تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان با ايمان نيرومند، نزد خداوند بهتر و محبوب تر است از انسان با ايمان ناتوان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815596458




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شمارش معکوس براي بهره برداري نيروگاه تاريک آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۱۳:۳ب.ظ)
شمارش معکوس براي بهره برداري نيروگاه تاريک آغاز شد با اتمام موفقيت آميز تست هاي هر دو ژنراتور نيروگاه تاريک پيش بيني مي شود اين نيروگاه به زودي به بهره برداري برسد.
به گزارش خبرگزاري موج، مهندس سيد محمدرضا رضازاده مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران با اعلام اين خبر افزود: پس از ساخت سدتاريک در استان گيلان در دهه 40 ، پيش بيني شده بود که مي توان از جريان خروجي آب اين سد براي توليد برق استفاده کرد .
وي افزود: در سال 1382 بازنگري مطالعات ساخت اين نيروگاه مجددا انجام و در سال 1388عمليات اجرايي آن رسما آغاز شد.مدير عامل شرکت توسعه آب و نيروي ايران اضافه کرد: اين نيروگاه داراي دو واحد 5/1مگاواتي است و در آن براي اولين بار توربين کاپلان افقي نصب شده است.
وي در خصوص ويژگي هاي اين نوع از توربين ها گفت: توربين هاي کاپلان نوع ديگري از توربين هاي عکس العملي هستند که معمولا براي هدهاي پايين به کار مي روند. دراين نوع توربين مي توان علاوه برقابليت تنظيم تيغه هاي راهنما از پرده هاي قابل تنظيم رانر استفاده کرد که در اين صورت جريان ورودي آب و سرعت حرکت توربين به صورت مضاعف قابل تنظيم است.
وي ادامه داد:توربين پيش بيني شده براي نيروگاه سد تاريک از نوع کاپلان پيت يا حبابي با محور افقي است.در حالت متعا رف در اين نوع واحدها ژنراتور داخل محفظه حبابي و در مسير عبور آب بالادست قرار دارد ولي با توجه به نوع طراحي ساختمان نيروگاه سد تاريک و محدوديت فضا براي تغيير جهت نيروي توليدي توربين و همچنين افزايش سرعت به 750 دور بر دقيقه ازيک گيربکس مخروطي استفاده شده و ژنراتور به صورت عمودي بر روي بدنه توربين نصب مي شود بدين ترتيب دسترسي به ژنراتور به سهولت و از بالاي محفظه حبابي امکان پذير است.
وي با اشاره به تضمين دولت در خريد برق نيروگاه هاي واگذار شده به بخش خصوصي افزود: بخش خصوصي مي تواند با سرمايه گذاري در نيروگاه ها؛ برق توليدي را به قيمت 444تومان براي هر کيلو وات ساعت به صورت تضميني به دولت بفروشد.
از اين رونيروگاه ها ي کوچک با توجه به حمايت هاي وزارت نيرو و دولت بهترين فرصت براي سرمايه گذاري و جلب مشارکت بخش خصوصي به شمار مي رود نيروگاه تاريک که بر روي سد تنظيمي به همين نام ساخته شده است در 30 کلومتري شهرستان رشت و در استان گيلان قراردارد و سالانه توان توليد 5/16گيگاوات اعت برق را دارد. اين نيروگاه که از آب ذخيره شده در پشت سد تاريک استفاده مي کند، آلودگي زيست محيطي و مصرف سوخت ندارد. برق توليدي در اين نيروگاه مي تواند به طور ميانگين به پنج زار و 700 خانوار منطقه برق برساند. در جريان ساخت اين نيروگاه 14 ميليارد تومان هزينه صرف شده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن