واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: موسيقي در ادبيات ايران شعر بي کلام است، آنجا که کلام پايان مي يابد موسيقي آغاز مي شود و موسيقي روايت تاريخ ضرب آهنگ زخمه ها و کوبه هاست. موسيقي صداست، صداي حنجره ها، موسيقي رزم که رزم آوران لباس نبرد با دشمنان ميهن مي پوشند، موسيقي برزگري که کشاورزان براي دروي محصول داس تيز مي کنند و موسيقي عزا که صداي ساز چپ ،حزن را در دشت طنين مي اندازد. موسيقي مناطق زاگرس نشين ايران خاستگاه کار و تلاش و کسب است، آنجا که با هر کاري مردان نوايي بر لب زمزمه مي کردند. سوز غم انگيزمالکنون در آواز گوشه اي نزديک از دشتي و شوشتري روايت دل کندن ايل براي کوچ است و صداي سرنا و کرنا و دهل کوبي گويي ايل را براي کوچ مهيا مي کند. صداي بانگ رفتن از گلوي سرنا و دهل در دل دشت طنين انداز مي شود تا کوچ را با همه گريه هاش آغاز کند و شايد اين رفتن را پاياني نباشد. کرنا يکي از سازهاي تاريخي ايران در منطقه زاگرس است که فردوسي در يکي از اشعارش مي گويد:برآمد خروشيدن کرناي/ تهمتن برآورد لشگر زجاي /بفرمود تا رخش زين کنند/ دم اندر دم ناي زرين کنند. انگار ساز کرنا ، سازي با آوازه و پرآوازه است که صدايش در بيشتر اشعار فارسي شنيده مي شود و همواره با سرنا، نواي خوش خويش را منتشر مي کنند. از جمله صداهاي داراي موسيقي و هارموني در منطقه زاگرس لاوه لاوه ، هوره ، مور و سياه چمانه ، دروگري،برزگري، دي بلال و هي جار و بختياري و دهکردي است که از سبک هاي مهم موسيقي مقامي غرب کشور محسوب مي شوند. در اين ميانمورهجايگاه ويژه اي در ميان مردم لک زبان زاگرس دارد و اساس و درونمايه آن غم و اندوه است و پيشينه و جايگاه موره در منطقه زاگرس به گونه اي بوده که کريم خان زند وقتي در منطقه زاگرس برادرش را توسط آزادخان افغان از دست داد، موره خوانها را براي تسکين دردش فراخواند. آواي سياه چمانه يادآور مردم منطقه اورامانات است و شعر آن را بايد اورامي دانست که اين آواي اصيل و باستاني در طول تاريخ دچار کمي تحول مي شود که سبکي به نام شيخايي نيز در آن وجود دارد. لاوه لاوه يکي از آواهاي باستاني منطقه زاگرس بوده که درگذشته هاي دور که مردم در چادرها در دامن طبيعت مي زيستند با آهنگي شيرين براي دور کردن صداي حيوانات و صداهاي طبيعت هنگام شب در گوش کودکان، خوانده مي شد. هوره شمشال نيز موسيقي خاص شبانان منطقه غرب بوده و هوره يادآور مردم ايلات کلهر،گوران،قلخاني وسنجابي در مناطق زاگرس نشين ايران بوده و قدمتش با بررسي سابقه ساز تنبور به قرون تاريخي باز مي گردد. با پيدا شدن مجسمه اي از تنبورنوازي در شوش دانيال با قدمت سه تا چهار هزار سال قبل از ميلاد مسيح و نقش نگاره تنبور نوازي با هفت هزار سال قدمت مي توان قدمت هوره و تنبور را بررسي کرد. در همين زمينه جشنواره موسيقي مناطق زاگرس نشينان ايران از سوي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال وبختياري هر ساله در شهرستان بروجن برگزار مي شود و جمعي از موسيقي دانان مقامي ايران، داوري اين جشنواره را برعهده دارند. موسيقي اين منطقه با غناي معنوي و فرهنگي ايراني جزو موسيقي ماندگار ايران زمين است که سينه به سينه و نسل به نسل منتقل شده است. موسيقي محلي و بومي برخاسته از بطن فرهنگ ايراني است ولي به صورت شايسته مورد استفاده قرار نمي گيرد و موسيقي نواحي ايران از دوران باستان تاکنون باقي مانده و بزرگترين مشکل موسيقي بومي، مقامي نواحي ايران، تدوين نشدن اين ژانر و نوع موسيقي در کشور است و اين موسيقي ها تنها به صورت بومي به نسل هاي آينده منتقل شده است. فواصل صحيح موسيقي و فاصله هاي تامپري دراين نوع موسيقي بومي و محلي بايد جايگزين و تدوين شود تا بتوان از آن به صورت ارکسترال استفاده کرد. موسيقي بومي و محلي نواحي ايران هم اکنون به صورت تک نوازي اجرا مي شود و بايد براي حضور در ارکستر تدوين شود و اين نوع موسيقي آنقدر پشتوانه فرهنگي دارد که از گذشته دور تاکنون باقي مانده است. موزيسين ها و موسيقيدان هايي که داراي پشتوانه علمي اند،بايد به داد موسيقي سنتي ايران مي رسند تا به موسيقي اصيل ايران توجه ويژه شود. برگزاري جشنواره موسيقي مناطق زاگرس نشين نقش مهمي درحفظ و ارايه موسيقي نواحي مرکزي ايران بويژه مناطق زاگرس نشين دارد. خلاقيت در موسيقي سنتي ايران نيازمند حمايت مسوولان است وخلاقيت نبايدتنها به توليد يک ملودي خلاصه شود و اينکه تنها به يک ملودي مانند شيرعلي مردان در موسيقي نواحي ايران پرداخت، باعث عدم بروز خلاقيت مي شود. توجه به سازهاي ايراني مطلوب است و در حين حال سازهاي الکترونيکي نيز مي تواند فعاليت خود را در کنار موسيقي سنتي ايران انجام دهد، اما بايد سازهاي ايراني تقويت و آثار بهتر و مورد پسند عامه ارايه شود. حمايت از موسيقي سنتي نواحي مختلف ايران براي جلوگيري از نابودي اين نوع موسيقي ضروري است و بايد از اين موسيقي سنتي ايراني حمايت کرد و برگزاري جشنواره هاي مختلف موسيقي نواحي، آموزش جوانان و برگزاري دوره هاي آموزشي براي حفظ و نگهداشت اين ميراث بزرگ ايراني تاثير بسزايي خواهد داشت. در راستاي حفظ و نگهداشت و اشاعه موسيقي نواحي ايران به نسل جوان گامهاي مهمي برداشته شده، اما اين حرکتها نيازمند حمايت همه جانبه مسوولان فرهنگي کشور است. کارشناسان معتقدند هم اکنون جوانان در ارايه موسيقي نواحي مختلف ايران حرکت هاي مطلوبي انجام مي دهند و پشتيباني از جوانان مي تواند در آنها ايجاد انگيزه کند. نبود حامي در توسعه موسيقي نواحي و سنتي ايران از آسيبهاي اين نوع از موسيقي است و براي رسيدن موسيقي به دست مخاطبان بايد از پديدآوردگان موسيقي سنتي حمايت کرد. به گزارش ايرنا،جشنواره موسيقي مقامي ، سنتي و محلي استان هاي منطقه زاگرس نشين ايران در فرهنگسراي بروجن روز يکشنبه آغاز مي شود. در اين جشنواره هنرمندان رشته موسيقي از استانهاي اصفهان،فارس، خوزستان، لرستان، بوشهر،کرمانشاه، کردستان کهگيلويه و بويراحمد و چهارمحال و بختياري به مدت سه روز برنامه اجرا مي کنند مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال وبختياري از ارسال 250 اثر موسيقايي به دبيرخانه جشنواره موسيقي استانهاي زاگرس نشين کشور در شهرستان بروجن خبر داد. داريوش رضواني در گفت وگو با ايرنا افزود:ارسال اثر به جشنواره موسيقي زاگرس نشينان در چهارمحال وبختياري با رشد 100درصدي همراه بوده است. به گفته وي،اين جشنواره با حضور گروه هاي موسيقايي از 10استان کشور در آستانه نيمه شعبان از سوم مردادماه در بروجن برگزار مي شود و در دو بخش تک نوازي و گروه نوازي برگزار مي شود. رضواني يادآور شد:در جشنواره موسيقي زاگرس نشينان ايران امسال بخش پژوهش موسيقي، بخش انتظار و بخش وطن من نيز با استقبال اهالي موسيقي کشور همراه شده است. مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال وبختياري گفت:جشنواره موسيقي استانهاي زاگرس مختص استانهاي چهارمحال و بختياري،کهگيلويه و بويراحمد، خوزستان، کرمانشاه ، کردستان ، لرستان ، فارس ،اصفهان و ايلام است. به گزارش ايرنا، موسيقي مقامي و محلي مناطق زاگرس نشين ايران ، موسيقي زندگي مردم اين ديار است که دستگاههاي همايون ، ماهور و گوشه هاي بيات اصفهاني ، برزگري، درو ، شوشتري، دزفولي ، دهکردي ، لري ، بختياري و کردي از مهمترين اين مقامهاي موسيقي در مرکز ايران است. گزارش از محمود رييسي 7359/671
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 481]