تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804115020




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حزب حاکم ترکیه پیش نویس قانون جنجال بر انگیز را در مجلس طرح می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

حزب حاکم ترکیه پیش نویس قانون جنجال بر انگیز را در مجلس طرح می کند آنکارا - ایرنا - حزب حاکم ˈ عدالت و توسعه ˈ پیش نویس قانون جنجال بر انگیز افزایش اختیارات سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه را به مجلس ملی این کشور ارائه می دهد.


به گزارش روز چهارشنبه رسانه های ترکیه ، هیات مرکزی حزب عدالت و توسعه پس از نشستی موافقت خود را با پیش نویس قانون افزایش اختیارات سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه برای طرح در مجلس ملی این کشور اعلام کرد.
براساس این گزارش مجلس ملی ترکیه پس از یک وقفه یک ماهه در حالی از روز گذشته بازگشایی شد که پیش بینی می شد که دو دستور کار مساله ساز در بین نمایندگان به بحث گذاشته شود.
مجلس ملی ترکیه به دلیل برگزاری انتخابات شهرداری ها در این کشور که روز یکشنبه هفته گذشته برگزار شد، به مدت بیش از یک ماه تعطیل بود.
حزب حاکم عدالت و توسعه طبق آمار غیر رسمی با کسب بیش از 45 درصد آرا پیروز انتخابات اعلام شد.
براین اساس ، در دستور کار مجلس ملی ترکیه ، تشکیل کمیته تحقیق به منظور بررسی ادعاهایی مبنی بر فساد مالی چهار وزیر مستعفی دولت آنکارا و لایحه افزایش اختیارات سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه قرار دارد.
حزب حاکم ترکیه با آغاز به کار مجدد مجلس ملی این کشور قصد دارد لایحه افزایش اختیارات سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه (میت) را که با مخالفت احزاب مخالف روبه رو شد و مسکوت ماند، بار دیگر در مجلس مطرح کند.
اقدام دولت آنکارا در ارایه لایحه افزایش اختیارات سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه به مجلس این کشور در پی مطرح شدن ادعاهای مربوط به تلاش محافلی برای تضعیف این سازمان برای ضربه زدن به فرایند گفت وگوهای دولت آنکارا با ˈپ.ک.کˈ برای حل مساله کردها و افشای اعزام تریلرهای حاوی سلاح و مهمات سازمان اطلاعات ترکیه برای معارضان و ترویست های سوری مطرح شد.
به نظر کارشناسان سیاسی ، دولت آنکارا به لحاظ تقویت قدرت در آستانه انتخابات و برای جلوگیری از تشدید تنش در جامعه و همچنین کاستن از بار سنگین قانونگذاری در مجلس در آستانه انتخابات شهرداری ها و آزاد گذاشتن نمایندگان مجلس برای مشارکت در فعالیت های تبلیغاتی، به این نتیجه رسید که موضوع ارایه لایحه افزایش اختیارات سازمان اطلاعات ترکیه را به بعداز انتخابات شهرداری ها موکول کند.
در پیش نویس لایحه ای که دولت آنکارا تهیه کرده افزایش اختیارات قانونی این سازمان برای عملیات برون مرزی نیز مطرح است.
لایحه دولت آنکارا در این زمینه با عنوان اصلاح در قانون موسوم به ˈ خدمات اطلاعات دولتی و اطلاعات ملیˈ اخیرا تقدیم مجلس ملی ترکیه شده بود.
در لایحه تقدیمی دولت آنکارا، به سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه اختیار داده می شود تا در مسائلی که مرتبط با تهدید امنیت ملی ترکیه است، بتواند با تمامی گروه ها و سازمان های زیر زمینی از جمله سازمان های تروریستی ارتباط برقرار کند.
در این لایحه با لحاظ رویدادهای اخیر توقیف کاروان تریلرهای سلاح و مهمات این سازمان به تروریست های سوری، دادستانها موظف می شوند در صورت کسب اطلاعات و یا شکایتی در خصوص سازمان اطلاعات ترکیه، ابتدا موضوع را با مقامات این سازمان در میان بگذارند که شاید عملیات مرتبط با این سازمان باشد و هیچگونه اقدام قضایی در این زمینه صورت نگیرد.
همچنین به اطلاعات و اخباری مرتبط با سازمان اطلاعات و امنیت که از منابع ناشناس به مقامات قضایی برسد، اهمیتی داده نخواهد شد و مقامات قضایی اقدامی در این زمینه نخواهند کرد.
با تصویب این لایحه به سازمان اطلاعات ترکیه اختیار داده می شود تا هرگونه اطلاعات و اسناد لازم را از نهادهای دولتی، بانکها و نهادهای دارای شخصیتهای حقوقی در اختیار گیرد.
علاوه بر آن سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه خواهد توانست از مراکز انفورماتیک و زیرساخت ارتباطات استفاده لازم را داشته باشد.
پیشنهاد دیگری که در لایحه افزایش اختیارات سازمان اطلاعات ترکیه صورت گرفته است، اعطای حق استفاده از دستگاه دروغ سنج توسط ماموران سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه است .
این سازمان در آزمون به کار گیری نیروهای جدید خواهد توانست از هرگونه روش های فنی از جمله دستگاه دروغ سنج استفاده کند.
موضوع دیگر افزایش مصونیت های قانونی در عملکرد این سازمان است. در صورتی که این لایحه با اوضاع فعلی در پارلمان ترکیه به تصویب برسد، رییس سازمان اطلاعات ترکیه از این پس فقط در دیوان عالی قضایی محاکمه خواهد شد و اعضای این سازمان نیز فقط در یک دادگاه جنایی در آنکارا محاکمه می شوند.
در این لایحه مجازات سنگینی برای افرادی که اسناد این سازمان را به دست آورند و به افشای آن بپردازند لحاظ شده است.
افرادی که مرتکب چنین عملی شوند، با درخواست بین چهار تا 10 سال زندان و افرادی که اسناد و مدارک مرتبط با اعضای آن را به دست آورند، بین 3 تا 7 سال مجازات زندان محاکمه خواهند شد.
رسانه ها جمعی ترکیه نیز مصون از این تنبیه نخواهند بود و خبرنگاران و رسانه های خاطی با درخواست مجازاتی بین سه تا 12 سال زندان محاکمه خواهند شد.
در این لایحه همچنین اختیار دفاع سایبری به این سازمان داده می شود.
کارشناسان سیاسی معتقدند که احزاب مخالف دولت آنکارا با طرح این دو دستور مهم در مجلس ملی ترکیه با آن به مخالفت خواهند پرداخت.
خاورم ** 230 **1446
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن