تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع): مؤمن نه بدى مى كند و نه معذرت مى خواهد و منافق هر روز بدى مى كند و معذرت مى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820887785




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیده بان حقوق بشر علیه هرگونه کمک نظامی آمریکا به مصر هشدار داد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دیده بان حقوق بشر علیه هرگونه کمک نظامی آمریکا به مصر هشدار داد تهران – دیده بان حقوق بشر باتوجه به سرکوب شدید و روز افزون حامیان رییس جمهوری سابق مصر از سوی دولت نظامی این کشور به کاخ سفید درباره از سرگیری کمک های نظامی واشنگتن به مصر هشدار داد.


به گزارش خبرگزاری ˈرویترزˈ این نهاد بین المللی روز گذشته (جمعه) نامه ای را که پیش تر به ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا نوشته بود، منتشر کرد. این نامه پس از آن ارسال شد که کری اعلام کرد کاخ سفید طی هفته های آتی درباره از سرگیری کمک ها به مصر تصمیم گیری خواهد کرد.
در ماه اکتبر (مهر ماه) گذشته و پس از آن که دولت موقت مصر طرفداران ˈمحمد مرسیˈ رییس جمهوری مخلوع این کشور را سرکوب کرد، واشنگتن ارسال تانک، جنگنده و دیگر تجهیزات نظامی و نیز 260 میلیون دلار کمک نقدی به قاهره را به حالت تعلیق درآورد.
سرکوب طرفداران مرسی و دیگر منتقدان دولت، روابط دیرینه مصر به عنوان پرجمعیت ترین کشور عربی را با آمریکا دستخوش تنش ساخت.
قاهره از سال 1979 که پیمان صلح را با رژیم صهیونیستی امضا کرد، از کمک های سالیانه یک میلیون و 300 هزار دلاری واشنگتن بهره مند بوده است.
به موجب قوانین آمریکا، دولت موظف است در صورت وقوع کودتا در کشوری، کمک های خود را به آن کشور به حالت تعلیق درآورد. از این رو، کری به منظور از سرگیری کمک ها به قاهره باید اطمینان حاصل کند که مصر به سوی انتقال دمکراتیک و حفظ آزادی های اولیه در حرکت است.
طبق نامه ای که دیده بان حقوق بشر به کری نوشته است، مقامات مصر همچنان به نقض حقوق اولیه و ضروری مردم برای ایجاد دمکراسی ادامه می دهند.
به گزارش رسانه ها، دولت تحت حمایت نظامیان در مصر از زمان خلع مرسی از قدرت در ژوییه (تیر ماه) گذشته بیش از یک هزار معترض را به قتل رسانده و دست کم 16 هزار نفر را بازداشت کرده است.
هفته گذشته، بیش از 500 نفر از حامیان اخوان المسلمین در مصر طی دادگاهی جمعی به اعدام محکوم شدند که اعتراض گروه های حقوق بشر و دولت های غربی را به همراه داشت.
به دنبال صدور این حکم، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد این اقدام بر تصمیم واشنگتن درباره از سر گیری کمک ها و یا ادامه تعلیق آن ها تاثیر خواهد گذاشت.
به گفته ˈسارا لی ویستونˈ مدیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر، ˈمسئله اکنون این نیست که آیا مصر در مسیر انتقال دمکراتیک قرار گرفته است یا خیر، بلکه اکنون این مطرح است که آمریکا تا چه میزان سرکوب های وحشیانه قاهره را لاپوشانی خواهد کرد.ˈ
وی افزود: ارزیابی دقیق سوابق مصر از زمان برکناری نظامی مرسی از قدرت حاکی از آن است که مقامات مصری نه تنها آزادی های اولیه را اشاعه نمی دهند بلکه درست در مسیر عکس در حرکتند.
قاهره هر گونه نقض حقوق بشر را رد و اعلام کرده است برای مبارزه با طرفداران مرسی در حزب اخوان المسلمین که در فهرست سازمان های تروریستی مصر قرار گرفته است، نیاز به توان گسترده امنیتی دارد.
به گزارش روز گذشته رویترز، مقامات مصری سه شنبه هفته گذشته مانع از ورود یک فعال حقوق بشر به مصر شدند که به منظور ابلاغ اعتراض دیگر فعالان علیه حکم جمعی اعدام 529 نفر از حامیان مرسی از بیروت وارد فرودگاه قاهره شده بود.
ˈوسام طریفˈ شهروند لبنانی عضو گروه بین المللی ˈاوازˈ امیدوار بود بتواند این نامه اعتراضی را به مفتی اعظم مصر تسلیم کند.
مفتی اعظم به عنوان بالاترین مرجع مذهبی، مسوولیت بازبینی تمامی احکام اعدام صادر شده در این کشور را بر عهده دارد.
این حکم ماه گذشته در دادگاهی در استان ˈمنیاˈ صادر شد.
بیشتر افراد محکوم شده به قتل، حمله و دیگر اتهامات در جریان درگیری های 14 آگوست (23 مرداد) متهم هستند که در پویش (کمپین) اعتراضی حامیان اخوان المسلمین در قاهره رخ داد.
اخوان المسلمین اتهامات مبتنی بر خشونت را رد کرده است و فعالیت های خود را مسالمت آمیز می داند.
این فعال لبنانی هدف از سفر به قاهره را ملاقات با یک روحانی اعلام کرد و گفت: پس از ورود به فرودگاه قاهره از خروجم جلوگیری شد و من به سالن اخراجی ها منتقل شدم؛ سپس در زمینه ملاقات برنامه ریزی شده، تومار اعتراضی و مفتی اعظم مورد بازجویی قرار گرفتم.
مقامات امنیتی فرودگاه قاهره اعلام کردند که طریف بعد از ظهر سه شنبه وارد مصر و 11 ساعت بعد به لبنان بازگردانده شد.
وزارت کشور مصر هنوز در این زمینه اظهار نظر نکرده است.
گروه اواز که مقر آن در نیویورک است می گوید از طریق اینترنت از فعالان محیط زیست، حقوق بشر و دیگر زمینه ها حمایت می کند.
طبق اعلام وب سایت این گروه، بیش از یک میلیون و یکصد هزار نفر تومار ی را امضاکرده اند، این تومار در اعتراض به حکم اعدام های جمعی نوشته شده است که به گفته گروه مذکور، ˈدادگاه فرمایشی سیاسیˈ مصر آن را صادر کرده است.
خاورم**9156 *1446
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن