تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى‏گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819054788




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رنانی : مسایل سیاسی و اجتماعی عامل اصلی تداوم رکود اقتصادی فعلی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رنانی : مسایل سیاسی و اجتماعی عامل اصلی تداوم رکود اقتصادی فعلی است تهران- ایرنا- دانشیار اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان این که عامل رکود در اقتصاد ایران، اقتصادی نیست، گفت: عامل رکود، سیاسی و اجتماعی است؛ یعنی رکود با عوامل اقتصادی شروع شده است اما اکنون تداوم آن بیشتر علت سیاسی دارد تا اقتصادی.


به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد باران، محسن رنانی در نشست ماهانه این بنیاد این مطلب را در سخنرانی خود با موضوع «بحران های اقتصاد ایران و مسئولیت اصلاح طلبان» بیان کرد.
این استاد دانشگاه اصفهان با بیان این که اقتصاد ایران بتدریج علایم ورود به مرحله «تکینگی» را از خود بروز می دهد، اظهار داشت: امروز می کوشیم تا ببینیم در فاصله اسفند 91 تا اسفند 92، بر سر اقتصاد ایران چه آمده است و آینده اقتصاد ایران به چه مسایلی گره خورده است.
رنانی، تکینگی را ترجمه واژه singularity دانست و توضیح داد: تکینگی به وضعیتی می گوییم که یک سیستم به وضعیتی برگشت ناپذیر می رسد یعنی وارد فرایندی می شود که دیگر امکان برگشت دادنش به وضعیت قبل نیست.
اقتصاد دان دانشگاه اصفهان اظهار داشت: در ایران، بالابردن یا کاهش نرخ بهره به میزان 10 درصد هم سرمایه گذاری را تغییر نمی دهد، چنانچه با افزایش 200 درصدی نرخ دلار در دو سال پیش، صادرات تغییر خاصی نکرد.
رنانی تصریح کرد: کنترل اقتصاد ایران دیگر با سیاست های پولی و مالی امکان پذیر نیست و پارامترهای کنترل در اقتصاد ایران، پسیو و غیر فعال شده اند.
دانشیار اقتصاد با ابراز خوشبختی از این که با انتخابات ریاست جموری یازدهم، پدیده ای به نام «رویدادگی» در ایران رخ داد، گفت: «رویدادگی» را برای واژه catastrophe گذاشته ام.
وی برای توضیح بیشتر این واژه پرواز سنجاقک را به عنوان مثال ذکر کرد و افزود: مسیر پرواز سنجاقک، حالت «رویدادگی» دارد. یعنی دستکم در کوتاه مدت قابل پیش بینی نیست.
رنانی رفتار مردم در انتخابات ریاست جمهوری را هم از این منظر نگریست و توضیح داد: در انتخابات خرداد 92، رفتار «رویدادگی » در مردم ایران رخ داد و به طور کلی رفتار مردم ایران به خاطر تحولاتی که در این سال های اخیر رخ داده است و به علت بی ثباتی های بلندمدت، همراه با افزایش بی اعتمادی عمومی، وارد فاز «رویدادگی» شده است.
دانشیار دانشگاه اصفهان با بیان این که مردم احساس کردند که با انتخاب آقای روحانی پنجره ای گشوده شده و می توانند یک بار دیگر شانس خودشان را امتحان کنند، گفت: مردم حس کردند با این حضور شاید بتوانند کشور را از درغلتیدن به شرایط بحرانی نجات دهند.
رنانی خاطر نشان کرد: این بود که در لحظه های آخر که احساس کردند آمدن به عرصه، ممکن است آینده کشور را عوض کند، برای رای دادن هجوم آوردند.
وی افزود: پس از انتخابات، به مدت سه چهار ماه فضا تبدیل به فضای نشاط شد، اما پس از آن مردم وارد فاز ارزیابی و نظاره شدند. پیش بینی این است که در یک فاصله نه چندان طولانی، از نظاره و ارزیابی خارج می شوند و وارد فاز «کنش» خواهند شد. اینکه کنش مردم ایران، مثبت باشد یا منفی، بستگی به تحولاتی دارد که رخ خواهد داد.
رنانی با تاکید بر این که ما در شرایط عادی نیستیم که بخواهیم با جمع آوری نقدینگی تورم را کنترل کنیم، ادامه داد: نخست این که نقدینگی قابل جمع آوری نیست و دوم این که اگر نقدینگی هم جمع آوری شود، نه تنها الزاما تورم را کنترل نمی کند بلکه قطعا به رکود دامن می زند.
وی با بیان این که اگر نقدینگی هم جمع آوری شود، تورم الزاما کنترل نمی شود، گفت: زیرا در سالهای اخیر، سوخت عظیمی زیر دیگ تورم قرار داده شده که به علت نرسیدن اکسیژن کافی، این سوخت هنوز شعله‎ور نشده است.
این اقتصاد دان تصریح کرد: سوخت زیر دیگ تورم، هفت برابر شدن نقدینگی (از حدود70 هزار میلیارد تومان به حدود 500 هزار میلیارد تومان) در هشت سال اخیر است که هنوز تورم و فشار تورمی آن خارج نشده است.
محسن رنانی در ادامه اظهار داشت: اکنون دست دولت روحانی در مدیریت اقتصادی تورم بسته است و در این وضعیت خاص تورم را باید از طریق ابزارهای دیگری مثل اعتماد بخشی و به هم نزدن ثبات موجود، کنترل کرد.
وی با یادآوری این که اکنون با عمیق ترین دوران تورم رکودی تاریخ مان روبه رو هستیم، تاکید کرد: در واقع کنترلی در کار نیست و باید بکوشیم موتور این تورم را دوباره روشن نکنیم.
دانشیار اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان این که از سال 52 تاکنون، تورم در ایران دو رقمی بوده است، اظهار داشت: ایران تنها کشور دنیا است که 40 سال تورم دو رقمی داشته است.
رنانی به گفته کینز اشاره کرد و گفت: کینز می گوید اگر می خواهید ملتی را نابود کنید، بهترین، خاموش ترین و کم هزینه ترین ابزار، کاهش بلند مدت ارزش پول ملی آنها یعنی تولید مداوم تورم است. همه بنیان های اجتماعی و اقتصادی آنها را می توانید از این طریق نابود کنید.

**هدفمندی، یک پروژه حکومتی است نه دولتی/ همه باید همت کنند
دانشیار اقتصاد در ادامه سخنانش به موضوع هدفمندی یارانه ها پرداخت و گفت: هدفمندسازی یک پروژه حکومتی است، نه یک پروژه دولتی.
رنانی تاکید کرد: برای اینکه هدفمندسازی موفق شود، همه ارکان حکومت باید همت کنند نه فقط دولت؛ اصلا بحث پرداخت یارانه ها، امروز در توان دولت روحانی نیست. در مسولیت آن هم قاعدتا نیست، برای اینکه این سیاست در دولت دهم و با اجماع کلیه قوا شروع شده و حالا که به نقطه ناتوانی رسیده، باید کل قوا همت کنند تا یارانه ها پرداخت شود.
وی، ادامه داد: اگر قرار است مردم توجیه شوند، کل قوا باید توجیه شان کنند. دولت روحانی برای تامین کسری یارانه ها، یا باید از طریق افزایش قیمت حامل ها موتور تورم را دوباره روشن کند یا پول چاپ کند که باز تورم روشن می شود، بنابراین اقتصاد ایران را در گردابی تازه و در یک مارپیچ تازه تورمی وارد می کند.
این استاد دانشگاه با بیان این که دولت روحانی باید از پروژه یارانه ها که یک سیاست توزیعی است عبور کند، تصریح کرد: مساله افزایش قیمت حامل ها، یک سیاست مستقل تخصیصی است. گره زدن یک سیاست توزیعی به یک سیاست تخصیصی که زمان بندی و شیوه های اجرایی متفاوتی لازم دارد یک خطای نابخشودنی است.

** بخش هایی آماده تخریب روحانی با اجرا کردن فاز دوم هدفمندی هستند
رنانی موفقیت فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها را در گرو اجماع در حکومت دانست و اضافه کرد: به نظر می رسد که این اجماع وجود ندارد. بخش هایی از قوا آماده هستند تا روحانی فاز دوم را شروع کند و به محض مشخص شدن پیامدهای منفی آن، حمله های تخریبی خود را آغاز کنند.
وی، یادآور شد: طلیعه هایش از همین بحث سبد کالا شروع شده است که نشان می دهد اجماعی وجود ندارد. در حالی که در زمان آقای احمدی نژاد تمام قوا همت کردند تا اجرا شود و کسی مخالفت نکند و پیامدهای منفی آن را مخفی کردند.
استاد دانشگاه اصفهان با بیان این که امروز، اقتصاد ایران در حالت عدم اطمینان است و دولت روحانی هم نمی تواند آن را از عدم اطیمنان خارج کند، گفت: کل نظام سیاسی باید به این جمع بندی برسد که اقتصاد ایران را از عدم اطمینان خارج کند. بی ثباتی قانونی و عدم پایبندی به قانون، عوامل این عدم اطمینان هستند.
رنانی تاکید کرد: بنابراین همه وظیفه داریم کمک کنیم فضای کشور به سمت از بین رفتن ثبات موجود نرود. هم باید دولت آقای روحانی را کمک کنیم و هم فضای عمومی را هدایت کنیم.
سیام(1)1429 *1449
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن