تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819159530




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرق اوکراین در التهاب پیوستن به روسیه؛کی یف و غرب نگران گسترش نفوذ مسکو


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شرق اوکراین در التهاب پیوستن به روسیه؛کی یف و غرب نگران گسترش نفوذ مسکو تهران-ایرنا- بحران اوکراین که با مخالفت علیه تصمیم رییس جمهوری پیشین برای ممانعت از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا آغاز شد، به عمده ترین نگرانی غرب از گسترش نفوذ مسکو در اروپای شرقی تبدیل شده است.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا، شهرهای مختلف اوکراین به وی‍ژه میدان تاریخیˈاستقلالˈ کی یف از اواخر سال گذشته میلادی به دلیل مخالفت ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنارشده این کشور با پذیرش معاهده تجارت آزاد با اتحادیه اروپا به صحنه اعتراضات مردمی تبدیل و به تغییر دولتمردان این کشور منجر شد، برگزاری همه پرسی شبه جزیره کریمه و در پی آن جدایی این منطقه از اوکراین و الحاق به روسیه تحولات این کشور را به مرحله جدیدی وارد کرد که به دلیل مخالفت های شدید اتحادیه اروپا و آمریکا با این اقدام بسیاری از صاحب نظران از آن به مرحله تازه ای از جنگ سرد تعبیر کرده اند.
ساکنان بسیاری از شهرهای شرقی اوکراین با خروج یانوکوویچ از قدرت در ماه فوریه (بهمن/اسفند) و روی کار آمدن دولت جدیدی در کی یف بارها مخالفت خود را با این رویداد اعلام کرده اند؛ اما به نظر می رسد با روی داد تحولات روز گذشته در شمار دیگری از شهرهای شرقی اوکراین از جمله ˈخارکفˈ و ˈدونتسکˈ همچنین شعارهای معترضان در دونتسک که آن را ˈیک شهر روسیه می خواندندˈ؛ یا اشغال بعضی از بناهای دولتی در این شهرها باید منتظر تشدید رویارویی ها در اوکراین بود که شناخت بیشتر اوکراین به ویژه مناطق شرقی و هم مرز این کشور با روسیه را ضروری می سازد.

***اوکراین؛ مختصات جغرافیایی، نوع حکومت، ترکیب جمعیتی و منابع معدنی
جمهوری اوکراین از شرق با روسیه، در شمال با بلاروس، از غرب با لهستان، اسلواکی و مجارستان از جنوب شرقی با رومانی و مولداوی مرز دارد؛ دریای سیاه و دریای ˈآزوف/Azovˈ در جنوب این کشور واقع شده است. پایتخت آن کی یف و زبان رسمی آن اوکراینی است.
اوکراین از نظر سیاسی جمهوری ترکیب شده نیمه پارلمانی، نیمه ریاست جمهوری است که در آن قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه مستقل هستند و رئیس جمهور در انتخابات عمومی برای ۵ سال به عنوان رئیس دولت انتخاب می شود. زبان روسی در این کشور کاربرد گسترده ای دارد و مسیحیت دین رسمی است.
زبان مردم اوکراین از گروه زبان های اسلاو شرقی است و شباهت زیادی به زبان روسی دارد. زبان روسی بیشترین رواج را پس از زبان اوکراینی در این کشور دارد. الفبای زبان اوکراینی نظیر زبان روسی سیریلیک و تفاوت میان این دو اندک است. درمجموع 67 درصد از مردم به زبان اوکراینی و 24 درصد به زبان روسی، 9 درصد به دیگر زبان ها از جمله رومانیایی و مجار صحبت می کنند.
اوکراین پس از روسیه پهناورترین کشور اروپاست و ذخایر قابل توجهی از معادن فلزی ارزشمند از جمله آهن و فولاد و منگنز منابع ذغال سنگ، جیوه، تیتانیوم و نیکل را در اختیار دارد. اوکراین یکی از مهمترین کشورهای معدنی از نظر تنوع و حجم ذخایر در دنیاست.
اوکراین به 24 اوبلاست (استان) و استان های اوکراین به 490 رایون (بخش) تقسیم شده است. جمعیت این کشور بالغ بر 46٬179٬226 نفر است؛ با توجه به آنکه بیشتر نواحی صنعتی در شرق و جنوب شرقی اوکراین واقع شده اند، تراکم جمعیت در این نواحی بیشتر است، همچنین 67٫2٪ از جمعیت اوکراین نیز در مناطق شهری زندگی می کنند.
حدود 96٫2درصد جمعیت اوکراین مسیحی هستند و پس از آن اسلام با 7 درصد، یهودیت 6 درصد و سایر ادیان 2٫5 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.
از نظر ن‍ژادی بر اساس آمارگیری سال 2001حدود 77 درصد اوکراینی، 17 درصد روس، 6 درصد بلاروس، 5 درصد تاتار، 4درصد بلغار، 3 درصد مجار و 1.8درصد از دیگر نژادها هستند.

***شرق اوکراین
شرق اوکراین در شرق رود ˈدنیپرˈ واقع شده و از نظر جغرافیای راهبردی همچنین وجود مراکز صنعتی و منابع معدنی اهمیت ویژه ای دارد. تقریبا یک سوم از کل جمعیت 46 میلیون نفری اوکراین در شرق این کشور زندگی می کنند و این منطقه به دلیل صنعتی بودن در مجموع 14میلیون و 530 هزار نفر از مردم اوکراین را در خود جا داده است. با توجه به آنکه بیشتر نواحی صنعتی در شرق و جنوب شرقی اوکراین و مرز این کشور با روسیه واقع شده اند، تراکم جمعیت در این نواحی بیشتر است، همچنین ۶۷٫۲٪ از جمعیت اوکراین نیز در مناطق شهری زندگی می کنند.

***نیازهای انرژی؛ وابستگی به روسیه
اوکراین حدود 47 درصد از نیاز انرژی الکتریکی خود را از انرژی هسته ای تامین می کند. این کشور بیشترین مصرف انرژی را در کل اروپا دارد و دو برابر آلمان انرژی مصرف می کند. بیشترین میزان نیاز انرژی این کشور از انرژی هسته ای تامین می شود در حالی که روسیه مهم ترین تامین کننده سوخت هسته ای اوکراین است. بقیه نیازهای انرژی اوکراین نیز به وسیله نفت و گاز طبیعی از نفت و گاز صادراتی روسیه تامین می شود. بزرگ ترین نیروگاه هسته ای اروپا به نام ˈ‍زاپوریژییاˈ در مرکز اوکراین واقع شده است. اوکراین همچنین بدترین فاجعه انفجار هسته ای را در تاریخ خود دارد که انفجار در نیروگاه انرژی هسته ای ˈچرنوبیلˈ در شمال اوکراین در سال 1986 است.

***اعتراضات اخیر و نگرانی از کاهش وسعت ارضی اوکراین
در حالیکه اعتراضات در شرق اوکراین از چندی قبل آغاز شده و ادامه دارد، مسکو خواسته دیپلماتیکی خود را بارها از کی یف اعلام کرده و از دولت موقت اوکراین خواست تا آزادی های مردم را در مناطق روس زبان شرق این کشور برای تعیین حق سرنوشت خود افزایش دهد. خواسته ای که با مخالفت کی یف روبرو شده است.
شبکه خبری ˈبی بی سیˈ انگلیسی در تحلیل حوادث اخیر می نویسد : هدف روسیه از این خواسته ها و حمایت ضمنی از اعتراضات اتباع روس زبان در شرق اوکراین تحت فشار قرار دادن کی یف برای تسلیم شدن در برابر مطالبات مسکو و کاهش ارتباطات با مناطق شرقی یا حتی اجازه به آنها برای الحاق به روسیه است. کی یف در غیر اینصورت باید با تنش های فزاینده در شرق اوکراین مواجه شود و در پاره ای موارد حتی تهدیدهای کرملین را برای مداخله نظامی در اوکراین به منظور محافظت از جمعیت روس تبار بپذیرد.
به نظر می رسد به همین دلیل ˈالکساندر تورچینوفˈ رییس جمهوری موقت اوکراین سفر خود را به خارج از کشور لغو و دستور برگزاری جلسه ای اضطراری با ماموران امنیتی خود در کی یف صادر کرد تا بتواند مانع گسترش اعتراضات در شرق اوکراین شود. دولت اوکراین روسیه را به تحریک معترضان برای اشغال ساختمان های دولتی متهم کرده است.
در همین حال گمانه زنی های دیگری نیز وجود دارد که غرب و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو با تشدید تنش ها در شرق اوکراین و به طور کلی منطقه، حضور نظامی خود را در این منطقه قوی تر خواهد کرد.
ˈمیلوس زمانˈ رییس جمهوری چک روز گذشته گفت: لحظه ای که روسیه تصمیم بگیرد از سمت شرق اوکراین باز هم سرزمین خود را گسترش دهد، شروع مرحله جدی خواهد بود.
در این صورت من نه تنها درخواست تحریم های شدیدتر را مطرح می کنم؛ بلکه حتی خواستار آمادگی نظامی ناتو برای ورود به اراضی اوکراین می شوم.
اروپام**9157 ** 1064
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن