تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837518123
دربارهی «چ» و نسبت آن با سینمای انقلاب یک دل باخته «چ» می سازد؟!
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دربارهی «چ» و نسبت آن با سینمای انقلاب
یک دل باخته «چ» می سازد؟!
آیینهی مصفای وجود ابراهیم، تابلویی چنان متوازن و متقارن از قهرمانان انقلاب برپا میکند که در عین اشاره به نقایص و کاستی ها، چهره ی خواستنی انقلاب را آن چنان که هست، به نمایش درمیآورد.
وقتی یک انقلابی «چ» را ببیند، با آن، چنان انس و قرابتی احساس میکند که در هیچ فیلم دیگری نیافته است و چنان حظّی میبرد که وقت تحلیل کردن، قلمِ نقد را بشکند و همهی کلمات را برای تجلیل و تعظیم و قدرشناسی بچیند؛ هرچند که از عهده برنیاید. واقعاً چه میتوان گفت در باب اثری که همهی وجود، عشق، عقیده و ارادت ابراهیم حاتمیکیا به آرمانهایش در آن ریخته شده است؟ با اینکه چمران حاتمیکیا هنوز چمران نشده و فریبرز عربنیا مانده است و جلوههای دیجیتالی فیلم درنیامده و توی ذوق میزند، حتی عینک چمران شیشه ندارد، شخصیت چمران در برابر اتفاقات منفعل است و اثری از غم و رنج وقایع در چهرهی او پیدا نمیشود. در اینجا اینها دیگر موضوعیت ندارند. مگر نه اینکه عنوان «چ» خود اعتراف فیلمساز به ناتوانی و عجز فیلمش در معرفی جامع و کامل «چمران» است؟ چمران در «چ» لزوماً قرار نیست که معرف شخصیت شخیص شهید مصطفی چمران باشد. حاتمیکیا در وجود چمران هویت جمعی ما را خلاصه کرده و در این زمانی که استقامت و سرکشی ما در برابر غرب، آتشافروزی و ستیزهجویی جلوه داده میشود، میخواهد نشان بدهد که ما «صلحطلبیم، ولی نه به هر قیمت.» اما اگر کسی این پیام را درنیابد، قطعاً درگیر کموکسریهای قهرمان «چ» میشود و این عرایض را به شیفتگی بیش از حد نگارنده یا شاید هم جوزدگی تعبیر کند. شاید انصاف نباشد که کوشش صادقانهی حاتمیکیا را برای تصویرسازی تاریخ انقلاب نقد کنیم. او همهی سعیاش را میکند تا زیبایی انقلاب و عظمت خمینی را تصویر کند. گیرم که توفیق او در این راه ناچیز باشد؛ قصور از کارگردان است و تقصیر از سینما. آینهی وجود او صیقلی است، اما گُردهی سینما نحیفتر از آن است که طاقت معرفت ابراهیم را داشته باشد. وقتی میگویند تکنیک از محتوا جدا نیست، یعنی همین؛ یعنی همین که جز از اندیشهی ابراهیم حاتمیکیا، «چ» صادر نمیشد و «چ» ثمرهی هیچکس جز ابراهیم حاتمیکیا نمیتوانست باشد. یکی از عجایب اهل هنر این است که برای عشقهای دروغین و خودپرستانهی زنان و مردان، حماسهسراییهای تاریخی میکنند، اما عشق عمیق مردم به امام و رهبری را، که موتور محرک و انگیزهی بینظیر تحرک انقلاب بوده است، نادیده میگیرند و از نمایش آن سر باز میزنند. اما ابراهیم خود از جرگهی عشاق است. نه غیرخودی است که این عشق را نفهمد و نه خرده و مصلحتی دارد که از اظهار حقیقت امتناع کند. ابراهیم روی صورتش راه نمیرود، بلکه درست و ایستاده بر راه راست قدم برمیدارد.[1] هر فیلمساز دیگری بود، از قصهی مقابله با تجزیهی کردستان، افسانهای از وطنپرستی و ناسیونالیسم میساخت و یک داستان عشقی دختر و پسری هم داخل قصه جا میداد، اما ابراهیم هرگز حضور مقتدر امام خمینی (ره) در قلب شخصیتها را سانسور نمیکند و معجزهی عصایش را نادیده نمیگیرد. در شرایطی که برخی از مدعیان داخلی برای اثبات حقایقی از تاریخ انقلاب، مرتکب آثار ناشیانهای میشوند که دهها شبههی جدید در خاطر مردم میسازند، آیینهی مصفای وجود ابراهیم، تابلویی چنان متوازن و متقارن از قهرمانان انقلاب برپا میکند که در عین اشاره به نقایص و کاستیها، چهرهی خواستنی و دلفریب انقلاب را، آنچنان که هست، به نمایش درمیآورد. اینجاست که معلوم میشود خودی و غیرخودی داریم و وقتی یک هنرمند خودی از شهیدی سخن بگوید، فرسنگها از سریال پیشپاافتادهای که یک غیرخودی در مورد شهید میسازد، فاصله دارد. پای «چ» در زمین است، ولی سرش از این نشئه سرکشی میکند. اما سریال فلان با سر روی زمین راه میرود. امثال آن سریال اثر غیرخودیهایی است که دست بالا به تفکر معنوی انقلاب احترام میگذارند، اما هرگز با آن همراه نمیشوند. اما صاحب «چ» وجودی است که با انقلاب اسلامی یکی شده و به همین دلیل است که وقتی یک انقلابی «چ» را ببیند، با آن، چنان اُنس و قرابتی احساس میکند که در هیچ فیلم دیگری نیافته است. ابراهیم مصداق آن حزباللهی است که باطن و جوهرهی انقلاب اسلامی را بیالتقاط در جان خود یافته و در اثرش بازتاب میدهد و اتفاقاً این خصوصیت در مقایسه با دهها اثر دیگر که به دست اغیار و به سفارش ساخته میشود، جلوه میکند. از میان اهل هنر دو دسته هستند که به تاریخ انقلاب اسلامی و ابعاد آن میپردازند: یکی غیرخودیها که آثارشان غالباً بدوی و شامل پیشپاافتادهترین مسائل انقلاب است و دوم خودیهای ناشی و نابلد که آنها هم از تراز پیشپاافتادگی فراتر نرفتهاند. و هر دو به یک اندازه بیخاصیت، بلکه مضر به حال انقلاباند. نمیتوانیم هویت ابراهیم حاتمیکیا را در «استاد فیلمسازی» خلاصه کنیم. ابراهیم به معنای حقیقی لفظ، هنرمند است. هنرمند نه به معنی مهندس فیلمسازی، بلکه به آن معنایی که همین انقلاب تعریف میکند: شیدای حقیقت که قادر به اظهار شیدایی خویش است؛ بلبل عاشق و خوشصدا. سینمای حاتمیکیا گوهری است کمیاب، عمیق، نواندیش، حقجو و ذاتاً معنوی. به ظاهر قانع نیست و کاشف کنه اشیاست. اینها فضائل کموبیش ثابت او در تمام دوران فیلمسازیاش است؛ چه آن روز که «مهاجر» و «دیدهبان» را ساخت، چه روزی که «به رنگ ارغوان» و «گزارش یک جشن» را پرداخت و چه امروز با «چ». سینمای حاتمیکیا، بهخصوص پس از تجربهی افتخارآمیز «چ»، باید الگوی تمام دلباختگانی باشد که سینما را در خدمت انقلاب اسلامی میخواهند. سینما تکنولوژی چموشی است که مهار آن در راه تفکر ما ساده نیست و به هر نورسیدهای سواری نمیدهد و حاتمیکیا از معدود کسانی است که بر این موجبیتها غلبه کرده و سینما را چون موم در مشت گرفته است. تنها حاتمیکیاست که میتواند سینما را «ابزار» خود بداند و این مدعایی نیست که در هر اهل سینمایی مصداق داشته باشد. تجربیات غالباً ناموفق سینماگران متعهد نشان میدهد که غلبه بر موجبیتهای سینما با پیچیدگیهای فراوانی همراه است و باید دست در دست استاد پیش رفت و اگر شهید آوینی استاد خیل هنرمندان و فرهنگیان انقلاب باشد، قطعاً حاتمیکیا استاد گروه سینماگران آن است و لازم است تا دوستان دلباختهی سینماگر در این راه به او اقتدا کنند. باز ممکن است خوانندگان این عرایض را شیفتگی بیش از اندازهی نگارنده در برابر فیلمساز و یا حتی جوزدگی بدانند، اما در یک بررسی مبسوط قابل اثبات است که حاتمیکیا تقریباً یکه نمایندهی شایستهی تفکر معنوی حزبالله در سینمای فلکزدهی ایران است. خداوند عاقبت حزبالله را نصیب او فرماید؛ همچنان که نصیب چمران فرمود. منابع: [1]. اشاره به آیهی 22 سورهی ملک: «أفمن یمشی مکبّاً علی وجهه...» مهدی متولیان منبع: برهان / انتهای متن/
93/01/25 - 06:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]
صفحات پیشنهادی
حاتمی کیا:«چ» فیلمی برای قهرمانان انقلاب است
حاتمی کیا چ فیلمی برای قهرمانان انقلاب است نویسنده و کارگردان فیلم چ گفت انگیزه حقیقیام از ساخت این فیلم به تصویر کشیدن زندگی و اهداف یزرگ شهیدان کشور بود تا جوانان آنها بیشتر بشناسند به گزارش نامه نیوز ابراهیم حاتمیکیا عصر امروز در جشن بزرگ دانش و اقتدار که در سالن شهید بهشحاتمیکیا در «راز» از «چ»، فرهنگ و آوینی گفت «چ» بازگشت به انقلاب است/مدیران فره
حاتمیکیا در راز از چ فرهنگ و آوینی گفتچ بازگشت به انقلاب است مدیران فرهنگی باید تحلیل کنند چرا امثال من جیغ میزنیم خدا کند قلمی مثل آوینی دوباره بیایدابراهیم حاتمیکیا با حضور در برنامه تلویزیونی راز با نادر طالبزاده در خصوص چ دغدغههای فرهنگی رهبری و جای خالی شهید آوینی در عابراهیم حاتمیکیا: «چ» فیلمی برای قهرمانان انقلاب است
ابراهیم حاتمیکیا چ فیلمی برای قهرمانان انقلاب استنویسنده و کارگردان فیلم چ گفت انگیزه حقیقیام از ساخت این فیلم به تصویر کشیدن زندگی و اهداف یزرگ شهیدان کشور بود تا جوانان آنها بیشتر بشناسند به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد ابراهیم حاتمیکیا عصر امروز در جشن بزرگ دانش و اقتدار کتکرار/حاتمیکیا در «راز» از «چ»، فرهنگ و آوینی گفت از غریبالغربایی دهنمکی تا جای خالی ژن
تکرار حاتمیکیا در راز از چ فرهنگ و آوینی گفتاز غریبالغربایی دهنمکی تا جای خالی ژنرال آوینی و آدمهای دو پاسپورتی در فرهنگابراهیم حاتمیکیا با حضور در برنامه تلویزیونی راز با نادر طالبزاده در خصوص چ دغدغههای فرهنگی رهبری و جای خالی شهید آوینی در عرصه امروز فرهنگ کشور صحبت کآنونس جدید انیمیشن «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید 2»
آنونس جدید انیمیشن چگونه اژدهای خود را تربیت کنید 2 فرهنگ > سینما - شرکت دریمورکس انیمیشن تازهترین آنونس دنباله فیلم انیمیشن چگونه اژدهای خود را تربیت کنید را منتشر کرد لطفا منتظر بمانید به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین جی باروشل جرارد باتلر کیت بلانشت کریگرئیس شورای اسلامی شهرستان لنده خبر داد پیگیری خرید 2 دستگاه دیالیز و اتو آنا لیزر «چکاب کامل» برای ش
رئیس شورای اسلامی شهرستان لنده خبر دادپیگیری خرید 2 دستگاه دیالیز و اتو آنا لیزر چکاب کامل برای شهرستان لندهرئیس شورای اسلامی شهرستان لنده با اشاره به نبود آزمایشگاه مجهز در شهرستان لنده گفت رایزنیهایی در خصوص خرید یک دستگاه دیالیز و یک دستگاه چکاب کامل اتوآنالیزر برای شهرستامریلا زارعی:بعد از انتقاد از بازیگران زن، مسئولات نلاش کردند دلمان را به دست بیاورنداما نتوانستند/در «چ
مریلا زارعی بعد از انتقاد از بازیگران زن مسئولات نلاش کردند دلمان را به دست بیاورنداما نتوانستند در چ مانند یک رزمنده عمل کردم بازیگر فیلم چ به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا گفت برای ایفای این نقش مثل یک رزمنده عمل میکردم و داوطلبانه وارد اجرای نقش میشدم صدای شهید آوینی به شدتتکرار/محمدجواد لاریجانی عنوان کرد شتابگر ملی «چشمه نور» طرح بزرگ علمی خاورمیانه/ امکان فعالیت بیش از
تکرار محمدجواد لاریجانی عنوان کردشتابگر ملی چشمه نور طرح بزرگ علمی خاورمیانه امکان فعالیت بیش از 6 هزار دانشمند در آزمایشگاه هستهای قزوینمدیر پژوهشگاه دانشهای بنیادی شتابگر ملی چشمه نور را یکی از بزرگترین طرحهای علمی کشور و خاورمیانه خواند و گفت این طرح قادر است بیش از ششرضا عطاران: هم قبل از فیلمبرداری و هم وسط فیلمبرداری پیشنهاد شد در فیلم «چ» نقش چمران را بازی کنم
رضا عطاران هم قبل از فیلمبرداری و هم وسط فیلمبرداری پیشنهاد شد در فیلم چ نقش چمران را بازی کنم رضا عطاران در روایت تازه ای از پیشنهاد به او برای بازی در نقش چمران در فیلم حاتمی کیا ارائه کرده است به گزارش نامه نیوز به نقل از بانی فیلم بخشهایی از این مصاحبه به شرح زیر است شنیانصراف حزب الله/ گفت وگوهای ملی لبنان«چک بلامحل» برای میشل سلیمان
انصراف حزب الله گفت وگوهای ملی لبنانچک بلامحل برای میشل سلیمان بیروت - ایرنا - با اعلام رسمی انصراف حزب الله لبنان از شرکت در گفت وگوهای ملی برای بررسی راهبردهای دفاعی این کشور این گفت وگوها با گسترش تحریم ها قبل از تشکیل از نصاب سیاسی افتاد و چنانچه تشکیل شود تنها چکی بلامحل بمدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس مازندران خبر داد رونمایی از کتاب «چهرههای همیشه جاوید» ویژه خیرین مدرسه
مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس مازندران خبر دادرونمایی از کتاب چهرههای همیشه جاوید ویژه خیرین مدرسهساز مازندرانمدیرکل نوسازی مدارس مازندران گفت در همایش تجلیل از خیرین مدرسهساز برای نخستین بار کتاب چهرههای همیشه جاوید که ویژه خیران مدرسهساز است رونمایی میشود به گزارش خبرگزادر گفتوگو با فارس اعلام شد ساخت مستند «چیزی برای گفتن» در زنجان
در گفتوگو با فارس اعلام شدساخت مستند چیزی برای گفتن در زنجانکارگردان جوان زنجانی از ساخت مستند چیزی برای گفتن در زنجان خبر داد غلامرضا تروان امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد استان زنجان دارای ظرفیتهای و استعدادهای درخشان بسیاری در زمینه ساخت و تولید فیلم وتجربه تماشای فیلم حاتمیکیا در کنار سعید حجاریان / در اکران «چ» برای اصلاح طلبان چه گذشت؟
تجربه تماشای فیلم حاتمیکیا در کنار سعید حجاریان در اکران چ برای اصلاح طلبان چه گذشت نور سالن به کمترین حد رسیده است چراغ های گوشه دیوار روشن شده اند حجاریان ساکت است علوی تبار لیلاز را در آغوش می گیرد خانواده لیلاز همان کاری را انجام می دهند که سعید مقابل ورودی سالن گفتهادامه فیلمبرداری «چهارشنبه خون به پا میشود» در شمال کشور
ادامه فیلمبرداری چهارشنبه خون به پا میشود در شمال کشورهنرمندان فیلم سینمایی چهارشنبه خون به پا میشود برای ادامه فیلمبرداری به شمال رفتند به گزارش خبرگزاری فارس گروه برای گرفتن صحنه هایی از فیلم 2 روز پیش عازم فریدونکنار شدند و سپس برای گرفتن صحنه های پایانی به تهران باز می گرد«چالش» معرفی نماینده ایران در سازمان ملل
چالش معرفی نماینده ایران در سازمان ملل تهران - ایرنا - سر مقاله روز یکشنبه روز نامه شرق با عنوان چالش معرفی نماینده ایران در سازمان ملل به عدم صدور ویزا از سوی آمریکا برای نماینده دایم ایران در سازمان ملل پرداخته و آن را فرصتی برای تندروهای ایرانی و آمریکایی به منظور ایجاد مانع دعکس فرامرز قریبیان در فیلم «چهارشنبه خون به پا میشود»
عکس فرامرز قریبیان در فیلم چهارشنبه خون به پا میشود فرهنگ > سینما - فیلمبرداری فیلم سینمایی چهارشنبه خون به پا میشود به کارگردانی حماسه پارسا پایان یافت به گزارش روابط عمومی «چهارشنبه خون به پا میشود» این فیلم 16بهمن در یکی از مجتمعهای«چشمها را باید شست» با موضوع کارآفرینی روی آنتن شبکه مستند
چشمها را باید شست با موضوع کارآفرینی روی آنتن شبکه مستندمجموعه مستند درد مشترک این هفته با نام چشمها را باید شست به سراغ مفهوم کارآفرینی و جهاد اقتصادی در جامعه ایرانی میرود به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس مستند درد مشترک به تهیهکنندگی و کارگردانی احمد ظریف رفتار ک-
گوناگون
پربازدیدترینها