تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815610286




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سلطانیه شکوه سابق خود را باز می یابد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: سلطانیه شکوه سابق خود را باز می یابد خبرگزاری پانا: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، گفت: شهر تاریخی سلطانیه شکوه سابق خود را باز می یابد
۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۷ فروردين ساعت 10:34



 به گزارش سرویس خبر پانا، یحیی رحمتی در گفتگو با خبرنگار پانا، افزود: اقدامات و برنامه ریزی های لازم باید برای معرفی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری شهر سلطانیه انجام شود. وی یادآورشد: در این شهر سوغات خاصی به نام سلطانیه وجود ندارد و اقدامات لازم باید برای شناسایی و احیای صنایع دستی این شهر انجام شود.

رحمتی برنامه بعدی برای بهره برداری از ظرفیت های این شهر تاریخی را شناسایی غذاهای محلی و آماده سازی آن برای گردشگران و مهمانان آن است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، گفت: توقف مغول در این شهر به دلیل وجود چمن زارهای زیبا و فراخی بوده که هم اکنون نیز می توان شاهد آن بود.

وی خاطر نشان کرد: در برنامه ریزی های انجام شده، جشنواره اسب دوانی در چمن سلطانیه برگزار می شود.

رحمتی به بقعه چلبی اوغلی اشاره کرد و آن را پتانسیل بزرگی برای شهر سلطانیه برشمرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، گفت: بقعه چلبی اوغلی بهانه ای برای معرفی یکی از شاگردان مولانا و جذب گردشگر است.

وی با بیان اینکه تا کنون حتی حداقل برنامه های مورد انتظار در شهر سلطانیه اجرا نشده است، برنامه های اجرا شده در ایام نوروز امسال را فقط مدیریت امکانات موجود عنوان کرد.

رحمتی گنبد سلطانیه را جزو معدود بناهای ثبت شده در فهرست میراث جهانی خواند و بر لزوم بهره برداری از ظرفیت های بالقوه موجود در این شهر تاکید کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، به عدم بازدید بسیاری از مردم شهر زنجان از گنبد سلطانیه اشاره کرد و جذب 30 درصدی مردم مرکز استان را زمینه رونق بخشی به اقتصاد این شهر برشمرد.

وی به ایجاد ظرفیت های حداقلی برای حضور بیش از چهار ساعته گردشگران در ارگ سلطانیه اشاره کرد و معرفی سایر ظرفیت ها و بهره برداری از آنها را زمینه ساز توقف چندین ساعته مسافران در این شهر خواند.

گنبد سلطانیه که سالانه شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می کند و اولین گنبد آجری جهان و یکی از با شکوه ترین بناهای عظیم اسلامی محسوب می شود، در دوران حکومت سلطان محمد خدابنده ظرف مدت 9 سال 704 تا 713 هجری قمری ساخته شده است. 

این گنبد که در 42 کیلومتری جنوب شرقی زنجان و درشهر سلطانیه واقع شده، پس از بنای کاتدرال سانتاماریا دلفیوره کلیسای جامع مریم مقدس در فلورانس ایتالیا و مسجد ایاصوفیای استانبول، سومین بنای عظیم تاریخی جهان است. 

بر اساس منابع رسمی موجود، این بنای آجری یا خشتی دارای 48/5 متر بلندی و 25/60 متر دهانه قوس، هشت ایوان مرتفع و نزدیک به 50 اطاق و حجره است. 

شهرت گنبد سلطانیه در ادوار مختلف به قدری عالمگیر شده بود که مورخین و سیاحان خارجی چون کلاویخو ، پیترو دلاواله سیاح ایتالیایی، شاردن ، دیولافوا و دهها جهانگرد معروف دیگر را به عشق دیدن این بنای عظیم تاریخی به شهر سلطانیه کشانید.      











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن