تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806701791




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرونشست زمین در مناطق قزوین هشداری جدی در بروز بحران است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قزوین قزوینی:
فرونشست زمین در مناطق قزوین هشداری جدی در بروز بحران است
قزوین- خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: فرو نشست زمین در برخی مناطق جنوبی استان و نیز افت 20 تا 40 متری سطح آبهای زیرزمینی در دهه گذشته علائم هشداردهنده ای در بروز بحران برای دشت قزوین است که باید برای حل آن به سرعت چاره اندیشی کنیم.



به گزارش خبرنگار مهر، حمید قزوینی سه شنبه شب در جلسه اتاق فکر آب که در استانداری برگزار شد اظهارداشت: آبخوان دشت قزوین بزرگترین منبع برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی و شرب و صنعت استان است که ضریب ذخیره آن بین پنج تا شش درصد و ذخیره آب آن 16 تا 18 میلیارد مترمکعب است. وی افزود:با افزایش میزان مصرف آب شاهد کاهش سطح آبهای زیرزمینی سالانه تا 90 سانتیمتر هستیم که در 13 سال گذشته شاهد افت 20 تا 40 متری آن بودیم که در منطقه بوئین زهرا بیشترین افت را شاهدیم.

قزوینی یادآور شد: فرونشست زمین، لوله زایی، پیشروی شوری آب علائم هشداردهنده ای است که زنگ خطر بحران در دشت قزوین را به صدا درآورده که باید با ارائه راهکارهای کارشناسی از پیشروی بحران جلوگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین یادآور شد: سالانه با کسری 250 میلیون مترمکعبی آب در مخازن روبرو هستیم که با تداوم روند مصرف و برداشت از چاههای مجاز و نیز افزایش چاههای غیرمجاز وضعیت بحران بیشتر خواهد شد. قزوینی تصریح کرد: خسارات افت آب زیرزمینی غیرقابل جبران است و باعث فرونشست زمین، کف شکنی چاهها، پیش روی شوری آب در مناطق، خشک شدن چاههای پیزومتری و تلفیقی و در نتیجه کاهش کیفیت و کمیت آب خواهد شد که آثار این پیامدها در دشت قزوین مشاهده می شود.

وی اجرای برخی طرحهای مهم برای تامین نیازهای آینده آبی استان خبرداد و گفت: ساخت سد نهب، سد بالاخانلو، انتقال آب الموت رود، تغذیه مصنوعی و اجرای طرح تامین آب شرب 9 شهر و 98 روستا از مهمترین طرح هایی است که در دست اجراست. قزوینی گفت: 20 حلقه چاه در بیدستان حفاری شده که چهار حلقه آن وارد شبکه شده اما برای حل مشکلات لازم است با طرح های کوتاه مدت و درازمدت به فکر چاره باشیم تا از بحرانی شدن دشت قزوین جلوگیری کنیم. این مسئول یادآورشد: باید به زنگ خطرهایی که در برخی مناطق استان به صدا درآمده توجه کنیم و تا دیر نشده راهی را برای وضعیت کنونی پیدا کنیم تا از پیشروی تخریب در دشت جلوگیری شود. مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین یادآورشد: در حال حاضر حدود 90 درصد آب استان در بخش کشاورزی، شش درصد در شرب، حدود یک درصد در خدمات و سه درصد در صنعت مصرف می شود که اگر بتوانیم 10 تا 20 درصد در بخش کشاورزی صرفه جویی کنیم می توان با بحران مقابله کرد.

تقوی: تشکیل شرکت سرمایه گذاری دشت قزوین ضروری است در ادامه سید علی تقوی کارشناس پیش کسوت آب ب ارائه راهکارهایی نجات دشت قزوین را در گرو اجرای برخی طرح های کارشناسی دانست. وی افزود: اصلاح قانون چاههای مجاز، تصویب قانون حفاظت از آب و خاک، حذف یارانه از آبهای سطحی و زیرزمینی فروخته شده به کشاورزان، صدور پروانه چاه برای گلخانه ها، یکپارچه سازی اراضی، توسعه درآمد در دشت قزوین به جای توسعه سطح زیرکشت،
کاهش پروانه بهره برداری از آبهای زیرزمینی از راهکارهای مهم برای مقابله با بحران دشت قزوین است. مدیر اسبق آب منطقه ای قزوین تصریح کرد: توسعه آبیاری مدرن در دشت، پیگیری ساخت سد طالقان دو برای ذخیره سازی آب الموت رود، ساخت سد دوشاب بر روی رودخانه خررود، جلوگیری از کشت محصولات پر آب، اصلاح الگوی کشت وتشکیل شرکت سرمایه گذاری توسعه دشت قزوین می تواند استان را از بحران کنونی نجات دهد. تقوی یادآورشد: با تشکیل کمیته تخصصی با حضور کارشناسان باید اختیارات قانونی این کمیته بیشتر شود و با اتخاذ راهکار های تخصصی برای بهبود کشت در این دشت و نجات آن اقدام شود.


۱۳۹۲/۱۲/۲۸ - ۰۹:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن