تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815425120




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردان ناشناس اوکراینی از چه کسی دستور می گیرند؟


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: مردان ناشناس اوکراینی از چه کسی دستور می گیرند؟


جولان زنان و مردان مسلح ناشناس در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین که هنوز هیچ خبر دقیقی از نام و نشان این نیروها در دست نیست، سبب شده کشورهای اروپایی و آمریکا، دولت روسیه را در به راه افتادن آشوب در شهرهای شرقی اوکراین متهم کنند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، برکناری رئیس‌ جمهوری (سابق) اوکراین از قدرت، نه فقط به بحران سیاسی و امنیتی در این کشور پایان نداده، بلکه این کشور را به کانون بحران در منطقه شرق اروپا تبدیل کرده است که امکان تجزیه اوکراین و تشدید تنش های داخلی از جمله پیامدهای مهم آن است؛ ضمن اینکه بحران سیاسی و اوضاع نابسامان امنیتی موجود در اوکراین، عملاً این کشور را به میدان نبرد نیابتی، روسیه و آمریکا مبدل ساخته است و دو طرف تلاش دارند به نحوی این نبرد را به سود خود پیش برده و تحولات سیاسی را بر وفق مراد خویش پیش ببرند.   در واقع، اوکراین این روزها از یک سو با تشدید استقلال طلبی در مناطق شرقی همراه است و از سوی دیگر روسیه و غرب برآنند تا در عرصه اوکراین با استفاده از تمام امکانات موجود بیشترین دستاورد را داشته باشند که نتیجه آن را در جدال دیپلماتیک این کشورها در شورای امنیت و مجامع بین المللی می‌توان مشاهده کرد. اما نبرد راهبردی آمریکا و روسیه در ماه های اخیر همچنان که از شواهد موجود بر می آید تا کنون کفه ترازو را به سود روس ها که از نظر جغرافیایی در مجاورت مرزهای اوکراین قرار دارد، سنگین کرده است؛ به خصوص اینکه اقدام روسیه به جداسازی شبه جزیره کریمه از طریق برگزاری همه پرسی نیز، اخیراً راه را برای جدایی طلبان روس تبار که بیشتر در مناطق شرقی اوکراین حضور دارند، باز کرده است؛ به طوری که افزون بر دو شهر بزرگ خارکف و لوهانسک، شهر دونتسک نیز در شرق اوکراین با وجود ضرب الاجل 48 ساعته کییف برای تخلیه ساختمان های دولتی که بیشتر توسط افراد مسلح ناشناس تسخیر شده، در روز‌های اخیر شاهد تظاهرات اعتراضی روس زبان‌ها بوده است. در روزهای گذشته نیز مردان مسلح ناشناس پاسگاه های پلیس و ساختمان‌های دولتی را در اسلویانسک که زادگاه ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور برکنار شده، است و دو شهر دیگر در شرق اوکراین، یعنی کراماتورسک و دروژکووکا، اشغال کرده بودند. در نتیجه، با بی اعتنایی جدایی طلبان شرق اوکراین به ضرب الاجل دوشنبه گذشته دولت کییف برای تخلیه ساختمان‌های دولتی، نه فقط این ساختمان ها تخلیه نشده بلکه برعکس، شمارش معکوس برای گسترش عمق بحران در اوکراین آغاز نیز شده است که ممکن است این کشور را تا مرزهای وقوع یک جنگ تمام عیار داخلی بکشاند. درگیری ها در مناطق شرقی اوکراین که پایگاه اصلی ویکتوریو یانکوویچ به حساب می‌آید در حالی ادامه دارد که مذاکرات چهارجانبه روسیه، اوکراین، اتحادیه اروپا و آمریکا برای حل و فصل بحران اوکراین نیز روز پنج شنبه 17 آوریل در ژنو برگزار شد. هدف اصلی این گفتگوها کاستن از تنش های ایجاد شده بین شرق و غرب بر سر بحران اوکراین بود، موضوعی که باعث شده است تا برخی ها از جنگ سرد جدید سخن به میان آورند. با این حال وجود سربازان روسی در مرز این کشور با اوکراین و امتناع مسکو از عقب نشینی آن ها و در کنار این دو ادامه حضور مردان مسلح ناشناس در ساختمان های دولت مرکزی، موفقیت این گفتگوها را در هاله ای از ابهام قرار داده است.
نیروهای مسلح در اکراین
اما فارغ از روندهای شکننده و تنش زایی که هم اینک در اوکراین جریان دارد، این افراد مسلح که با لباس‌های خاص نظامی ضد استتار و با اتوبوس ویژه به محل های مشخصی اعزام شده اند و حتی در برخی مناطق شرقی کنترل ساختمان های دولتی را بر عهده دارند چه کسانی بوده و از کجا دستور می گیرند؟ افرادی که با قابلیت های عملیاتی خارق العاده بطور ویژه ای در تحولات میدانی و درگیری های خیابانی شهرهای شرقی اوکراین نقش آفرینی نموده بگونه ای که در برخی نواحی از جمله استان دونتسک به عنوان عاملی مؤثر و مثمر ثمر در پیشبرد طرح های استقلال طلبانه عمل می کنند. چنانچه گروهایی از این افراد مسلح ناشناس پا را فراتر از این نهاده و «اولگ تسارف» و «میخائیل دوبکین» دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اوکراین را نیز که قرار است 25 ماه می (4 خرداد) برگزار شود، مورد یورش قرار داده و یکی از آن ها را هم به  مورد ضرب و شتم قرار دادند. اقدامات این افراد که یونیفورم های خاصی به تن دارند به اینجا ختم نشده بطوری که چهارشنبه گذشته نیز در ادامه تحولات شرق اوکراین، شش خودروی زرهی حامل افراد مسلح که با خود پرچم های روسیه و بنرهایی در مورد جدایی از کی یف حمل می کردند وارد شهر اسلاویانسک می شوند که بر روی هر یک از این خودروهای زرهی چندین نفر که لباس های نظامی خاصی برتن داشتند نشسته اند. این خودروها هم اکنون در مقابل ساختمان شورای شهر که در چند روز گذشته در تسخیر طرفداران روسیه بوده پارک شده اند. ورود این افراد و خودروهای زرهی ناشناس به اسلاویانسک در حالی است که از روز یکشنبه هفته جاری ارتش اوکراین عملیات ضد تروریستی را آغاز کرده تا هواداران روسیه را که اقدام به اشغال ساختمان های دولتی کرده اند بازداشت کند. ژنرال واسیل کروتوف که مرد شماره 2 دستگاه امنیتی اوکراین به شمار می رود و فرماندهی مرکز ضد تروریستی دستگاه امنیتی این کشور را بر عهده دارد ضمن هشدار به این مردان ناشناس مبنی بر زمین گذاشتن سلاح هایشان، آن ها را بخشی از نیروهای ویژه دستگاه اطلاعات نظامی روسیه معرفی می کند که تجربه بالایی در بحران ها دارند که در این سوی بلندپایه ترین مقام روسی یعنی پوتین نیز در یک موضع گیری رسمی اعلان می دارد که تحت هیچ شرایطی حاضر به پذیرش مسؤلیت این افراد و اقدامات آن ها در اوکراین نمی باشد و هرگونه ارتباط آن ها را با دولت روسیه تکذیب می کند.
نیروهای ناشناس اکراینی
جولان زنان و مردان مسلح ناشناس در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین که هنوز هیچگونه اطلاع دقیقی از نام و نشان آن ها در دسترس نیست سبب گردیده که کشورهای اروپایی و آمریکا نیز دولت کرملین را در به راه افتادن آشوب در شهرهای شرقی اوکراین دخیل دانسته و روسیه را تهدید کنند که اگر دست از اقدامات خود در این شهرها از طریق سازماندهی افراد مسلح ناشناس نکشد تحریم های بیشتری را علیه کرملین اعمال خواهند کرد. ادعاهای غربی و آمریکایی در مورد هویت و منشأ روسی سازماندهی این افراد که حتی با تهدیداتشان نماینده بان کی مون را مجبور به ترک کریمه می کنند، در حالی صورت می گیرد که پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز روز پنجشنبه (28 فروردین) در برنامه گفتگوی مستقیم سنتی سالانه خود با شهروندان روسی ضمن رد دست داشتن در موضوع مردان مسلح ناشناس و انکار سازماندهی یک حرکت تجزیه طلب در شرق اوکراین، با تأکید بر اینکه هیچ نیروی روسی در اوکراین وجود ندارد، ادعای مداخله نظامی روسیه در مناطق جنوب و شرق اوکراین را بی اساس خوانده و اظهار می دارد: افرادی که این ادعا را می کنند از گفتگو با شهروندان کشور خود ناتوان هستند و بجای توجه به خواسته های قانونی مردم تانک و هواپیما و نیروهای نظامی را برای سرکوبی آن ها اعزام می کنند. اظهارات پوتین در حالی صورت می گیرد که پیش از این غرب اعلام کرده بود روسیه ده‌ها هزار نیروی نظامی در مرزهای شرقی اوکراین مستقر کرده و خود را برای انجام یک عملیات نظامی دیگر آماده می کند.   به رغم این که تاکنون گمانه زنی های متعددی بویژه از جانب غربی ها و مراکز امنیتی و اطلاعاتی اوکراین در مورد هویت و منشأ شکل گیری این افراد ناشناس که تبحر ویژه ای در بحران های سیاسی و کشمکش های داخلی داشته و مناطق شرقی این کشور را جولانگاه خود ساخته اند وجود دارد، لیکن با این وجود هنوز هیچگونه اطلاع دقیق و یا سندی مبنی بر اینکه افراد و گروهای مذکور وابسته به کجا بوده و از چه کسی و یا چه جاهایی خط و مشی می گیرند در دست نیست.
افراد نا شناس اکراینی
به راستی این افراد با تجهیزات و امکانات ویژه ای که در اختیار دارند و به نوبت ساختمان ها و اماکن دولت مرکزی اوکراین را در شهرهای شرقی با مهارت خاصی تسخیر می کنند آیا وابسته به دستگاه اطلاعات و امنیت روسیه هستند که به مثابه اهرم های فشار پوتین در مقابل دولت جدید که هنوز وی را فاقد مشروعیت قانونی می داند عمل می کنند؟ افراد و گروه های مذکور که نقاب و لباس های نظامی خاصی به تن داشته و همچنان که پیداست دوره های ویژه عملیاتی و اطلاعاتی را سپری نموده اند چرا تاکنون هیچگونه سخنی و یا اثری مبنی بر اینکه هویتشان چیست و وابسته به چه کشور یا کشورهایی می باشند بر زبان نیاورده و از خود بر جا نگذاشته اند؟ اگر این افراد همچنانکه مرد شماره دو امنیتی اوکراین به رغم انکار دولت کرملین، اذعان می دارد بخشی از نیروهای ویژه دستگاه اطلاعات نظامی روسیه در خاک اوکراین هستند، واقعاً سربازان نامرئی پوتین محسوب می شوند که اهداف و مقاصد روسی را در اوکراین دنبال می کنند؟ اگر این افراد را به فرض وجود وابسته به روسیه بدانیم همچنان که مقامات امنیتی اوکراین و آمریکا نیز بر آن تأکید دارند، بنابراین مسؤلیت و کارویژه هایی که در اوکراین بر عهده دارند چه می باشد؟ مسؤلیت تجزیه شرق اوکراین از غرب، پیشبرد پنهانی راهبردهای روسی، بحران سازی و . . . کدام را می توان وظیفه این افراد در اوکراین دانست؟ اینها همه سؤالاتی است که هنوز بی جواب مانده و ممکن است در آینده ای نزدیک که وابسته به چشم انداز آتی بحران سیاسی اوکراین است پاسخ داده شود.    
دانلود


دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن