تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى رود، همچنان كه نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820796083




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نبايد اجازه دهيم بعضي ها بازار فرهنگ را خراب کنند / وارث شرايط فرهنگي ريشه داري هستيم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۹:۴۷ق.ظ)
دولت در نظام فرهنگي کشور دخالت بيش از حد دارد؛ نبايد اجازه دهيم بعضي ها بازار فرهنگ را خراب کنند / وارث شرايط فرهنگي ريشه داري هستيم گروه سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، برنامه "ديروز،امروز،فردا" در اين هفته به موضوع فرهنگ و شرايط کنوني کشور در عرصه فرهنگ با حضور حسام الدين آشنا و حجت الاسلام پناهيان پرداخت.
آشنا در ابتداي برنامه با تشريح شرايط کنوني کشور در عرصه فرهنگ اظهارکرد: ما وارث شرايط فرهنگي ريشه داري هستيم که نه امروز به وجود آمده و نه با اقدامات امروزي تغيير پيدا مي کند. حداقل 100 سال است که وارد شرايط فرهنگي جديدي شده ايم و بيش از 90 سال است که شاهد دخالت مستقيم دولت در فرهنگ هستيم. مساله ابتدايي دولت در دوره رضا شاه تغيير فرهنگ سنتي جامعه و آمادگي جامعه براي پذيرش فرهنگ استبدادي مدرن بود. به همين دليل ساختار جامعه به سمت افزايش قدرت دولت و اعمال قدرت دولت در عرصه فرهنگ حرکت کرد.
وي ادامه داد: اگر شرايط جامعه 90 سال پيش ما به گونه اي ديگر بود نهادهاي فرهنگي ما هم به سمت مردمي تر شدن حرکت مي کردند. مثلاً پيش از انقلاب اسلامي مميزي نشريات قبل از انتشار انجام مي شد. يک انقلاب لازم بود تا در عرصه مطبوعات مميزي پيش از انتشار برداشته شود. مميزي کتاب، سازمان و تشکيلاتش در ساواک انجام مي شد. انقلاب اسلامي تلاش زيادي کرد تا ميزان دخالت مشروع دولت در حوزه فرهنگ را منطقي و همراه با دخالت نيروهاي غيردولتي کند. مثلاً الان ما در وزارت فرهنگ نظارت بر فيلم داريم اما اين نظارت فقط محدود به نظارت قوه مجريه نيست و از قواي مختلف در هيات نظارت حضور دارند. در هيات نظارت بر مطبوعات هم شاهد يک روند مختلط هستيم. اما مساله اي که با آن مواجه هستيم، دخالت بيش از حد دولت در همه نظام هاي جامعه از جمله نظام فرهنگي کشور است. تلاش براي مردمي تر کردن فرهنگ، اقتصاد و سياست يکي از جهت گيري هايي است که به نظر مي آيد بايد در دهه چهارم انقلاب اسلامي به دنبال آن باشيم. تذکر رهبري در مورد توجه بيشتر به تشکلات خودجوش فرهنگي را مي توان در همين راستا دانست.

امام معتقد بودند نبايد نقش دولت ها و قدرت ها را بر فرهنگ ناديده بگيريم
حجت الاسلام پناهيان نيز در مورد معضل فعلي فرهنگي گفت: در طول تاريخ هميشه قدرت ها در فرهنگ موثر بودند و هميشه قدرت ها بودند که مردم را از نور به تاريکي مي بردند. به همين دليل تا بحث فرهنگ پيش مي آيد، بحث قدرت هم مطرح مي شود. بعد از انقلاب تعدادي از خانم ها نزد امام آمدند و دغدغه هاي ديندارانه خود را در عرصه فرهنگ مطرح کردند، امام فرمودند اگرچه فرهنگ در راس است اما ما کارهاي مهم تري داريم که روي فرهنگ تاثير دارند. امام معتقد بودند نبايد نقش دولت ها و قدرت ها را بر فرهنگ ناديده بگيريم.
وي افزود: يکي از معضلات جامعه امروز ما اين است که دولت ها در طول اين سال ها نقش خودشان را در عرصه فرهنگ به خوبي ايفا نکرده اند. البته ترديدي نيست که دولت ها نبايد دخالت نابه جا در اين عرصه داشته باشند اما هرکسي دولت و حاکميت را در دست داشته بالاترين تاثير را روي فرهنگ داشته است، چه مثبت چه مخرب! به نظر من در طول 35 سال گذشته دولت ها در عرصه فرهنگ درست کار نکرده اند.
پناهيان ادامه داد: امام در سال آخر عمر شريفشان مدام بر اسلام آمريکايي تاکيد داشتند. بعد از امام، مقام معظم رهبري بحث تهاجم و شبيخون فرهنگي را مطرح کردند. در دولت قبل هم فرمودند فرهنگ هنوز غريب است. قبل از دولت يازدهم هم بحث سبک زندگي را مطرح کردند. اين ضعف در عملکرد فرهنگي دولت ها امروز تبديل به يک ضعف شده است.بزرگترين معضل فرهنگي امروز اين است که حاکميت در جاهايي که مي تواند روي فرهنگ تاثير بگذارد ضعيف عمل کرده است و دولتمردان و کارشناسان در قواي مختلف بايد يکدل شوند. از طرف ديگر مردم هم بايد مطالبه داشته باشند. جامعه ما جامعه اي است که اگر دولت ها وظايف خود را به خوبي انجام دهند، مردم فرهنگسازي بالايي دارند. بايد ببينيم در ساختارهاي حاکميتي خود کجاها مي توانستيم روي فرهنگ اثر داشته باشيم و اين کار را انجام نداديم.
مشاور فرهنگي رئيس جمهور هم در بخش ديگري از اين برنامه تلويزيوني گفت: هر سال، سال فرهنگ است. با تعريف وسيعي که از فرهنگ وجود دارد هيچ گاه نمي توان فرهنگ را ناديده گرفت. ما نبايد بگوييم امسال سال اقتصاد است يا سال فرهنگ است بلکه امسال سال اقتصاد و فرهنگ است. اگر ما مي خواهيم به مقاوم سازي اقتصاد توجه داشته باشيم، امکان ندارد بدون توجه به فرهنگ اقتصادي به نتيجه اي برسيم. احياي فرهنگ کار يک ضرورت براي توجه دوباره مردم به کالاي مردمي است که بسيار مهم است. از طرف ديگر توان توليد کشور با اين وضع مصرف، هيچ گاه به خودکفايي نخواهد رسيد.
وي ادامه داد: هيچ وقت به فرهنگ به عنوان يک بخش مولد توجه نشده! ما متوجه نبوديم که در فرهنگ سرمايه گذاري مي کنيم نه هزينه. مساله اقتصاد و فرهنگ از اين نظر اهميت دارد که ما بپذيريم که بخش فرهنگ بايد اقتصادي ديده شود. توليد کالاهاي فرهنگي مطابق ارزش هاي فرهنگي مرسوم جامعه آيا بايد به گونه اي انجام شود که مردم براي مصرف آن خدمات هزينه کنند يا کالاي فرهنگي ديني و مطابق با ارزش هاي حاکم يک کالاي فرهنگي سوبسيدي است؟

تجربه سي سال گذشته نشان مي دهد دولت چيزي نيست جز يک بدنه غيرچابک، غير هوشمند و غير توانمند!
آشنا گفت: ما بايد طوري توليد فرهنگي کنيم که مردم حاضر باشند براي آن هزينه کنند. هر مقدار مردم هزينه کنند يعني به آن کالاي فرهنگي رغبت نشان داده اند. امسال بايد به اقتصاد فرهنگ به گونه اي توجه شود که اين بخش بتواند روي پاي خودش بايستد. اگر ما دولت را بدنه هوشمند چابک و عاقل و داراي راهبرد بدانيم بايد از مسوليت پذيري دولت در حوزه فرهنگ استقبال کنيم اما تجربه سي سال گذشته نشان مي دهد دولت چيزي نيست جز يک بدنه غيرچابک، غير هوشمند و غير توانمند! ما وقتي از دولت صحبت مي کنيم حرف از آقاي احمدي نژاد،خاتمي، روحاني و... نيست. حرف از کساني است که پشت ميزها نشسته اند و يا بودجه تصويب و يا رد مي کنند. کسي که در سيستم دولتي کار کرده مي داند که سپردن امر حساسي مثل فرهنگ به دست دولت چقدر خطرناک است. امروز متاسفانه دست همه به سمت دولت دراز است.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان افزود: شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد نزديک به جايگاه يک متولي فرهنگي نقش ايفا کند. البته تمام بخش هاي حاکميت مسوليت فرهنگي دارند و نمي توان براي فرهنگ يک متولي خاص در نظر گرفت. مثلاً وقتي در مجلس قوانيني تنظيم مي شود که قوه قضاييه بايد طبق آن حکم دهد، اين يک کار کاملاً فرهنگي است. نمي توان بحث فرهنگ را مثل بخش نظامي و امنيتي مجزا و جدا دانست اما حاکميت در بخش هاي متعدد آثار فرهنگي خود را در جامعه به جا مي گذارد. شايد شوراي عالي انقلاب فرهنگي مغز متفکر مرکزي در حوزه فرهنگ است اما فکر مي کنم به طور کامل به وظايف خود نپرداخته است.
وي افزود: ما حتي رشته مديريت فرهنگي در دانشگاه نداريم و در دانش مديريت فرهنگي چه در دانشگاه و چه در حوزه ضعف داريم. ما در عرصه فرهنگ نمي توانيم به سادگي يک متولي خاص پيدا کنيم. شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد بهتر از اين کار کند و حوزه و دانشگاه هم بايد توليد دانش کنند. رفتارهاي دولتمردان هم تاثير بسيار زيادي روي جامعه دارد. رفتار دولتمردان روي مردم از اثر رفتار پدر و مادر موثرتر است. »

نبايد اجازه دهيم بعضي ها بازار فرهنگ را خراب کنند
پناهيان همچنين گفت: تلفيق اقتصاد و فرهنگ در سال هاي پيش هم ديده شده است. مثلاً اصلاح الگوي مصرف يا توجه به توليد داخل! دولت در خصوصي سازي اقتصاد چه نقشي دارد؟ دولت بايد زيرساخت ها را فراهم کند و بعد افراد بيايند و با رقابت سالم به توليد بپردازند و دولت جلوي توليد نامرغوب را بگيرد.در عرصه فرهنگ هم دولت ها بايد زيرساخت ها را براي يک فعاليت سالم فراهم کنند. من هم مخالف اين هستم که دولت پول بدهد تا فيلمي ساخته شود و بعد بياييم به مردم بليط بدهيم که بياييد و فيلم را ببينيد و در نهايت هم فيلم جذابيت خاصي نداشته باشد. نبايد اجازه دهيم بعضي ها بازار فرهنگ را خراب کنند. اگر کسي آمد و گيشه را با يک اثر مبتذل پر کرد بازار را خراب کرده است و جلوي حضور آثار با کيفيت و قابل را گرفته است.
حسام الدين آشنا اظهارکرد: شوراي عالي انقلاب فرهنگي يکي از دستاوردهاي نظام جمهوري اسلامي براي ساختار سازي است که رهبري بنيانگذار آن هستند. در مجموع حجم انتقادات مقام معظم رهبري از شورا بيشتر از حجم تعاريف ايشان از شوراي عالي انقلاب فرهنگي است. به نظرم مشکل شورا يک مشکل ساختاري و به افراد مرتبط نيست است. موتور محرک شوراي عالي انقلاب فرهنگي دبيرخانه است که دبيرخانه هيچ رابطه ساختاري با دولت ندارد. در واقع دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي حضوري در دولت ندارد. تا وقتي نتوانيم رابطه دبيرخانه شورا را با دولت يک رابطه ارگانيک نکنيم، اتفاق خاصي نخواهد افتاد. وقتي شاهد تداوم ضعف يک نهاد در ساليان مختلف هستيم يعني با يک مشکل ساختاري مواجه هستيم.
وي افزود: ما اسناد مختلفي را در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي بينيم که توليد مي شود اما نمي تواند وارد چرخه اجرايي و سياست گذاري شود. همه حرف هاي شورا خوب است اما چون از جنس سياست گذاري نيست، عملاً اتفاقي نمي افتد. دولت به شوراي عالي انقلاب فرهنگي احترام مي گذارد. در ابتداي اين دولت آقاي روحاني در اولين جلسه شورا خطاب به اعضاي محترم گفتند من مي خواهم مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي اجرا شود و از دبيرخانه و اعضاي شورا تقاضاي کمک کردند. شورا بايد وارد دوره پوست اندازي شود تا بتواند خودش را به اجرا نزديک کند. اين موضوع با سندي به نام سند مهندسي فرهنگي کشور در شورا اتفاق مي افتد که در سال 91 در شورا تصويب شده است. در بند آخر اين مصوبه اينطور آمده است که ستاد راهبري مهندسي فرهنگي کشور بايد تشکيل شود. در پيشنهادي که الان در شورا مطرح است اين است که بودجه ها و تصميمات بزرگ فرهنگي کشور بايد در چهارچوب ستاد راهبري مهندسي فرهنگي مديريت شود که اين موضوع در صورت درست اجرا شدن، يک قدم به جلو تلقي مي شود.
آشنا ادامه داد: به هرحال رهبران دولتي روي رفتار مردم تاثير گذار است. همه کساني که به نوعي شهرت و احترام عمومي دارند بايد مراقب رفتار خود باشند. از منبري و مداح بگيريد تا نويسنده و دولتمرد و...! دولت در فرهنگ هم وظيفه زيرساختي دارد و هم يک وظيفه ايجاد فضاي سالم رقابتي براي گروه هاي مجاز براي رقابت دارد. عدالت فرهنگي در حوزه توليد فرهنگي و مصرف فرهنگي معنا پيدا مي کند که ما در هر دو حوزه نا عادلانه رفتار کرده ايم. الان استان هايي هستند که حتي يک سالن سينما هم در کل استان نيست. در همان استان 100 هزار دانشجو وجود دارد. وقتي شما 100 هزار دانشجو داريد و يک سينما نداريد يعني دانشجويان فيلمي که شما مي خواهيد را تماشا نمي کنند و دسترسي به فيلم هاي غيرمجاز خيلي راحت تر مي شود. وقتي مدارس کپري هنوز هم وجود ندارد يعني دسترسي به فرهنگ به صورت عادلانه وجود ندارد.
وي افزود: در زمينه رقابت دولت ها حس کردند اگر از گروه هاي نزديک به خود حمايت کنند بقاي آن ها تضمين مي شود.
آشنا گفت: عزم ملي اين است که ما عزم کنيم که حوزه هايي از رقابت پذيري فرهنگي و نظارت فرهنگي را به گروه هاي صاحب صلاحيت خارج از دولت واگذار کنيد. چيزي که بيشتري از همه به نظارت احتياج دارد، دولت است.

نبايد از تلفيق فرهنگ و دين هم وحشت کنيم
پناهيان هم در ادامه برنامه گفت:«فرهنگ تا حدي هميشه تحت تاثير مسائل سياسي بوده! وقتي با نگاه اسلامي به سياست مي نگريم نمي توان سياست را از فرهنگ جدا دانست. وقتي سياست غلط باشد، تاثير گذاري آن روي فرهنگ هم اشتباه است اما اگر سياست، درست باشد تاثير آن روي فرهنگ هم درست و سالم است. نبايد به طور کلي بگوييم فرهنگ و سياست به هم آميخته شده اند بلکه بايد مراقب باشيم اين آميختگي سالم باشد و به هيچ يک از حوزه ها لطمه نزند. اينکه فرهنگ در خدمت سياست باشد يعني در خدمت اصلاح،کنترل و گردش صحيح قدرت بين نخبگان قرار بگيرد که اين خيلي عالي است. نبايد از تلفيق فرهنگ و دين هم وحشت کنيم. فرهنگ و دين به هم کمک مي کنند. وقتي عناصر فرهنگي ِ بومي يک جامعه خوب باشد، جامعه اي دين پذيرتر خواهد بود و بالعکس.
آشنا هم در بخش پاياني صحبت هايش اظهار داشت: من فرهنگ را مقوله اي انقلاب پذير نمي دانم و اساس آن تدريجي است. فرهنگ به تدريج شکل مي گيرد و بسيار عميق است و نمي توانيم بگوييم مي توانيم به سرعت آن را متحول کنيم. در تغييرات فرهنگي خيلي بيشتر از اينکه به دولت نقش اصلي را بدهيم، بايد به بخش فعال جامعه که بر دولت نظارت مي کند نقش بدهيم.
وي همچنين گفت: دولت سال هاست از تشکل هاي مختلف حمايت مي کند. خواهش من از دولت فعلي اين است که دست به اين تشکل ها نزند و اجازه دهد کار خودشان را انجام دهد.
پناهيان هم در پايان گفت: درست است نمي توان يک شبه در عرصه فرهنگ انقلاب کرد اما مي توان در اين عرصه مديريت جهادي داشت. وقتي ما فرهنگ را سياست زده نکرديم که از کلمات به جا درست کنيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن