تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر گاه بنده‏اى هنگام خوابش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، خداوند به فرشتگان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814806351




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مذاکرات هسته اي و جايگاه مهم سانتريفيوژهاي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ فروردين ۱۳۹۳ (۱۰:۱۳ق.ظ)
مذاکرات هسته اي و جايگاه مهم سانتريفيوژهاي ايران گروه سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، سومين دور مذاکرات ايران و 1+5 درباره گام پاياني توافقنامه ژنو قرار است به مدت 2 روز از روز سه‌شنبه 19 فروردين ماه (هشتم و نهم آوريل) در شهر وين برگزار مي شود و روز 18 فروردين نيز محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران و کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بر سر ميز شام به گفت‌وگو و انجام هماهنگي‌هاي اوليه در خصوص اين دور از مذاکرات مي‌پردازند.
همان طور که پيشتر وزير خارجه کشورمان محمد جواد ظريف اعلام کرده بود مذاکرات هرچه به جلو مي رود سختر خواهد شد. اما در اين ميان موضوعي که اهميتي فراوان خواهد يافت و مي توان گفت بحث پيچيدگي آن همچون موضوع راکتور آب سنگين اراک خواهد بود، کميت و کيفيت و به عبارتي تعداد و نوع سانتريفيوژهاي ايران باشد. مبحث سانتريفيوژ از آنجايي اهميت مي يابد که استفاده از نوع پيشرفته و جديد آنها يکي از مهمترين مواردي است که در توافق جامع و دراز مدت بايد بررسي و حل شود.
سانتريفيوژ به هر دستگاهي گفته مي شود كه با سرعت زيادي به دور خود چرخيده و در همين حال با استفاده از نيروي گريز از مركز ايجاد شده ، مواد درون خود را نيز به بيرون پرتاب مي كند. در فرايند توليد سوخت هسته اي و استفاده از آن در نيروگاه ها، كه با هدف توليد انرژي نظير الكتريسته صورت مي گيرد، سانتريفيوژها نقش اساسي را در غني سازي اورانيوم ايفا مي كنند، به طوري كه در صورت نبود آنها عملا مانع بزرگي بر سر راه غني سازي اورانيوم به وجود مي آيد .
پس از كه سنگ معدن اورانيوم از معادن استخراج شد ، آسياب شده و به شكل پودر در مي آيد .بر اساس برآوردهاي صورت گرفته از هر تن سنگ معدن اورانيوم بالغ بر 140 كيلوگرم اورانيوم طبيعي حاصل مي شود كه فقط مي توان حدود يك كيلوگرم اورانيوم خالص 235 به دست آورد ، يعني در مجموع يك كيلوگرم اورانيوم خالص از هر هزار كيلوگرم سنگ معدن اورانيوم.
در ادامه ، اسيد سولفوريك به مواد افزوده شده و پس از طي شدن چند مرحله ديگر، اكسيد اورانيوم با اسيد سولفوريك تركيب مي شود و در نهايت سولفات اورانيل حاصل مي شود و در آخر با افزودن حلال هاي مخصوصي به سولفات اورانيل ، ماده جامدي به نام كيك زرد به وجود مي آيد كه شامل 70 درصد اورانيوم بوده و داراي خواص پرتوزايي (راديواكتيويته) است. براي غني سازي اورانيوم، بايد ابتدا كيك زرد را با اتم فلوئور تركيب كرد و به صورت گاز هگزافلورايد اورانيوم درآورد. از اينجا به بعد است كه غني سازي اورانيوم به واسطه استفاده از فناوري سانتريفيوژي كامل مي شود.
البته روش هاي مختلفي براي اين كار وجود دارد ، اما بررسي ها نشان داده اند كه استفاده از سانتريفيوژ بهترين و موثرترين روش براي غني سازي اورانيوم است .
در اين ميان نسل جديد سانتريفيوژهاي ايران يك ماشين فوق بحراني است كه توان غني‌سازي آن 10 كيلوگرم سوخت با سرعت 565 متر بر ثانيه و يا سرعت دوراني 900 هرتز است كه با موفقيت به مرحله نهايي رسيده است. توان جداسازي اين نمونه از سانتريفيوژها در حدود 10 طراحي شده كه 5 برابر نسل اول و 2 برابر نسل دوم است.
نکته حائز اهميت آن است که در روند مذاکرات هسته اي، جمهوري اسلامي ايران باتوجه به هزينه ها و تلاش هاي فراواني که براي بدست آوردن اين نسل از سانتريفيوژها داشته است يقينا نخواهد پذيرفت که امکان جايگزيني سانتريفيوژهاي موجود خود با انواع پيشرفته و جديد آن را نداشته باشد و اين مسئله بطور قطع يکي از مشکل ترين موارد در بحث توافق جامع خواهد بود.
محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان نيز پيشتر اعلام کرده بود ايران حاضر نيست تحقيقات در زمينه سانتريفيوژهايي را که براي غني‌سازي اورانيوم به کار گرفته مي‌شوند، به عنوان بخشي از توافق نهايي در زمينه موضوع هسته‌اي ايران کنار بگذارد. اين در حالي است که ديپلمات‌هاي غربي نيز نسبت به تداوم توسعه سانتريفيوژهاي پيشرفته‌تر در ايران ابراز نگراني کرده‌اند، ولي تهران تاکيد دارد که تحقيقات درباره سانتريفيوژها، حياتي است. به هر ترتيب اينکه در اين مورد چه تصميماتي اتخاذ شود که منجر به توافق و رضايت نسبي طرفين باشد، در اين دور يا ادوار بعدي مذاکرات ايران و گروه 1+5 حتما روشن خواهد شد.

- محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن