تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835204244
نویسنده سریال «شوخی کردم»: کمدی 90 شبی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تاریخ انتشار: 3 فروردین 1393 ساعت 18:45 | شماره خبر: 1429095717445402231
امیر مهدی ژوله که از زمان ساخت «شب های برره» یکی از نویسندگان ثابت کارهای مدیری است، اینبار هم بخش مهمی از آیتم های «شوخی کردم» را می نویسد. امیر مهدی ژوله که از زمان ساخت «شب های برره» یکی از نویسندگان ثابت کارهای مدیری است، اینبار هم بخش مهمی از آیتم های «شوخی کردم» را می نویسد. او به عنوان یکی از سرپرست نویسندگان چند کار اخیر مدیری، اطلاعات خوبی درباره تغییر رویه این کارگردان از سریال سازی به سمت کمدی آیتمی، ویژگی های مهم این مجموعه، نقاغط قوت و ضعف آن و ... دارد. بخشی از سوالات، ابهامات و انتقادهای مختلف درباره مجموعه «شوخی کردم» را با این نویسنده در میان می گذاریم. شما در چند کار اخیر، به عنوان یکی از نویسندگان ثابت مجموعه های مدیری حضور داشتید و طبیعتا در جریان بیشتر تصمیم گیری های این گروه هستید. چه اتفاقی افتاد که در این اوضاع، آیتم سازی به سریال سازی ترجیح داده شد؟ این در حالی است که سریال های دنباله دار مدیری بعد از «پاورچین»، هنوز هم جزو پرمخاطب ترین مجموعه های کمدی شناخته می شوند. - اولا اینکه ما کار کمدی می سازیم. بنابراین نمی توانیم آن را با درام مقایسه کنیم. بگذارید این موضوع را هم بگویم که عملا کمدی 90 شبی، 120 شبی و ... که عوامل مجموعه بیایند شبی 40 دقیقه کمدی بسازند، در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و اصلا اتفاقی کاملا من درآوردی است. مجموعه های کمدی در کل دنیا به شکل هفتگی آن هم در زمانی حدود 20 دقیقه پخش می شوند. در ایران برای اینکه بتوانند مخاطب را درگیر کنند به این سمت رفتند که کمی هر شبی بسازند و از یک جایی به بعد هم این مسئله منسوخ شد. یکی از قالب های کمدی که در همه دنیا وجود دارد آیتم است؛ قالبی که هنوز بسیار برای نمایش یک کار کمدی مناسب به نظر می رسد. ما هم به دو دلیل در «شوخی کردم» دنبال قالب آیتمی رفتیم؛ یک دلیل کاملا محتوایی و دیگری کاملا مارکتینگی. درباره دلیل مارکتینگی باید بگویم اساسا عادت سریال بینی مردم ایران، عادت تماشای هر شبی است. الان مردم یا سریال های ایرانی و ترکیه ای را به صورت هر شبی دنبال می کنند یا سریال های آمریکایی که پیش تر پخش شده را یک مرتبه فصل به فصل می گیرند وشبی چهار پنج قسمت می بینند. کسی حوصله ندارد بایستد تا مابقی داستان را یک هفته بعد پیگیری کند. نمی توانیم با این قاطعیت بگوییم که مردم حوصله صبر کردن برای تماشای ادامه سریال را ندارند چون «قهوه تلخ» دقیقا همین ویژگی را داشت و خیلی خوب فروخت. این اتفاق الان برای «شاهگوش» هم دارد می افتد. - بله اما کار آیتمی به لحاظ ماکتینگی این ویژگی را دارد که مخاطب آن را گم نمی کند. از سری شش هم مخاطب آن شود چیزی را از دست نمی دهد. حتی وقتی مهمان دارد می تواند یکی از قسمت ها را برایشان بگذارد و کنار هم بنشینند سه چهارتا آیتم ببینند ولی با سریال نمی توانی چنین کاری انجام دهی. فکر کردیم این می تواند تجربه خوبی باشد. ما سر «قهوه تلخ» خیلی اذیت شدیم؛ چه زمان ساخت چه بعد از آن. آن کار به لحاظ محتوایی خیلی حساسیت ایجاد کرد. ما بعضی وقت ها اصلاحیه های 76 موردی داشتیم و حتی بعضی اوقات کار به توقیف سه قسمت کامل هم می رسید. نتیجه اش هم شد عقیم ماندن کار و بیرون نیامدن پایان آن. بعد هم رفتیم سراغ «ویلای من». تصمیم داشتیم «ویلای من» یک کار کاملا بی دردسر باشد و صرفا کمدی. کاری که به کسی برنخورد و سر و تهش معلوم باشد و جوایزش سر موقع داده شود. اواخر «ویلای من» دیگر خودمان خسته شدیم. سال هاست کارهای مهران مدیری حرفی برای گفتن دارد. در کنار محتویات کمدی، نقد می کند و به خیلی مسائل طعنه می زند اما «ویلای من» چنین چیزی نداشت. ضمن اینکه مزه آن کار آیتمی «بمب خنده» هم زیر دندانمان مانده بود. اگر یادتان باشد استقبال خیلی زیادی از قسمت ماهواره آن شد. پس به خاطر خنثی بودن «ویلای من» و مزه ای که از استقبال بالای «بمب خنده» زیر دندانتان بود تصمیم گرفتید «شوخی کردم» را آیتمی بسازید. - قالب آیتم یک ویژگی مهم دارد؛ اینکه صریح ترین و سرراست ترین شوخی ها را می توانی در قالب آن انجام بدهی. ممکن است در سریال بتوانی در حاشیه داستان اصلی، به حرف هایی هم اشاره کنی اما در آیتم سرراست می زنی وسط خال؛ صریح و بدون زمینه سازی. دلمان می خواست یک کار انتقادی صریح و سرراست بسازیم. قالب آیتم هم مناسب ترین قالب بود. کار آیتم به ما اجازه می داد از گروه فراوان بازیگران استفاده کنیم. البته می توانستیم با تعداد کمی هم کار را پیش ببریم اما مدیری می خواست کار خیلی رئال باشد و مثلا کسی که نقش پدر خانواده را دارد جای دیگر دزد نباشد یا یک جای دیگر مسئول واقعگرایانه بودن کار خیلی اهمیت داشت. الان داریدمی گویید یکی از دلایل مهم رفتن سراغ فرمت آیتمی این بوده که می خواستید صریح، رک و بدون پرده خیلی از حرف ها را بزنید اما شما در شرایطی سراغ این مسئله رفتید که «خنده بازار» دقیقا یکی دو سال قبل از آن کاملا روی این فرم مانور داده بود. حالا شاید به لحاظ ساختاری و محتوایی اصلا نمی توانست با کار مدیری برابری کند اما به هر حال آن را تجربه کرده بود. بنابراین نمی شود گفت مدیری کار جدیدی کرده. - خب سریال های هر شبی هم این همه وقت تکرار شده یعنی دیگر نباید کسی برود سراغش؟ نه فقط قضیه آیتم سازی نیست. منظور سوژه های انتقادی است که مدیری با استفاده از فرم آیتمی سراغشان رفته. مثلا انتقاد در زمینه عملکرد مدیران، شهرداری، بیمارستان ها و ... همگی در «خنده بازار» سوژه شدند. الان فقط نوع روایتشان تغییر کرده. - به خاطر اینکه همه ما داریم در یک جامعه نفس می کشیم و زندگی می کنیم و دردهای مشترکی داریم. خب وقتی این حرف ها یک بار زده شده چرا باید مدیری یک بار دیگر بیاید فرمت آیتمی اش را برای گفتن همین ها خرج کند؟ - چون مدیری می خواست کار رئال بسازد. نمی خواست شخصیت های فانتزی خلق کند. آنها را در دکور واقعی اخبار شبانگاهی، دکور واقعی برنامه های سینمایی و ... می برد تا این حرف ها را بزنند. اتفاقا «خنده بازار» هم برنامه «هفت»، «90» و ... رد در موقعیت های واقعی شان بازسازی کرده بود! - نه، ببینید همان هفتی که آنها ساخته بودند شوخی کردن با اخلاق و رفتار و کردار یکسری آدم مثل جیرانی و فراستی بود. تیپ کمدی این آیتم به این نکته بستگی داشت که آن دوتا بازیگر چطوری آن آیتم را درمی آورند. الان چیزی که در آیتم های «شوخی کردم» می گذرد، اصلا اینطوری نیست. یعنی اصلا قرار نیست تقلیدی از روی کسی صورت بگیرد. اینجا اصلا شوخی با این افراد نداریم. می خواهیم در قالب این بستر، اتفاقات داخل سینما را نقد کنیم. اینکه می گویم کمدی، کمدیبازیگر نیست یعنی همین اگر نه خود مدیری که چندین سال پیش شوخی با اخبار را ساخته بود، دیگر نیازی نبود سراغش بروداما الان شوخی اخبار ما اینجا دیگر فرامتنی نیست، دقیقا شوخی با مقوله خبرهاست. ما اینجا دوباره یک تضاد پیش می آید. در اینجا اصرار مدیری مبنی بر صاف کردن مداوم کاغذها دوباره ذهن مخاطب را می برد به سمت همان جنس کمدی. مخاطب مدام منتظر است کمدی فرامتنی اتفاق بیفتد؛ فارغ از محتوای کمدی جالبی که در اخبار به او داده می شود. - این بعد قضیه خیلی کمرنگ است. اندازه این جور شوخی ها خیلی مهم است. اما در همان کمدی آیتمی «بمب خنده»، علاوه بر حرف های جالبی که منتقل می شد به لحاظ فرامتنی هم این شوخی ها وجود داشت. - شما اولین «بمب خنده» را که شوخی با تلویزیون بود ندیدید. ما اول شوخی با تلویزیون را ساختیم بعد رفتیم سراغ شوخی با ماهواره. بعد از ساخت آن به این نتیجه رسیدیم که همه چیزش خوب است، فقط کمدی اش کم است. نتیجه اش شد چیزی که در کمدی ماهواره دیدید. درباره «شوخی کردم» هم همین مسئله وجود داشت. اولین مجموعه ای که ضبط کردیم، «خشونت» بودو دومی «دروغ». وقتی اینها را دیدیم حس کردیم زیادی به رئال نزدیک شده و تا حدی دارد تلخ می شود. خود مدیری از یک جایی تصمیم گرفت به بازیگران اجازه کار بیشتری بدهد. حس کرد مخاطب انتظار دارد کمدی بیشتری ببیند تا اینکه نهایتا در پکیج «سلامت» توانستیم به استاندارد کارمان برسیم؛ اندازه مناسبی از انتقاد و کمدی. این اندازه انتقاد و کمدی، طبیعتا باید با توجه به موضوع تغییر کند اما ما عملا چنین اتفاقی را نمی بینیم. نوع کمدی متناسب با هر موضوع تغییر نمی کند. در حالی که هر موضع کمدی خاص خود را می طلبد. - اتفاقا ما مثلا در موضوع «خشونت» خیلی نقد بالایی داشتیم اما زمانی که به موضوع «زناشویی» رسیدیم کاملا از این حجم کم کردیم. حتی اگر نگاه کنید شوخی های بیشتری هم داشت. در «سلامت» با توجه به موضوع، کاملا طنز تلخی کار کردیم. به عنوان کسی که این سال ها کارم طنزنویسی است باید بگویم قسمت «سلامت»، یکی از بهترین آیتم های کمدی سال های اخیر ایران را در خودش جا داده. بهترین نمونه طنز تلخ است. در عین اینکه بغض می کنی، می خندی. چون مسئله با مرگ و زندگی مردمسر و کار دارد. برای همین می گویم لحن ها هر بار فرق می کند. یک جاهایی خشک تر است یک جاهایی شوخی وخنده بیشتری دارد. قبول داریدتا قبل از «ویلای من» وقتی کارهای مدیری را می دیدیم کاملا می خندیدیم اما از «ویلای من» به بعد دیگر این اتفاق نمی افتد؟ - همانطور که گفتم «ویلای من» قضیه اش فرق می کرد. هم مردم، هم عوامل سریال، هم شبکه نمایش خانگی و ... حال خوشی نداشتند. در «ویلای من» با وجود اینکه خود مدیری در نقش اول بازی کرد و در کنار سیامک انصاری، یکی از جذابترین موقعیت های کمدی را به وجود آوردند اما یک چیزی کم داشت؛ بار انتقادی نداشت، دل کسی را خنک نمی کرد، به کسی طعنه نمی زد و ... به نظرم الان »شوخی کردم» به طنز نزدیکتر است تا کمدی صرف. روزنامه هفت صبح
3 فروردین 1393 ساعت 18:45 | شماره خبر: 1429095717445402231
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]
صفحات پیشنهادی
آزادي مطلق درهيچ جاي دنياوجود ندارد/ نگاه شيعه بر «عقلانيت» استوار است
۲۱ اسفند ۱۳۹۲ ۱۶ ۵۲ب ظ رئيس قوه قضاييه آزادي مطلق درهيچ جاي دنياوجود ندارد نگاه شيعه بر عقلانيت استوار است آيت الله آملي لاريجاني هجمه هاي فرهنگي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران را انکارناپذير و نيازمند مقابله جدي دانست به گزارش خبرگزاري موج آيت الله صادق آملي لاريجاني رئيس قاستاد اقتصاد: خنثی شدن اثر هدفمندی با تورم و یارانه سوخت/هیچ جای دنیا دهکبندی وجود ندارد
استاد اقتصاد خنثی شدن اثر هدفمندی با تورم و یارانه سوخت هیچ جای دنیا دهکبندی وجود نداردیک استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت در هیچ جای دنیا دهک بندی وجود ندارد و اثر اجرای هدفمندی یارانه با تورم و یارانه سوخت خنثی شده است به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس صبح امروزماهیصفت: من و مستربین و مشایی شبیه هم هستیم/ از ثروت دنیا یک بنز دارم/ هیچ برادری ندارم
ماهیصفت من و مستربین و مشایی شبیه هم هستیم از ثروت دنیا یک بنز دارم هیچ برادری ندارمحمیدرضا ماهی صفت در گفتوگویی جالب به شایعات پیرامونش از جمله منسوب بودن به دولت و یک وزارتخانه خاص و ماجرای شباهت چهرهاش به افرادی چون رحیم مشایی پاسخ داد به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاریدر کجای دنیا یک جاده یک بانده با 25 هزار تردد در روز وجود دارد
یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲ ۵۳ نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد در کجای دنیا یک جاده تک بانده و با 25 هزار تردد در روز وجود دارد ولی متاسفانه در جاده شهرکرد لردگان خوزستان که 10 استان از آن بهرهبرداری میکنند این شرایط را دارد و هیچ توجهی به آن نمیشود به گزحافظ ممتاز قرآن در گفتوگو با فارس: انگیزهام را از وجود علمالهدی گرفتم/ فکر نمیکردم حافظ کل قرآن شوم
حافظ ممتاز قرآن در گفتوگو با فارس انگیزهام را از وجود علمالهدی گرفتم فکر نمیکردم حافظ کل قرآن شومدر دوران راهنمایی بودم که ظهور محمدحسین طباطبائی در کشور موج قرآنی ایجاد کرده بود و همواره از کودکی او برنامه پخش میشد و این امر نقطه عطف زندگی من برای حرکت به سمت حفظ قرآن بودهیچ وقفه ای در حمل کالاهای اساسی به داخل کشور به وجود نیامده است
هیچ وقفه ای در حمل کالاهای اساسی به داخل کشور به وجود نیامده است تهران - ایرنا - مدیر کل دفتر حمل و نقل کالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت با برنامه ریزیهای انجام شده تاکنون هیچ وقفه ای در حمل کالاهای اساسی از بندر امام خمینی ره و بندرعباس به داخل کشور به وجود نیاکجای دنیا فرزندان خط اول سیاسی را از پشت سر با تیرهای تردید و اتهام هدف میگیرند؟
هروی در نطق میان دستور کجای دنیا فرزندان خط اول سیاسی را از پشت سر با تیرهای تردید و اتهام هدف میگیرند نماینده مردم قائنات گفت در منطق کجای دنیا مرسوم است که فرزندان خط اول سیاسی را که روبه روی دول غرب برای کسب حقوق حقه ملت ایران قرار دارد از پشت سر با تیرهای تردید و اتهام هدلوتار ماتیوس در گفتوگو با فارس: هیچ صحبتی در مورد تیمملی ایران نکردم/ شانس و اراده خودم باعث شد زمان زیادی د
لوتار ماتیوس در گفتوگو با فارس هیچ صحبتی در مورد تیمملی ایران نکردم شانس و اراده خودم باعث شد زمان زیادی در فوتبال باقی بمانملوتار ماتیوس گفت من برای حضور در برنامه تلویزیونی به ایران آمدم و هیچ صحبتی درباره تیمملی و مربیگری در ایران نکردهام مجتبی نورعلی- لوتار ماتیوس اسطوهيچ مانعي بر سر گسترش همه جانبه روابط تهران - جاکارتا وجود ندارد
۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ۹ ۴۲ق ظ ظريف در ديدار با رييس جمهور اندونزي تاکيد کرد هيچ مانعي بر سر گسترش همه جانبه روابط تهران - جاکارتا وجود ندارد محمد جواد ظريف پاسخ کتبي حسن روحاني به دعوت رسمي همتاي اندونزيايي براي سفر به اندونزي را تسليم کرد به گزارش خبرگزاري موج ظريف در اين ديدار ضکشف یک موجود کوچک بسیار زیبا شبیه یاقوت کبود+ تصاویر
کشف یک موجود کوچک بسیار زیبا شبیه یاقوت کبود تصاویر با دیدن این سخت پوست میتوان درک کرد چرا با نام یاقوت کبود اقیانوس خوانده میشود به گزارش گروه خواندنیهای خبرگزاری فارس «ساپفیرینا» یک سخت پوست کوچک و عجیب اما زیبا است این موجود زیبا دارای پوستی کریجنگهایی که دنیا را تغییر دادند/ چشم هیچکاک و بازاریابی انگیزشی
جنگهایی که دنیا را تغییر دادند چشم هیچکاک و بازاریابی انگیزشی فرهنگ > کتاب - کتابهای جنگهایی که دنیا را تغییر دادند درخت پرتقال بازاریابی انگیزشی گفت وگو با سم پکینپا جهان در نقشهها اسحاق نیوتن و فیزیک برای کودکان و چشم هیچکاک منتشر شدند بههیچ کشوری توان جلوگیری از گسترش اسلام ناب محمدی(ص) در دنیا را ندارد
هیچ کشوری توان جلوگیری از گسترش اسلام ناب محمدی ص در دنیا را ندارد سنندج - ایرنا - امام جمعه سنندج گفت امروز تمام ملت های دنیا به حقانیت دین مبین اسلام پی برده اند و این دین الهی به سرعت در حال گسترش است وهیچ کشوری توان جلوگیری از گسترس اسلام ناب محمدی ص را ندارد به گزارش خبچگونه رفتارمان شبیه شخصیتهای سریالهای ماهوارهای میشود؟
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸ ۵۷ یک روانشناس گفت به دلایل گوناگون عده زیادی در کشور به ماهواره روی آوردهاند و اخیراً در بعضی از شبکههای ماهوارهای سریالهایی پخش میشوند و این سریالها به کمک مکانیزمهایی بر اعضای خانوادهها تاثیر میگذارد به گزارش سرویس جوانان خبرگزاری دانشجوآقای نویسنده و کارگردان : در کانادا همهچیز را از صفر شروع کردم
آقای نویسنده و کارگردان در کانادا همهچیز را از صفر شروع کردم محمد رحمانیان نویسنده و کارگردان تئاتر ضمن بیان تجربیات حضور در کانادا از نحوه شکلگیری کنسرت - نمایش در روزهای آخر اسفند و ارتباط آن با فرجام ناگوار گروه موسیقی سگهای زرد و مساله فرار مغزها که میتوان آن را بهامیر مهدی ژوله؛ آدم مهم «شوخی کردم»
امیر مهدی ژوله آدم مهم شوخی کردم امیر مهدی ژوله که از زمان ساخت شب های برره یکی از نویسندگان ثابت کارهای مدیری است اینبار هم بخش مهمی از آیتم های شوخی کردم را می نویسد روزنامه هفت صبح امیر مهدی ژوله که از زمان ساخت شب های برره یکی از نویسندگان ثابت کارهای مدیری است اخطیب جمعه بهشهر : هیچ اقتصادی بدون وجود فرهنگ متعالی نمی تواند مفید باشد
خطیب جمعه بهشهر هیچ اقتصادی بدون وجود فرهنگ متعالی نمی تواند مفید باشد ساری – ایرنا – امام جمعه موقت بهشهر گفت هیچ اقتصادی بدون برخورداری و وجود یک فرهنگ متعالی نمی تواند سعادت آفرین و مفید باشد به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام سیدضیاء الدین جباری روز جمعه در خظبه ههیچ اختلافی میان اهل تسنن و شیعیان وجود ندارد
رایزن فرهنگی ایران در اسلام آباد هیچ اختلافی میان اهل تسنن و شیعیان وجود ندارد اسلام آباد - ایرنا - رایزنی فرهنگی سفارت ایران در اسلام آباد تاکید کرد هیچ اختلافی میان شیعیان و اهل تسنن در ایران اسلامی وجود ندارد ما از مردم مظلوم فلسطین در برابر اقدامات ضد بشری رژیم جعلی صهیونیس-
گوناگون
پربازدیدترینها