تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره‏هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، شيطا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814751341




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افغانستان در تب و تاب نتایج انتخابات در سایه ادعاهای تخلف و تقلب احتمالی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

افغانستان در تب و تاب نتایج انتخابات در سایه ادعاهای تخلف و تقلب احتمالی کابل – ایرنا – در حالی که قرار است کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان آخر این هفته نتایج درصدی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی این کشور را اعلام کند، در فضای رسانه ای افغانستان بحث ها و ادعاها در باره تخلف و تقلب احتمالی تشدید شده است.


به گزارش ایرنا از کابل، روزنامه حرکت ارگان حزب حرکت اسلامی افغانستان روز چهارشنبه در مطلبی با عنوان ˈاگر در شمارش آرا تقلب شود و به آرا مردم احترام گذاشته نشود؟ˈ نوشت: اگر تقلب های سازماندهی شده در فضای کمیسیون انتخابات حاکم شود همانطوری که حرف و حدیث های میان مردم نقل محافل و مجالس در گوشه و کنار افغانستان است، بزرگترین گناه و بدترین خیانت در حق این مردم خواهد بود.
این روزنامه از مواردی مانند عدم مشروعیت سیاسی دولت آینده، زیر سوال رفتن استقلال کمیسیون انتخابات، از بین رفتن اعتماد بین ملت و دولت و ایجاد بحران و ناامنی از جمله پیامدهای چنین تقلبی یاد کرده است.
این روزنامه در سرمقاله خود نیز با تاکید بر ضرورت صیانت از آرای مردم افغانستان نوشته است که هرگونه دست اندازی به آرا و سرنوشت مردم بازی با آتش خواهد بود.
روزنامه ˈسخن اولˈ نیز در مطلبی با عنوان ˈاز شور انتخابات تا شر شکایت هاˈ نوشته است: اگر نتیجه قابل قبولی از کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی بیرون نیاید و شائبه ها و شبهه های موجود مبنی بر تقلب و تخلف های انتخاباتی همراه با نامزد برنده به ارگ ریاست جمهوری منتقل شود ، یقینا نظام سیاسی آینده از مشروعیت برخوردار نبوده و اعتبار کسب شده از مجرای مشارکت مردمی از بین خواهد رفت.
روزنامه ˈانصافˈ نیز در سرمقاله خود با عنوان ˈتقلب، دشمن اصلی ثبات و امنیت کشورˈ، نوشته است: بدیهی است که در صورت هرگونه تقلب که به نتیجه عادلانه انتخابات ریاست جمهوری لطمه وارد کند و نامزد خاص و مورد حمایتی وارد ارگ ریاست جمهوری شود، مسئولیت هرگونه پیامد ناخوشایند برای مردم مظلوم و محروم کشور متوجه کسانی خواهد بود که به هیچ عنوان حاضر نیستند دل از کرسی قدرت و حکومت برکنند.
در همین حال روزنامه ˈجامعه بازˈ به بررسی ریشه ها و دلایل بروز و تشدید شایعات انتخاباتی پرداخته و می نویسد: در جامعه ای مثل افغانستان که کاندیداهای آن پیشاپیش خود را پیروز انتخابات تلقی می کنند و تقلب را تنها رقیب خود می دانند، بعد از انتخابات به همین تناسب جنگ روانی آگاهانه یا ناآگاهانه ای راه افتاده است که می تواند استعاره خفیفی برای بروز احتمالی بحران در سراسر کشور باشد.
این روزنامه می افزاید: باید بیمناک بود که این پدیده به شکلی آگاهانه از سوی افراد یا سازمان های داخلی یا خارجی حمایت یا هدایت شده تا آنها بتوانند افکار عمومی ملتهب جامعه افغانی را به سمتی هدایت کنند که دلخواه آنان است.
مساله کمبود برگه های رای گیری یکی از مواردی است که بسیاری از نامزدها از آن شکایت کرده اند.
عزیزالله آریافر عضو کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان در گفتگو با شبکه طلوع نیوز گفت: کمبود برگه های رای را نباید طوری مطرح کنیم که ارزش تاریخی انتخابات را زیر سوال ببرد.
وی در پاسخ به این سوال که اگر یک تخلف جدی در انتخابات ثابت شود پاسخ قانونی شما چه خواهد بود و آیا انتخابات تجدید خواهد شد، گفت: کمبود برگه های رای یک مشکل بنیادی و بسیار جدی نیست. ما مشکلات بیشتری را در بخش های مختلف می توانیم ببینیم.
وی افزود: تمام شدن برگه ها در برخی از مراکز یک واقعیت مسلم است و ما این را رسیدگی می کنیم اما متاسفانه قانون انتخابات افغانستان علیرغم اینکه یک دستاورد عظیم در عرصه دموکراسی است اما در درون این قانون ما شاهد ابهام و سکوت هستیم و در این مورد متاسفانه قانون انتخابات چیزی نگفته و ما مطابق دستورالعمل های خود به این شکایات رسیدگی می کنیم.
در همین حال ، ستار سعادت رئیس کمیسیون رسیدگی به شکایات نیز روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در کابل تخلف های مربوط به کمبود برگه های رای را کم اهمیت دانست و گفت: در هر مرکز رای گیری 600 برگه رای وجود داشته و اگر زمان لازم برای هر رای را یک دقیقه هم در نظر بگیریم، مصرف این برگه ها 10 ساعت زمان لازم داشته و از این رو اعلام کمبود یا اتمام برگه های رای دهی در ساعات اولیه آغاز رای گیری اصلا منطقی نیست.
وی افزود: کمبود برگه رای از سوی اعضای کمیسیون انتخابات در حوزه ها اعلام نشده بلکه نمایندگان نامزدها این مطلب را اعلام کرده اند که یا دروغ گفته اند یا ناشی از اشتباهات دیگر است.
در حالی که کمیسیون انتخابات از شرکت بیش از 7 میلیون نفر در انتخابات خبر داده است، نماینده عبدالرب رسول سیاف یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در یک برنامه زنده تلویزیونی ادعا کرد: بر اساس گزارش های دقیق ما، کمتر از چهار میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده اند و تلاش می شود که آمار را بیشتر اعلام کنند و افرادی را بالا بیاورند.
قطب الدین هلال نیز مدعی شده است برخی مقامهای دولتی و استانداران در جریان انتخابات به نفع برخی نامزدها مداخله کرده اند.
این در حالی است که رئیسان دو کمیسیون انتخاباتی افغانستان به مردم این کشور اطمینان دادند که هرگونه تخلف و تقلب احتمالی انجام شده را در روز انتخابات بصورت شفاف رسیدگی می کنند و اجازه نمی دهند حماسه مردم تحت تاثیر تخلفات قرار گیرد.
ˈمحمد یوسف نورستانیˈ رئیس کمیسیون مستقل، و ˈعبدالستار سعادتˈ رئیس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان روز چهارشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی گفتند که اجازه نخواهند داد حماسه مردم افغانستان در روز انتخابات تحت تاثیر تخلف و یا تقلب احتمالی قرار گیرد.
به گفته نورستانی 14.5 میلیون برگه رای گیری چاپ شده که 7 میلیون آن استفاده شده و باقی مانده برگه ها در انبارهای این کمیسیون موجود است و هیچ دستبردی به آرا صورت نخواهد گرفت.
وی در همین حال گفت که گزارش های رسیده در روز انتخابات حاکی از کمبود برگه های رای گیری بود در برخی موارد مشکوک است و ما آن را بررسی می کنیم.
نورستانی اظهار داشت: پیش از ساعت 3 و 30 دقیقه بعد از ظهر هیچ کارمند کمیسیون انتخابات گزارش کمبود برگه های رای دهی را نداده اند.
ˈعبدالستار سعادتˈ رییس کمیسیون شکایت های انتخاباتی افغانستان نیز گزارش تمام شدن برگه های رای دهی را در ساعت 9 و 10 صبح روز شنبه مشکوک خواند و تاکید کرد که به آن موارد رسیدگی صورت می گیرد و احتمال دستبرد، دروغ گویی و تقلب در آن مراکز وجود دارد.
سعادت گفت: کمیسیون شکایت های ثبت شده را به 4 بخش تقسیم بندی کرده است که بخش بخش اول آن اگر ثابت شود آرای مربوط به آن باطل و بازنگری خواهد شد.
وی افزود: شکایت بخش دوم اگر ثابت شود در ارتباط با آن اقدام اصلاحی صورت خواهد گرفت و رسیدگی به بخش سوم و چهارم آن صلاحیت رسیدگی ندارند و این بخش ها بیشتر مربوط به افراد و ادعاها علیه آنان می شود.
کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان از ثبت بیش از 3 هزار شکایت در این کمیسیون خبر داد.
بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) نیز از ثبت 11 هزار تخلف، تقلب، نارسایی امنیتی و فنی در انتخابات روز شنبه 16 فروردین ماه این کشور خبر داد و افزود: 2 هزار مورد آن مستند سازی شده و به کمیسیون رسیدگی به شکایات فرستاده خواهد شد.
گفتنی است در این دوره از انتخابات افغانستان، افغان ها خود مسوولیت برگزاری انتخابات را بر عهده داشتند و نیروهای امنیتی این کشور نیز امنیت انتخابات را تامین می کنند.
325 هزار ناظر داخلی و بین المللی در این دوره بر روند برگزاری انتخابات افغانستان نظارت کردند.
در این انتخابات که هشت نامزد ریاست جمهوری و 2700 نامزد شوراهای استانی رقابت کردند، نزدیک به 400 هزار تن از نیروهای امنیتی، ارتش و پلیس افغانستان مسئولیت تامین امنیت انتخابات را در بیش از شش هزار حوزه رای گیری بر عهده داشتند.
کارشناسان این دوره از انتخابات افغانستان را که زیر سایه تهدید طالبان برگزار شد، موفقیتی بزرگ برای مشارکت سیاسی افغان ها در روند سیاسی کشورشان ارزیابی کردند.
عبدالرب رسول سیاف، اشرف غنی احمد زی ، عبدالله عبدالله ، زلمی رسول، هدایت امین ارسلا ، قطب الدین هلال ، گل آقا شیرزی و داوود سلطان زی هشت نامزد تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری افغانستان هستند.
آساق**ع.ن**1078**1501
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن