محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844710166
جهانی شدن و فناوریهای ارتباطی در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
جهانی شدن و فناوریهای ارتباطی در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی
ایرانیان در عرصههای جهانی، همواره حضوری شاخص و درخشان داشتهاند و در عرصه جهانیشدن نیز اگر سنجیده گام بردارند، بیشک توفیق نصیبشان خواهد شد.
بخش دوم و پایانی تکنولوژی ارتباطی و تأثیرات آن در ادبیات جامعهشناختی، سابقه بحث تغییرات اجتماعی ناشی از حوزه تکنولوژی، به «دورکیم» بازمیگردد. وی رسانههای ارتباطی را عامل تقویت انسجام اورگانیزم میداند. از سوی دیگر، مارکسیستها بر موضوع بهرهبرداری از رسانههای ارتباطی برای افزایش کنترل نخبگان بر ثروت و تولید تأکید دارند (بحث هژمونی فرهنگی و نظارت جامعه) و به نقش ارتباطات رسانهها در کاهش محدودیت زمان و مکان و توسعه عقلانیت در جامعه توجه میکنند. برخی بر این باورند که ویژگیهای ساختاری انسانهای جدید، با توسعه اَشکال جدید ارتباطات، موجب تغییرات اجتماعی گریزناپذیری میشوند. محققان حوزه تغییرات اجتماعی از دهه 60 به بعد، تبدیل جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی را موضوع کار خود قرار دادند. در همین راستا نظریهپردازان انتقادی، موضوع تأثیر تغییرات تکنولوژی بر آزادیخواهی سیاسی و جامعه درونی را مطرح میکنند. بنابراین، تفکر جامعهشناختی با تغییرات اجتماعی ناشی از توسعه تکنولوژی، موضوع باسابقهای است که ورود اینترنت، بهعنوان یک توسعه فنی در این ادبیات، مسائل مختلفی را مطرح میسازد. از نظر رویکرد مارکسیستی، «قدرت رسانه» و«برابری و نابرابری» و «دسترسی به رسانه»، موضوعات درخور توجهی هستند. برخی نظریهپردازان مارکسیستی مانند «برداک» و «بولدینگ» تلاش کردند توسعه تکنولوژیک را در ارتباط با نظام اقتصاد سرمایهداری، مطالعه کنند. «اندرسون» در همین سنت، مسئله نابرابری دسترسی به اینترنت را مطرح میکند. «ویکسون» میان دسترسی رسمی مؤثر و دسترسی رسمی، تفاوت قائل است. دسترسی مؤثر، زمانی است که افراد، مهارت استفاده از آن امکانات و فضای مجازی را دارند، در حالی که دسترسی رسمی، فقط امکان مرتبط شدن را بدون مهارت فراهم میآورد. تمرکز دیدگاه «دورکیم»، بر تأثیر اینترنت بر روابط اجتماعی است. در این راستا تحقیقات مفصلی صورت گرفته که دو گرایش متفاوت فکری، به وجود آورده است: یک دیدگاه، آن است که اینترنت تأثیر بسیار منفی بر روابط واقعی و سرمایهای اجتماعی میگذارد. دیدگاه مقابل آن، بر این باور است که میان فضای مجازی و روابط ناشی از این فضا، تفاوتی وجود ندارد. تفاوت در تأثیر اینترنت و مقایسه با سایر رسانهها در اثربخشی روابط اجتماعی و سرمایه اجتماعی، نهضت ارتباطات از طریق کامپیوتر با ارتباطات چهره به چهره و... از مسائل مهم توجه به تأثیر اینترنت بر روابط اجتماعی محسوب میشوند. از طرفی، دیدگاه نظریهپردازانی چون «هابرماس» به سطح عمل اینترنت میپردازد. مسائلی چون تأثیر اینترنت بر جامعه مدنی، افزایش آگاهیهای سیاسی و اجتماعی و حکمرانی الکترونیکی، مهمترین مسائل مطرح در این دیدگاه هستند. (پاکسرشت، 1384) تحولات تکنولوژیک موجب افزایش بینظیر سرعت گردش اطلاعات، کاهش چشمگیر هزینه، کاهش فاصله زمانی و مکانی و پیدایش بازار جهانی و ... شده است. از سوی دیگر، تحولات فناوری، موجب تفکیک هرچه بیشتر پروسه تولید به اجزای کوچکتر و تبدیل تولید انبوه به اَشکال و الگوهای انعطافپذیرتر شده که تعمیق و گسترش بیشتر تقسیم کار بینالمللی را میسر ساخته است. تقسیم کار در عصرِ پیش از جهانیشدن، تقسیمی کموبیش ساده بود که در آن، تخصص کشورهای توسعهیافته، تولید کالا و مصنوعات صنعتی و تخصص کشورهای در حال توسعه، تولید و تأمین مواد خام و محصولات کشاورزی مورد نیاز کشورهای توسعهیافته و تأمین بازار برای برخی از محصولات آنها بود. روند جهانیسازی، این الگو را دگرگون ساخت و قطبهای جدید صنعتی و مهمتر از آن، اقتصاد متکی بر اطلاعات و دانش پدید آورد. در این الگو، عامل اطلاعات و دانش، نقش عمده را در تأمین رشد اقتصادی دارد. به عبارت دیگر، تحولات فناوری و جهانیسازی موجب شده است عامل اصلی تولید ثروت، از دسترسی به زمین و مواد اولیه و تولیدات صنعتی، به عامل اطلاعات و دانش منتقل گردد. (زمانی، 1384: 25 ـ 23) افزون بر این، رشد تحولات فناوری، بهویژه افزایش سرعت و توسعه شبکه حملونقل، افزایش گردش اطلاعات و گسترش وسایل ارتباط جمعی، موجب همگرایی فرهنگی، تشابه الگوهای مصرف و پیدایش فرهنگی جهانی شده است که هریک جهانیشدن اقتصاد را تسهیل و ترغیب میکنند و همزمان از آن تأثیر میپذیرند. شبکههای ماهوارهای، بهعنوان یکی از رسانههای مهم در نفوذ پدیده جهانیشدن، نقش مؤثری در جهانگیرکردن فرهنگ مصرفی برخاسته از فرهنگ آمریکایی داشتهاند. (Smith, 1998: 215) تأثیر تکنولوژی جدید، از اقتصاد فراتر رفته و همه جنبههای روزمره زندگی را فراگرفته است. اکنون همان تکنولوژی را که موجب جهانیشدن اقتصاد شد، افراد و جامعه مدنی در زندگی روزمره بهکار میگیرند. با گسترش اینترنت و ایمیل، کاهش هزینه خدمات تلفنی، وجود تلفن موبایل و گسترش کنفرانسهای الکترونیکی، دنیا بهشدت به هم مرتبط شده است. این تحولات همراه با رشد و گسترش بیسابقه تجارت بینالمللی، سرمایهگذاری مستقیم خارجی، گردش سرمایه مالی، رشد شرکتهای فراملی و تحولات ساختار تولید، موجب پیدایش پارادایم جهانیسازی شده است. (زمانی، 1384: 26) ابزار و وسایل ارتباطی، در کمرنگ کردن مرزها و شکلگیری فرهنگهای فراملی و فرامحلی بسیار مؤثر بودهاند؛ همانگونه که در مقاطعی از تاریخ، استفاده از کاغذ، چرخ و جادهها موجب حرکت در مسیری شد که «آنتونی گیدنز» آن را جدایی «زمان از مکان خاص» نامید. (Giddens, 1990: 21) توان و قابلیت این ابزار، موجب تسریع ارتباطات و نزدیک شدن فاصلهها شد؛ بهطوری که از یکسو توانایی دولتها را برای تسلط بیشتر بر مناطق حاشیهای و افزایش قدرت خویش بالا برد و از سوی دیگر، انحصار دولتها در انباشت اطلاعات و مدیریت آن شکسته شد و دولتها نیز از امتیازی که به این جهت از آن بهره میبردند، محروم شدند. این رویداد با ویران کردن نظام سلسلهمراتبی، قدرت را میان بازیگران فردی و جمعی بسیاری توزیع کرده است. «کیم اومائه» در این خصوص میگوید: ما اکنون در جهانی بدون مرز زندگی میکنیم که در آن دولت ملی به صورت افسانه درآمده و سیاستمداران هر نوع قدرت مؤثری را از دست دادهاند. (گیدنز، 1378: 34) زیستجهان انسان اجتماعی، از زمان آفرینش آدمی، بهشدت به زمان و مکان مقید بوده است. ساختار فضازمانی، زندگی اجتماعی و چگونگی کنش اجتماعی و روابط اجتماعی فرد را مشخص میکرد. در روابط اجتماعی و شکلگیری هویتها، اصل جغرافیامحوری عاملی تعیینکننده محسوب میشد. امکان برخورداری از هویتهای مختلف برای افراد وجود داشت، اما این هویتها همگی واقعی و براساس ویژگیهای حقیقی افراد بود. در حالی که در فضای مجازی، زمان و فضا دچار تغییر و تحول و فواصل مکانی و جغرافیایی کاملاً بیمعنا شدهاند. زمان نیز به واسطه ارتباطات آنی و لحظهای، از معنای قبلی جدا شده و در نهایت، حس تحرک بیسابقهای را به فضای اجتماعی تزریق کرده است. حس تحرک بدانمعناست که در این فضا امکان تغییر طبقه، نژاد و جنسیت برای افراد وجود دارد. فرد در لحظهای آنی میتواند جنس، نژاد و طبقه اجتماعی خود را پنهان سازد و با ویژگیهای جدید کاذب جنسیتی و نژادی، هویتی تازه برای خود تعریف کند و براساس آن با هویتهای واقعی یا مجازی دیگر تعامل کند. در این چارچوب، گذر زمان و قرار گرفتنهای متعدد فرد در این فضا و تعامل با هویت مجازی، موجب میشود این هویت در او نهادینه گردد و فرد، آن را یکی از هویتهای واقعی خود، همچون هویتهای خود در جهان واقعی، بپندارد. (نورمحمدی، 1388: 31) خدمات پیامرسانی الکترونیکی (رایانهای) نیز نوعی ارتباط را بنا نهاده است که فرهنگ نگارش با دست و چاپ را واژگون میکند. انواع مختلف ادارات پست الکترونیکی نیز در زمره خدمات پیامرسانی رایانهای قرار دارند. در ادارات پست الکترونیکی، افراد میتوانند با بهدست آوردن نشانی افراد دیگر (بهویژه غریبهها) از طریق اینترنت با آنها ارتباط برقرار کنند و بیآنکه ایشان را دیده باشند، برایشان اطلاعات یا پیامهایی ارسال کنند. این شیوه اطلاعرسانی، سبب پرورش انسانهای خیالپرداز، بازیگوش و منزوی میشود. مذاکرات رایانهای (چت)، نوع دیگر از ارتباطات فراهمشده از طریق نگارش رایانهای است که در آن، میتوان اطلاعات و اخبار زیادی را رد و بدل کرد. در این مورد، نوشته دیجیتالی جایگزین چاپ نمیشود، بلکه جای ملاقاتهای رودررو و ارتباطهای شفاهی را میگیرد. مذاکرات رایانهای، لزوم تجمع اشخاص را در یک زمان و مکان، برطرف میسازد. حتی امروزه بسیاری از گردهماییهای همزمان نیز با استفاده از این شیوه صورت میگیرد. (پاستر، 1377: 134 ـ 130) سلسلهمراتب اقتدار و لایهلایه شدن جامعه بر اثر آن، که از عوامل اصلی تبعیضها و توزیع نامتناسب دانش و معلومات و تشریک مساعی در تصمیمها (از طریق شکستن محدودیتهای جغرافیایی) بهشمار میرفت، اکنون از طریق رسانههای جهانی و اینترنت شکسته شده است و انسانی که تاکنون در کشور و پایتخت خود، بیگانه بهشمار میرفت و نادیده گرفته میشد، با شبکههای اطلاعاتی وسیع در دورافتادهترین نقاط جهان، میتواند از اطلاعات جهان آگاه شود و با بسیاری از مراکز مردمی و مدنی مشارکت کند. جهانیشدن حتی موجب عمیقترین تحولات اجتماعی و سیاسی شده است؛ بهطوری که روند آن، همگام با اطلاعرسانی به مردم، در جوامعی که زمانی محدود و بسته بودند، باعث سرنگونی دیکتاتوریهای بسیاری گردیده است. جهانیشدن، همزمان عواقب و تاوانهایی نیز به بار آورده است؛ از جمله نابودی برخی فرهنگهای بومی و گوناگونیهای آنها، آسیبپذیری بیشتر جوامع فقیر و کمتر توسعهیافته در مقابل بحرانهای آن و نبردهای جدید فرهنگی. (احمدی علیآبادی، 1386) در نهایت، باید یادآور شد که پذیرش نقش تعیینکننده تحولات فناوری، بهمعنای جبر تاریخی تکنولوژی نیست. ویژگیهای فضای مجازی ویژگیهای منحصربهفرد و متمایزکننده فضای مجازی عبارتند از: 1. دیجیتالی بودن: اینترنت بر اعداد و منطق ریاضی مبتنی است. ازاینرو، تغییر و دخالت در این فضا، طبق خواست کاربر، کاملاً ممکن میشود. بر این اساس، کاربر با تغییر در رنگها و انتخاب فضای کار در اینترنت، خواست و علایق خود را اجرا میکند. به این ترتیب، وی بدون دغدغه خاطر میتواند از این فضا استفاده کند، از همین رو تعداد کاربران اینترنتی با توجه به تفاوتهای فرهنگی، اعتقادی، قومی، نژادی و... چشمگیر است. 2. حافظه مجازی: مهمترین ویژگی اینترنت، آزادی انتشار اطلاعات است. حافظه مجازی اینترنت این فرصت را فراهم کرده است که انباشتی از اطلاعات در این فضا داشته باشیم. این مسئله در تناقض با سیاست محدودسازی قرار دارد. اینترنت ضد سانسور است و امکان دسترسی به هر نوع اطلاعاتی در آن فراهم است. 3. تعاملی بودن: اینترنت یک رسانه دوطرفه است؛ به این معنا که در این فضا تولیدکننده متن و در ادامه امر تولید، مصرفکننده آن، با هم در ارتباطند و از یکدیگر تأثیر میپذیرند. تعاملی بودن، این فرصت را برای کاربران اینترنتی فراهم میکند که همواره فرصت دخالت دادن آرا و نظریات خود را داشته باشند و از نظریات دیگران نیز مطلع شوند. 4. فرامتن بودن: به این معناست که هر صفحه از اینترنت، در خود، صدها لینک به دیگر صفحات اینترنتی دارد؛ یعنی کاربر، قدرت گزینش و انتخاب بسیاری دارد و با وارد شدن به این فضا و قرار گرفتن در یک موقعیت خاص، بهراحتی میتواند از آن صفحه خارج، و وارد فضای جدیدی شود. این امکان را لینکهای موجود در صفحه، به او میدهند. 5. واقعیت مجازی: کاربر میتواند محدودیتهای دنیای واقعی خود را در فضای اینترنت جستجو کند، اما بدون مرزهای دنیای واقعی. شکلگیری شخصیتهای اینترنتی در شهرهای اینترنتی بهمعنای شکلگیری دنیای جدید است که از دنیای واقعی ریشه میگیرد. امکانات ویژه این فضا یک واقعیت مجازی را شکل داده است؛ واقعیتی که در دنیای واقعی معنایی ندارد، اما در حیطه اینترنت بهخوبی عمل میکند و ناخواسته نتایجی نیز در دنیای واقعی بهجا میگذارد. 6. غیرمرکزی بودن: هیچ مرز و حکومتی، بر فضای اینترنتی حاکم نیست. به همان میزان که یک نوجوان آمریکایی در دسترسی به اینترنت آزاد است، یک نوجوان ایرانی نیز از همین حق برخوردار است. (نورمحمدی، 1388: 35 ـ 31) مباحث اخلاقی تکنولوژیهای مدرن تردیدی نیست که ما تکنولوژی جدید را بیشتر خودخواهانه بهکار میبریم و برای بهرهمندی فوری از آن در زمینه پیشرفت اقتصادی، محیط زندگی خود را بهصورت یک بشکه باروت درآوردهایم. قدرت تکنولوژیکی ما روزبهروز افزایش مییابد، ولی آثار جانبی و مخاطرات بالقوه آن نیز روزبهروز بیشتر میشود. پیچیدگیهای تکنولوژی و پتانسیل آن برای تصادم با جامعه، باعث سردرگمی و ترس از تکنولوژی شده است. تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده و پیچیده شده است که بعضی افراد، از مشارکت در تصمیم گیریها برای بهکارگیری تکنولوژی جدید، خودداری میکنند؛ زیرا احساس میکنند فاقد بینش لازم برای پاسخگویی به سؤالات مقتضی هستند. باید باور کنیم که توسعهدهندگان تکنولوژی، از همه ابعاد تأثیر محصولاتشان آگاه نیستند. در بسیاری از موارد، آثار منفی تکنولوژی، خود توسعهدهندگان تکنولوژی را نیز متعجب میکند. با تجزیه و تحلیل برخی تجربیات استفاده از تکنولوژیهای مدرن، میتوان مواردی را نام برد که بیشتر مشکلات متداول را پوشش میدهند. حتی اگر تکنولوژیهای جدید باعث مباحث اخلاقی جدید شوند، تجربه تاریخی میتواند به ما کمک کند که حوزه مشکلات متداول را مشخص کنیم. برخی از مهمترین این مشکلات عبارتند از: 1. اشاعه و استفاده از اطلاعات: بیشتر تکنولوژیهای جدید، الگوهای جدیدی را برای انتشار اطلاعات به همراه دارند. کامپیوتری شدن ثبت اطلاعات که از سال 1970 آغاز شده، دسترسی به اطلاعات را افزایش داده است. اگرچه انتشار اطلاعات و دسترسی به اطلاعات آزاد، نکته مثبت تلقی میشود، پیامدهای منفی آن نیز از نظر اخلاقی باید تجزیه و تحلیل شوند. استفاده از اینترنت برای پخش و انتشار اطلاعات، جرم و خشونت را آسان ساخته است که از نظر اخلاقی باید آن را ریشهیابی کرد. 2. کنترل، نفوذ و قدرت: در مورد اینکه چگونه تغییرات تکنولوژیکی، به تغییرات در توزیع کنترل و نفوذ میانجامد، شواهد تاریخی بسیاری وجود دارد. این سؤال که آیا اینترنت بر دموکراتیزه کردن جوامع تأثیری دارد یا نه، موضوع مناقشه است. آیا تکنولوژی اطلاعات در آزادسازی جوامع تأثیر مثبت دارد یا نه و چقدر احتمال دارد که باعث تثبیت قدرت سلسلهمراتبی شود؟ همچنین درباره اهمیت دسترسی به تکنولوژی، بهعنوان منبعی برای تحصیلات و قدرت رقابتی، مباحثی وجود دارد. اقدامات حقوق بشر، بحث دسترسی نابرابر به اینترنت و کامپیوتر را مطرح کرده است. اخیراً نیز درباره اینکه نابرابری در دسترسی به کامپیوتر و اینترنت، باعث نابرابری در تحصیلات و بازار کارگران شده، بحثهایی شده است. 3. تأثیر بر الگوهای تعامل اجتماعی: تکنولوژیهای ارتباطات مثل تلگراف، تلفن، رادیو، تلویزیون و اینترنت، بر روشهایی که افراد با یکدیگر تعامل میکنند، ملاقات میکنند یا ارتباط برقرار میکنند، اثر میگذارد. به نظر میرسد روند عمومی در توسعههای اخیر، ارتباطات ارزان و آسانی را فراهم کند، لذا تمایل به ارتباطات رسانهای برای جایگزین کردن تماسهای رودررو وجود دارد. دیگر تغییر مهم، تعامل بهوسیله تلفن همراه است و کار از طریق رایانه که در خانه انجام میشود و روابط همکاران را تغییر میدهد. 4. حریم خصوصی: به نظر میرسد یکی از پیامدهای ابزارهای پیشرفته در شناسایی و جمعآوری انواع اطلاعات درباره اشخاص و فضاهای خصوصی، این است که جایی که افراد ممکن است آزاد باقی بمانند، تهدید میشوند. دوربینهای جستجوگر، شکل متداول محیطهای شهری شده است و ابزارهای الکترونیکی پیشرفته، مثل تکنولوژی دقیق بیومتریک، کارتهای هوشمند و انواع مختلفی از دستگاههای پیشرفته، کارفرمایان را قادر ساخته است که بر جزئیات کار کارگران نظارت داشته باشند. 5. روابط بینالملل: تکنولوژیهای جدید، بیشتر اوقات روابط بینالملل را تغییر میدهند؛ بهویژه جهان در حال توسعه و توسعهیافته را. 6. اثرگذاری بر ارزشهای انسانی: شواهد زیادی درباره تأثیر توسعه تکنولوژیکی بر روش زندگی ما وجود دارد؛ روشی که ما با آن، خودمان را و اصول و ارزشهای روحیمان را درک میکنیم. توزیع وسیع اینترنت و دیگر رسانههای گروهی، ممکن است بر ارزشهایمان اثر بگذارد. (علیپور، 1389) نتیجه جهانیشدن در حوزههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نتایجی به بار آورده که تاکنون سابقه نداشته است. این پدیده، عمیقترین تحولات اجتماعی و سیاسی را نیز موجب شده است. یکی از مهمترین شاخصهای این فرایند، ارتباطات و فناوریهای ارتباطی است که به موازات سایر کشورها، شاهد رشد این فناوریها در ایران نیز هستیم. ترقی این شاخص در ایران پس از انقلاب اسلامی در قیاس با گذشته، نشاندهنده تأثیر مثبت انقلاب اسلامی در جهانیشدن ایران است. در حال حاضر، ایران در مرحلهای است که باید بیش از گذشته و بهسرعت بهسمت استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی روی آورد و با ایجاد و راهبری پدیدههای نوین فناوری در راه توسعه کشور و در تمام عرصههای جامعه، از آنها برای بهبود وضعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور بهره گیرد، تا بتواند در افق پیشبینیشده سال 1404، قدرت اول در منطقه شود و در تعادل وضعیت جهانی، نقش فعالتر و مؤثرتری ایفا کند. با توجه به دیدگاههای موافقان و مخالفان، ایران زمانی میتواند در فضای جهانیشدن توفیق یابد که از حالت انفعالی در مقابل این پدیده خارج، و بهصورت فعال با آن روبهرو شود. در یک حالت تعاملی، اثرگذاری و اثرپذیری، همزمان رخ میدهد و اگر به امکانات رقابتی سازمانهای خود آگاه باشیم، از روابط متقابل با مجموعه کشورها حداکثر بهرهبرداری را خواهیم کرد. کسانی که جهانیشدن را تهدید میپندارند، پیشفرض ناگفتهشان این است که ما هیچ نقطه قوتی نداریم که در عرصه جهانی مطرح سازیم و این اندیشهای ناصواب و تفکری نادرست است. ما میتوانیم با اتکا به دانش و قدرت خلاق جامعه جوان کشور و امکانات وسیع نیروی انسانی و منابع زیرزمینی و شرایط متنوع جغرافیایی، در صحنه جهانی اثرگذار باشیم و از این فرصت برای معرفی و شناسایی کشور و توانمندیها و قدرتهای بالقوه آن استفاده کنیم. ایرانیان در عرصههای جهانی، همواره حضوری شاخص و درخشان داشتهاند و در عرصه جهانیشدن نیز اگر سنجیده گام بردارند، بیشک توفیق نصیبشان خواهد شد. گوشهگیری و انزوا و زندگی جزیرهای، توسعه و گسترش را در پی نخواهد داشت، لذا باید مجدانه به قلمروهای جهانی وارد شویم و از شکستها و ناکامیهای احتمالی نهراسیم، بلکه با امید به آینده روشن تلاش کنیم و بدانیم با سعی و اهتمام، به آرمانهای خود دست خواهیم یافت. منابع و مآخذ 1. احمدی علیآبادی، کاوه، 1386، جهانیشدن و تأثیر آن بر فرهنگ، دین و اخلاقیات Bashgah.net، باشگاه اندیشه، 4/10/ 1386. 2. اکبری، کرامتالله، 1381، «اولین کنفرانس بینالمللی توسعه الکترونیک و فناوری اطلاعات»، مجموعه مقالات، دانشگاه شیراز، 7 تا 9 آبان 1381. 3. امیرپناهی، محمد، 1387، «جهانیشدن و فرهنگ»، روزنامه کیهان، 6/5/1387. 4. بینا، 1378، اولین گزارش ملی توسعه انسانی جمهوری اسلامی ایران، تهران، سازمان برنامه و بودجه. 5. بینا، 1382، ویژهنامه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. 6. پاستر، مارک، 1377، عصر دوم رسانهها، ترجمه غلامحسین صالحیار، تهران، مؤسسه ایران. 7. پاکسرشت، سلیمان، 1384، «اینترنت و سبک زندگی فراغتی جوانان»، در: فرزانه محسنی فرد، 1384، «جهان فرهنگی کاربران اینترنت در ایران»، پگاه حوزه، شماره 166. 8. پایگاه اطلاعرسانی دولت، www.dolat.ir، 13/7/1390. 9. توسلی، غلامعباس، 1381، «جهانیشدن و تأثیر آن در ایران»، مجله باور، دوره جدید شماره 11، شهریور 81 . 10. توسلی، مجید، 1386، «پدیدهای به نام جهانی شدن»، پرسمان، تیر 1386، شماره 58. 11. حجازی، آرش، 1382، «مقایسه چند ترجمه از جلد پنجم هری پاتر»، مجله جشن کتاب، بهمن 82، شماره 4. 12. خبرگزاری اقتصادی ایران (اکونیوز)، www.econews.ir، 26/08/1388. 13. خبرگزاری ایستنا، www.ictna.ir، 25/6/1390. 14. خبرگزاری آیسیتی پرس: www.ictpress.ir، 31/6/1389. 15. خبرگزاری تابناک، 4/5/1390. 16. خبیری، کابک، 1382، «جهانیشدن، فرهنگ و دموکراسی»، در مجموعه مقالات فرهنگ در عصر جهانی شدن، چالشها و فرصتها، محمد توحیدفام، تهران، انتشارات روزنه. 17. رابرتسون، رونالد، 1380، جهانیشدن: تئوریهای اجتماعی و فرهنگ جهانی، تهران، نشر ثالث. 18. رجایی، فرهنگ، 1379، پدیده جهانیشدن وضعیت بشری و تمدن اطلاعاتی، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، تهران، نشر آگاه. 19. زمانی، هادی، 1384، ایران: فرصتها و چالشهای جهانیشدن، بیجا، انتشارات بال. 20. سلیمی، حسین، 1379، فرهنگگرایی، جهانیشدن و حقوق بشر، تهران، مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه. 21. ـــــــــــــــــ ، 1386، «دینداری در عصر جهانیشدن»، باشگاه اندیشه، 31/6/1386، Bashgah.net. 22. علیپور، وحیده، 1389، «ارزیابی اخلاقی تکنولوژیهای نوین ارتباطی»، سایت مرکز تحقیقات رسانهای همشهری، 8/5/1389. 23. کمیسیون ملی یونسکو، 1379، گزارش جهانی فرهنگ سال 1998، تهران. 24. گیدنز، آنتونی، 1377، پیامدهای مدرنیت، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، مرکز. 25. ـــــــــــــــــ ، 1378، راه سوم، بازسازی سوسیال دموکراسی، ترجمه منوچهر صبوری کاشانی، تهران، انتشارات شیرازه. 26. لکزایی، نجف، 1381، «نسبت جهانیشدن و حکومت جهانی»، باشگاه اندیشه، Bashgah.net، 1/12/1381. 27. محسنیانراد، مهدی و همکاران، 1372، «نگاهی به مطبوعات ایران در مقایسههای جهانی»، فصلنامه رسانه، سال چهارم، شماره 4، زمستان 72. 28. محسنیانراد، مهدی، 1382، ارتباطشناسی، تهران، نشر سروش. 29. نش، کیت، 1382، جامعهشناسی سیاسی معاصر: جهانیشدن، سیاست و قدرت، ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران، نشر کویر. 30. نصر، سیدحسین، 1385، «اسلام، مسلمانان و تکنولوژی مدرن»، ترجمه محمدرضا امین، پگاه حوزه، 3/4/1385، شماره 185. 31. نقیبالسادات، سیدرضا، 1382، «ابزارهای جهانیسازی»، ماهنامه زمانه، سال دوم، شماره 10، تیر 1382. 32. نورمحمدی، مرتضی، 1388، «چالش فرهنگ و هویت در فضای مجازی»، پگاه حوزه، شماره 261. 33. واترز، مالکوم، 1379، جهانیشدن، ترجمه اسماعیل مردانی و سیاوش مریدی، تهران، سازمان مدیریت صنعتی. 34. وبستر، فرانک، 1380، نظریههای جامعه اطلاعاتی، ترجمه اسماعیل قدیمی، تهران، انتشارات قصیدهسرا. 35. همشهریآنلاین، www.hamshahrionline.ir، 3/7/1390. 36. Clark, John, 1997, Globalization and fragmentation, oxford university press. 37. Giddens, Antony, 1990, The Consequences Of Modernity, Cambridge, London, polity press, 38. Meyer, Anna & Katrina Geschiere, 1999, globalization and Identity, Oxford, Blackwell, 39. Robertson, Robert, 1992, globalization: social Theoty & Global culture, London, sage, 40. Schaffer, Robert, 1997, Understanding Globalization: The Social Consequences of political, Economic and Environmental change, USA, lanham, Maryland, Rowman and littlfield, 41. Schoite, Jan, 2000, Globalization, A Critical Introduction, USA, palgrave, 42. Smith, Albert, 1998, Nationalism and Mondernism, London, Routledge. 43. Unesco, 1987, statistical Year book, united nations education scientitic Organization, London. سیدحسین شرفالدین - استادیار مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی [email protected] محمدحسین ظریفیان یگانه - دانشآموخته حوزه علمیه قم و کارشناسارشد علوم ارتباطات اجتماعی [email protected] اسماعیل صابر کیوج - دانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشجوی دکترای فرهنگ و ارتباطات [email protected] فصلنامه مطالعات انقلاب - شماره 29 پایان متن/
92/12/28 - 00:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]
صفحات پیشنهادی
آینده از آنِ جهانیشدن اسلام با محوریت انقلاب اسلامی است/ در جهانیشدن اسلام تقدم با قدرت فرهنگی است
دین و اندیشه رضا غلامی در نشست اسلام و جهانی شدن آینده از آنِ جهانیشدن اسلام با محوریت انقلاب اسلامی است در جهانیشدن اسلام تقدم با قدرت فرهنگی است رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی در نشست اسلام و جهانی شدن با آسیب شناسی جهانی شدن غربی و بیان ویژگیهای جهانی شدن اسلامحجتالاسلام غلامی در نشست «اسلام و جهانی شدن»: هندسه قدرت جهانی به نفع انقلاب اسلامی در حال تغییر اس
حجتالاسلام غلامی در نشست اسلام و جهانی شدن هندسه قدرت جهانی به نفع انقلاب اسلامی در حال تغییر استرئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا با اشاره به شاخصههای جهانی شدن اسلام گفت هندسه قدرت جهانی به شدت به نفع انقلاب اسلامی در حال تغییر است به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خمعاون پارلمانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی: انقلاب اسلامی عامل اضمحلال استکبار جهانی است
معاون پارلمانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی انقلاب اسلامی عامل اضمحلال استکبار جهانی استمعاون پارلمانی حقوقی و امور استانهای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استکبارستیزی را از ویژگیهای نظام دانست و گفت انقلاب اسلامی عامل اضمحلال استکبار جهانی است به گزارش خبرگزاری فارس از رشتبهترین گزینشگران در طول عمر انقلاب اسلامی، مردم بوده اند
بهترین گزینشگران در طول عمر انقلاب اسلامی مردم بوده اند بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت مردم در طول عمر با برکت انقلاب اسلامی همواره به عنوان بهترین گزینشگران در انتخابات مختلف در صحنه حضور یافته و دست به انتخاب و گزینش زده اند وجه الله خدمتگزار در دیدار با بازرسناتورهای آمریکایی خواستار محرومیت روسیه از میزبانی جام جهانی 2018 شدند
سناتورهای آمریکایی خواستار محرومیت روسیه از میزبانی جام جهانی 2018 شدند تهران-ایرنا-دو سناتور آمریکایی در پی تشدید تنش ها در اوکراین از فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا خواستند امتیاز میزبانی مسابقات جام جهانی 2018 را از روسیه بگیرد به گزارش بلیچر ریپورت مارک کرک و دن کوتس دونقش هنرمندان در انقلاب اسلامی بی بدیل است/ هنرمندان ورامینی پتانسیل بالایی دارند
استانها مرکز تهران نقش هنرمندان در انقلاب اسلامی بی بدیل است هنرمندان ورامینی پتانسیل بالایی دارند ورامین - خبرگزاری مهر رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ورامین گفت امروز هنرمندان ورامینی دارای ظرفیت ها و پتانسیل بسیار بالایی هستند به گزارش خبرنگار مهر شامگاه دوشنبه و باانقلاب اسلامی بهمثابهی بازگشت به خویشتن
انقلاب اسلامی بهمثابهی بازگشت به خویشتنانقلاب اسلامی ایران در ابتدا با نفی شرایط موجود زمینه را برای بروز و ظهور واقعی آموزههای دینی فراهم ساخت و پس از آن با استقرار جمهوری اسلامی مفاهیم نوین در هویت اسلامی پدیدار شد انقلاب اسلامی ایران در شرایطی و زمانی به وقوع پیوست که کشهدا بزرگترین هنرمندان تاریخ انقلاب اسلامی هستند
استانها مرکز تهران حجت الاسلام براری شهدا بزرگترین هنرمندان تاریخ انقلاب اسلامی هستند پاکدشت - خبرگزاری مهر رییس اداره تبلیغات اسلامی پاکدشت گفت شهدا بزرگترین هنرمندان تاریخ انقلاب اسلامی هستند حجت الاسلام علی براری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روز شهدا اظهار داشتدبیر مجمع یاران انقلاب اسلامی صومعهسرا: پشتیبانی از رهبری وظیفه مجمع یاران انقلاب است
دبیر مجمع یاران انقلاب اسلامی صومعهسرا پشتیبانی از رهبری وظیفه مجمع یاران انقلاب استدبیر مجمع یاران انقلاب اسلامی صومعهسرا گفت بیداری بصیرت و پشتیبانی از رهبری وظیفه مجمع یاران انقلاب اسلامی است به گزارش خبرگزاری فارس از صومعهسرا حمید کامران شامگاه چهارشنبه در جمع 200 نفرحجتالاسلام زارع فومنی در گفتوگو با فارس: تریبون دادن به افراطیها بر خلاف شعار اعتدال است/لزوم برخورد مراجع
حجتالاسلام زارع فومنی در گفتوگو با فارس تریبون دادن به افراطیها بر خلاف شعار اعتدال است لزوم برخورد مراجع قضایی با هتاکان انقلاب اسلامیدبیرکل جبهه مردمی اصلاحات با اشاره به لزوم برخورد مراجع قانونی با هتاکان انقلاب اسلامی گفت نباید به تندروها میدان داده شود چراکه این برخلاف شرئیس اداره ارشاد اسلامی نهبندان: نفرات برتر جشنواره عکس زمستان نهبندان مشخص شدند
رئیس اداره ارشاد اسلامی نهبندان نفرات برتر جشنواره عکس زمستان نهبندان مشخص شدندرئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نهبندان از اعلام نتایج و معرفی نفرات برتر جشنواره عکس زمستان این شهرستان خبر داد سید حسین هاشمی امروز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در نهبندان اظهار داشتلبیک موسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی به سخنان رهبری
فرهنگ و هنر سینمای ایران لبیک موسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی به سخنان رهبری موسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی به مناسبت بیانات مقام معظم رهبری بیانیهای صادر کرد و از رهنمونهای ایشان تبعیت کرد به گزارش خبرگزاری مهر در پی بیانات مقام معظم رهبری حضرت آیتالله العظبازشدن پای فناوریهای نو به کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۵۹ استاندار مرکزی گفت در بحث کاهش آلودگی هوای شهر اراک در ابتدای راه هستیم و کارهای زیادی باید انجام دهیم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مرکزی محمد حسین مقیمی در جلسه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک خاطرنشان ساخت پالنویسنده غنایی:انقلاب اسلامی ایران عزت را به مسلمانان بازگرداند
در مراسم رونمایی از کتاب شیعه درست فهمیده نشده است نویسنده غنایی انقلاب اسلامی ایران عزت را به مسلمانان بازگرداند خبرگزاری رسا ـ کتاب شیعه درست فهمیده نشده است تالیف شیخ عبدالمومن دالاهو در شهر آکرای غنا رونمایی شد به گزارش خبرگزاری رسا مراسم رونمایی از کتاب «شصالحی عنوان کرد برنامههای معاونت فرهنگی درباره نگرانیهای اخیر رهبر انقلاب/هیات امنای بنیاد ادبیات داستانی ان
صالحی عنوان کردبرنامههای معاونت فرهنگی درباره نگرانیهای اخیر رهبر انقلاب هیات امنای بنیاد ادبیات داستانی انتخاب شدندمعاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت هیات امنای جدیدی برای بنیاد ادبیات داستانی انتخاب شدهاند که این هیات نیز مدیرعامل جدید را انتخاب خواهند کرد در جلسه فردا علاوه بر اسربلندي ايران اسلامي مرهون زنده نگه داشته شدن فرهنگ شهادت است
۲۱ اسفند ۱۳۹۲ ۱۲ ۱۵ب ظ وزير دفاع سربلندي ايران اسلامي مرهون زنده نگه داشته شدن فرهنگ شهادت است وزير دفاع موفقيت سربلندي و عزت امروز ايران اسلامي در تمامي عرصه هاي سياسي علمي و اجتماعي را مرهون زنده نگه داشته شدن فرهنگ شهادت دانست به گزارش خبرگزاري موج سردار حسين دهقان که ددر شورای راهبردی فرهنگیاجتماعی دانشگاه آزاد سند اسلامی شدن دانشگاه آزاد تصویب شد
در شورای راهبردی فرهنگیاجتماعی دانشگاه آزادسند اسلامی شدن دانشگاه آزاد تصویب شدمعاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان گفت برنامهریزی فعالیتهای فرهنگی دانشگاه آزاد و سند اسلامی شدن این نهاد به تصویب شورای راهبردی فرهنگیاجتماعی دانشگاه رسیده است به گزارش خبرگزاری فارس از رشت-
گوناگون
پربازدیدترینها