تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814688767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگ های جدیدی از جنایات آمریکا در شکنجه مظنونان11سپتامبر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

برگ های جدیدی از جنایات آمریکا در شکنجه مظنونان11سپتامبر تهران-ایرنا- افشای بخشی از گزارش محرمانه کمیسیون مجلس سنا در مورد شکنجه مظنونان حادثه 11سپتامبر توسط سازمان مرکزی جاسوسی به تشدید فشارها علیه کاخ سفید و سیا برای انتشار سریع اطلاعات درست با کم ترین حذفیات منجر شده است.


به نوشته روز شنبه روزنامه انگلیسی ˈگاردینˈ، گزارش کمیسیون منتخب امنیتی مجلس سنا که بخش هایی از آن در رسانه ها منتشر شده حاکی از آن است که بازجویی های سازمان سیا، بازداشت های مخفیانه و جلسات شکنجه خارج از مقرهای این سازمان ˈبی رحمانه و بسیار بدتر از آن چیزی بوده است که پیش از این سیا به اطلاع اعضای کنگره رسانده بوده استˈ.
بر اساس این گزارش محرمانه تعداد مظنونانی که در سال های 2002 تا 2006 توسط سازمان سیا بازداشت و شکنجه شده اند بسیار بیشتر از تعدادی است که سیا پیش از این آشکارا اعلام کرده بود.
ˈدیان فاینستاینˈ رییس کمیسیون منتخب امنیتی مجلس سنا و سناتور ایالت ˈکالیفرنیاˈ گفت گزارش این کمیسیون شامل بررسی پرونده یکصد فرد بازداشتی می شود که از تعداد افراد بازداشتی اعلام شده پیشین سازمان سیا برای برنامه های بازجویی، بازپرسی و شکنجه بسیار بیشتر است.
گزارش مجلس سنا نشان می دهد سیا علاوه بر گمراه کردن اعضای کنگره اطلاعات نادرست و گزینشی به خبرنگاران و اصحاب رسانه ارائه کرده است تا برنامه هایش شکنجه و بازجویی خود را مثبت نشان دهد.
در این گزارش آمده است: سازمان سیا با هماهنگ سازی ارایه محرمانه نادرست رسانه ها و سیاستگذاران را گمراه کرده است تا روش های بازجویی ارتقا یافته خود را کارآمد نشان دهد.
این سازمان همچنین اطلاعات نادرست به حقوق دانان دولت ˈجرج بوشˈ رییس جمهوری پیشین آمریکا ارائه داده است، حقوق دانانی که تئوری های حقوقی مختلف را با هم ترکیب می کردند تا تشکیلات بازجویی و شکنجه ای را توجیه کنند که به سرعت در زندان های ارتش آمریکا داخل کشور، ˈگوآنتاناموˈ و در بازداشتگاه های آمریکا در عراق (ابوغریب) و افغانستان (بگرام) گسترش یافت.
تنظیم و تدوین این گزارش بیش ازچهار سال به طول انجامید و 40 میلیون دلار هزینه در بر داشته است؛ یکی از دستاوردهای آن نیز به وخیم شدن شدید روابط سازمان سیا و کمیسیون منتخب امنیت مجلس سنا منجر شده است به شکلی که تاکنون سابقه نداشته است.
این در حالی است که سازمان سیا کمیسیون یاد شده را به ارائه تصویری نادرست از برنامه های بازجویی و بازپرسی های خود متهم کرده است و از وزارت دادگستری خواسته تا پرونده ای قضایی علیه اعضای این کمیسیون به اتهام انتشار و خارج ساختن اطلاعات محرمانه سازمانی امنیتی تشکیل شود، فاینستاین این اقدام را تهدید و ارعاب اعضای مجلس سنا دانسته است.
فاینستاین ماه گذشته در صحن علنی مجلس سنا سازمان سیا را به ایجاد مانعی در شبکه الکترونیکی متهم کرد که هدف از آن ارائه اطلاعات سیا به اعضای کنگره بود.
وی گفت سیا با این کار قصد داشته تا از اعضای مجلس سنا جاسوسی کند که به گفته او اصل تفکیک قوا مطرح در قانون اساسی آمریکا را نقض می کرد.
همچنین بر اساس این گزارش، 40 نفر از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان روز پنج شنبه در نامه ای به ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا از وی خواستار انتشار هرچه سریع تر چکیده اجرایی کمیسیون مجلس سنا به صورت کامل شدند.
در این نامه آمده است: مردم آمریکا شایسته اطلاع دقیق و کامل از اقداماتی هستند که به نام آنها انجام شده است و شامل شکنجه و بازپرسی های بیشتر می شود. همانطور که پیش از این نیز دولت اعلام کرده است این گزارش باید به صورت غیرمحرمانه منتشر شود تا مردم بدانند در گذشته چه اتفاقاتی افتاده است.
بر اساس بخش های افشا شده از این گزارش، سازمان سیا به درستی نتوانسته است فعالیت های بازپرسی و بازجویی های خود را مدیریت کند و بیشتر به پیمانکاران خارج از سازمان برای طراحی و اجرای برنامه هایش متکی بوده است.
گروه های مدافع حقوق بشر، دولت آمریکا را برای انتشار کامل گزارش مجلس سنا و مسئولیت پذیری در مورد انتشار اقدامات کامل سازمان سیا به شدت تحت فشار قرار داده اند.
ˈآلبرتو موراˈ مشاور حقوقی نیروی دریایی آمریکا در بیانیه سازمان حقوق بشری ˈاول حقوق بشرˈ تصریح کرد: مبنای حقوقی این برنامه ها همواره ناقص بوده است اما گزارش اخیر نشان می دهد برنامه یادشده اساسا مبنایی نداشته است. گزارش ها و نتیجه گیری های اخیر خصمانه بودن و بی قانونی روش های شکنجه را آشکار کرد که برای حفظ امنیت ملی آمریکا نیازی به آنها نیست.
وی می افزاید: کاخ سفید باید به روند محرمانه زدایی این اقدامات کمک کند و مطمئن شود مردم آمریکا می توانند هزینه های واقعی شکنجه سازمان سیا را درک کنند.
اروپام**9157 ** 1064
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




23/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن