تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815036536




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قصه جدایی های اکراین به شرق آن رسید


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: قصه جدایی های اکراین به شرق آن رسید


از زمان سقوط دولت ویکتوریانوکوویچ درماه فوریه وروی کار آمدن یک دولت موقت دراوکراین دومین کشور پهناور اروپا که از روابط نزدیک و همگرایی با اتحادیه اروپا حمایت می کند، شرق این کشور بیشتر از مناطق دیگر با تنش های فزاینده ای مواجه شده است. در روزهای گذشته مناطق شرقی وجنوبی اوکراین که بیشتر مردم آن روس زبان هستند، بیش از پیش به صحنه زد وخورد نیروهای دولتی و طرفداران استقلال این منطقه تبدیل شده است. دراین راستا هواداران روسیه درشرق اوکراین از روزهای گذشته درحال تصرف ساختمان‌های دولتی در شهرهای بزرگ خارکوف، دونتسک، نیکولایف ولوهانسک هستند. مردم روس زبان این مناطق خواستار برگزاری همه پرسی مشابه آنچه که درکریمه اتفاق افتاد، برای پیوستن به روسیه هستند.
  درپاسخ به این درخواست، دولت موقت اوکراین نیز بیکار ننشسته وعملیات ویژه ای برای مهاراعتراضات مردمی آغاز کرده و محدودیت‌ های ویژه درنواحی مرکزی این شهرها به اجرا درآورده است؛ چنانکه به گفته «آرسن آواکوف» وزیرکشوراوکراین، درچارچوب عملیات ویژه ضد تروریستی یک ساختمان دولتی درخارکوف ازوجود طرفداران روسیه که آنجا را به تصرف خود درآورده بودند، پاکسازی شده است و حدود 70 نفر نیز دستگیرشده‌اند. وزیرکشوراوکراین پیش تراز اعزم نیروهای ویژه امنیتی مضاعف به مناطق جنوبی و شرق اوکراین خبر داده بود.
گسترش گرایش های جدایی طلبانه در شرق اوکراین
از زمان سرنگونی  دولت ویکتوریانوکوویچ درماه فوریه و روی کارآمدن یک دولت موقت دراوکراین، دومین کشور پهناور اروپا که از روابط نزدیک وهمگرایی با اتحادیه اروپا حمایت می کند، شرق این کشور بیشتر از مناطق دیگر با تنش های فزاینده ای مواجه شده، به طوری که پس ازالحاق شبه جزیره کریمه (استراتژیک ترین سرزمین خاک اوکراین) به روسیه و به ویژه در روزهای اخیر گسترش موج جدید ناآرامی های جدایی طلبانه درمناطق شرقی اوکراین از جمله سه شهرصنعتی نزدیک به مرزهای روسیه یعنی خارکوف، دونتسک و لوهانسک، این کشوررا درآستانه تجزیه طلبی قرارداده است؛ به طوری که طرفداران روسیه با برگزاری تظاهرات در سه شهر شرقی اوکراین، کنترل چندین ساختمان دولتی را به دست گرفته اند.
  درهمین راستا معترضان درخارکوف دومین شهربزرگ اوکراین پس ازکی یف، با اشغال ساختمان محلی این شهردربیانیه‌ای خود مختاری این منطقه را اعلام کرده، ازسوی دیگر گروهی ازجدایی‌ طلبان هوادار روسیه به ساختمان های امنیتی و دولت منطقه ای درشهر لوهانسک حمله کرده و درحالی که پرچم های روسیه را دردست داشتند، برگزاری همه پرسی از نوع شبه جزیره «کریمه» را با هدف ملحق شدن به روسیه، خواستار شده اند. آن ها همچنین از پوتین خواسته‌اند، نیروهای صلحبان را به این منطقه اعزام کند. همچنین تظاهرکنندگان هوادار روسیه دردونتسک نیزکه از یک هفته پیش ساختمان دولت محلی را با جایگزین کردن پرچم روسیه به جای اوکراین اشغال کرده بودند،«جمهوری مستقل دونتسک» را اعلام کردند.
  شایان ذکر است شرق اوکراین درشرق رود «دنیپر» واقع شده و از نظر جغرافیای راهبردی همچنین وجود مراکز صنعتی ومنابع معدنی اهمیت ویژه ای دارد. حدود یک سوم از کل جمعیت 46 میلیون نفری اوکراین درشرق این کشورزندگی می کنند و این منطقه به دلیل صنعتی بودن درمجموع 14میلیون و530 هزارنفر از مردم اوکراین را درخود جا داده است. با توجه به آنکه بیشتر نواحی صنعتی درشرق و جنوب شرقی اوکراین و مرز این کشور با روسیه واقع شده اند، تراکم جمعیت در این نواحی بیشتر است. خارکوف، دنتستیک و لوهانسک سه شهر مهم شرق اوکراین هستند.
تحولات شرق اکراین

اصرارغرب و انکار مسکو مبنی بردست داشتن درناآرامی های جدایی طلبانه اوکراین
در پی تشدید اعتراضات مردمی درشرق اوکراین رئیس‌ جمهوری موقت اوکراین درواکنش به تحولات درشرق این کشورگفته که تصرف ساختمان‌های دولتی درشرق اوکراین «نشان می‌دهد که مرحله دومی ازعملیات ویژه ازسوی روسیه برای تجزیه اوکراین به راه افتاده‌است». الکساندر تورچینف در پیامی تلویزیونی خطاب به مردم کشورش بیان داشته که اقداماتی که درسه شهر خارکف، دونتسک و لوهانسک، درشرق اوکراین درجریان است «نشان می‌دهد که دشمنان اوکراین درحال تکرارسناریوی کریمه هستند». درواقع اشاره اوبه الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه پس ازبرگزاری همه پرسی درآن منطقه است؛ اقداماتی که دولت اوکراین وقدرت‌های غربی آن راغیرقانونی می‌دانند. نخست وزیراوکراین همچنین درنشست هیئت دولت که درکی یف برگزار شد درمواضعی ضد روسی گفته است روسیه مسؤل اشغال چند ساختمان دولتی در مناطق شرقی  این کشور است که درهفته‌های اخیر موجب تشدید احساسات جدایی‌ طلبانه درکشور شده است. نخست وزیر اوکراین گفت :افرادی که در ناآرامی دست داشتند کاملاً لهجه روسی دارند. وی در ادامه گفت: نظامیان روسیه در30 کیلومتری مرزاوکراین مستقرهستند. به باور نخست‌وزیراوکراین، روسیه درحال آماده‌سازی تدارکات یک حمله نظامی است. اومسکو را متهم کرده است که پس ازجدایی کریمه ازاوکراین، به دنبال جدا کردن بخش‌های شرقی این کشوراست. این درحالیست که دولت آمریکا نیزاعلام داشته است، به نظر نمی‌رسد این تحولات خودجوش بوده باشد ودراین باره به روسیه هشدارداده که اوکراین را بی‌ثبات نکند. این در حالی است که رئیس‌جمهوری چک نیز با بیان اینکه اتحادیه اروپا باید الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را بپذیرد،گفته است، چنانچه مسکوتلاش کند تا به الحاق بخش شرقی اوکراین به خاک خود بپردازد، غرب باید اقدامی‌اساسی ازجمله اعزام نیروهای ناتو به اوکراین برای دفاع ازاین منطقه را مد‌نظر قراردهد. ازسوی دیگر، دبیر کل ناتوهم درمقاله‌ای که اخیراً در نشریه تلگراف به چاپ رسید، با تأکید بر این که همه اعضای ناتو باید منابع لازم را درتقویت توانایی های درست سرمایه گذاری کنند، نوشته است که اعضای ناتو باید نیروهای مسلح خود را مدرن کنند زیرا روسیه به دنبال تقسیم اروپا است.
درهمین حال وزارت امورخارجه روسیه با رد اتهامات وارده ازسوی اوکراین گفته است که، کی یف بایستی ازمتهم کردن روسیه برای مشکلات خود دست بردارد. این وزارتخانه در بیانیه خود نوشته است: چنانچه نیروهایی که خود را دولت اوکراین می‌نامند، همچنان به اداره کشوربه طرز غیر مسؤلانه ادامه دهند، بروز ناآرامی‌ها وبحران‌های تازه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. ضمن این که وزارت خارجه روسیه درپاسخی صریح به اتهامات وارده گفته است که «ازنزدیک» تحولات درشرق اوکراین «به خصوص در دونتسک، لوهانسک و خارکوف را زیر نظر دارد» و بار دیگر خواستار ایجاد یک نظام فدرالی در اوکراین با اختیارات بیشتر برای استان‌های این کشور شده است. علاوه براین سرگئی لاوروف وزیرامور خارجه روسیه نیز در مقاله‌ای که در روزنامه گاردین منتشر کرده است، این مسئله را که کشورش برای بی ثبات کردن اوکراین تلاش می‌کند رد نموده و غرب را به «دامن زدن به تنش‌ها بدون دلیل» متهم کرده است. وی همچنین به مقام‌های کی یف اخطار داده که علیه تظاهرکنندگان هوادارروسیه اززوراستفاده نکنند.
تحولات شرق اکراین
چه چیز شرق اوکراین را در آستانه تجزیه قرار داده است؟
واقعیت این است که شرایط کنونی اوکراین به مراتب فراتر ازانتظاری است که براساس گذشته این کشورمی شود ازآن برداشت کرد. به نظرمی رسد اتفاقاتی که دراین کشوردر حال رخ دادن است، اوکراین را به سمت فروپاشی نهادهای دولت مرکزی و متعاقب آن «تجزیه» پیش می برد. حال سؤالی که در این باره مطرح می شود این است که اساساً عوامل و متغیرهایی که اوکراین را بویژه درهفته های اخیر درآستانه تجزیه مناطق شرقی ازغربی این کشورو حداقل ایجاد نواحی خودمختار قرارداده است چگونه قابل شناسایی است؟
کارشناسان و ناظران مسائل بین الملل درپاسخ به این سؤال دودسته عوامل را مطرح می کنند: نخست عوامل خارجی و دوم عوامل داخلی. این درحالیست که در چارچوب یک نگاه واقع گرایانه آنچه که بیش از پیش اوکراین را درمعرض تهدید تجزیه قرارداده است عوامل داخلی است تا متغیرهای خارجی.
درواقع گرایش های تجزیه طلبی دراوکراین اگردرسطح کلان به آن نگریسته شود، ضمن آنکه رقابت روسیه و آمریکا ازیک سو و رقابت روسیه واتحادیه اروپا ازسوی دیگر درآن نقش دارد. اما باید توجه داشت روسیه قصد ندارد اوکراین را به صورت کامل دراختیار بگیرد و یا مانع ارتباط پیشرفته اقتصادی این کشوربا اروپا شود و یا به تجزیه این کشوردامن بزند. چرا که مهمترین خواسته روسیه ازاوکراین این است که اولاً این کشوربا رقبای روسیه ائتلاف نکند تا امنیت روسیه به خطر بیفتد ودوم اینکه اوکراین با رقبای روسیه به صورتی همکاری اقتصادی نداشته باشد که منابع درآمدی روسیه از بین برود. ازسوی دیگر نباید فراموش کرد که اتحادیه اروپا نیزبه هیچ وجه تمایلی به عضویت اوکراین دراتحادیه اروپا ندارد؛ بلکه صرفا حاضر است پیمان های اقتصادی با این کشورمنعقد کند. چرا که اگراوکراین عضو اتحادیه اروپا شود کشورهای دیگری مانند گرجستان، مولداوی، آذربایجان و . . . نیز خواستار پیوستن به اتحادیه می شوند در حالی که اتحادیه آمادگی پذیرش این موضوع را ندارد. لذا اگربا یک نگاه دقیق رئالیستی به موضوع تجزیه احتمالی اوکراین بنگریم به این نتیجه می رسیم که این مسئله درهرصورت به ضررهر سه طرف یعنی مردم اوکراین، روسیه و اروپا تمام خواهد شد. به این معنا که روسیه مایل است با تمام اوکراین ارتباط داشته باشد و اگرغرب اوکراین از شرق آن جدا شود معلوم نیست تمام امکاناتی که روسیه از آن بهره می برد در شرق اوکراین وجود داشته باشد. لذا اوکراین متحد به نفع روسیه است چرا که امکاناتی که روسیه نیاز دارد در اوکراین متحد وجود دارد. کما اینکه برای اتحادیه اروپا نیز مهم است که اوکراین متحد بماند چرا که اگر قرار است دموکراسی به سبک  اروپایی ها در این کشور جاری شود  باید درکل آن جاری شود نه اینکه بخشی ازاین کشور در دامن روسیه قرار بگیرد. 
درنتیجه آنچه اتحادیه اروپا ازاوکراین می خواهد این است که ساختار سیاسی، فرهنگی و اقتصادی اوکراین ساختاری اروپایی شود و قانون اساسی آن قانونی دموکراتیک اروپایی شود. لذا این موضوعات نه برای روسیه و نه برای اتحادیه اروپا مشکلی محسوب نمی شود و آنچه ایجاد مشکل می کند دردورن خود اوکراین است که ناشی ازوجود یک جامعه دوقطبی است. به این معنا که حدود 55 درصد جمعیت اوکراین که عمدتا درغرب این کشورزندگی می کنند به دولت اوکراین، روسیه و اتحادیه اورپا فشارمی آورند که کشوری اورپا ایی شوند. اما جمعیت ساکن در شرق اوکراین که میزان آن ها کمتر است بیشتر تمایلات روسی دارند و بر خلاف غرب اوکراین که کاتولیک هستند، اینها ارتدوکس هستند ومعتقدند باید درحوزه های اقتصادی وسیاست خارجی با روسیه همکاری نزدیک داشت.
به عنوان ارزیابی نهایی باید گفت در حالی که اعتراضات مردمی یا بهتر بگوییم ناآرامی های تجزیه طلبانه در شرق اوکراین کماکان ادامه دارد، مسکو خواسته دیپلماتیکی خود را بارها از کی یف اعلام کرده و از دولت موقت اوکراین خواسته تا آزادی های مردم را در مناطق روس زبان شرق این کشور برای تعیین حق سرنوشت خود افزایش دهد؛ خواسته ای که با مخالفت کی یف روبرو شده است. ازنظر کارشناسان هدف روسیه از این خواسته ها وحمایت ضمنی ازاعتراضات اتباع روس زبان درشرق اوکراین تحت فشار قراردادن کی یف برای تسلیم شدن دربرابر مطالبات مسکو و کاهش ارتباطات با مناطق شرقی یا حتی اجازه به آن ها برای الحاق به روسیه است. کی یف در غیر این صورت باید با تنش های فزاینده در شرق اوکراین مواجه شود و درپاره ای موارد حتی تهدیدهای کرملین را برای مداخله نظامی دراوکراین به منظورمحافظت ازجمعیت روس تبار بپذیرد.


یک شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن