تقسیم میکنیم. بنابراین بدون ایجاد ارتباط منطقی بین این چهار جزء از یک طرف و ارتباط این اجزا با انقلاب اسلامی از طرف دیگر، نمیتوان به تحلیل انقلاب اسلامی پرداخت. برای مثال، اگر بخواهید آزادی را تحلیل کنید، باید علاوه بر در نظر گرفتن رابطهی آزادی با سه مؤلفهی دیگر، در نهایت ببینید که چه نسبتی بین آزادی و انقلاب اسلامی نیز وجود دارد. در این صورت است که میتوان تحلیل را انجام داد. بسیاری از تحلیلهای موجود در جامعه، تحلیل نیست، بلکه تفسیر است؛ زیرا ارتباط جزء با کل نادیده گرفته میشود. ارتباط جزء به کل باید حتماً مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا آزادی در انقلاب اسلامی ایران با آزادی در انقلاب فرانسه کاملاً متفاوت است. آزادی از نظر اندیشمندان غرب مانند آیزا برلین با آزادی از نظر شهید مطهری کاملاً متفاوت است. نقش مردم در انقلاب اسلامی، از دیدگاه امام خمینی، با نقش مردم از دیدگاه روسو کاملاً متفاوت است. اگر تحلیل منطقی و منقح باشد، میتوان وارد عرصهی تفسیر شد؛ یعنی با توجه به دادههای حاصل از تحلیل، تفسیر انجام میگیرد. باید به این نکته توجه شود که تحلیل نیاز به ابزار مناسبی دارد؛ زیرا این ابزار مناسب، فضای لازم را برای تحلیلی روشمند ایجاد میکند. با توجه به اینکه مردمسالاریِ دینی نیز سیاست را جزیی از زندگی عمومی میداند، به نظر شما، تحلیل سیاسی، در الگوی مردمسالاریِ دینی، چه جایگاهی دارد؟ در تحلیل فضای انقلاب اسلامی و نظام مردمسالاری دینی، مهارت و تجربهی انقلاب اسلامی، بهخصوص تجربهی خود رهبری نظام، در طول این سی سال، بسیار مؤثر است. اگر این تحلیل، ابزاری باشد که ذهن را از خطا و نادرستی بازدارد، برای حصول آن، مقدمات و مهارتهایی لازم است که با یکدیگر مرتبط هستند. اولین مقدمه بسیار مهم این است که بدانیم در چه سپهر اندیشهای، در حال سیر هستیم. در سپهر اندیشهای «لا حول و لا قوه إلا بالله» یا در سپهر اندیشهای انسان مختار؛ یعنی باید رابطهی انسان با هستی، در این سپهر اندیشه مشخص شود. آیا عقلانیت، عقلانیتِ خودبنیادِ غربی است؟ یا عقلانیتی تعالیمحور است؟ در الگوی مردمسالاریِ دینی، عقل انسان، عقل تعالیمحور است، در حالی که در الگوی غیرمردمسالاریِ دینی، عقل انسان، عقل ترقیمحور است. تعالی و ترقی با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند. بد یا خوب بودن هرکدام مورد بحث نیست؛ زیرا هر جامعهای خود انتخاب میکند و مسئولیت این انتخاب با خودش است، اما نوع نگاه به این عقل، متفاوت است. به نظر من، انقلاب اسلامی در بحث تحلیل سیاسی، حرف جدیدی زده است و آن هم تأثیر هوش معنوی در ارتقای تحلیل سیاسی است. هوش معنوی یعنی کاربرد معنویت در حل مسائل زندگی شخصی و اجتماعی، بهگونهای که در واقع بهنوعی تلفیق معنویت و هوش صورت بگیرد. در نتیجه، در الگوی مردمسالاریِ دینی، در بحث هستیشناسی، عقلِ تعالیمحور مبنا قرار میگیرد. مقدمهی بسیار مهم دوم این است که خداوند حال هیچ قومی را تغییر نمیدهد، مگر اینکه خود آنها بخواهند. خود آنها چگونه میخواهند؟ یا باید براساس احساس خود، حال خود را تغییر دهند یا براساس سنت و عرف یا بر اساس عقلانیت. آنچه قرآن «اولی الالباب» و منشأ حرکت میداند، مبتنی بر عقلانیت است. حتی به آنها که ایمان نمیآورند چون پدران آنها ایمان نیاوردهاند، گفته میشود خودتان فکر کنید و تعقلون داشته باشید. بعد از این دو گزاره، بحث مهارت به وجود میآید، مشخص میشود که مهارت لزوماً تجربهی غیربشری نیست، بلکه میتواند تجربهی بشری نیز باشد. باید از ابزار لازم استفاده کرد، اما این ابزار و مهارت باید با مقدمات و فضای اصلی سنخیت پیدا کند. در این صورت، میتوان تحلیل سیاسی مناسبی را انجام داد که مبتنی بر عقل تعالیمحور باشد. بر روی مهارت تأکید فرمودید. بفرمایید فردی که در ساحت انقلاب اسلامی تحلیل سیاسی میکند، برای شروع، باید چه توانمندیها و مهارتهایی داشته باشد؟ بنده پاسخ مبسوط این سؤال را ارجاع میدهم به کتاب «روش تحلیل سیاسی». مهارت و توانایی مطرحشده در کتاب برگرفته از بحثها، تجربهی کلامی و عملی مقام معظم رهبری است. ایشان بهدرستی مهارتهای لازم را مورد اشاره قرار دادهاند و از منظر ایشان، مهارتهایی از قبیل کلنگری، آرمانگرایی، واقعگرایی، استفاده از تجارب تاریخی و بحث هوش هیجانی و کنترل آن بسیار مهم هستند. از مقدمات و مؤلفههایی نیز که ایشان ذکر کردهاند میتوان استفاده کرد. با توجه به فضا و تجربهی انقلاب اسلامی، متوجه میشویم که انقلاب اسلامی با وجود همهی مشکلات داخلی و خارجی، در این سالها، روی پای خود ایستاده و کشور را حفظ کرده است. این روی پا ایستادن و حفظ کشور، قطعاً بدون تحلیل و تصمیم درست امکانپذیر نیست. بنابراین باید از این تجربه استفاده کرد. منبع: برهان
93/01/31 - 01:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]
صفحات پیشنهادی
کتاب فقه سیاسی و جمهوری اسلامی ایران منتشر شد
دین و اندیشه کتاب فقه سیاسی و جمهوری اسلامی ایران منتشر شد کمال اکبری در کتاب فقه سیاسی و جمهوری اسلامی ایران به بررسی تأثیر تأسیس جمهوری اسلامی ایران بر فقه سیاسی در قالب چهار فصل می پردازد به گزارش خبرگزاری مهر این کتاب در یک مقدمه چهار بخش و چند فصل مورد بررسی قرار می گیرجانشین عقیدتی سیاسی قرارگاه منطقه شمال غرب ارتش: ارتش جمهوری اسلامی ایران ارتش ولایتمدار است
جانشین عقیدتی سیاسی قرارگاه منطقه شمال غرب ارتش ارتش جمهوری اسلامی ایران ارتش ولایتمدار استجانشین عقیدتی سیاسی قرارگاه منطقه شمال غرب ارتش گفت ارتش جمهوری اسلامی ایران ارتش ولایتمدار است حجتالاسلام حسن نقیلو امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به فلسفه تشکیکتاب فقه سیاسی و جمهوری اسلامی ایران راهی بازار نشر شد
کتاب فقه سیاسی و جمهوری اسلامی ایران راهی بازار نشر شد خبرگزاری رسا ـ کتاب فقه سیاسی و جمهوری اسلامی ایران به قلم کمال اکبری به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دسترس علاقهمندان قرار گرفت به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و انمعاون سیاسی- امنیتی استانداری اصفهان: امنیت و آرامش کشور بهترین دستاورد ارتش جمهوری اسلامی ایران است
معاون سیاسی- امنیتی استانداری اصفهان امنیت و آرامش کشور بهترین دستاورد ارتش جمهوری اسلامی ایران استمعاون سیاسی- امنیتی استانداری اصفهان گفت امنیت و آرامش کشور بهترین دستاورد ارتش جمهوری اسلامی ایران است رسول یاحی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی فارس در اصفهان در آستانه روز 29 فرورداستاندار لرستان: ارتش جمهوری اسلامی ایران شهرت و اقتدار جهانی دارد
استاندار لرستان ارتش جمهوری اسلامی ایران شهرت و اقتدار جهانی دارداستاندار لرستان گفت ارتش جمهوری اسلامی ایران شهرت و اقتدار جهانی دارد به گزارش خبرگزاری فارس از خرمآباد هوشنگ بازوند صبح امروز در مراسم رژه نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در خرمآباد ضمن گرامیداشت 29 فروردین روارتش جمهوری اسلامی ایران در تولید انواع تجهیزات دفاعی در اوج اقتدار است
استانها غرب همدان امیر ونک ارتش جمهوری اسلامی ایران در تولید انواع تجهیزات دفاعی در اوج اقتدار است همدان - خبرگزاری مهر فرمانده ارشد نظامی آجا منطقه همدان گفت ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در مرزهای زمینی هوایی و آبهای بین المللی و برگزاری رزمایش های مختلف و با کمک دانظریف:جمهوری اسلامی ایران آماده تقویت روابط با امارات است
ظریف جمهوری اسلامی ایران آماده تقویت روابط با امارات است وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست وزیر امارات متحده عربی با تاکید بر ضرورت گسترش روابط دو کشور آمادگی ایران را برای تقویت این روابط و همکاری ها در بخش های مختلف اعلام کرد آفتاببازخوانی سناریوی تغییر هویت جمهوری اسلامی ایران
بازخوانی سناریوی تغییر هویت جمهوری اسلامی ایران سلطهناپذیری و استکبارستیزی امنیت هستی شناختی جمهوری اسلامی ایران محسوب میگردد که تغییر در سیرت و ماهیت آن عمق گفتمانی و هژمونی ایران را تضعیف و در نهایت امنیت ملی را دچار مخاطرات جدی میسازد به این مطلب امتیاز دهید به گزنهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق برگزار می شود
نهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق برگزار می شود خبرگزاری پانا رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت نهمین نمایشگاه معرفی توانمندیهای تولیدی و صادراتی ایران در اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق با مدیریت استان برگزار می شود ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۴ فروردينقائم مقام راه آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد افزایش 4 برابری بودجه راه آهن برای تکمیل پروژههای نیمه تمام
قائم مقام راه آهن جمهوری اسلامی ایران خبر دادافزایش 4 برابری بودجه راه آهن برای تکمیل پروژههای نیمه تمامقائم مقام راه آهن جمهوری اسلامی ایران از افزایش چهار برابری بودجه راه آهن برای تکمیل پروژههای نیمه تمام خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از دورود احمد خدایی ظهر امروز در جلسهفرمانده پادگان مهندسی بروجرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دژهای مستحکم این مرز و بوم هستند
فرمانده پادگان مهندسی بروجرد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دژهای مستحکم این مرز و بوم هستندفرمانده پادگان مهندسی بروجرد گفت امروز هم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دژهای مستحکم این مرز و بوم هستند به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد امیر سرتیپ دوم غلامعلیمیر ظهر امروز در مرعضو ستاد معارفه جنگ فرماندهی کل قوا تاکید کرد ولایتمداری مهمترین شاخصه ارتش جمهوری اسلامی ایران
عضو ستاد معارفه جنگ فرماندهی کل قوا تاکید کردولایتمداری مهمترین شاخصه ارتش جمهوری اسلامی ایرانعضو ستاد معارفه جنگ فرماندهی کل قوا ولایتمداری را مهمترین شاخصه ارتش جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد امیر غلامحسین دربندی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارومیه با بیان خاطراتی ازارتش جمهوری اسلامی ایران امروز ولایت پذیری خود را به نمایش گذاشت
سرلشگر صالحی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز ولایت پذیری خود را به نمایش گذاشت شهرری- ایرنا- فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت امروز نیروهای مسلح ارتش ولایت پذیری خود را در روزی که به فرمان امام راحل به روز ارتش نام گذاری شد به نمایش گذاشت امیر سرلشگر سید عطا الله صاجانشین قرارگاه ارتش در غرب کشور: ارتش جمهوری اسلامی ایران نماد قدرت کشور است
جانشین قرارگاه ارتش در غرب کشور ارتش جمهوری اسلامی ایران نماد قدرت کشور استجانشین فرماندهی قرارگاه ارتش جمهوری اسلامی ایران در غرب کشور با اشاره به اینکه ارتش ایران نماد قدرت ملی و نظامی کشور است گفت پیشرفت در تکنولوژی هستهای هوافضا و انواع موشکهای دوربرد گواه این مسئله استارتش جمهوری اسلامی ایران اقتدار خود را به نمایش گذاشت/ جنگ امروز، جنگ فرهنگ و اعتقادات است
استانها مرکز سمنان مهر گزارش می دهد ارتش جمهوری اسلامی ایران اقتدار خود را به نمایش گذاشت جنگ امروز جنگ فرهنگ و اعتقادات است شاهرود – خبرگزاری مهر همزمان با 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران غیور مردان و حماسه آفرینان دفاع مقدس در روزهای خون و آتش و مرزبانان از جانارتش بازوی توانمند و مقتدر نظام جمهوری اسلامی ایران است
ارتش بازوی توانمند و مقتدر نظام جمهوری اسلامی ایران است سنندج- ایرنا- نماینده ولی فقیه در کردستان گفت ارتش بازوی توانمند و مقتدر نظام جمهوری اسلامی ایران است که در دوران دفاع مقدس شجاعت ایثار و توانمندی خود را در همه عرصه ها به اثبات رسانده است به گزارش ایرنا حجت الاسلام سیدرژه نیروهای مسلح در هرمزگان در روز ارتش جمهوری اسلامی ایران
رژه نیروهای مسلح در هرمزگان در روز ارتش جمهوری اسلامی ایران خبرگزاری پانا در روز ارتش جمهوری اسلامی ایران یگانهای نمونه ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز جمعه در هرمزگان با رژه نظامی اقتدار توانمندی و آمادگی دفاعی خود را به نمایش گذاشتند ۱۳۹۳ جمعه ۲۹ فروردين سا-
گوناگون
پربازدیدترینها