تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كمال ادب و مروت در هفت چيز است: عقل، بردبارى، صبر، ملايمت، سكوت، خوش‏اخلاقى و مدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806685385




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم محرومیت زدایی از چهره روستاهای گیلان/ بنیاد مسکن بارقه امید روستا نشینان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد؛
لزوم محرومیت زدایی از چهره روستاهای گیلان/ بنیاد مسکن بارقه امید روستا نشینان
رشت – خبرگزاری مهر: روستاها که روزی محرومیت و عقب ماندگی مشخصه اصلی این مناطق بود امروز به برکت انقلاب اسلامی نماد آبادانی، پیشرفت و توسعه تبدیل شده اند.



به گزارش خبرنگار مهر، توسعه روستايي باعث شادابي مردم مي‌ شود زيرا تغييرات در زندگي آنان هم درآمدزايي را افزايش مي‌ دهد و هم آرامش و آسايش را به دست آورده و زندگي برايشان لذت‌ بخش و رضايت‌ مندي را در بين آنان به وجود مي‌ آورد. بنياد مسكن به عنوان يكي از نهادهاي ارزشمند در نظام مقدس جمهوري اسلامي است كه به فرمان امام خميني (ره) تشكيل شد و از بدو تشكيل تاكنون خدمات ارزنده‌اي به جامعه روستايي عرضه كرده است. به فرموده مقام معظم رهبری " بنياد مسكن يكي از بركات و صدقات جاريه امام راحل است". اين سخن گهربار اهميت و نقش و جايگاه اين نهاد را در راستاي توسعه و خانه‌دار كردن اقشار مختلف جوامع روستايي را نشان می دهد. با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار مهر به میان مردم رفته تا نظر و دیدگاه شهروندان و مسئولان را در راستای عملکرد و اقدامات بنیاد مسکن جویا شود آنچه می خوانید حاصل این مصاحبه است. یک شهروند رودباری به مهر می گوید:  قبل از انقلاب اسلامی در جوامع روستايي كشور متاسفانه تفاوت‌هاي بسيار زيادي بين جوامع شهري و روستايي از لحاظ اقتصادي، فرهنگي و خدمات‌ دهي و استفاده از امكانات رفاهي و برنامه‌ هاي توسعه‌ اي وجود داشت. محمد جواد رحمانی افزود: همين امر باعث شد كه بسياري از روستائيان به شهرها مهاجرت كنند و به همين دليل نيز بسياري از روستاها خالي از سكنه شد و اين مهاجرت‌ هاي مشكلات عديده‌اي در شهرها به وجود آورد و باعث ايجاد شغل‌ هاي كاذب شد. وی اظهارداشت: روستا مركز توليدات كشاورزي و در واقع كليد توسعه و استقلال و خودكفايي است از اینرو  مسئولان باید به این مهم توجهی ویژه داشته باشند. این شهروند رودباری گفت: بعد از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي دولت ها به روستائيان توجه ويژه‌اي کرده اند،اين بيانگر التفات نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به اقشار مختلف جامعه به خصوص روستائيان و كشاورزان است.

 ماندگاري روستائيان در روستاها ضرورتی انکار ناپذیر وی افزود: از اقدامات بسيار خوبي كه باعث ماندگاري روستائيان در روستاها شده است اجراي برنامه‌ هاي توسعه‌ايی بنياد مسكن كه شامل اجراي طرح هاي روستاها، بهسازي روستاها و توسعه مسكن و غیره است. رحمانی ادامه داد: اقدامات توسعه پايدار از سوی بنياد مسكن انقلاب اسلامي از يك طرف و برنامه‌ ها و خدمات‌ دهي به كشاورزان از سوی جهاد كشاورزي از طرف ديگر زمينه مناسبي براي توسعه روستاها به وجود آورده است. شهروندی دیگری از بندر کیاشهر به مهر گفت: اقدامات ارزنده بنياد مسكن و ديگر ادارات و نهادها باعث شده كه روستايي در روستا ماندگار و حتي كساني كه ساليان سال از روستاها مهاجرت كرده بودند به روستاها برگردند و روستاها را آباد کنند. احمد محمدی افزود:  توسعه خدمات زیر بنایی مهمترين نياز مردم روستا است  كه اين نياز ها از سوی بنياد مسكن و خدمات‌ دهي بسيار خوب دیگر سازمان ها رضايتمندي روستائيان را فراهم كرده است. وی همچنین تغيير اساسي در بافت روستاها را یكي از اقدامات قابل قبول بنياد مسكن دانست و اظهارداشت: با بهسازي روستاها بافت و ظاهر روستا تغيير پيدا كرده است. این شهروند کیاشهری گفت: با احداث خيابان، ميدان، احداث مكان‌ هاي فرهنگي، ورزشي، تفريحي و ايجاد فضاي سبز تغيير اساسي در روستاها ايجاد شده است. وی افزود: ساختمان‌ هاي زيبا با پرداخت وام‌ هاي كم‌ بهره در اختيار متقاضيان قرار داده مي‌ شود كه باعث توسعه مسكن روستايي و زيبايي روستاها شده است. محمدی اذعان داشت:  مردم همواره در مقابل اين خدمات ‌دهي باید قدردان نظام مقدس جمهوري اسلامي باشند و در تمامي زمينه‌ ها نظام را ياري تا بتواند خدمات‌ بيشتري عرضه كند. علی ای حال مشاركت آگاهانه و مسئولانه مردم در راستاي اجراي پروژه‌ها و برنامه‌ هاي توسعه دولت به ويژه بنياد مسكن انقلاب اسلامي از نکات بسیار مهم و حائز اهمیت است.

مشاركت همگانی زمينه ساز اجراي برنامه‌ ها، طرح‌ها و پروژه‌ ها در روستاها در روستاهايي كه زمينه مشاركت همه‌ جانبه، همكاري و همدلي بين تمامي اهالي روستا وجود داشته است مردم توانسته‌ اند تغييرات اساسي در داخل روستا ايجاد كنند زيرا وقتي در داخل روستا مشاركت و همدلي همراه با صفا و صميميت وجود داشته باشد انگيزه در بين مسئولان دولتي بيشتر مي‌ شود تا خدمات بيشتري به روستا عرضه كنند. بنابراین همدلي، هماهنگي و همكاري وحدت و انسجام به وجود مي‌ آورد و در اين راستا است كه مردم با دلسوزي و شناخت برای رفع مشكلات روستاي خود اقدام مي کنند. بدون شک حضور اعضاي شوراي روستايي و بزرگان محلي برای هماهنگي و يكپارچگي روستا بسيار اثربخش خواهد بود بنابراین وظيفه آنان برای هماهنگي و مشاركت مردم سنگين‌ تر است. اگر روستائيان مي‌ خواهند برنامه‌ هاي توسعه‌ اي دستگاه‌ ها به ويژه بنياد مسكن رضايتمندي آنان را به وجود بياورد باید همكاري و مشاركت همه‌ جانبه داشته باشند زيرا مشاركت مردم، انگيزه لازم را براي خدمات‌ دهي بيشتر در بين دستگاه‌ ها و مسئولان به وجود مي‌ آورد. یک روستانشین گیلانی نیز به خبرنگار مهر در خصوص مشاركت مردم برای بهسازي روستاها اذعان داشت:  اين طرح در رابطه با تغيير روستاها بسيار ارزشمند است اما دولت و بنياد مسكن به تنهايي قادر به اجراي همه‌ جانبه طرح نیست از اینرو  شايسته است مردم همكاري و مشاركت در این زمینه داشته باشند. علیرضا اکبری که خود معلم است، افزود:  طرح های توسعه روستایی به ویژه  طرح بهسازي روستايي با همكاري و مشاركت تمامی اهالی روستا اجرا خواهد شد. وی اظهار امیدواری کرد: ادارات و نهادها به ويژه بنياد مسكن انقلاب اسلامي با اقدامات خداپسندانه و ارزشمند خودشان و حمايت‌ هاي مسئولان و دولت خدمتگزار در راستاي توسعه پايدار در روستاها بتوانند اقدامات همه‌ جانبه‌ اي به عمل آورند. این معلم در ادامه لازمه اين اقدامات را مشاركت مردم فهيم و آگاه دانست و یادآورشد:  مردم بیشتر با بنياد مسكن همكاري و مشاركت داشته باشند تا اين نهاد مقدس بتواند خدمات بيشتر و ارزنده‌ تري به جامعه روستايي عرضه كند.

بنیاد مسکن موجب تحول عظیم و جلب رضایت عمومی شد به هر ترتیب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در 35 سال اخیر در توسعه و آبادنی روستاهای استان منشا خیر و برکت زیادی بوده و موجب تحول عظیم و جلب رضایت عموم شده است. زحمات شبانه روزی این نهاد ارزشمند برای عمران و آبادانی روستاها بویژه مقاوم سازی اماکن مسکونی و غیر مسکونی و اجرای طرح هادی در روستاها و غیره قابل تحسین است. خدمت به مردم دارای اجر و ثواب اخروی است از اینرو باید همه دست به دست هم دهند و در توسعه استان بویژه روستاها و مناطق کم برخوردار بکوشند. در این ارتباط نماینده ولی‌فقیه در گیلان با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) علاوه بر جمهوری اسلامی سه حسنه دیگر نیز به یادگار گذاشته اند، گفت: کمیته امداد، بنیاد مسکن و برپای نماز جمعه از جمله این حسنات هستند. آیت الله زین العابدین قربانی به تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از سوی امام راحل اشاره کرد و افزود: فعالیت در روستا به ‌عنوان شاخص‌ ترین رویکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مورد توجه است.  وی همچنین با بیان اینکه روستاها اگر خالی شوند پشتوانه ملت از بین می‌ رود، اظهار داشت: خالی شدن روستاها از مردم مسائل اقتصادی و امنیتی ایجاد می‌ کند.  نماینده ولی‌فقیه در گیلان گفت: اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری بدون آبادانی زمین‌ های کشاورزی محقق نخواهد شد.  وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات بنیاد مسکن باید این باشد که به مردم روستاها دلگرمی بدهد، تصریح کرد: این دلگرمی می‌ تواند در فراهم کردن امکاناتی مانند گاز، آب و تلفن و یا تعمیر خانه‌های روستایی و جاده‌ های روستایی باشد. آیت‌الله قربانی با بیان اینکه بنیاد مسکن عامل مهمی برای نگهداری مردم در روستاهاست، اظهارداشت: این نهاد انقلابی باید برای ارتقای فرهنگی مردم نیز تلاش کند. به هر حال فعاليت‌ هاي عمران روستايي يكي از مهمترين و اصلي ترين اقدامات بنياد مسكن انقلاب اسلامي ‌در امور كالبدي و عمران و آبادي روستاهاي كشور است، اين فعاليت‌ها با هدف ايجاد زمينه توسعه و عمران روستاها و تامين عادلانه امكانات و هدايت فيزيكي برای بهبود شرايط زيست محيطي نقاط روستايي در سراسر كشور به انجام مي‌ رسد. بنابراین با اهداف سند چشم انداز توسعه 20 ساله كشور كه به عنوان سند توسعه ملي محسوب مي شود، هم راستا است.

اجرای طرح های هادی و مقاوم سازی اماکن روستایی موثرترین اقدام در کاهش مهاجرت ها نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی هم اجرای طرح های هادی و مقاوم سازی اماکن روستایی را موثرترین اقدام در کاهش مهاجرت به شهرهای بزرگ دانست و گفت: این شرایط زمینه توسعه بخش تولید و کاهش بیکاری و معضلات حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ استان را به دنبال داشته است. غلامعلی جعفرزاده در ادامه هزینه کردن برای آبادانی روستاهای استان را بهترین سرمایه گذاری اقتصادی و اجتماعی برای رشد و توسعه همه جانبه استان برشمرد و خواستار حمایت های بیشتر مسئولان از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شد. وی اظهارداشت: اجرای طرح هادی روستاها از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید در اجرای این طرح مصالح و منابع به کار گیری شود که با فرهنگ و آئین استان مطابقت داشته باشد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به حفظ ساختار سنتی روستاها در جریان اجرای طرح هادی اشاره کرد و گفت: در اجرای طرح هادی روستاها حفظ ساختار سنتی روستاها در ابعاد گوناکون فرهنگی و اجتماعی با استفاده از منابع و مصالح بومی رایج در استان امکان پذیر است که از اهمیت فراوانی برخوردار است. وی همچنین مهاجرت معکوس به مناطق روستایی را یکی از راه های تحقق توسعه پایدار دانست و افزود: این جزء با رونق و سودآور شدن بخش کشاورزی تحقق نمی یابد. به هر حال ساماندهي كالبدي سكونتگاه هاي روستايي طرحي است كه به منظور توسعه هماهنگ و موزون فعاليت‌ هاي كشاورزي، صنعتي و خدماتي از طريق توزيع مناسب جمعيت و فعاليت و استقرار بهينه خدمات در محيط‌ هاي روستايي، هماهنگ با نظام شبكه شهري تهيه مي‌ شود. اهداف مورد نظر از تهيه طرح‌ هاي مزبور شامل ساماندهي فضايي سكونتگاه هاي روستايي موجود در قالب نظام تقسيمات فضايي – كالبدي، ساماندهي اقتصادي محدوده مورد مطالعه مبتني بر ارائه برنامه ‌ها، طرح‌ ها و پروژه‌ هاي اقتصادي به تفكيك تقسيمات كالبدي طرح، توزيع و پراكنش جمعيت روستايي در قالب نظام تقسيمات كالبدي طرح، ساماندهي مناسب تاسيسات و خدمات رفاهي با توجه به نظام سلسله مراتبي و تقسيمات كالبدي پيشنهادي است. طرح‌ هادي روستايي طرحي است كه ضمن ساماندهي و اصلاح بافت موجود، ميزان و مكان گسترش آتي و نحوه استفاده از زمين براي عملكردهاي مختلف از قبيل مسكوني، تجاري و كشاورزي و تاسيسات و تجهيزات و نيازمندي‌ هاي عمومي‌ روستايي را برحسب مورد در قالب مصوبات طرح‌ هاي ساماندهي فضا و سكونتگاه هاي روستايي و طرح‌هاي جامع ناحيه اي تعيين مي‌ کند.

طرح هادی نقش مهمی در توسعه عمران روستایی دارد اهداف مورد نظر از تهيه و اجراي این طرح‌ ها شامل ايجاد زمينه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرايط فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي، تامين عادلانه امكانات از طريق ايجاد تسهيلات اجتماعي، توليدي و رفاهي، هدايت وضعيت فيزيكي روستا، ايجاد تسهيلات لازم برای بهبود مسكن روستائيان و خدمات محيط زيستي و عمومي‌ است. در پايان افق 10 ساله طرح هاي هادي روستايي و به دنبال تحولات جمعيتي و تغيير شرايط مختلف اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و كالبدي روستاها، طرح هاي تهيه شده نيازمند بازنگري و به هنگام سازي هستند. در جريان روند تهيه اين طرح ها، ضمن نقشه برداري مجدد و انجام مطالعات آماري و ميداني تمامی اطلاعات روستاها به هنگام شده و بر مبناي شرايط جديد، براي يك دوره 10 ساله ديگر برنامه ريزي و طراحي مي شوند. اهداف مورد نظر طرح هاي مزبور در اصل همان اهداف طرح هاي هادي روستايي و استمرار آن در شرايط جديد است. ايجاد زمينه توسعه و عمران روستاها باتوجه به شرايط فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي، تامين عادلانه امكانات از طريق ايجاد تسهيلات اجتماعي، توليدي و رفاهي، هدايت وضعيت فيزيكي روستا، ايجاد تسهيلات لازم برای بهبود مسكن روستاييان و خدمات محيط زيستي و عموم از دیگر اهداف است. تعيين محدوده روستا طرحي است كه ضمن تعيين محدوده قانوني روستا و ارائه طرح و الگوي كاربري اراضي و طرح اصلاح معابر روستا، ضوابط مربوط به نحوه ساخت و ساز ايمن سازي در مقابل سوانح طبيعي، تفكيك زمين و ساير ضوابط و مقررات كالبدي مورد نياز را تعيين مي کنند. اهداف مورد نظر از تهيه طرح هاي مزبور شامل ايجاد زمينه توسعه و عمران روستاها باتوجه به شرايط فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي، تامين عادلانه امكانات از طريق ايجاد تسهيلات اجتماعي، توليدي و رفاهي، هدايت وضعيت فيزيكي روستا، ايجاد تسهيلات لازم برای بهبود مسكن روستائيان و خدمات محيط زيستي و عمومي است.

لزوم جلوگيري از ساخت و سازهاي غير اصولي و غير مجاز در روستاها بهسازي بافت با ارزش روستايي طرحي است كه با شناسايي و ارتقاي فضاهاي با ارزش روستايي، توسعه كالبدي – فضايي روستا را از طريق حفاظت و احياي ارزش‌ هاي فرهنگي، تاريخي و معماري آن به شيوه‌ هاي مناسب و بهينه پيگيري مي‌ کند. تهيه و اجراي طرح‌ هاي مزبور به منظور دستيابي به اهدافی همچون حفاظت، احياء و مرمت بافت و كالبد واجد ارزش در رابطه با سكونت و توليد، حفاظت و احياي ارزش‌ هاي فرهنگي، تاريخي، كالبدي – فضايي، معماري و منظر روستايي و معرفي اين ارزش‌ ها در سطوح ملي و فراملي به خصوص در زمينه توسعه گردشگري، ارتقاي كمي‌ و كيفي عرصه‌ هاي زيست و توليد روستايي، فراهم کردن زمينه توسعه و عمران روستا با توجه به شرايط، امكانات و محدوديت‌هاي موجود انجام می گیرد. طرح صدور اسناد مالكيت اماكن روستايي در بر گيرنده مجموعه فعاليت هاي حقوقي و فني تهيه و تنظيم مدارك و نقشه‌ هاي لازم برای صدور اسناد اماكن روستايي است.  صدور سند بر اساس تقاضاي جمعي روستائيان و برداشت نقشه تفكيكي روستا با مشخصات ثبتي، تحديد حدود و تعيين مالكيت قانوني املاك صورت مي گيرد. اهداف مورد نظر اين فعاليت شامل ساماندهي و تثبيت نظام مالكيت اراضي واقع در بافت روستاها،  كاهش و رفع اختلافات حقوقي ناشي از مالكيت ها در روستا، امكان بهره‌ گيري روستائيان از تسهيلات بانكي، كمك به توسعه اقتصادي روستا از طريق افزايش ارزش حقوقي و اقتصادي اماكن واقع در روستا،  فراهم آوردن بستر مناسب قانوني به منظور تسريع در خدمات رساني به روستاها است.  طرح هاي مطالعاتي و تحقيقاتي در برگيرنده فعاليت هاي پژوهشي و تحقيقاتي در حوزه عمران و توسعه روستايي كشور است كه باتوجه به نياز كنوني و چالش هاي آتي و با بهره‌گيري از اصول و روش هاي علمي به منظور تدوين مباني نظري و روش ‌شناسي فعاليت هاي عمران روستايي در راستاي اقدامات جديد و يا توسعه و بهبود فعاليت هاي جاري عمران روستايي به انجام مي‌ رسد. اهداف مورد نظر از تهيه طرح هاي مزبور شامل رفع موانع و مشكلات تحقق مطلوب وظايف عمران روستايي، دستيابي به روش هاي جديد در انجام وظايف عمران روستايي، ايجاد زمينه‌ هاي جديد فعاليت عمران روستايي، ارائه الگو و روش هاي واحد در انجام وظايف عمران روستايي، ارائه خدمات فني صدور پروانه ساختمان روستايي، ارائه خدمات فني و مهندسي در صدور پروانه ساختمان هاي روستايي براساس ضوابط و مقررات فني و طرح هاي هادي مصوب و نظارت بر اجراي ساختمان هاي روستايي صورت مي گيرد.

زمينه سازي براي دستيابي به توسعه يكپارچه و همه جانبه در روستاها امری لازم است  به منظور حصول اطمينان از رعايت تمامی شاخص هاي فني و كارشناسي و استانداردهاي معماري و شهرسازي در ساخت و ساز روستايي و ارتقاي كيفيت و دوام واحدهاي ساخته شده، بنياد مسكن در تمامی مراحل صدور پروانه و همچنين ساخت بنا، نظارت نموده و خدمات فني و مهندسي ارائه مي کند. اهداف مورد نظر از اين فعاليت شامل جلوگيري از ساخت و سازهاي غير اصولي و غير مجاز در روستا، افزايش كيفيت ساخت و سازهاي روستايي، دسترسي روستائيان به خدمات فني و مهندسي،  هدايت توسعه كالبدي روستا است. بنابراین يكي از وظايف بنياد مسكن تملك اراضي ملي و دولتي واقع در محدوده و حريم روستاها بر اساس موازين قانوني است. اراضي تملكي پس از تهيه طرح تفكيكي بر اساس ضوابط طرح هادي و آماده سازي اوليه، فازبندي و اولويت بندي شده و به مرور زمان، كاربري هاي عمومي به دستگاه هاي اجرايي مربوطه و قطعات مسكوني نيز به متقاضيان واجد شرايط برای احداث مسكن واگذار مي شود. از جمله اهداف اين طرح شامل تامين زمين هاي لازم برای عمران و نوسازي روستاها، هدايت توسعه كالبدي و نظم دهي به گسترش فيزيكي روستاها، تفكيك اصولي زمين و رعايت استانداردها و ضوابط فني و شهرسازي، ايجاد انگيزه سكونت و فعاليت براي روستائيان و حمايت از خانوارهاي روستايي فاقد زمين برای احداث مسكن است. طرح بهسازي روستاهاي نمونه طرحي است كه تمامي پروژه‌ هاي عمراني مورد نياز روستا را شامل و براساس آن زمينه‌هاي لازم براي توسعه ساير بخش ها از جمله اشتغال و معيشت روستائيان فراهم مي شود.  مجموعه اقدامات اجرايي كه در روستاهاي نمونه انجام مي‌ شود بر مبناي سند توسعه روستا (طرح هادي) صورت مي‌ گیرد.

بهسازی و مقاوم‌ سازی 100 هزار واحد مسکونی روستایی در گیلان تهيه و اجراي طرح هاي مزبور به منظور دستيابي به اهداف همچون توسعه و ترويج فعاليت بهسازي روستايي و تدوين الگوي مناسب آن، زمينه سازي براي دستيابي به توسعه يكپارچه و همه جانبه در روستاها، توانمند سازي روستائيان براي مشاركت در اقدامات عمراني انجام می گیرد.  مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان در این رابطه از اجرای طرح هادی در 200 روستای استان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: طرح هادی در 200 روستا با 40 میلیارد تومان اعتبار در سال جاری تهیه خواهد شد. محمد اکبرزاده با بیان اینکه در 35 سال گذشته طرح هادی برای 600 روستای گیلان با 120 میلیارد تومان اعتبار تهیه شده است، اظهار داشت: میانگین اجرای طرح هادی در روستاهای کشور 34 درصد است که این میزان در استان با 9 درصد کاهش تنها 25 درصد محقق شده است. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان با اشاره به اینکه این عقب‌ ماندگی با تخصیص تملک دارایی‌ های سرمایه‌ ای جبران خواهد شد، ادامه داد: براساس برنامه پنجم توسعه تا پایان سال جاری باید 350 طرح هادی روستایی تهیه شود. وی با بیان اینکه 20 هزار سند مالکیت روستایی در سال جاری صادر خواهد شد، گفت: براساس طرح هادی در 35 سال گذشته 110 هزار سند روستایی صادر شده و هم‌اکنون نیز 25 هزار سند روستای دیگر در سازمان ثبت اسناد و املاک گیلان آماده صدور است. اکبرزاده افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای اجرای طرح هادی برای تامین اراضی مسکونی روستایی 43 قطعه زمین در سال گذشته به ارزش یک میلیارد و 158 میلیون و 644 هزار و 150 ریال به روستائیان واگذار کرده است، اظهار داشت: علاوه بر این در سال گذشته دو هزار و 685 سند مالکیت روستایی صادر شده است. وی اظهار داشت: بهسازی و مقاوم‌سازی 100 هزار واحد مسکونی روستایی از سال 84 آغاز شده که تا پایان سال گذشته 80 هزار واحد آن به بهره‌ برداری رسیده است. اکبرزاده با بیان اینکه برای ساخت این میزان واحد مسکونی هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی دولت به متقاضیان به صورت قرض‌ الحسنه واگذار شده است، ادامه داد: همچنین در سال جاری 20 هزار واحد دیگر از تسهیلات مورد نیاز برخوردار خواهند شد.

لزوم حفظ ساختار سنتی روستاها در راستای اجرای طرح هادی وی همچنین گفت: در بحران برف اخیر 70 میلیارد تومان اعتبار برای 17 هزار آسیب‌ دیده بخش مسکونی، دامی و انبارها اعم از تعمیراتی و احداثی اختصاص‌ یافته و 9 میلیارد تومان نقدینگی نیز به‌ صورت بلاعوض برای بخش مسکونی استان در نظر گرفته شده که از اسفندماه سال گذشته در حال پرداخت است. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان با بیان اینکه در سال گذشته برای بازسازی مناطق آسیب دیده از حوادث 921 واحد مسکونی با اعتباری افزون بر 27 میلیارد ریال زیر پوشش تسهیلات حوادث قرار گرفته‌ اند، افزود: همچنین 9 هزار و 560 واحد مسکونی با اعتباری افزون بر هزار و 195 میلیارد ریال زیر پوشش تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی در سال 92 قرار گرفتند. وی اظهار داشت: از 84 تا پایان سال گذشته ساخت  22 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر آغاز شده که 16 هزار واحد آن به بهره‌ برداری رسیده و شش هزار واحد باقیمانده نیز باید تا پایان سال افتتاح ‌شود. اکبرزاده  ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان تولید انبوه مسکن شهری را در قالب مسکن حمایتی و مسکن به قیمت تمام شده برای گروه‌ های کم درآمد در دستور کار خود قرار داده که هدف نهایی آن تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد متناسب با وضعیت اقتصادی خانواده‌ های کم درآمد است. وی با بیان اینکه در 35 سال گذشته دو هزار واحد مسکونی در شهر و روستا برای اقشار کم درآمد ساخته شده است، گفت: زیربنای این واحدهای مسکونی 40 تا 70 متر مربع است و در سال جدید نیز 650 واحد در قالب مسکن مهر با پیشرفت 90 درصدی از طریق سرمایه تسهیلاتی و کمک نیکوکاران با 26 میلیارد تومان اعتبار به بهره‌ برداری خواهد رسید. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان با اشاره به این که این بنیاد هزار و 700 نیروی متخصص در سطح کاردانی، کارشناسی و بالاتر تربیت کرده است، افزود: تاکنون بیش از هزار و 200 گلزار شهدا در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر استان ساماندهی شده است. به گزارش خبرنگار مهر، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکنون خدمات ارزنده ای در مناطق روستایی انجام داده است بنابراین می طلبد مسئولان به روستاها توجهی ویژه ای داشته باشند و با برنامه ها و طرح ها زیر بنایی توسعه پایدار را در این مناطق رقم بزنند. 


۱۳۹۳/۱/۲۶ - ۱۰:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن