تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که از آبروی برادر مسلمان خود دفاع کند مطمئناً بهشت بر او واجب می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820633006




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارشناسان: متمولان به کمپین نه به یارانه بپوندند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کارشناسان: متمولان به کمپین نه به یارانه بپوندند تهران - ایرنا - در حالی که تنها چهار روز به آغاز ثبت نام مرحله دوم هدفمند کردن یارانه ها باقی مانده، کارشناسان با تاکید بر انصراف ثروتمندان از دریافت یارانه نقدی، خواستار پیوستن دهک های بالای درآمدی به کمپین نه به یارانه شدند.


به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، با وجودی که اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها که در هفته های آتی در اقتصاد کشور کلید می خورد را می توان مهمترین مساله اقتصادی در سال 93 دانست اما دستیابی به اهداف آن از اجرای آن مهمتر است.
البته عزم دولت و دستگاه اجرایی کشور برای اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها در سال 93 یکی از مهمترین اتفاقاتی است که بدنه اقتصادی کشور را دستخوش تغییر و تحولات زیادی خواهد کرد.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، دولت یازدهم باید اشتباهاتی که دولت قبل در فاز اول هدفمند کردن یارانه ها انجام داد را تکرار نکند و از تجربیات گذشته بهره کامل را ببرد.
البته کارشناسان اقتصادی پرداخت یارانه نقدی به افراد متمول و بی نیاز را یکی از دلایل شکست فاز اول هدفمند کردن یارانه ها می دانند و می گویند این امر سبب شد تا بخش عمده منابع کشور که باید صرف امور عمرانی می شد به افراد بی نیاز پرداخت شود که نتیجه آن علاوه بر کاهش طرح های عمرانی و تولیدی سبب افزایش نقدینگی و رشد تورم نیز شد.
حال دولت یازدهم در تلاش است در اجرای مرحله دوم هدفمند کردن یارانه ها این نقیصه را برطرف کرده و با کاهش تعداد یارانه بگیران بی نیاز و حتی موهوم منابع حاصل از اجرای آن را صرف امور زیربنایی کشور کند اما تحقق این امر نیاز به همدلی مردم با دولت دارد.
یک کارشناس مسایل اقتصادی در این خصوص به خبرنگار ایرنا، گفت: دولت باید در مرحله دوم هدفمندکردن یارانه ها واقعیت رفتاری مصرف کننده، تقاضا کننده و تولیدکننده را شناسایی و با تحریک آن تغییری در رفتارها ایجاد کند.
محمدحسین فاتحی درباره تشکیل کمپین نه به یارانه، اظهار داشت: البته این کمپین ها می تواند عده کمی را به دریافت نکردن یارانه تشویق کند اما افراد تشکیل دهنده این کمپین ها نیز باید رفتار عقلایی و هماهنگ با شعارها داشته باشند.
وی با بیان آنکه اقتصاد کشور ظرف 50 سال گذشته دارای مشکلات و معضلات متعددی بوده است، تصریح کرد: به همین دلیل اصلاح مشکلات ظرف یک فرآیند سه تا چهار ساله و با پرداخت نقدی و غیرنقدی امکان پذیر نیست.
این کارشناس مسایل اقتصادی با تاکید بر اینکه منابع کشور مختص عده ای خاص نیست و از نظر تصاحب و مالکیت فرقی برای فقیر و غنی ندارد، اظهار داشت: به همین دلیل دولت نمی تواند یارانه ها را به عده ای پرداخت کند و به عده ای دیگر پرداخت نکند مگر آنکه خود فرد به دلیل مصالح کشور از دریافت یارانه انصراف دهد.
وی ادامه داد: ارزش یارانه پرداختی درزمان حاضر تنها یک سوم مبلغ واقعی آن است و دولت می تواند با هدایت کامل منابع اقدامات مناسبی را در بخش های مختلف عمرانی، درمانی و تولیدی انجام دهد.
مهدی تقوی کارشناس مسائل اقتصادی نیز با حمایت از ˈکمپین نه به یارانهˈ تاکید کرد: هدفمند کردن یارانه در ایران به درستی تعریف نشده و دولت قبل با اقداماتی که انجام داده فقط فقیران را فقیرتر و ثروتمندان را ثروتمند تر کرده است.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره انصراف داوطلبانه افراد غنی از دریافت یارانه نقدی، گفت: انصراف داوطلبانه از یارانه اقدام خوبی است ولی باید در کنار آن افراد غنی مشخص شوند، هرچند افرادی که حقوق بگیرند را نمی توان جز افراد غنی محسوب کرد.
تقوی کمپین نه به یارانه را حرکت مثبتی ارزیابی کرد و افزود: افراد غنی از دریافت یارانه انصراف خواهند داد ولی از طرف دیگر باید توجه داشت که آنها نیز انتظار خواهند داشت دولت پول هایی که صرفه جویی می شود را درست خرج کند.
وی اظهارداشت: مبلغ یارانه که هم اکنون به خانواده ها تعلق می گیرد در واقع مبلغ ناچیزی است و با گرانی هایی که اتفاق افتاده و نرخ تورم 45 درصدی که در اقتصاد بوجود آمده، قدرت خرید مردم پایین آمده و مردم در واقع طلبکار شده اند چرا که این مبلغ یارانه کمبود اقتصاد مردم را جبران نخواهد کرد.
این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت قبل تعریف درستی از یارانه ارائه نکرده است، گفت: در کشورهای اسکاندیناوی و یا انگلیس قبل از فوت مارگارت تاچر نخست وزیر وقت انگلیس، هدفمندی یارانه ها را به درستی اجرا کرده اند به طوری که قبل از روی کار آمدن تاچر در انگلیس هیچ فقیری وجود نداشت و با گرفتن مالیات از ثروتمندان مخارج افراد دیگر جامعه تامین می شد.
تقوی ادامه داد: در سال 1345 در انگلیس دانشجویان رایگان درس می خواندند و هزینه درمان و بهداشت نیز رایگان بود.
این استاد دانشگاه درباره اهداف اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در کشور نیز خاطرنشان کرد: هدف دولت از پرداخت این طرح، کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه بود در حالی که هم اکنون این افراد کمتر از یارانه استفاده می کنند.
وی یادآور شد: در حالی که دلارفروشان و سکه فروشان ایران مالیاتی پرداخت نمی کنند بسیاری از کارمندان قبل از پرداخت حقوق مالیات قانونی را می پردازند، این شیوه در واقع سیستم ایرانی شده مالیات دهی و یارانه دادن است.
تقوی ادامه داد: ابتدا باید هدفمندی یارانه را تعریف کرد و بعد وضعیت افراد کم درآمد را بهبود بخشید و ادعایی که برخی از اقتصاددانان در خصوص کاهش ضریب جینی در زمان اجرای هدفمندی دارند، کاملا غلط و اشتباه است.
یادآور می شود، براساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها، ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی از صبح 20 فرودین از طریق سایت refahi.ir و همچنین مراکز کمیته امداد، بهزیستی، دفاتر پستی، استانداری ها و فرمانداری ها آغاز می شود.
سازمان هدفمندسازی یارانه ها، زمان ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی را از 20 تا آخر فروردین 93 اعلام کرد.
بنابه اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه ها، ثبت نام از سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی در سال 93 به طور همزمان از 20 فروردین ماه جاری در سراسر کشور و از طریق سایت رفاهی آغاز می شود.
همچنین سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آنها «یک» است باید در روز دوم ثبت نام یعنی 21 فروردین ماه جاری اقدام به نام نویسی در سایت رفاهی کنند.
سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی به ترتیب در روزهای بعد با عدد سمت راست شماره کارت ملی «دو» در روز 22 فروردین، عدد «سه» در روز 23 فروردین، عدد «چهار» در روز 24 فروردین، عدد «پنج» در روز 25 فروردین، عدد «شش» در روز 26 فروردین، عدد «هفت» در روز 27 فروردین، عدد «هشت» در روز 28 فروردین و در نهایت عدد «9» در روز 29 فروردین ماه جاری انجام خواهد شد.
همچنین روزهای 30 و 31 فروردین ماه جاری به ثبت نام از سرپرستان خانوارهای متقاضی یارانه نقدی تعلق دارد که در طی 10 روز قبل به هر دلیل موفق به ثبت نام نشده اند.
یادآور می شود ثبت نام از هر نقطه کشور با ورود به سایت www.refahi.ir امکانپذیر خواهد بود و افرادی که در روستاها و مناطقی زندگی می کنند که دسترسی به اینترنت ندارند نیز می توانند به دفاتر خدمات پست و پیشخوان دولت و شوراهای اسلامی محلی و فرمانداریها، بخشداریها و استانداریها و مراکز کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی مراجعه کنند.
اقتصام(5)9141**1558
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن