تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداى والا مى فرمايد: وقتى بنده من كار نيكى اراده كند و نكند آن را يك كار نيك براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814218137




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تولد بره گوزن زرد ایرانی در پردیسان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تولد بره گوزن زرد ایرانی در پردیسان تهران - ایرنا - پارک پردیسان که 28 دی ماه سال گذشته گوزن زردی را به ضرب گلوله متخلفان از دست داده بود، روز گذشته شاهد تولد بره گوزن زرد ایرانی بود.


به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی معماریان دامپزشک کلینیک حیات وحش پارک پردیسان با اعلام خبر اظهار داشت: با توجه به اینکه نسل این گونه نایاب در طبیعت ایران منقرض شده است و تنها تعداد محدودی از آن در مراکز تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد، تولد بره گوزن زرد ایرانی اتفاق خوشایندی برای حیات وحش است.
معماریان با یاد آوری این موضوع که این بره جایگزین گوزن زردی است که سال گذشته به ضرب گلوله متخلفان در پارک پردیسان به قتل رسید، ابراز امیدواری کرد: تولد گوزن جدید نوید بخش سالی نیکو برای حیات وحش ایران باشد.
گوزن زرد ایرانی با نام علمی Dama mesopotamica پستانداری از خانواده گوزن است. گمان می رفت که نسل این حیوان منقرض شده باشد تا این که در دهه ۱۹۵۰ گله ای از آن در خوزستان کشف شد. اینک گله هایی از گوزن زرد ایرانی در دشت ناز ساری در استان مازندران در محوطه محصوری مراقبت می شوند. در برخی از باغ وحش های جهان نیز نمونه هایی از آن وجود دارد.
*** تیمار شهباز مجروح برای بازگشت به طبیعت
همچنین وی با اشاره به عمل جراحی صورت گرفته بر روی پای شاه باز (Imperial eagle) منتقل شده از استان گلستان به کلینیک پردیسان، اظهار داشت: این پرنده شکاری به دلیل درمان نشدن و رسیدگی به موقع دچار عفونت در بافت نرم و استخوان شکسته شده بود.
این فعال محیط زیست افزود: پس از اخذ رادوگراف و درمان آنتی بیوتیکی مناسب به منظور رفع عفونت موجود، شهباز مجروح طی جراحی ارتوپدی ESF در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، مورد درمان قرار گرفت و در حال حاضر به منظور بازپروری برای بازگشت به طبیعت در کلینیک حیات وحش پارک پردیسان نگهداری می شود.
شهباز یا شاه باز نام نوعی پرنده شکاری است. این پرنده در دامنه و کوه های رشته کوه های البرز و زاگرس و قفقاز زندگی می کند. نسل این پرنده کمیاب در حال انقراض است. این پرنده از لحاظ جثه از شاهین و باز بزرگ تر و شکارچی و گوشتخوار است.
پرواز این پرنده همیشه در ارتفاع است و به ندرت مگر برای شکار به زمین نزدیک می شود. به جز برای شکار به دامنه کوه ها و محل تجمع انسان نزدیک نمی شود.
*** زنبورخوار معمولی با پایی تیر خورده
معماریان همچنین با اعلام خبر انتقال زنبورخوار ایرانی مجروح از ورد آورد به کلینیک پردیسان، گفت: برخورد ساچمه با بازوی این زنبورخوار منجر به شکستگی استخوان بازو و ایجاد شکستگی باز شده است که برای اعلام امکان ریکاوری یا غیر ریکاوری این زنبورخوار، باید منتظر اخذ جواب رادیوگراف باشیم.
زنبورخوار معمولی نیز همچون دیگر زنبورخواران دارای قامتی بلند و باریک با پرهایی رنگارنگ است. پرهای ناحیه بالای بدن به رنگ های زرد و قهوه ای، بال ها سبزرنگ و دم و پرهای ناحیه شکم سبز مایل به آبی است.
پرهای ناحیه گلو به رنگ زرد درخشان بوده و منقار دراز و خمیده پرنده سیاهرنگ است. این پرنده در فضاهای باز با بوته های پراکنده و درختان اندک، و روی تیرهای تلگراف به سر برده و در سوراخ های دیواره ساحلی رودخانه ها، گودال های شنی و گاهی روی زمین هموار، به صورت گروهی ، تولید مثل می کند. در ایران، تابستان ها فراوان است.
*** یک توصیه ؛ سنجاب ایرانی حیوان خانگی نیست
دامپزشک کلینیک حیات وحش پارک پردیسان با تاکید بر اهمیت و ارزش گونه کمیاب سنجاب ایرانی، گفت: نسل این گونه ارزشمند به دلیل تخریب زیستگاه و علاقه روزافزون مردم به نگهداری این حیوان در خانه، در خطر انقراض در طبیعت قرار گرفته است.
معماریان با یادآوری این موضوع که خرید سنجاب ایرانی از شکارچیان و قاچاقچیان حیات وحش منجر به تشویق آنها به شکار بیشتر این گونه در طبیعت خواهد شد، از تمام علاقه مندان به محیط زیست و حیات وحش کشور خواست با خرید نکردن و نگهداری خانگی این گونه ارزشمند به حفظ و بقای نسل سنجاب ایرانی کمک کنند.
سنجاب ایرانی با نام علمی: Sciurus anomalus گونه ای از جوندگان و از خانواده سنجابیان است. جنگل های معتدل مناطقی از ایران، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، یونان، عراق، اسراییل، اردن، لبنان، سوریه و ترکیه زیستگاه این جانور است.
مهمترین زیستگاه سنجاب ایرانی در ایران، جنگل های بلوط سردشت در آذربایجان غربی است.در عین حال بیشترین میزان شکار و قاچاق این جانور به منظور فروش آن به عنوان حیوان خانگی نیز در این منطقه صورت می گیرد که همین امر باعث تهدید وضعیت بقای سنجاب ایرانی در کشور شده است.
گذشته از آن بسیاری از این جانوران به دلیل حمل و نقل نادرست تلف می شوند که خود موجب افزایش نگرانی ها در این باره شده است.
دیگر عاملی که حیات سنجاب ایرانی را تهدید می کند تخریب زیستگاه های آن در ایران است.
این جانور از میوه هایی مانند توت، مغزهایی همچون گردو، بادام، فندق و بلوط ، برگ ها، جوانه ها و پوست درختان تغذیه می کند. سنجاب ایرانی دانه هایی مانند بلوط را در زیر خاک پنهان می کند که این کار کمک فراوانی به رشد و تجدید حیات جنگل های بلوط در غرب ایران می کند.
علمی ( 2 ) **9014**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن