تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821060649




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساخت «تندیس مهاجر» خواست برخی مردم در تاجیکستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ساخت «تندیس مهاجر» خواست برخی مردم در تاجیکستان دوشنبه - ایرنا - برخی نهادها و افراد مختلف تاجیک درخواست هایی برای ساخت «تندیس مهاجر» در برخی میادین شهرهای تاجیکستان را به نهادهای مسوول ارائه کرده اند.


این درخواست ها در ماه های اخیر در رسانه ها و شبکه های اجتماعی مطرح شده است و حمایت گروه هایی از مردم را در پی دارد.
در این درخواست ها عنوان شده است که مهاجران تاجیک، به عنوان کارگرانی که نقش کلیدی در تامین ثروت خانواده و کشور ایفا می کنند و باید به عنوان نماد ملی قهرمانان کشور مورد تجلیل قرار گیرد.
بر همین اساس جمع آوری امضا برای حمایت از این طرح در یکی از شبکه های مجازی راه اندازی شده و روزانه تعداد امضاها در پشتیبانی از این طرح افزایش می یابد.
هر هفته قطارها و هواپیماهای مسافربری از شهرهای خجند و دوشنبه حامل صدها مسافر مسافت سه هزار کیلومتری تاجیکستان تا روسیه را برای یافتن کار و تامین معاش خانواده طی می کنند.
«کبیری» یک فعال اجتماعی می گوید: خانواده ای در تاجیکستان نیست که حداقل یکی از اعضایشان در خارج از کشور مشغول کار نباشد.
پشتیبانان درخواست ساخت تندیس مهاجر به عنوان قهرمانان ملی اعتقاد دارند که کارگران مهاجر تاجیکستان نقشی حیاتی در تامین بودجه کشور و معاش خانواده دارند و از این رو به رسمیت شناختن این پیشنهاد لازم است.
«دلاور آشور اف» یکی از امضا کنندگان طرح ساخت و نصب پیکره مهاجر تاجیک می گوید: در شهرهای تاجیکستان پیکره های شخصیت های تاریخی و فرهنگی و سیاسی نظیر اسماعیل سامانی، رودکی، فردوسی و لنین نصب شده است و مهاجران هم با توجه به نقش کلیدی در اقتصاد تاجیکستان سزاوار نصب تندیس هستند.
نقش و اهمیت مهاجران تاجیک در اقتصاد کشور به اندازه ای است که حتی عده ای از فعالان اجتماعی تاسیس حزب مهاجران را پیشنهاد داده است.
برخی از سازمان دهنگان طرح تندیس مهاجر تاجیک، جامعه امن تاجیکستان را مدیون مهاجران می دانند و می گویند: اگر کارگران مهاجر نبودند، شاید میلیونها نفر از ساکنان این کشور گرسنه می ماندند و به این خاطر حتی ممکن بود میزان جرائم افزایش و کشور دامنگیر ناامنی اجتماعی و حتی سیاسی می شد.
بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده در تاجیکستان، در آمدهای کارگران مهاجر تاجیک دو برابر بودجه سالانه و معادل 50 درصد تولید ناخالص سالانه این کشور است.
بر اساس این آمارها، سالانه حدود یک تا دو میلیون نفر مهاجر تاجیک میلیاردها دلار از درآمدشان را به کشور ارسال می کنند.
بانک ملی تاجیکستان اعلام کرد که کارگران مهاجر از محل درآمدهای کاری خود سال گذشته میلادی چهار میلیارد دلار ارز از روسیه به این کشور انتقال داده اند.
این بانک در گزارشی اعلام کرد: این مبلغ در مقایسه با سال قبل از آن حدود 500 میلیون دلار افزایش نشان می دهد.
حدود یک میلیون کارگر تاجیکستان که برای کار به روسیه مهاجرت کرده اند در سال 2012 میلادی سه میلیارد و 500 میلیون دلار از درآمدهای خود را به کشور انتقال دادند.
«محی الدین کبیری» رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان می گوید: در هیچ جای دنیا نمی توانید کشوری پیدا کنید که نیمی از نیروی کار فعالش در خارج کار کنند و این همه نقش مهم در شکوفایی اقتصاد کشور داشته باشند.
تاجیکستان یکی از کشورهای آسیای مرکزی است که بیشترین تعداد کارگران مهاجر را در خارج از این کشور از جمله روسیه دارد.
بانک جهانی نیز اعلام کرده است که تاجیکستان مقام نخست در نقش مهاجران در تامین بخش عمده ای از بودجه کشور را به عهده دارد.
سخنگوی اداره خدمات مهاجرت تاجیکستان نیز اعلام کرد که روند مهاجرت از این کشور هر ساله افزایش می یابد به طوری که نرخ مهاجرت در سال 2013 حدود هشت درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافت.
«عبدالله قادری» در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال 2013 حدود 800 هزار نفر تاجیکستان را برای کسب درآمد و تامین معاش ترک کرده اند، در حالی که این رقم برای سال 2012 حدود 740 هزار نفر بود.
وی با بیان اینکه روند مهاجرت کاری در مورد زنان نیز رو به افزایش است، افزود: در سال 2012 بیش از 87 هزار زن از کشور مهاجرت کرده اند، در حالی که این رقم در سال 2013 حدود 101 هزار نفر بوده است.
قادری گفت: مقصد مهاجرت 80 درصد مهاجران تاجیک، روسیه و مابقی کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، اوکراین، آذربایجان و ازبکستان بوده است.
«گلناره رحیم آوا» اهل خجند تاجیکستان و کارگری که هر زمان به روسیه می رود، به شغل آرایشگری مشغول می شود، می گوید: به خاطر نبود زمینه کاری در کشورش و درآمد پایین و نیاز ضروری به تامین معاش خانواده مجبور به مهاجرت شده است.
وی به ایرنا گفت: ماهانه 500 دلار در آمد دارد که 300 دلار آن را برای خانواده اش در تاجیکستان ارسال می کند.
این مهاجر تاجیک اظهار امیدواری کرد با بهبود وضعیت اقتصادی و شغلی در کشور مجبور به مهاجرت و دوری از خانواده و وطنش نشود.
«عثمان صالح» عضو حزب خلق دمکراتیک تاجیکستان نیز گفت: کارگران مهاجر تاجیک با تحمل سختی ها برای بهبود شرایط اقتصادی خانواده مهاجرت می کنند، بنابراین مانند برخی کشورها باید از آنها تجلیل شود.
بسیاری ها از فعالان شبکه های اینترنتی پیشنهاد داده اند که یک صندوق ویژه به منظور جمع آوری اعتبار لازم برای ساختن پیکره مهاجر دایر شود و برخی هم پیشنهاد داده اند که میدان فرودگاه شهر دوشنبه یا میدان راه آهن که بیش از هر مکان دیگر پایتخت شاهد سیل مهاجران تاجیک است، مکان نصب پیکره مهاجر باشد.
برخی از فعالان اجتماعی و رسانه ای تاجیکستان هم با نصب تندیس کارگر مهاجر مخالف هستند و می گویند کشورهای دیگر برای شخصیت های علمی و فرهنگی خود پیکره می سازند و نصب تندیس کارگر مهاجر اعتبار کشور را کاهش می دهد.
به اعتقاد مخالفین، نصب پیکره زمانی برای فردی نصب می کنند که نشان از افتخار و با نظر مثبت اندیشی باشد، ولی به راستی مهاجرت نشان از کمبود ملت ماست یا نشان افتخار.
آنها اظهار امیدواری می کنند که در سال های نه چندان دور مهاجرت برای کار در کشور ریشه کن شود و همه در وطن خود و برای آبادی کشور کار و تلاش کنند.
آساق**1663**1545
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




25/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن