تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات قدرت، انصاف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806342524




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همایش عرفان اسلامی و عرفان های نو ظهور در ترکیه برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



با پیام آیت‌الله جوادی آملی؛
همایش عرفان اسلامی و عرفان های نو ظهور در ترکیه برگزار شد خبرگزاری رسا ـ همایش عرفان اسلامی و عرفان‎های نو ظهور با پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی در سالن همایش های شهرداری استانبول ترکیه برگزار شد.



 
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، همایش عرفان اسلامی و عرفان های نو ظهور با پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی، استاد و مفسر برجسته قرآن کریم در سالن همایش‌های شهرداری استانبول ترکیه برگزار شد.
 
در این همایش که با همکاری مؤسسه کوثر برگزار شد، پیام حضرت آیت الله جوادی آملی قرائت شد که طی آن ایشان در سخنانی به چیستی عرفان و پیوند آن با اسلام پرداخت و گفت: درباره عرفان، که عرفان چیست و پیوند عرفان با اسلام چیست نظر رهبران الهی درباره عرفان چیست، عرفان از نظر قرآن و عترت چیست؟ عرفان در نهج البلاغه چیست؟ و مانند آن، مطالب فراوانی را به همراه دارد.
 
مفسر قرآن کریم با تقسیم عرفان به دو بخش عملی و نظری تصریح کرد: مسئله عرفان، خواه عملی و خواه نظری، درباره حق تعالی، خدای سبحان و اسمای حسنای او و صفات علیای او و افعال توحیدی اوست که کل نظام صحنه تدبیر و مدیریت خدای سبحان است.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی در تعریف عرفان بیان داشت: عرفان عبارت از آن است، که انسان خدا را بشناسد، وحدانیت و احدیت او را بداند، اوصاف او را عین ذات بداند و ذاتش را بسیط محض بیابد و منزه از هر دو گانگی و بیگانگی و کثرت و ترکیب باشد. و این تنها راهش، طهارت ضمیر و تهذیب نفس است و تنها راه تهذیب نفس، اطاعت دستورهای خدا، پیروی رهنمود انبیای الهی و حفظ شریعت در تمام ابعاد اعتقادی و اخلاقی و عملی اوست.
 
مؤلف کتاب مفاتیح الحیات در بیان اختلاف عرفان و اخلاق گفت: فرق جوهری عرفان و اخلاق آن است که در فن اخلاق، یک انسان متخلق ، می کوشد عادل شود، با تقوا شود، به دنبال بدی نباشد، نقص و عیب را بزداید و مانند آن. در نتیجه یک انسان متخلق، با تقوا است، عادل است. ولی عرفان عبارت از این نیست که انسان متخلق باشد و عادل باشد. عرفان این ها را گذرانده. اینها کف عرفان است. عارف کسی است که از سکوی عدل و تقوا پرواز کند. از خوب بودن به خوب دیدن، از فهمیدن به مشاهده کردن برسد. عارف کسی است که مسأله تقوا و عدل را کاملا تحصیل کرده به نحو ملکه، از سکوی تقوا و از سکوی عدل پرواز می کند تا آنچه را فهمیده، بیاید و بداند. تا آنچه را داناست، دارا بشود. تا آنچه را که با برهان فهمید، با عرفان وجدان کند.
 
مرجع تقلید جهان تشیع با اشاره به سخن حضرت علی(ع) در مورد عالم، تصریح کرد: بیان نورانی امیرالمومنین سلام الله علیه در آغاز و انجام و بین آغاز و انجام جهان، همین است. درباره آغاز عالم، سخن از این بود که «ما کنت أعبد رباً لم أره»، آنکه حکیمانه یا متکلمانه، برهان اقامه می کند خواه برهان حدوث خواه برهان امکان فقری خواه امکان ماهوی خواه برهان صدیقین و مانند آن، آن خدا را می فهمد نه خدا را ببیند با چشم دل. امیرالمومنین(ع) می فرماید «ما کنت أعبد رباً لم أره» عرفان توحیدی آن است که انسان به جایی بار یابد که خدای سبحان را با دل مشاهده کند و هر کسی خدا را در آئینه هویت خود به اندازه خود مشاهده میکند.
 
مدرس اخلاق با اشاره به خطبه قاصعه خاطرنشان کرد: درباره وحی و نبوت، در خطبه قاصعه، وجود مبارک امیرالمومنین فرمود : من صدا هایی را می شنوم. پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی انک تسمع ما اسمع و تری ما اری الا انک لست بنبی و انک لوزیر. این مضمون در خطبه قاصعه هست یعنی امام علی بن ابی طالب در پرتو رسالت و نبوت پیغمبر در ضلل نبوت پیغمبر ، در کنار مائده و مادوبه وحی و نبوت و رسالت پیغمبر به جایی رسیده است که بسیاری از اسرار الهی را می بیند و بسیاری از صداهای غیب را می شنود. این درباره وحی و نبوت.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به عرفان حقیقی و عرفان حق گفت: به هر تقدیر عرفان حق، معرفت حق است غیر از خدا، چیز دیگری به نام حق نیست «ذلک بأن الله هو الحق وأن ما یدعون من دونه هو الباطل وأن الله هو العلی الکبیر»، راه او، فقط راه دین است و اسلام و لا غیر. فماذا بعد الحق الا الضلال. هر گونه تمثلاتی که به اضغات و احلام برگردد یا به مثال متصل برگردد ، پایگاه وحیانی نداشته باشد، علمی است باطل. خیالاتی است باطل، خواه از او به عرفان یاد شود یا فلسفه الحادی.
 
صاحب تفسیر تسنیم با تأکید بر تهجد افزود: مهمترین راهی که انسان را به این مقصد می رساند همان شب زنده داری است که بیان نورانی امام عسکری سلام الله علیه است که آن حضرت فرمود: "ان الوصول الی الله سفر لا یدرک الا بامتطاء اللیل" یعنی سیر الهی و سلوک الهی یک مطیه راهواری می خواهد که ان مطیه راهوار مرکب راهوار همان شب زنده داری است. در قرآن هم از جریان شب زنده داری با تعبیر رسای إن ناشئة اللیل هی أشد وطئا وأقوم قیلا سخن به میان آورده.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی در جمع بندی سخنانش گفت: بنابراین، چیزی که از مسیر وحی الهی استفاده نشود، باطل است چیزی که در مسیر وحی الهی باشد و سخن از مفهوم و علم حصولی باشد، آن به کلام و فلسفه و اخلاق بر می گردد و آنچه که در مسیر وحی الهی باشد از سنخ مفهوم و علم حصولی وتصور و تصدیق نباشد از سنخ شهود اسمای حسنای الهی و اوصاف الهی باشد این به عرفان عملی برمیگردد. عارف کسی است که در صدد شهود باشد، متخلق در کسی است که در صدد خوب بودن باشد. متخلق، کسی است که به فکر بهشت است، عارف کسی است که به فکر مشاهده بهشت آفرین است و بهشت ،مشتاق عرفا است.
 
شایان ذکر است، که بعد از پیام حضرت آیت الله جوادی آملی، حجج اسلام حسن قناعتلی رییس انجمن علمای ترکیه، حسن شعبانی وابسته فرهنگی ایران در استانبول، رحمانی انورشان مدیر مؤسسه آل البیت در ترکیه، حسین آلاگوزرییس انجمن علویان، احمد عابدی،عبدالله توران و حسین حاتمی و پروفسور دکتر سلیمان الوداغ به ایراد سخنرانی و ارائه مقاله پرداختند./907/ب101/د



۱۳۹۳/۱/۲۷






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن