تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798663848




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشکلات پیش روی صنایع دستی فارس


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: مشکلات پیش روی صنایع دستی فارس خبرگزاری پانا: فارس با داشتن 400 هزار صنعتگر در زمینه تولید صنایع دستی ، جایگاه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۱ فروردين ساعت 13:33



به گزارش خبرگزاری کانون دانش آموزی پانا:بیشترین تعداد صنعتگران دستی در گروه بافته های داری – قالی، گلیم و گبه – قرار دارد .
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری فارس می‌گوید: از آنجا که این صنعت در استان فارس با صنعت توریسم پیوند خورده از اهمیت فراوانی برخوردار است . به گفته ی محمدی در حال حاضر حدود یک ششم کل تولیدات صنایع دستی کشور متعلق به استان فارس است.
او گفت از117 رشته صنایع دستی شناسایی شده در استان ، 85 رشته به صورت فعال و 35 رشته به صورت نیمه فعال یا منسوخ است. دستبافت‌های داری فارس به عنوان مهمترین گروه صنایع دستی استان مطرح است به طوری که نیمی از دستبافت‌های داری تولید شده در کشور محصول استان است .
به گفته ی امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری فارس قالی و گلیم قشقایی و برندهای همچون ذوالانواری و حق‌نگهدار برندهایی شناخته شده در دست بافت‌های داری در سراسر دنیا هستند.
دومین محصول پرتولید و مشهور فارس مصنوعات چوبی است. چنانچه خاتم‌کاری شیراز، منبت آباده و گره‌چینی، مشبک، منبت و معرق استان به عنوان یک برند در صنایع دستی کشور مطرح است.
اما به نظر می رسد به دلیل وجود برخی موانع و مشکلات این صنعت از جایگاه واقعی خود فاصله گرفته است.
فاصله روزافزون میان خواسته مصرف کنندگان و تولیدات صنایع دستی و ناشناخته ماندن نیاز واقعی بازار و سلیقه مصرف کننده امروزی در کشور باعث شده تا به این صنعت - هنر ایرانی لطمات بسیاری وارد شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری فارس عمده مشکل فعالان صنایع دستی استان را مشکل عرضه و بازاریابی /مواد اولیه نامرغوب داخلی و خارجی /ناپایدار بودن شغل ونوسان قیمت در تهیه مواد اولیه مرغوب می داند.
امیری می‌گوید: متاسفانه صنایع دستی امروز در سبد همه‌ی خانوارها نیست و تبدیل به کالایی لوکس شده که هر کسی توان خرید آن را ندارد؛ راه حل برون رفت از این مشکل، این است که با افزایش تولید، ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان و رفتن به سوی تولید انبوه، قیمت تمام شده به ازای هر محصول را پایین بیاوریم و آن زمان است که محصول ارزانتر می‌تواند وارد سبد کالای همه خانوارها شود و به رونق بیشتر این صنعت نیز بیافزاید.
او گفت برای حل مشکل بازاریابی و عرضه محصولات از سوی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس، بسته‌بندی‌های برای پنج محصول صنایع دستی گلیم، خاتم، عروسک های محلی، سفال و کاشی هفت رنگ استان فارس طراحی شده و در اختیار تولید کنند‌گان و عرضه‌کنندگان قرار گرفته است تا بتوانند در فروش و بازاریابی محصولات خود موفق‌تر باشند، همچنین از سوی این معاونت برای ورود به نمایشگاه خرداد 93 داشتن بسته بندی مناسب یک شرط اولیه برای ورود است.
مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی استان فارس نیز می‌گوید: یکی از بزرگترین مشکلات بخش صنایع دستی، مشکل نقدینگی است و از سوی دیگر، بهره تعلق گرفته به وام‌های پرداختی به این بخش بسیار بالاست، و معمولاً با مشکل بازپرداخت مواجهند. برای حل مشکل تامین مالی این صنعت، مانند خیلی از کشورهای دیگر، بانکها باید ازدریافت سود بالای 4 درصد از این صنعت خودداری کنند.
سلمان گورنگی می‌افزاید: ورود صنایع دستی خارجی به بازار داخلی نیز از مشکلات این صنعت است. این کالاها از مبادی قانونی وارد کشور نمی‌شود و چون قیمت پایین دارد و نیز گاه تفکیک آن از محصول باکیفیت داخلی دشوار است، توسط مشتریان خریداری می‌شود. وی می‌گوید: متاسفانه حتی در صنعت اصیلی همچون خاتم شیراز نیز ورود این کالاهای بی‌کیفیت خارجی برای ما مشکل‌ساز است.
زارع کارشناس صنایع دستی نیز می‌گوید: برخی رشته‌های صنایع دستی در استان فارس به طور کلی منسوخ شده‌اند و دیگر تقاضای خرید ندارند و برای تولید کننده جذاب نیستند؛ به عنوان مثال، دستمزد پرداختی برای بافتن یک متر گلیم 30 هزار تومان است و یک بافنده زن در یک ماه نهایتاً 3 متر گلیم می‌بافد، که این مجموع درآمد ماهیانه 90 هزار تومان برای یک گلیم‌باف، عشق و علاقه او را نسبت به این صنعت هنری کاهش می‌دهد، و جذب مشاغل کاذبی می‌شود که چندین برابر بافندگی گلیم درآمد دارند.
نصیرپور هنرمند خاتم کار شیرازی می‌گوید: خاتم شیراز، خاتم درجه یک است که نسبت به خاتم‌های تولیدی دیگر، وقت و هزینه بیشتر و مصالح مرغوب‌تری مصرف می‌کند.
وی افزود: تولید ما بسیار کم و خاتم شیراز متاسفانه امروز حتی در بازارهای خود شیراز بسیار کمیاب شده و گاهی خاتم‌های دیگر با برند خاتم شیراز به بازار عرضه می‌شود.
پناهی تولید‌کننده‌ی گلیم و قالی نیز می‌گوید: میزان تولید بستگی به خرید داخلی و صادرات دارد. امروزه فروش گلیم در داخل و صادرات آن به خارج بسیار کم شده است. قیمت مواد اولیه بسیار بالا رفته و اگر آن را با نرخ دستمزد بافنده جمع کنیم، سودی برای تولیدکننده باقی نمی‌ماند. وی می‌گوید یک گلیم 120 در 80 سانتی‌متری با الیاف مرینوس را 180 هزار تومان از ما می‌خرند، در حالی که تولید آن با این الیاف و احتساب دستمزد بافنده 230 هزارتومان هزینه می‌برد. وی می‌افزاید: ما در سال جدید تا جایی که بتوانیم از مواد اولیه ذخیره شده استفاده می‌کنیم، اما تضمینی وجود ندارد با اتمام این مواد اولیه، با توجه به قیمت بالای این نهاده، بتوانیم دار قالی یا گلیم جدیدی بتنیم.
رییس شورای زنان بازرگان اتاق بازرگانی شیراز هم با بیان اینکه صادرات بالغ بر یک پنجم از صنایع دستی کشور از محل تولیدات استان فارس است گفت: فارس در زمینه بافت انواع گبه، گلیم، قالی و جاجیم در کشور پیش رو بوده و این محصولات از جمله محصولات استراتژیک استان محسوب می شوند. به گفته  راهدار در حال حاضر کشور های عمان ،روسیه،چین و قطر مقصد صادرات صنایع دستی فارس هستند.
وی گفت در سال های گذشته به دلیل بی رونقی حوزه گردشگری صنایع دستی استان نیز رونق خود را از دست داده اند.
رییس شورای زنان بازرگان اتاق بازرگانی شیرازگفت عمده فعالین این حوزه فاقد پوشش های بیمه ای بوده و لذا با توجه به سختی کار به سرعت از کار افتاده می شوند؛ و به دلیل اینکه از حمایت های بیمه ای محروم هستند ودر دوران بازنشستگی و از کار افتادگی از حقوق خاصی برخوردار نبوده و پوشش های درمانی نیز ندارند.
فارس با تولید حدود یک میلیون و200 هزار متر مربع فرش مقام اول تولید و صادرات فرش را در کشور داراست و به گفته ی سکینه سیاحی مدیر کل گمرکات فارس /این میزان صادرات بیش از 6 میلیون و 625هزار دلار برای کشور ارز آوری داشته است.
فرش فارس در سال 92 بیشتر به کشورهای حوزه خلیج فارس،امارات،آلمان،ژاپن صادر شده است.
به هر حال با توجه به ارزان بودن ایجاد اشتغال از طریق صنایع دستی نسبت به کشاورزی یا صنعت و نیز پیوند این صنعت با صنعت گردشگری در فارس، می توان با حمایت بیشتر از این حوزه در افزایش تولید و اشتغال گامهای کوثر برداشت .
از سوی دیگر، توسعه این صنعت با تبلیغ و ترویج صنایع دستی به منظور بازاریابی در داخل و خارج کشور با شیوه های نوین تبلیغاتی، حمایت و تشویق بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در این بخش و سیاستگذاری برای صادرات ممکن به نظر می‌رسد.
نباید فراموش کرد که هنرهای سنتی و صنایع دستی به عنوان یک صنعت متکی به توان داخل با افزایش تولید داخلی، نقش مهمی در تقویت اقتصاد مقاومتی ایفا می‌کند و به عنوان یک هنر در حفظ داشته‌های فرهنگی این مرز و بوم و در جهت معرفی آنها به سایر ملل بسیار تاثیرگذار خواهد بود.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن