تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821121235




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نتیجه پافشاری ایران بر ابوطالبی؛ کرسی خالی ایران در سازمان ملل خواهد بود؟/ هرمیداس باوند: معرفی ابوطالبی بی‌تدبیری بود +جدول


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
نتیجه پافشاری ایران بر ابوطالبی؛ کرسی خالی ایران در سازمان ملل خواهد بود؟/ هرمیداس باوند: معرفی ابوطالبی بی‌تدبیری بود +جدول

نتیجه پافشاری ایران بر ابوطالبی؛ کرسی خالی ایران در سازمان ملل خواهد بود؟/ هرمیداس باوند: معرفی ابوطالبی بی‌تدبیری بود +جدول
رئیس جمهوری آمریکا مصوبه کنگره این کشور درباره «حمید ابوطالبی» را با توصیه مشورتی بودن و نه اجباری آن امضا کرد تا سرنوشت کرسی ایران در سازمان ملل متحد همچنان مبهم باقی بماند.
به گزارش نامه نیوز، «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا شامگاه روز جمعه مصوبه کنگره این کشور درباره ابوطالبی را امضا و آن را تبدیل به قانون و لازم الاجرا کرد تا جنجال بر سر سفیر جدید ایران در سازمان ملل متحد وارد فاز جدیدی شود.

پس از آنکه حسن روحانی بهمن ماه گذشته پس از پایان دوره خدمت سفیر وقت ایران در سازمان ملل متحد، «حمید ابوطالبی» را انتخاب و معرفی کرد با جنجال رسانه ای مواجه شد. ابوطالبی که دیپلمات باسابقه و کارکشته ای است متهم به حضور در جمع تسخیرکنندگان سفارت آمریکا در تهران پس از انقلاب شد، در حالی که خود این موضوع را رد و عنوان کرد که تنها به مدت کوتاه و موقت به عنوان مترجم در این جمع حضور داشته است.

با این وجود سناتور تد کروز، نماینده جمهوری خواه کنگره آمریکا طرح ممنوعیت ورود آنچه افراد درگیر در حوادث تروریستی و تهدیدکنندگان امنیت ملی آمریکا خواند را تدوین و به کنگره ارائه کرد تا این طرح با اجماع نمایندگان تصویب شود و در انتظار امضای اوباما باقی بماند.

از سوی دیگر و در داخل کشور اما محمد جواد ظریف و عباس عراقچی معاون وی تاکید کردند که ایران گزینه دیگری ندارد و از طرق مختلف این موضوع و حقانیت ایران برای معرفی نماینده موردنظر برای حضور در سازمان ملل را پیگیری خواهد کرد. با امضای این مصوبه از سوی اوباما اما همگان در انتظار آن هستند که بدانند سرنوشت کرسی ایران در سازمان ملل متحد چه خواهد بود.

در این باره «داود هرمیداس باوند» کارشناس مسائل بین الملل و استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره ارتباط و تاثیر مجادله واشنگتن و تهران بر سر ابوطالبی در موضوع هسته ای عنوان کرد که این دو مقوله متفاوت و جدا از یکدیگر است و با توجه به حساسیت مذاکرات هسته ای هیچ گاه موضوع سفیر جدید ایران بر آن تاثیرگذار نخواهد بود. مذاکره کنندگان نیز به اهمیت این موضوع واقف هستند و نباید دو مقوله کاملا متفاوت از یکدیگر را در ارتباط با هم دانست.

باوند همچنین در خصوص واکنش احتمالی ایران به قانون منع ورود ابوطالبی به آمریکا و سرنوشت کرسی ایران در سازمان ملل متحد گفت: معتقدم که پافشاری ایران بر سر گزینه ابوطالبی نمیتواند نتیجه ای به همراه داشته باشد مگر آنکه از طرق در نظر گرفته شده در سازمان ملل شکواییه در این باره تهیه و تدوین و ارائه شود که البته با توجه به سازوکار دادگاه های بین المللی بعید میدانم که آمریکا این دعوا را قبول کند.

این مدرس دانشگاه افزود: روحانی نباید ابوطالبی را در شرایط کنونی معرفی می کرد و معتقدم این بی تدبیری متوجه دولت یازدهم است زیرا تندروها در واشنگتن به دنبال ایجاد مانعی بر سر روابط رو به بهبود دو کشور و همینطور مذاکرات هسته ای هستند لذا باید از طرق مسالمت آمیز مساله سفارت آمریکا حل شود تا در آینده شاهد جنجال های این چنینی نباشیم.

در ادامه می توانید اظهار نظرات متفاوت در خصوص حضور ابوطالبی در سمت سفارت جدید ایران در سازمان ملل متحد را بخوانید:




نام/سمت اظهار نظر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه نباید اجازه داد گروهی تندرو دستور کار حضور ایران در سازمان ملل را تعیین کنند. ‫این رفتار برای ما قابل قبول نیست، سازو کارهایی در سازمان ملل وجود دارد و حسب مورد رفتار می کنیم. ایالات متحده به خوبی آگاهی دارد که این رفتار برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست
. حمید ابوطالبی، مشاور رئیس جمهور و سفیر جدید ایران در سازمان ملل متحد آمریکا از نظر حقوقی رویه جدید ومسیر نوینی را إیجاد کرد، این که با مصوبات پارلمان های ملی می توان تعهدات بین المللی کشور را زیر پا نهاد.
مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت یازدهم آمریکا از این گستاخی‌ها، بی‌نظمی‌ها و بی‌قانونی‌ها زیاد داشته و این اولین یا آخرین آنها نیست. ما موضع خود را داریم و راه خود را ادامه می‌دهیم
. آیت الله نوری همدانی آقای ابوطالبی جزو جوانانی بود که در تسخیر لانه جاسوسی شرکت داشت وهمین باعث شد تا دشمنان کینه به انقلاب داشته باشند.
محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امیدوارم دولت بر روی گزینه خود پافشاری کند
. ابراهیم اصغرزاده، از دانشجویان پیرو خط امام و افراد کلیدی در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در تهران دانشجویان تسخیر کننده سفارت اگر پیشقدم شوند شاید بتوان مشکل ابوطالبی را حل کرد و ما حاضریم در این مسیر از به دلیل حادثه سفارت عذرخواهی کنیم./ ایران برای نمایندگی خود در سازمان ملل گزینه‌ای جز آقای ابوطالبی را در نظر ندارد.
حمید تخت روانچی، معاون وزیر امور خارجه وزارت امور خارجه از نماینده ای که معرفی کرده با جدیت حمایت می کند و وی را فردی شایسته، باتجربه و کارآمد برای این سمت می داند و قصد ندارد فرد جدیدی را معرفی کند / فعلا قصد نداریم فرد جدیدی را معرفی کنیم و مسئله آقای ابوطالبی را پیگیری خواهیم کرد.
عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه گزینه جایگزین برای آقای ابوطالبی در نظر نداریم و این مسئله را از طریق مکانیزم های حقوقی پیگیری می کنیم.
حمیدرضا آصفی، سخنگوی سابق وزارتخارجه جمهوری اسلامی ایران باید با هوشیاری به تبیین اهداف امریکا و رژیم صهیونیستی پرداخته و تصور نشود که موضوع همان چیزی است که دشمنان ایران خواهان آن هستند. اگرچه دستگاه دیپلماسی ایران می‌توانست با خوش‌سلیقگی مانع از عدم حضور نفر اول نمایندگی در سازمان ملل شود.
علی خرم، نماینده سابق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد روحانی در انتخاب ابوطالبی برای حضور در این سمت مرتکب اشتباه شده است و به دور از جنجال رسانه‌ای باید گزینه‌ی دیگری را انتخاب و معرفی کند. ایران باید در مساله گروگانگیری با آمریکا گفت وگو کند و سوءتفاهمات را برطرف کند.
سردار سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح به پاس مقام مادر به ویژه مادر شهیدان فرید و مجید ابوطالبی که اخیراً پس از سال‌ها چشم انتظاری، محل تدفین فرزند عزیزش (مجید) در کهف الشهدای تهران شناسایی و مشخص شد، باتوجه به رنج‌ها و کسالت‌های این مادر دل شکسته، ترتیبی داده شود تا فرد دیگری به جای آقای حمید ابوطالبی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تعیین و اعزام شود.
حسین شیخ‌الاسلام، مشاور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی آمریکایی‌ها زیاده‌گویی می‌کنند که نشان از قوانین تحمیلی و خوی سلطه‌گری‌شان دارد. بر اساس توافق برای هر فردی که به سازمان ملل معرفی می‌شود باید ویزا صادر شود که آنها زیر حرفشان زده‌اند.
علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دخالت آمریکا در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل، تخلف آشکار آمریکا از مقررات بین‌المللی و سوء استفاده از قرار گرفتن سازمان ملل در خاک آمریکاست که بنده معتقدم که دستگاه دیپلماسی کشور نباید ذره‌ای در این زمینه کوتاهی کند.
علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی دولت باید بر این انتخاب خود باید پافشاری کند تا اینکه در مقابل آمریکا عقب‌نشینی کند.
محمدحسن آصفری عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی
دولت مانع خدشه به عزت ملی شود/ ممانعت از حضور سفیر ایران در سازمان ملل قابل قبول نیست. عبدالرضا مصری عضو هیئت رییسه مجلس
وزارت خارجه باید محکم بر سر معرفی ابوطالبی بایستد و از راه دیپلماسی این موضوع را حل کند.
صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب
روحانی نباید برای اعزام ابوطالبی به امربکا اصرار کند/ بحران ابوطالبی نباید بر مذاکرات تاثیر بگذارد.

 





1393/1/31





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن