تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه يكى از شما به خانه خود وارد مى‏شود، سلام كند، چرا كه سلام بركت مى‏آورد و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820000012




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفر وزیر خارجه لتونی به ایران، نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سفیر اکردیته ایران در ریگا تاکید کرد سفر وزیر خارجه لتونی به ایران، نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور لندن - ایرنا - سفیر اکردیته جمهوری اسلامی ایران در جمهوری لتونی، سفر هفته جاری وزیر امورخارجه آن کشور به ایران را نقطه عطفی در توسعه روابط تهران - ریگا خواند.


ˈحمید رضا شاکری نیاسرˈ در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: دیدار آقای ˈادگار رینکویچˈ وزیر امور خارجه لتونی از تهران اولین سفر یک مقام عالی رتبه این کشور به ایران از زمان اعاده استقلال در سال 1991 میلادی محسوب می شود و انتظار می رود این سفر در افزایش تعامل ایران با جمهوری لتونی به عنوان یکی از کشورهای حوزه بالتیک و اتحادیه اروپایی تاثیرات مثبتی داشته باشد.
وی گفت: بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله لتونی درصدد توسعه روابط سیاسی و اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ایران برآمده اند.
وزیر امور خارجه لتونی قرار است روز چهارشنبه در راس یک هیات بلندپایه سیاسی - اقتصادی وارد تهران شود. ˈادگار رینکویچˈ اولین وزیر خارجه اروپایی است که در سال جدید به جمهوری اسلامی ایران سفر می کند.
وی در این سفر با رییس جمهوری، رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مقامات کشورمان دیدار و گفت و گو خواهد کرد.
سفیر اکردیته ایران در لتونی گفت: اگرچه جمهوری لتونی به علت لزوم هماهنگی با مجموعه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی مواضع مشابه ای نسبت به برنامه هسته ای و دیگر موضوعات مرتبط با ایران داشته است، ولی همواره از حق ایران در دستیابی به انرژی هسته ای حمایت نموده و بر حل و فصل اختلافات موجود از طرق دیپلماتیک تاکید کرده است.
آقای شاکری افزود: این سفر از جنبه های دیگری نیز اهمیت دارد؛ برنامه خروج نیروهای ناتو از افغانستان طی سال جاری و نقش جمهوری لتونی در ایجاد ارتباط ترانزیت افغانستان با اروپا و البته نقش مثبت ایران در این زمینه می تواند از اهمیت خاصی برخوردار باشد.
وی گفت: کاهش تحریم های غرب علیه ایران و فراهم شدن فرصت های اقتصادی و تجاری برای کشورهای عضو اتحادیه اروپایی نیز انگیزه ای برای انجام این گونه سفرها شده است.
جمهوری لتونی با حدود دو میلیون نفر جمعیت از شمال به جمهوری استونی، از جنوب با جمهوری لیتوانی و از شرق با روسیه و بلاروس همسایه است و از غرب نیز به دریای بالتیک می رسد. این کشور در سال 2004 به اتحادیه اروپایی و ناتو پیوست و از ابتدای سال 2014 نیز به عضویت حوزه یورو درآمده است.
ریاست دوره ای لتونی بر شورای اتحادیه اروپایی از ابتدای سال 2015 نیز بر اهمیت سیاسی این کشور در سطح منطقه ای و بین المللی خواهد افزود.
شاکری نیاسر گفت: سال 2014 سالی است که شهر ریگا (پایتخت لتونی) پایتخت فرهنگی اتحادیه اروپایی است که به این مناسبت، مراسم و جشنواره های مختلفی در لتونی برگزار می شود. امیدواریم در زمینه افزایش شناخت مردم دو کشور از یکدیگر بتوانیم برخی برنامه های فرهنگی کشورمان را در ریگا برگزار کنیم.
ˈجمهوری لتونی نمونه و نماد نظم و انسجام اقتصادی در اتحادیه اروپایی بوده و بارها مورد تمجید رهبران اروپایی قرار گرفته است. همراهی مردم با سیاست های اقتصادی ریاضتی دولت، نمونه ای مثال زدنی است. بگونه ای که در سالهای اخیر که اتحادیه اروپایی با بحرانهای مالی دست و پنجه نرم می کرد، سیاستمداران این کشور توانستند لتونی را به الگویی برای کشورهای بحران زده اروپایی و الگویی قابل استناد برای سیاستمداران خوشبین به انسجام اتحادیه اروپایی، تبدیل نمایند.ˈ
سفیر اکردیته کشورمان در لتونی اضافه کرد: از نقطه نظر اقتصادی جمهوری لتونی به رغم کوچک بودن حجم اقتصاد، صادرات قابل ملاحظه ای به ایران داشته است که امیدواریم سفر وزیر امور خارجه در افزایش صادرات کشورمان به لتونی نیز تاثیرگذار باشد و حجم مبادلات را به میزان چشمگیری افزایش دهد.
وی اظهارداشت: در حوزه همکاری های دانشگاهی و ارتباط میان موسسات فرهنگی، آموزشی و علمی نیز امیدواریم این سفر تاثیرات خود را نشان دهد. لتونی و دیگر کشورهای بالتیک در طول تاریخ، محل تلاقی دیدگاه های کشورهای بزرگتر منطقه بوده و فرهنگ سیاسی بسیار غنی در موزه ها و کتابخانه های این کشور می تواند مورد توجه موسسات تحقیقاتی برای کار مشترک باشد.
ˈهمچنین در حوزه جهانگردی و گردشگری، کارهای خوبی می توان انجام داد و در صورت همکاری دو کشور در زمینه حمل و نقل هوایی و البته برقراری پرواز مستقیم می توان شاهد رشد صنعت جهانگردی بین دو کشور بود.ˈ
اروپام**345
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




02/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن