تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837124901




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همایش عرفان اسلامی و عرفان های نو ظهور در ترکیه برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



با پیام آیت‌الله جوادی آملی؛
همایش عرفان اسلامی و عرفان های نو ظهور در ترکیه برگزار شد خبرگزاری رسا ـ همایش عرفان اسلامی و عرفان‎های نو ظهور با پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی در سالن همایش های شهرداری استانبول ترکیه برگزار شد.



 
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، همایش عرفان اسلامی و عرفان های نو ظهور با پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی، استاد و مفسر برجسته قرآن کریم در سالن همایش‌های شهرداری استانبول ترکیه برگزار شد.
 
در این همایش که با همکاری مؤسسه کوثر برگزار شد، پیام حضرت آیت الله جوادی آملی قرائت شد که طی آن ایشان در سخنانی به چیستی عرفان و پیوند آن با اسلام پرداخت و گفت: درباره عرفان، که عرفان چیست و پیوند عرفان با اسلام چیست نظر رهبران الهی درباره عرفان چیست، عرفان از نظر قرآن و عترت چیست؟ عرفان در نهج البلاغه چیست؟ و مانند آن، مطالب فراوانی را به همراه دارد.
 
مفسر قرآن کریم با تقسیم عرفان به دو بخش عملی و نظری تصریح کرد: مسئله عرفان، خواه عملی و خواه نظری، درباره حق تعالی، خدای سبحان و اسمای حسنای او و صفات علیای او و افعال توحیدی اوست که کل نظام صحنه تدبیر و مدیریت خدای سبحان است.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی در تعریف عرفان بیان داشت: عرفان عبارت از آن است، که انسان خدا را بشناسد، وحدانیت و احدیت او را بداند، اوصاف او را عین ذات بداند و ذاتش را بسیط محض بیابد و منزه از هر دو گانگی و بیگانگی و کثرت و ترکیب باشد. و این تنها راهش، طهارت ضمیر و تهذیب نفس است و تنها راه تهذیب نفس، اطاعت دستورهای خدا، پیروی رهنمود انبیای الهی و حفظ شریعت در تمام ابعاد اعتقادی و اخلاقی و عملی اوست.
 
مؤلف کتاب مفاتیح الحیات در بیان اختلاف عرفان و اخلاق گفت: فرق جوهری عرفان و اخلاق آن است که در فن اخلاق، یک انسان متخلق ، می کوشد عادل شود، با تقوا شود، به دنبال بدی نباشد، نقص و عیب را بزداید و مانند آن. در نتیجه یک انسان متخلق، با تقوا است، عادل است. ولی عرفان عبارت از این نیست که انسان متخلق باشد و عادل باشد. عرفان این ها را گذرانده. اینها کف عرفان است. عارف کسی است که از سکوی عدل و تقوا پرواز کند. از خوب بودن به خوب دیدن، از فهمیدن به مشاهده کردن برسد. عارف کسی است که مسأله تقوا و عدل را کاملا تحصیل کرده به نحو ملکه، از سکوی تقوا و از سکوی عدل پرواز می کند تا آنچه را فهمیده، بیاید و بداند. تا آنچه را داناست، دارا بشود. تا آنچه را که با برهان فهمید، با عرفان وجدان کند.
 
مرجع تقلید جهان تشیع با اشاره به سخن حضرت علی(ع) در مورد عالم، تصریح کرد: بیان نورانی امیرالمومنین سلام الله علیه در آغاز و انجام و بین آغاز و انجام جهان، همین است. درباره آغاز عالم، سخن از این بود که «ما کنت أعبد رباً لم أره»، آنکه حکیمانه یا متکلمانه، برهان اقامه می کند خواه برهان حدوث خواه برهان امکان فقری خواه امکان ماهوی خواه برهان صدیقین و مانند آن، آن خدا را می فهمد نه خدا را ببیند با چشم دل. امیرالمومنین(ع) می فرماید «ما کنت أعبد رباً لم أره» عرفان توحیدی آن است که انسان به جایی بار یابد که خدای سبحان را با دل مشاهده کند و هر کسی خدا را در آئینه هویت خود به اندازه خود مشاهده میکند.
 
مدرس اخلاق با اشاره به خطبه قاصعه خاطرنشان کرد: درباره وحی و نبوت، در خطبه قاصعه، وجود مبارک امیرالمومنین فرمود : من صدا هایی را می شنوم. پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی انک تسمع ما اسمع و تری ما اری الا انک لست بنبی و انک لوزیر. این مضمون در خطبه قاصعه هست یعنی امام علی بن ابی طالب در پرتو رسالت و نبوت پیغمبر در ضلل نبوت پیغمبر ، در کنار مائده و مادوبه وحی و نبوت و رسالت پیغمبر به جایی رسیده است که بسیاری از اسرار الهی را می بیند و بسیاری از صداهای غیب را می شنود. این درباره وحی و نبوت.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به عرفان حقیقی و عرفان حق گفت: به هر تقدیر عرفان حق، معرفت حق است غیر از خدا، چیز دیگری به نام حق نیست «ذلک بأن الله هو الحق وأن ما یدعون من دونه هو الباطل وأن الله هو العلی الکبیر»، راه او، فقط راه دین است و اسلام و لا غیر. فماذا بعد الحق الا الضلال. هر گونه تمثلاتی که به اضغات و احلام برگردد یا به مثال متصل برگردد ، پایگاه وحیانی نداشته باشد، علمی است باطل. خیالاتی است باطل، خواه از او به عرفان یاد شود یا فلسفه الحادی.
 
صاحب تفسیر تسنیم با تأکید بر تهجد افزود: مهمترین راهی که انسان را به این مقصد می رساند همان شب زنده داری است که بیان نورانی امام عسکری سلام الله علیه است که آن حضرت فرمود: "ان الوصول الی الله سفر لا یدرک الا بامتطاء اللیل" یعنی سیر الهی و سلوک الهی یک مطیه راهواری می خواهد که ان مطیه راهوار مرکب راهوار همان شب زنده داری است. در قرآن هم از جریان شب زنده داری با تعبیر رسای إن ناشئة اللیل هی أشد وطئا وأقوم قیلا سخن به میان آورده.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی در جمع بندی سخنانش گفت: بنابراین، چیزی که از مسیر وحی الهی استفاده نشود، باطل است چیزی که در مسیر وحی الهی باشد و سخن از مفهوم و علم حصولی باشد، آن به کلام و فلسفه و اخلاق بر می گردد و آنچه که در مسیر وحی الهی باشد از سنخ مفهوم و علم حصولی وتصور و تصدیق نباشد از سنخ شهود اسمای حسنای الهی و اوصاف الهی باشد این به عرفان عملی برمیگردد. عارف کسی است که در صدد شهود باشد، متخلق در کسی است که در صدد خوب بودن باشد. متخلق، کسی است که به فکر بهشت است، عارف کسی است که به فکر مشاهده بهشت آفرین است و بهشت ،مشتاق عرفا است.
 
شایان ذکر است، که بعد از پیام حضرت آیت الله جوادی آملی، حجج اسلام حسن قناعتلی رییس انجمن علمای ترکیه، حسن شعبانی وابسته فرهنگی ایران در استانبول، رحمانی انورشان مدیر مؤسسه آل البیت در ترکیه، حسین آلاگوزرییس انجمن علویان، احمد عابدی،عبدالله توران و حسین حاتمی و پروفسور دکتر سلیمان الوداغ به ایراد سخنرانی و ارائه مقاله پرداختند./907/ب101/د



۱۳۹۳/۱/۲۷






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن