تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819160035




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رقیب اردوغان ممکن است چشم دیدن ایران را نداشته باشد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


رقیب اردوغان ممکن است چشم دیدن ایران را نداشته باشد بین الملل > خاورمیانه - اردوغان می گوید: «گولن می خواهد در ترکیه کودتا کند، او با همکاری نهادهای داخلی ترکیه در حال پیاده سازی طرح کودتای خود علیه دولت عدالت و توسعه است.»

سعید جعفری پویا: اردوغان می گوید: «گولن می خواهد در ترکیه کودتا کند، او با همکاری نهادهای داخلی ترکیه در حال پیاده سازی طرح کودتای خود علیه دولت عدالت و توسعه است.»
گولن می گوید: «حکومت امروز ترکیه از زمان دولت کودتا هم بدتر است. اردوغان با دیکتاتوری خود در حال تثبیت یک سیستم اقتدارگرا در ترکیه است.»

یاران دیروز، به دشمنان امروز بدل شده اند. در حالی که در سال 2003 رجب طیب اردوغان با حمایت های فتح الله گولن توانست در مقام رهبری حزب عدالت و توسعه، قدرت را در ترکیه در دست بگیرد، این روزها شدیدا با مرید و استاد پیشین خود در افتاده است. درگیری که شاید دلیل اصلی اش نگرانی اردوغان از افزایش نقش و نفوذ گولن در میان جامعه این کشور باشد. این نگرانی سبب شد تا اردوغان فضای فعالیت گولن را محدود نماید و کنترل بیشتری بر مراکز، مدارس و موسسات تحت نظر او در ترکیه اعمال کند.
اما تعیین دلیل و ریشه های این درگیری موضوع این بحث نیست و شاید مهمتر از اینکه حق با گولن است یا اردوغان، نگرشی پراگماتیستی به دعوای ترکیه داشته باشیم و به این نکته توجه کنیم که قدرت گرفتن کدامیک منافع ملی ایران را بیشتر تامین می کند؟

راسیم اوزان کوتاهیالی کارشناس ترک در خصوص نگرش گولنی ها به ایران می گوید: «در ترکیه کسی از روابط سرد فتح‌الله گولن با ایران و شیعیان بی‌خبر نیست. درحالیکه گولن در قالب گفتگوهای بین مومنان ادیان مختلف، به دنبال نزدیک شدن با یهودیان و مسیحیان است، اما هیچگاه به سراغ نزدیکی با دیگر فرقه بزرگ دین اسلام یعنی شیعه نرفته است. نگاه منفی و سرد گولن به شیعیان در سه سال گذشته به خصومتی علنی تبدیل شده‌است. ایران، رهبر جهان شیعه، هدف اصلی دشمنی‌های اوست. نفرتی که غالبا به سر حد بی‌معنایی و افکار وهم‌آلود فزونی یافته است.»

برای فهم بهتر این موضوع کافیست تا نگاهی به یادداشت ها، مقالات و برنامه هایی که رسانه های وابسته به جنبش گولن در خصوص ایران تهیه می کنند، بیندازید. روزنامه بوگون و همچنین شبکه تلویزیونی سامان یولو از جمله این مراکز هستند که به کرات ایران و تئوری شیعه را یکی از خطرات جهان اسلام معرفی کرده اند. این رسانه ها به همراه دیگر مراکز تحت نظر گولن سعی کرده اند از ایران و تئوری شیعه جمهوری اسلامی تصویری نامناسب و خطرناک ارائه دهند. تئوری که نه تنها صلح طلب نیست که خود خطری جدی برای صلح منطقه شناخته می شود. خود فتح الله گولن هم در گفتگو با بی بی سی، ایران و پژاک را متهم کرده که اجازه نمی دهند بین دولت ترکیه و کردهای این کشور صلح برقرار شود. ناگفته پیداست که گولن از روابط مناسب میان ایران و دولت ترکیه ناخرسند است. چرایی این ناخرسندی شاید به ادراک متفاوت جمهوری اسلامی ایران و گولنیست ها در خصوصِ ارتباط میان دین و دولت بازگردد. هرچند نباید از نگرش نه چندان دوستانه پیروان این جنبش نسبت به ایرانیان نیز به سادگی گذر کرد. برخی تحلیلگران هم این رفتار گولنیست ها با ایران را نوعی بهره وری از فضای ضد شیعی می دانند که در میان برخی کشورهای عرب منطقه طرفدارانی دارد. این تحلیلگران معتقدند گولن و پیروان او، بیش از اینکه اختلاف و تضاد ساختاری با ایران داشته باشند، سعی می کنند از این فضا برای استفاده از ظرفیت های ایجاد شده توسط کشورهای عربی بهره مند شوند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که روابط میان ایران و ترکیه از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در یک منحنی صعودی قرار گرفته است و دو کشور در طی این سالها حجم تعاملات سیاسی و اقتصادی خود را به شکل قابل توجهی افزایش داده اند. هرچند پس از آغاز خیزش های نوین عربی (بهار عربی) دو کشور در خصوص نحوه قرائت این تحولات با یکدیگر دچار اختلاف شدند و این مسئله به ویژه در سوریه نمود بارزی داشت، اما با روی کار آمدن دولت جدید در ایران و همچنین تثبیت حکومت اسد در سوریه، تهران و آنکارا دگربار بر دوستی و استحکام روابط با یکدیگر تاکید کردند؛ در همین راستا شاهد بودیم که اردوغان یکی از نخستین مهمانان روحانی، پس از پیروزی در انتخابات خرداد 92 بوده است. بر این اساس باید توجه کرد هرچند مشکلات، ناکارآمدی و نارسایی هایی در عملکرد عدالت و توسعه و به ویژه شخص رجب طیب اردوغان به وجود آمده است و این مسائل سبب شده تا بحران هایی چون پارک گزی، فساد اقتصادی، کنار رفتن وزرا، مکالمه تلفنی اردوغان و پسرش و در نهایت تصمیم او برای بستن توئیتر، گمانه زنی ها در خصوص کنار رفتن و یا دست کم کاهش قدرت او به گوش رسیده است، اما باید توجه کرد که گولن و گولنیست ها نقطه عطفی را در روابط میان ایران و ترکیه ایجاد نمی کنند و احتمالا با به قدرت رسیدن آنها بر حجم واگرایی طرفین افزوده خواهد شد.
4949 



دوشنبه 4 فروردین 1393 - 08:00:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن