تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821062351




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحلیلگر مسایل بین المللی: قطعنامه پارلمان اروپا جدی نیست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تحلیلگر مسایل بین المللی: قطعنامه پارلمان اروپا جدی نیست تهران - ایرنا - تحلیلگر مسایل بین المللی قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا در زمینه حقوق بشر را کارساز و جدی ندانست و گفت: این قطعنامه با تلاش لابی صهیونیستی و برای جلوگیری از پیشرفت مذاکرات هسته ای ایران تهیه و تصویب شد.


«سید امیر موسوی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به صدور قطعنامه ضدایرانی در پارلمان اروپا اظهار داشت: هرچند این قطعنامه برای مقامات اجرایی اروپایی الزام آور است اما نشان می دهد که توافق مهمی میان ایران و گروه 1+5 در حال شکل گیری است.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: با توجه به پیشرفت مذاکرات با ایران، غربی ها می خواهند با صدور چنین قطعنامه ای به دنبال نوعی تضمین اجرایی نسبت به توافقاتی آتی باشند.
وی با تاکید بر تلاش و تاثیر لابی صهیونیستی در تهیه و تصویب این قطعنامه ضدایرانی در پارلمان اروپا افزود: تلاش صهیونیست ها به این خاطر بود که اگر توافق جدی بین ایران و 1+5 صورت گرفت، حداقل بتوانند منافع و مسایل مورد نظر خود را تامین کنند.
موسوی با یادآوری این که قطعنامه پارلمان اروپا با هدف سخت کردن شرایط گفت و گو برای طرف های غربی صورت گرفته است، اظهار داشت: صهیونیست ها بر این باورند که گفت و گوهای خانم اشتون به عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ایران پیشرفت کرده پیش رفته و منافع رژیم صهیونیستی در خطر افتاده است.
این تحلیلگر مسایل بین المللی ادامه داد: طرح مباحث حقوق بشری و موضوع تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران به همین خاطر در قطعنامه پارلمان اروپا مطرح شده است تا بگویند اگر توافق جدی بین دو طرف صوت گیرد، ما (صهیونیست ها) هم جدی هستیم.
موسوی افزود: حوزه منافع اتحادیه اروپا در منافع دوستان اروپایی اعم از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی تعریف می شود.
وی با تاکید بر این که گفت و گو کننده ایرانی طرف مقابل را در مذاکرات خلع سلاح کرده است گفت: بر خلاف بسیاری از ناظران و تحلیل گران داخلی و بین المللی،من معتقدم که قطعنامه پارلمان اروپا به این خاطر است که 1+5 به سمت توافق بسیار حساس و استرتژیک با جمهوری اسلامی ایران پیش می رود و چون غربی ها در مقابل هیات های ایرانی کم آورده اند، به مسایل حاشیه ای متوسل شده اند.
موسوی تاکید کرد: از آنجا که منطق و دیپلماسی ایرانی به پیش رفته است و همچنین با توجه به شرایط سیاسی جهان و اریان و نیز قدرت مذاکره و گفت و گوی طرف ایرانی سبب شده تا غربی ها در شرایط بسیار سخت قرار بگیرند.
وی یادآور شد که ایران همزمان با این مذاکرات با 1+5 همکاری بسیار خوب دقیق و قانونی با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است و به همین خاطر دیگر غربی ها حرفی برای گفتن ندارند.
موسوی این شرایط را ناشی از درک صحیح مذاکره کنندگان ایرانی از شرایط بین المللی و پیشبرد منطق ایرانی در مذاکرات دانست و گفت: مذاکره کننده ایرانی بلد است چطور شرایط را در نظر بگیرد و به همین خاطر از این مرحله نیز عبور می کند و شرایط را به سمت تفاهم استراتژیک پیش می برد.
این تحلیلگر مسایل بین المللی با تاکید بر این که سطوح اصلی تصمیم گیر در موضوع گفت و گوهای هسته ای ایران مصمم به تفاهم هستند، یادآور شد: برای نمونه دیدیم که در جریان سفر اوباما رییس جمهوری آمریکا به عربستان، مقامات سعودی نتوانستند آنچه توقع داشتند را از اوباما بشنوند.
وی افزود: این رفتارها نشان می دهد که اراده ای قوی برای ایجاد تفاهم استراتژیک در پیش است.
موسوی در این رابطه اظهار داشت: با این اوصاف قطعنامه حقوق بشری پارلمان اروپا چندان جدی و کارساز نیست ضمن این که اثر منفی هم بر مذاکرات نخواهد داشت.
وی به برگزاری نشست های کارشناسی بین ایران و 1+5 در وین طی روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: این مذاکرات کارشناسی نشان می دهد که کارها رو به جلو است.
این تحلیلگر مسایل سیاسی در پاسخ به این که با توجه به حضور هیات پارلمانی اروپا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران چرا این مراودات تاثیری در جلوگیری از صدور قطعنامه نداشته است، گفت: ممکن است این قطعنامه در واکنش به عکس العمل ها و اظهار نظرهای داخلی نسبت به برخی دیدارهای غیر دیپلماتیک و نامطلوب هیات پارلمانی اتحادیه اروپا و خانم اشتون در تهران باشد زیرا پس از انجام این دیدارهای غیر دیپلماتیک، ایران موضع گیری تندی نسبت به این دیدارها داشت.
موسوی در پاسخ به این سوال که برخی ها در داخل حتی پیشنهاد کرده اند که در واکنش به این قطعنامه، مذاکرات هسته ای با 1+5 قطع شود، گفت: در مقابل نیز تندروهای غربی اجرایی شدن توافقات را مشروط به خواسته های خود می کنند.
وی افزود: تندروی ها در دو طرف وجود دارد اما اراده در سطوح بالا و تصمیم گیر ایران و 1+5 بر این است که توافقات صورت گیرد و بر این اساس، این تلاش ها با هدف ایجاد شرایط در گفت و گوهای راهبردی آینده است.
این کارشناس مسایل بین المللی خاطر نشان کرد: غربی ها فرصتی جز این در اختیار ندارند و می بایست توافق خود را تا تیرماه نهایی کنند زیرا در غیر این صورت شرایط به ضرر آنها پیش خواهد رفت.
موسوی با تاکید بر این که ایران در کنار مذاکرات، برنامه هسته ای خود را به پیش می برد، گفت: فضای ایجاد شده فرصتی برای دو طرف است که به سمت توافق دو جانبه به سود هر دو طرف و بازی برد - برد پیش رود و از این رو به نظر می رسد نه طرف ایرانی مایل است این فرصت را از دست بدهد نه طرف غربی.
وی گفت: بحث های حاشیه ای در کنار فرصت بوجود آمده برای دو طرف مذاکره کننده همگی در راستای تقویت جایگاه مذاکره کنندگان صورت می گیرد اما در مجموع مذاکرات به خوبی پیش می رود و این بازی های سیاسی و اظهارات مزاحمت آمیز برای این است که هر طرف می خواهد شرایط خود را برای گفت و گوهای آینده بهتر کند.
سیام**2025 ** 1418
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن