تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در راه خدا از ملامت و نكوهش ملامتگران نترس.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815116050




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جاذبه‌های سحرآمیز تنکابن/ از خشکه‌داران تا آبشارهای رویایی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران مهر گزارش می دهد؛
جاذبه‌های سحرآمیز تنکابن/ از خشکه‌داران تا آبشارهای رویایی
تنکابن - خبرگزاری مهر: تنکابن با چشمه های آب گرم معدنی، پارک ملی خشکه داران و جاذبه های سحر آمیز و رویایی پذیرای گردشگری داخلی و خارجی در کرانه خزر شده است.



به گزارش خبرنگار مهر، چشمه کیله، صفارود، علم کوه و تخت سلیمان، آبشار فرهاد جوی و ... از مهمترین جاذبه های شهرستان تنکابن است که گردشگران را به خود می خواند. شهرستان تنکابن که نام قدیم آن شهسوار بود در تقسیمات کشوری، در استان دوم (مازندران ) تشکیل شد. ظاهرا تنکابن از دوره اواخر قاجار شهسوار گفته می شد. در سال 1320 ش بخش رودسر خود به شهرستان تنکابن مستقل تبدیل و از تنکابن جدا شده و تابع استان گیلان شد، در سال 1325 ش بخش نوشهر و چالوس نیز به شهرستان مستقل تبدیل و از تنکابن جدا شد. این شهرستان در سال 1327 ش 37 دهستان داشت، در تقسیمات کشوری سال 1355 ش مشتمل بود بر بخش های حومه دو رامسر ، 12 دهستان و هشت شهر. در سال 1364 ش بخش رامسر از آن جدا و شهرستان مستقلی شد. پس از انقلاب اسلامی، بنا بر سابقه تنکابن، نام شهرستان و شهر شهسوار به تنکابن تغییر یافت.

در مورد سکنه تنکابن باید گفت که آنها را منتسب به آماردها می دانند، در دوران بسیار کهن یعنی در زمانی که شاهنشاهان هخامنشی بر ایران فرمان می راندند، در کرانه جنوبی دریا خزر اقوام کادوسی و تپوری و آماردها می زیستند که پیوستگی آنها با نژاد آریایی ها کاملا مشخص نشده است. تپورها در مازندران و طبرستان و کادوسی ها در گیلان سکونت داشتند. در مورد محل سکونت مردها یا آماردها اطلاعات ناقص است. گروهی از مورخان محل سکونت آماردها را در نواحی کوهستانی بین آمل و تنکابن قلمداد کردند. چنین به نظر می رسد که محل سکونت آماردها بین دو طایفه کادوسیها و تپور ها بوده است، یعنی از آمل فعلی رود( اراز تا هراز) به طرف مغرب تنکابن تا دیلمان.

مناطق گردشگری :

رودها : رودهای تنکابن عبارتند از چشمه کیله، دوهزار، صفارود، ازارود،گرمارود، ولم رود، تیله رود و رود خانه میر شمس الدین. این رودها پس ار آبیاری اراضی شهرستان به دریای خزر می ریزند. همچنین این شهرستان دریاچه های کوهستانی و چشمه های آبگرم و معدنی دارد که از جمله آنها می توان فلکده در لیر سر، آب گرمی در روستای میانرود و آب گرم سه هزار را که به گرمای حضرت سلیمان معروف است را نام برد.

 چشمه آب معدنی شلفت که در سه هزار آن  هم در نزدیکی چشمه آب گرم سه هزار واقع شده است، آب معدنی شلفت از آبهای معدنی بسیار گوارا و شفابخش است برای هضم غذا و ناراحتی های کبدی و تنظیم دستگاه گوارشی بسیارمفید و موثر است، طعم آن شبیه لیموناد است و املاح معدنی گوناگونی دارد.


پارک ملی خشکه داران:

این پارک در کیلومتر 30 محور تنکابن به چالوس در حد فاصل نشتارود و شهرستان عباس آباد در کنار جاده واقع شده و تنها 120 متر با در یا فاصله دارد. این منطقه حفاظت شده به عنوان تنها جنگل جلگه ای و بکر و از آخرین بازمانده های اکو سیستم های جنگلی جلگه ای شمال ایران با مساحت تقریبی 2 میلیون و 600 هزار متر مربع  مساحت به شمار می رود . انواع مختلف گونه های جانوری و گیاهی مانند توسکا از نوع کرک که در ایران رو به انقراض است سه قلو انجیلی، انار، ممرز، بلوط، لیکلی یا کرات خرمندی، لرگ، ملج، انواع مهم شمشاد، ازگیل جنگلی و یاس وحشی است. گونه های متنوع و فراوان جانوری نیز از قدیم در آن می زیستند و در حال حاضر زیستگاه حیوانات وحشی نظیر شغال، گرگ، خوک، گربه وحشی و پرندگانی مثل حواصیل خاکستری، قره، غاز، مرغابیها، دار غاز باکلان، اگوت بزرگ و کوچک است. در حاشیه این منطقه نیز یک موزه تاریخی طبیعی ایجاد شده که مجموعه تاکسیدرمی از حیوانات وحش شمال ایران را به به نمایش گذارده و همواره مورد استقبال محققان ئ دانش پژوهان است.

آبشار فرهاد جوی :

جاده آسفالته دوهزار و سه هزار که از تنکابن آغاز می شود پس از عبور از خرم آباد به مساحت 2 کیلو متر به منطقه قلعه گردن می رسد که منظره جالبی را در دامنه ارتفاعات کوتاه و جنگلی از جلگه و دریای تنکابن به نمایش می گذارد. این محل با تنکابن 8 کیلومتر فاصله دارد در کنار جاده از تونل انحرافی و تاریکی قلعه تنکا که آب ولمرود را به رود سه هزار ملحق می کند آبشاری ایجاد شده که ده متر ار تفاع دارد و تا 50 متر قابل افزایش است در جمع محیطی زیبا برای اطراق مسافران بوجود آمده است.

دشت دریاسر : جاده آسفالته دوهزار از سه راهی خرم آباد و قبل از پل چشمه کیله آغاز و با عبور از شهر خرم آباد و دو راهی لتاک و پارک چالدره با طی مسافت 40 کیلو متر به کلیشم می رسد از این نقطه در شرق جاده به صورت پیاده در حدود یک ساعت و نیم در مسیر صعود به قله زیبای سیالان دشت زیبای دریاسر وجود دارد . این دشت 200 هزار متر مربع مساحت دارد، ارتفاع دشت از این صحرا 1800 متر بوده و به این خاطر در تابستان دارای آب و هوای بسیارمطبوعی است.

منطقه ییلاقی سه هزار: مسیر دسترسی تنکابن به خرم آباد پس از عبور از قلعه گردن به سمت جنوب امتداد یافته و دوراهی لتاک در جنوب شرقی وارد یک جاده خاکی می شود که به طرف منطقه سه هزار ادامه پیدا می کند دره سه هزار منطقه ای بکر، زیبا با چشم اندازهای بدیع، چمن زارها، جنگلهای مرتفع و جلگه ای، رودخانه پرآب سه هزار در آنجا واقع شده است.

پارک جنگلی چالدره: در 18 کیلومتری مسیر تنکابن به دوهزار و در کنار جاده قرار دارد و مسیر آسفالت بوده و پارک زیبای چالدره با 94 هکتار مساحت در میان دلتای دو رود سه هزار و دوهزار و محل اتصال آنها قرار دارد این پارک با پل پارکینگ، سرویسهای بهداشتی، آب و برق و آلا چیق از امکانات چالدره است.

موزه مردم شناسی برسه دوهزار: این مکان در روستای برسه از توابع دوهزار ( روستای شانه تراش ) واقع است. این موزه در سال 1389 تاسیس شده و فرهنگ، آداب و رسوم منطقه به نمایش گذاشته می شود.
 


۱۳۹۳/۱/۳ - ۱۱:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن