تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805644708




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لاریجانی: ارائه منطق ایران در کسب دانش هسته‌ای و بیان دیپلماتیک در سخنان دکتر روحانی تبلور پیدا کرد/ دکتر روحانی: رفع تورم مهم‌ترین اولویت دولت یازدهم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: بازخوانی نخستین نشست مشترک مجلس و دولت؛
لاریجانی: ارائه منطق ایران در کسب دانش هسته‌ای و بیان دیپلماتیک در سخنان دکتر روحانی تبلور پیدا کرد/ دکتر روحانی: رفع تورم مهم‌ترین اولویت دولت یازدهم
اولین نشست مشترک دولت یازدهم به ریاست "حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی" رئیس جمهور و مجلس نهم به ریاست "علی لاریجانی" (یکشنبه 9مهرماه 1392) در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد که گزیده از سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور کشورمان در گزارش ذیل گنجانده شده است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، اولین نشست مشترک دولت یازدهم به ریاست "حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی" رئیس جمهور و مجلس نهم به ریاست "علی لاریجانی"  (یکشنبه 9 مهرماه 1392) در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.  

 

حجت‌الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران در نشست نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دولت تدبیر و امید، درخصوص مسائل گوناگون کشور از جمله طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت برای تأمین کالاهای اساسی و رفع مشکلات معیشتی مردم، هدفمندی یارانه‌ها، دیپلماسی عمومی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در تعامل با دیگر کشورها و گزارشی از سفر هیئت عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران به مقر سازمان ملل متحد و قرقیزستان سخنرانی کرد.
 





**گزیده از مهم‌ترین سخنان "علی لاریجانی" رییس مجلس شورای اسلامی در نخستین نشست مشترک  مجلس و دولت:

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست به سفر پرکار و پرتحرک دکتر روحانی به نیویورک اشاره کرد و گفت: لازم است خدا قوت و خسته نباشید عرض کنیم خدمت جناب آقای دکتر روحانی رییس جمهور محترم که یک سفر بسیار پرکار و پرتحرکی داشتند. حجم مصاحبه‌های متعدد ایشان که انصافا بسیار دقیق و عمیق، مسائل و مصائبی که بر ملت ایران رفته است در ماجراجویی‌هایی که غرب علیه ایران داشت، بیان ایشان یک بیان کافی و وافی بود.

وی ادامه داد: سخنرانی ایشان در سازمان ملل بسیار سنجیده، متین و خیلی خوب از منافع ملی ایران، ایشان با بیانشان دفاع و صیانت کردند و همچنین نوع مطالب ایشان با چارچوب‌های نظری فرهنگ‌های مختلف در مواجه با آنها به نحوی بود که قابل هضم و قابل دریافت بود و علاوه بر این، از یک فراگیری مفهومی خوبی برخوردار بود، هر چند فرصت سخنرانی ایشان کوتاه بود لیکن مسائل مختلفی را در آنجا به آن پرداختند که بسیار ارزشمند و باعث افتخار بود.

مخصوصا توجه به جریان‌های افراطی، تکفیری و تروریستی که یک معضل مهم در منطقه ماست، مطالب ایشان در این زمینه بسیار داهیانه بود؛ چراکه غربی‌ها به دلایل تاکتیکی از این جریان‌های افراطی حمایت واقعی می‌کنند، اما در بیان و تبلیغاتشان آن ها را محکوم می‌کنند، این واقعیت قضیه است. شاید تصور می‌کنند که فعلا از این جریان‌های افراطی استفاده کنند و بعد به حساب‌شان برسند. اما غافلند از این که وقتی جریان‌های تروریستی رشد کردند، غرب و کشورهای همسوی آنها در منطقه، قدرت برخورد با آنها را ندارند نمونه آن را در افغانستان مشاهده می‌کنید که نه تنها بعد از 10-12 سال که آنجا را اشغال کردند، نتوانستند آنها را سرکوب کنند، بلکه اینها گسترش پیدا کردند و الان یک ماجرای بزرگ شدند.







رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: من فکر می‌کنم رییس جمهور محترم توانستند به خوبی نشان دهند که برخورد تاکتیکی با موضوع تروریسم یک خطای استراتژیک محسوب می‌شود و این خطا برای صلح و امنیت جهانی یک مصبیت جدی است، از طرفی نقش اسرائیل را در ایجاد ناامنی و گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و دروغ پردازی‌های این رژیم، هم در سخنرانی‌ها و هم در مصاحبه‌ها خوب بیان کردند و ما از ایشان تشکر می‌کنیم، آقای وزیر خارجه هم در این روزهای اخیر در این زمینه مصاحبه‌های خوبی نسبت به افشاگری علیه رژیم صهیونیستی داشتند، از ایشان هم تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها مطرح شد، منطق ایران اسلامی در مساله هسته‌ای بود همه شما اذعان دارید که فضایی که در این 10 ساله اخیر غرب نسبت به ایران ساخت، اجمالش این بود که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است و این را بسیار گسترده مطرح کرد. فتوای رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تحریم سلاح های کشتار جمعی یک مبنای مهم برای شکستن این فضا بود، در حدی که رییس جمهور آمریکا مجبور شد، این مطلب را در سخنرانی خود مطرح کند، ارائه منطق ایران در کسب دانش هسته‌ای و بیان دیپلماتیک مناسب در این زمینه در سخنان آقای روحانی خوب تبلور پیدا کرد و فضا را برای مذاکرات واقعی فراهم کرد، البته به نظر می‌رسد که برخی در آمریکا تلاش می‌کنند این فضا را تخریب کنند، خانم سوزان رایس هم شیطنت کرد، شاید می‌خواست که در داخل ایران نوعی اختلاف ایجاد کند و هم درباره غنی سازی حرف های بی ربطی زد.

لاریجانی تصریح کرد: مذاکرات امروز در بحث هسته‌ای نمی‌تواند با منطق و ادبیات گذشته شکل بگیرد، باید در متن جدید و با مواجهه با واقعیات جدید این مذاکرات حیات پیدا کند. تصور من بر این است که آقای رییس جمهور توانستند این شرایط را تا حد زیادی منعکس کنند؛ گرچه آقای اوباما در سخنان اخیرشان یک نگاه فرصت طلبانه‌ای داشتند. آنچه غرب باید توجه کند این است که مساله هسته‌ای یک موضوع ملی در ایران است، نه دنبال اختلاف افکنی کودکانه باشند و نه خود را دچار نسیان کنند، ما از رییس جمهور محترم در این مسیر حمایت می‌کنیم. ایشان به عنوان نماینده نظام، موضوع هسته‌ای را دنبال می‌کنند و طبعا مورد پشتیبانی همه، من جمله مجلس شورای اسلامی هستند و ما امیدواریم در این شرایط حساس، خداوند به ایشان و همکارانشان در این مسیر توفیق عنایت فرماید.

نماینده مردم قم با تاکید بر هماهنگی بین مجلس و دولت اظهار داشت: میان دولت و مجلس هماهنگی مخصوصا در مسائل مهم اقتصادی کشور مهم است، جناب آقای انصاری معاون محترم پارلمانی روز گذشته به هیئت‌رییسه آمدند و بحث‌های خوبی داشتیم برای رسیدن به یک فهم مشترک، مخصوصا در مسائل عمده اقتصادی و اینکه چگونه می‌توان این مسیر را عملیاتی کرد، بحث‌هایی شد من جمله این که ما جلسات مشترک دولت و مجلس را مستمرا داشته باشیم و همچنین اقتصاددانان مجلس و دولت، برای یافتن راه حل های به موقع یک مساعی مشترک را شکل دهند تا بعد نتایج آن به صورت لایحه به مجلس داده شود.






رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون برنامه گفت: قانون برنامه پنجساله در فضای دیگری تدوین شد، ما الان در شرایط متفاوتی قرار داریم، باید تغییراتی در این قانون متناسب با شرایط رخ دهد. دو راه قابل بررسی است، یکی اینکه ما قانون پنج ساله برنامه را چهار ساله کنیم، سطح توقعات هم در همین حد باشد و از حالا برای برنامه پنجساله بعدی دولت و مجلس کار کنند و این یک حرکت جدید شود، راه دیگر این است که اصلاحات لازم متناسب با شرایط، گروه مشترکی کار کنند، آن اصلاحات را در مفاد انجام دهند که در نهایت معلوم شود به چه سمتی می‌رویم در این زمینه هم ما آمادگی داریم بر حسب اینکه یکی از این دو راه را انتخاب و کار را شروع کنیم.

وی افزود: مطلب دیگر در مورد استانداران و مدیران اجرایی کشور است، طبیعی است که دولت جدید متناسب با نیازها و سلایق کاری، افرادی را در نظر بگیرند و این هم روشن است که این امور در بعد قوه‌مجریه است ولی همینطور که همفکری در سطح دولت و مجلس در مسائل ملی می‌تواند راهگشا باشد، همفکری و رایزنی در انتخاب مدیران می‌تواند در توسعه استانی بسیار مفید واقع شود. البته آقای رحمانی وزیر محترم کشور رایزنی‌هایی با نمایندگان استان‌ها داشته اند و از این به بعد هم خوب است که ادامه دهند و امیدواریم هر چه زودتر این تصمیم‌گیری تمام شود که استقرار در استانها شکل بگیرد و حالت بینابین نداشته باشیم. در بعضی از استان‌ها این رایزنی محقق نشده یعنی نظری دادند، مقبول واقع نشده ولی ما هم توصیه کردیم رایزنی صورت بگیرد که دغدغه‌ای موجود نباشد.


لاریجانی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی کشور به دلایل مختلف سوء مدیریت‌ها، تحریم‌ها فشار زیادی بر مردم وارد کرده است، اظهار داشت: در زمینه معیشت مردم، تورم و بیکاری یک معضل جدی برای کشور شد همه اینها نشان می‌‌دهد که برون رفت کشور در این است که فارغ از اینکه مذاکرات هسته‌ای در چه شرایطی انجام شود و چه نتایجی در چه بازه‌هایی داشته باشد، استراتژی ما در اداره کشور چه در قوه مقننه و چه در مجریه باید بر محور رونق تولید در کشور باشد حتی این امر به نتایج مذاکرات هسته‌ای مدد خواهد رساند ، خیلی از پتانسیل‌های کشور چه در بعد مادی و چه بعد نیروی انسانی حالت به خواب رفته دارد، باید زمینه‌های حضور این سرمایه‌ها را در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات فراهم کرد، فضای کسب و کار را تسهیل کرد، دولت را کوچک و چابک کرد. ما این حرف‌ها را مستمرا در قوانین می‌زنیم ولی در عمل دولت در حال گسترده‌تر و فربه شدن است و مجال برای حضور مردم در بخش‌های اقتصادی کم است. هنوز قطب‌های قدرت اقتصادی در دست دولتی‌ها و نیمه دولتی‌ها است و این رقابت و بالا بردن بهره‌وری را به شدت کاهش داده است.

**گزیده‌ای از سخنرانی دکتر روحانی در نخستین نشست مشترک مجلس و دولت به شرح ذیل است:
 
دکتر روحانی در ابتدای این نشست با اشاره به حمایت مجلس شورای اسلامی از آغاز دولت یازدهم، دولت تدبیر و امید و تا امروز و بویژه حمایت اخیرشان از روند سیاست خارجی و اقداماتی که در این سفر انجام گرفت، گفت: پشتوانه اصلی دولت، حمایت ملت بزرگ ایران، حمایت قاطع مقام معظم رهبری و حمایت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواهد بود و همین حمایت‌هاست که سرمایه اصلی ما در ادامه راه خواهد بود.

وی افزود: این اولین جلسه‌ای است که به صورت مشترک بین نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و اعضای دولت تشکیل شده است که بنده آن را برای کشورمان و ملتمان مبارک می‌دانم و هرچه اینگونه ارتباط‌ها بیشتر باشد، کمک خواهد کرد تا ما با نظر واحد و تحلیل واحد به واقعیت‌های کشور و جهان نگاه کنیم و برای حل معضلات مردم قدم برداریم.






رئیس جمهور با بیان اینکه مشکلات اقتصادی ایران، یک مشکلات موقتی و تصادفی نیست تصریح کرد: مشکلات اقتصادی ایران مشکلاتی بنیادین است که عوامل مختلف آن را بوجود آورده است که اگر بخواهم مثال بزنم عدم توازن بودجه، عدم خدمت‌رسانی از لحاظ کمی و کیفی در حد مطلوب به مردم، مشکلات مالی و پولی از اینگونه موارد است؛ بانک‌های ما در تجهیز منابع مشکلات فراوانی دارند، متاسفانه بانک‌ها به جای اینکه بتوانند نقدینگی را جذب کنند در مسیر سفته بازی(ارز، طلا و امثال اینها) حرکت می‌کنند، عدم بازگشت اعتباراتی که بانک‌ها داده‌اند، مشکلات فراوانی را بوجود آورده است.

وی افروز: بانک‌های ما به دلایل مختلف از جمله بدهکاری‌شان به بانک مرکزی و خاصه به خاطر طرح مسکن مهر که بدهی بزرگ و عامل اصلی افزایش تورم در سال‌های اخیر بوده که ارقام و اعداد آن گفته شده و گفته خواهد شد؛ از طرف دیگر محیط کسب و کار، محیط کسب و کار سالمی نبوده، به دلایل مختلف‌ از جمله عدم اعتماد بخش خصوصی به سیاست‌های دولت، عدم رقابت‌های صحیح در بخش اقتصاد، واگذاری‌های ناصحیح به عنوان اصل ۴۴ و امثال آن، ما در زمینه مسایل یارانه نیز علی‌رغم اینکه همه امید بسته بودیم به این قانون خوب، با مشکلات مواجه بودیم؛ عدم تعادل در درآمدهای موجود و پرداخت یارانه نقدی به خانوارها، عدم هدفمند بودن پرداخت‌ها، مشکلات اساسی ما در بخش یارانه بوده که هنوز هم ادامه دارد.

دکتر روحانی تصریح کرد: مسأله ارز یکی از مشکلات اساسی است؛ چند قیمتی بودن ارز، یک بحث و یک مشکل است، نوسانات عجیب و غریب در ماه‌های اخیر و سال‌های اخیر، مشکل دوم بوده و در کنار همه اینها البته تحریم‌ هم باعث شده تجارت خارجی، سرمایه‌گذاری خارجی، فروش و صادرات نفت، استفاده از ارزی که حاصل فروش نفت یا غیر نفت است، جابه‌جایی ارز و نقل و انتقال آنها کم و بیش مشکلات فراوانی است که در اقتصاد کشور بوده و دولتی که تنها از عمرش فقط ۴۵ روز گذشته و از ۲۴ مرداد که با رأی شما نمایندگان محترم دولت اجازه یافت کار خود را آغاز کند تا امروز یک ماه و نیم است. برخی از صحبت‌ها، سخن‌ها و نقدها به گونه‌ای می‌شود که گویی دولت ۴ سال از عمرش گذشته است. فقط ۴۵ روز از عمر این دولت گذشته است.

رئیس حمهوری با بیان اینکه دولت دو اقدام اساسی در بخش اقتصاد و معیشت مردم انجام داده است؛ اظهار داشت: یک بخش اقدامات ضروری و فوری بوده؛ مثلاً تأمین کالای اساسی؛ وقتی ما دولت را شروع کردیم، در برخی از موارد، کالاهای اساسی ذخیره‌های ما، برای ماه و هفته نبود، کمتر از هفته بود؛ در بنادر ما بخاطر کشتی‌هایی که معطل تخلیه بودند، دموراژ عظیمی پرداخت می‌شد، در یک بندر اصلی ۴۵ کشتی بودند و ما دموراژ می‌دادیم. دولت امروز این موارد را حل کرده، امروز حتی یک کشتی در نوبت نیست؛ تمام کالاهای اساسی به اندازه مورد نیاز کشور و با احتیاط لازم تا به امروز تامین شده و ان‌شاء الله تا پایان سال هم تأمین خواهد شد. همچنین دولت در بخش کشاورزی قدم‌های مهمی را برداشته است؛ این اولین بار است که در شهریورماه قیمت تضمینی را اعلام می‌کنیم؛ برای اولین بار است که دولت برای رسیدن کود و سم تمام توانش را گذاشته است (چه کود داخلی و چه کود خارجی) تا کشاورزهای ما بتوانند با دلگرمی فعالیت کنند. حالا بگذریم از وسایل کشاورزی، تراکتور و کمباین که در همین مدت ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار گذاشتیم برای تهیه این لوازم و موارد دیگر که تفسیر آن باید در فرصت دیگر انجام شود.، پس اولین اقدام ضروری دولت، مسأله تأمین کالاهای اساسی و دارو است؛ در زمینه دارو هم قدم‌های بسیار مؤثری برداشته شد، قدم دوم دولت، مسأله تأمین انرژی برای زمستان امسال است. دولت در اولین محاسبه دید که مردم در زمستان امسال با مشکلات فراوانی مواجه هستند که در این زمینه وزارت نفت اقدامات فوری را آغاز کرده است.







وی ادامه داد: وزیر نفت به بنده قول داد که با اقدامات انجام شده و در دست اقدام، امسال مشکل چندانی برای مردم نخواهد بود که این خبر برای بنده بسیار خوشحال‌کننده بود. ما در زمینه یارانه علی‌رغم اینکه درآمدهای مربوط به یارانه کافی نیست و هر ماه ما دچار مشکل هستیم اما یارانه نقدی خانوارها را به هر صورت بوده پرداخت کردیم و ان‌شاء الله پرداخت خواهیم کرد. دولت در اقدامی فوری یک مصوبه بلند با ۳۵ بند به تصویب رساند و در دست اجراست و فکر می‌کنم قبل از آنکه به زمان ۱۰۰ روزه برسیم همه آنها عملیاتی و اجرایی خواهد شد که بیشتر آنها تسهیلات اداری است که داریم بوجود می‌آوریم. دولت اقتصاد کشور را در همان بررسی‌های اولیه با آمار و ارقام، رکود تورمی تشخیص داد که فکر نمی‌کنم جای تردید باشد؛ رشد منفی در سال گذشته با رقم باورناکردنی که امیدواریم رقم دقیق نهایی آن را بانک مرکزی اعلام کند و مشکلاتی که در رشد اقتصادی در ۶ ماه اول امسال بوده که آن همزمان اعلام خواهد شد و در کنار این رشد منفی، متأسفانه تورمی که سرسام‌آور سیر صعودی را پیموده است؛ شما در سال ۹۰ با تورمی حدود ۲۱ درصد مواجه بودید؛ در سال ۹۱ ، ۳۰ درصد و ما در مرداد وقتی دولت را تحویل گرفتیم تورم سالانه ۳۹ درصد بوده است.

تمام تلاش دولت مهار رشد تورم و مهار رشد منفی است که برای این منظور دولت در سال جاری یعنی ۶ ماه امسال اهدافی را مد نظر قرار داده و اولین هدف این است که جلوی رشد تورم را بگیریم؛ دوم با کنترل نقدینگی و عوامل دیگر این رشد را در تورم کاهش دهیم. امید ما این است که تا پایان سال شاهد کاهش تورم باشیم(از ۳۹ درصد تا رقمی که اقتصاددانان ما اختلاف نظر دارند) و این امید را داریم و این کار را خواهیم کرد؛ دوم اینکه ما در شش ماهه اول رشد منفی را مهار کنیم؛ حالا تا پایان سال به کجا می‌رسیم ما در جلسات اقتصادی بحث‌های مفصلی کردیم و بسیار امیدوارم که این رشد منفی خیلی کمتر از چیزی باشد که در سال ۹۱ شاهد آن بودیم.
 
در زمینه یارانه تلاش ما این است که در ۶ ماهه اول امسال و سال آینده بتوانیم هم نواقص را اصلاح کنیم و هم در سال آینده بتوانیم قدم دوم را در مسأله هدفمندی برداریم؛ البته در همه زمینه‌ها اساس هدف ما این است که در قدم اول اقتصاد را از رکود خارج کنیم و در قدم دوم به رونق و رشد اشتغال‌آفرین برسیم؛ امید ما این است که در شش ماهه امسال و سال آینده بتوانیم قدم‌های مهمی برای تحقق این دو هدف مهم برداریم؛ اما در عین حال در کنار اقدامات اصلاحی در بخش اقتصاد ما نیازمند به یک تعامل سازنده با جهان هستیم.







دکتر روحانی گفت: در زمینه سوریه با اینکه در آغاز جلسه با فرانسه اختلاف نظر داشتیم، در آخر جلسه به آقای اولاند گفتم ما معتقدیم سوریه نباید تجزیه شود و باید تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و ایشان گفتند ما هم قبول داریم؛ گفتم ما معتقد هستیم تروریست‌ها در سوریه باید بیرون رانده شوند؛ گفت ما هم قبول داریم. گفتم ما معتقدیم که راه حل در سوریه جنگ نیست و سوریه راه‌حل نظامی ندارد بلکه راه حل سیاسی است؛ گفت ما این را هم قبول داریم؛ گفتم در سوریه باید مذاکرات بین معارضین سوریه و دولت سوریه آغاز و شروع شود و ما معتقدیم در نهایت رأی مردم سوریه هر چه گفتند و هر راهی را که انتخاب کردند باید حاکم شود، ایشان گفتند تمام این مواردی که شما گفتید ما قبول داریم. گفتم اگر شما قبول دارید پس با یکدیگر همکاری کنیم.

این درست است که صهیونیست‌ها بسیار فعال هستند و عده‌ای در آمریکا و حتی منطقه با کاهش تنش مخالفند. اسراییل هم که معلوم است که با کاهش تنش مخالف است اما ما به هر حال در تمام فضاها روشن کردیم که جمهوری اسلامی ایران جز احقاق حقوق خود به دنبال چیز دیگری نیست. جمهوری اسلامی ایران به دنبال جنگ، تنش و تجاوز نیست (سیاست را سیاستمداران اتخاذ می‌کنند اما تصمیم‌سازی برای سیاست را صاحبنظران و نخبگان آماده می‌کنند.) گروه‌های صاحبنظر و موسسات مختلفی در آمریکا وجود دارد که ما ارتباط را با آنها قطع کردیم. ما فرهیختگان، صاحبنظران و اساتید فراوانی در ایران داریم که عاشق انقلاب و ایران هستند و حتی در آمریکا هستند. ما این فضا را به بهانه‌های واهی یا احتیاط‌های نابجا یا سخت‌گیری‌های غیرضرور رها کردیم و برای اسراییل باز گذاشتیم و آنها در دنیا حرف می‌زنند.

روحانی با اشاره به تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا گفت: من فکر می‌کنم این مکالمه تلفنی یک مقدار شرایط را تسهیل کرد. ما فکر می‌کنیم با یک مکالمه تلفنی طرف باید بیاید اشهد ان لا اله الاالله هم بگوید،  حالا به هر حال بحث این است که یک مقدار فضا تلطیف شود و راه باز شود ما بتوانیم در مذاکره پیشرفت بیشتری داشته باشیم و بتوانیم به مقصد برسیم.

انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن