تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):اى آن كه يادش مايه شرافت و بزرگى ياد كنندگان است و اى آن كه سپاسگزاريش موجب دست يافت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826577246




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مطالبات زنان؛ از حرف تا عمل


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مطالبات زنان؛ از حرف تا عمل تهران - ایرنا - روزنامه شرق در یادداشتی که به مناسبت بیست و هفتمین سال درگذشت استاد محمد تقی شریعتی و هفتادمین سالگشت تاسیس «کانون نشر حقایق اسلامی» با عنوان « مطالبات زنان ؛ از حرف تا عمل » منتشر کرد آورده است:تعداد دولتمردانی که مطالبات زنان را باور دارند به مراتب بیش از آنانی است که عنایتی به مطالبات مدنی زنان ندارند.


در این مطلب که به قلم « مینو مرتاضی » است می خوانید: هنگامی که استاد شریعتی پس از پایان دیکتاتوری رضاشاه (و اشغال ایران) در 1320، کار تازه و بزرگ خود را آغاز کرد، نه مانند ما 70 سال «راه طی شده» را چون پشتوانه خود داشت و نه هنوز چشم اندازها برای او و یارانش روشن می نمود.
جامعه ایران از یک دوران «نوسازی آمرانه» بیرون آمده بود و با این احساس کاذب «رهایی»، قطب بندی شده بود بر سر دو راهی «بازگشت به سنت» (از سوی مردم)، یا روی آوردن (روشنفکران و اقشار تحصیلکرده) به ایدئولوژی ها، گفتمان ها، یا روایت های دیگری از تجدد و اردوکشی های جدید جهانی.
در عمق جامعه، نیروی تعیین کننده ، هرچند به شکل نامحسوس، همچنان سنت گرایی دینی بود.
استاد شریعتی اما، راه دیگر «دوم» یا دقیق تر بگوییم «سوم» خود را با گزینش طرح «پیرایش» (رفرماسیون) ایمان دینی و «نوزایش» (رنسانس) فرهنگ ملی در پیش گرفت.
همان طرح ناتمامی که بار نخست، توسط سیدجمال در ایران عصر ناصری آغاز و در بُعد سیاسی، با نهضت های تنباکو و مشروطه، شکوفا شد؛ و با ناکامی مشروطه (و بروز واکنش «مشروعه»خواهی) و برآمدن نظم رضاخانی (مُلهم از مُدل آتاتورکی)، وقفه و خللی در تداوم آن طرح و پروژه پیش آمده بود.
برای فهم آن فضای خلأ، ناشی از شکست سیاست فرهنگی نوسازی تحمیلی و از بالا و مشکلات بنیانگذاری مجدد «راه سومی» میان بازگشت به سنت بومی و برون رفت ایدئولوژی های وارداتی، شرایط را می توان با دوران پس از انقلاب مقایسه کرد.
از این نظر که در مجموع، به رغم چشم اندازهای دوران خیزش که دورنمای نوعی روشنگری و نواندیشی دینی، محرک و انگیزه بخش نهضت انقلابی محسوب می شد، در دوران تثبیت نظام، بازگشت به «سنت»، با قرائت یا خوانشی «اصولگرا» به تدریج تفوق یافت؛ و این روند تداوم یافت تا نیمه دهه هفتاد (و بار دیگر، به شکل ضعیف تر از نیمه دهه 80).
در قیاس این دو بازگشت به سنت در دو برهه تاریخی مورد نظر، تفاوت و فصل ممیزه آشکار، پیدایش و رشد گفتمان اصولگرایی است، پدیده ای که نه فقط در ایران، بلکه در جهان اسلام و در کل جهان تازگی داشته و دارد.
نکته ای که غالبا در مجادلات سیاسی روز و دعواهای فکری محلی و ملی فراموش می شود این مهم است که «سنت گرایی، اصولگرا و نوگرایی»، هر یک دلیل وجودی و منطقی جدی خود را دارند، که باید آن را شنید و شناخت.
مشکل وقتی شروع می شود، که یک گرایش یا انگارش انحصارطلبانه بکوشد سایرین را از سپهر عمومی گفت وگو، حذف و محروم سازد.
امری که با توجه به پایگاه توده ای نیروی سنتی (و نه سنت«انگار» یا اصول«گرا»)، به شکل منظم، به ضرر نواندیشان، رخ می دهد.
از یک جنبه، با توجه به تغییر دوران ها و «گشت»های معرفت شناختی و گفتمانی، موقعیت فکری جامعه ما در قیاس با زمان «استاد» (مواجهه با گفتمان های سنتی مذهبی، چپ توده ای، روشنفکری سبک کسروی و تجددگرایی آمرانه)، «پیشرفت» انکارناپذیر بسیاری کرده است.
از سوی دیگر، به سبب مستهلک (و دافعه ساز) شدن بسیاری از واژه ها و مفهوم ها، از فرط - یا سوء-استفاده به یک معنا، دیگر بار به همان دوران بازگشته ایم.
زنان هم با درک تاثیر گذاری شان در نتایج انتخابات و تحویل و توزیع قدرت سیاسی پذیرفته اند که دفاع از مطالبات زنان اگر از زبان سیاسیون خارج شود تابوشکن و بن بست شکن خواهد بود و هر کلام و شعار یک روزنه به سوی فضای بهتر می گشاید.
توجه همزمان به اصل دموکراسی خواهی از طریق تشکیل ائتلاف ها و هم اندیشی ها میان طیف ها و نیروهای گوناگون زنان اعم از زنان صاحب منصب و کنشگران مستقل نیز سبب تعمیق باور دموکراسی خواهی و عدالت طلبی بین توده زنان شده است.
اما تا زمانی که زنان قادر نباشند در فضای ایمن سیاسی از مطالباتشان با مردم و مسوولان سخن بگویند فرصت نقد رفتار و شناخت ظرفیت های خود و طرف مقابل را از دست می دهند و فعالیت مدنی شان بیشتر واکنش و عکس العمل نسبت به رفتاری می شود که با آنها صورت می گیرد.
اهم مطالبات زنان که طی این سال ها از دل هم اندیشی ها و همگرایی های زنان استخراج شده و از فرط تکرار، نوبر و نوظهور هم به نظر نمی رسند اینها هستند:
* حقوق شهروندی و مدنی و تامین آزادی های اساسی
* تامین اجتماعی، بهداشتی، آموزشی و شغلی و فارغ از سهمیه بندی های تبعیض آمیز جنسیتی
* رفع خشونت علیه زنان در خانواده و جامعه
بر اساس گفتار و قول هایی که در موسم انتخابات در این سال ها شنیده ایم تعداد دولتمردانی که این مطالبات زنان را باور دارند به مراتب بیش از آنانی است که عنایتی به مطالبات مدنی زنان ندارند.
اول**1104
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




31/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن