تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820750298




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظریف: 3 ماه برای دستیابی به توافق نهایی کافی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ظریف: 3 ماه برای دستیابی به توافق نهایی کافی است وین - ایرنا -« محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در واکنش به ارزیابی همتای آمریکایی خود مبنی بر طولانی تر شدن مدت زمان لازم برای دستیابی به توافق نهایی گفت: از نظر ما 3 ماه کافی ا ست ولی اگر بیشتر هم طول کشید نه فاجعه خواهد بود و نه غیرمنتظره.


وزیر امور خارجه عصر چهارشنبه پس از پایان مذاکرات وین 3 در جمع خبرنگاران ایرانی و در پاسخ به این سوال که جان کری گفته است مذاکرات تا دستیابی به توافق نهایی سه ماه بیشتر از مدت زمان لازم طول خواهد کشید، گفت: من دیدم که آقای کری در چه شرایطی و تحت چه وضعیتی در کمیته روابط خارجی سنای امریکا صحبت می کرد. ترجمه های مختلفی هم از حرف های ایشان مطرح شد.
وی تاکید کرد: ما اعتقاد داریم سه ماه برای دستیابی به توافق نهایی کافی ا ست البته اگر همه طرف ها با حسن نیت وارد مذاکره شوند. در عین حال اگر بیشتر هم طول کشید نه فاجعه خواهد بود و نه غیرمنتظره.
ظریف گفت: احتمال همه چیز هست. شاید ناچار شویم درباره یک جمله ساعت ها بحث کنیم. به هر حال طرف مذاکره ما شش کشور هستند و همسان سازی دیدگاه های انها نیاز به زمان دارد.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: هم اکنون شش کشور در حال گفت و گو با هم هستند تا دیدگاه های مشترک تری پیدا کنند. از الان نمی شود پیش بیبنی کرد ولی به نظر من سه ماه کافی است.

** به میانه راه رسیده ایم
ظریف در این نشست خبری گفت: همانطور که پیش بینی می کردیم به میانه راه گفت و گو های مربوط به توافق جامع رسیده ایم. در سه ماه گذشته همه موضوعاتی که طرفین در نظر داشتند مورد توجه قرارگرفت. دیدگاه ها مطرح شد، گفت و گو های کارشناسی به صورت ریز و جزیی و دقیق از سوی همکاران ما و طرف های مقابلشان مورد توجه قرارگرفت.
وزیر امور خارجه افزود: اکنون هم، همکاران ما در حال برگزاری نخستین جلسه کمیسیون مشترک هستند تا نحوه اجرای مرحله اول برنامه اقدام مشترک ژنور را بررسی کنند.
وی مباحث مطرح شده در مذاکرات تا امروز را « از جهات مختلف مناسب» ارزیابی کرد و گفت: همکاران ما توانستند تصویر کاملا روشن و واقع بینانه ای از برنامه صلح امیز هسته ای ایران ارائه دهند.
رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اضافه کرد: احساس می کنیم بسیاری از نگرانی ها و سوءتفاهمات با ارائه تصویری جامع قابل حل و فصل است. البته مرحله دشوار، هنوز مقابل ما است و تصمیم گرفته ا یم با جدیت و به صورت مشترک شروع به کار نگارش متن توافق نهایی کنیم.
** دستور کار مذاکره آینده
ظریف گفت: در 23 اردیبهشت مثل همیشه با یک دیدار در پایان روز کاری شروع می کنیم و از صبح 24 درجلسه رسمی بین ما و خانم اشتون، کار نگارش را شروع خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه افزود: در مرحله تدوین چارچوبی را مورد تفاهم قرار می دهیم و بعد، جزییات را وارد چارچوب می کنیم تا به بهترین شکل بتوانیم مراحل مختلف رسیدن به تفاهم را پیش ببریم.
وی ابراز امیدواری کرد که مرحله نگارش به ایجاد اعتماد بینجامد و گفت: احساس می کنیم در سه ماه گذشته با بحث های کارشناسی بسیاری ا ز نقاط ابهام در مورد برنامه ای هسته ا ی ایران روشن شد.
رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اظهار داشت: از الان سه ماه فرصت برای تدوین محصول نهایی است و برای این که در این مرحله حداکثر دقت راداشته باشیم یک کمیته مشورتی حقوقی ازاساتید برجسته حقوق بین الملل و فارغ التحصیلان دکترای حقوق بین المللی دانشگاه های معتبر تشکیل دادیم. دراین اجلاس برخی به ما پیوستند و در تهران این کمیته شکل نهایی خود را خواهد گرفت.
ظریف گفت: این کمیته در کنار هیات مذاکره کننده مسئولیت ارائه مشورت حقوقی را به عهده دارد تا کار دقیق تر انجام شود و وارد مرحله نهایی شویم.


** ادامه مذاکرات طبق تاکیدات رهبر انقلاب

وزیر امور خارجه در صحبت های ابتدایی خود در این نشست خبری ابرازامیدواری کرد مذاکراتی که شروع شده ، طبق تاکید رهبر معظم انقلاب با قدرت وو صلابت تا گرفتن تمامی حقوق مردم ایران و رفع کلیه موانع و فشارها از ایرانیان در آینده ای نه چندان دور به نتیجه برسد.
وی ابراز امیدواری کرد باهمدلی و همفکری و تشریک مساعی و در نظر گرفتن این واقعیت که سیاست خارجی حوزه همکاری و وحدت ملی ا ست، دستگاه سیاست خارجی بتواند با دعای خیر مردم این کار مهم و حساس را به نتیجه برساندو مردم از ان راضی باشند.

** گرامیداشت یاد شهدای هسته ای

ظریف در ابتدای این نشست خبری که همزمان با روز ملی فناوری هسته ای برگزار شد، یاد و خاطره شهدای هسته ای را گرامی داشت و گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری امروز یک بار دیگر تاکید کردند ثمره بزرگ فناوری هسته ای ، خودباوری ملی است .
وی تاکید کرد: این واقعیت که مردم ما توان پیشرفت در مهمترین حوزه های علم و فناوری را دارند ، ارزش و اهمیتی بسیار بالاتر از هر موضوع ویژه ای دارد واین ثمره پایمردی و کوشش مردم ایران و دانشمندان عزیز ما دراین حوزه است که ان را ارج می نهیم.

ادامه دارد...
1701**1553
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن