تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812750380




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بنزین دو نرخی فساد برانگیز است


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: بنزین دو نرخی فساد برانگیز است
مهمترین مشکل دولت برای سال اینده که با آن روبرو است، تداوم نسبی اصلاح قیمت ها و ارائه یک برنامه اقتصادی و نقشه راهی است که بتواند اقتصاد را در جهت مناسب هدایت کند
کد خبر: ۳۸۷۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۱ - 18 March 2014




در روزهای پایانی سال 92 همچنان یکی از دغدغه های مهم مردم تورم، گرانی، ثبات اقتصادی و... می باشد. این در حالی است که در خرداد امسال که انتخابات برگزار شد، یکی از شعارهای مهم دولت آقای روحانی بهبود وضعیت اقتصادی کشور، کنترل تورم و بهبود رفاه مردم بود.

با این حال در شش ماه اخیری که از عمر دولت می گذرد همچنان دغدغه های مردم از لحاظ اقتصادی ادامه دارد و به طور وسیع انتظار سرعت بیشتر دولت برای ثبات اقتصادی کشور وجود دارد. در همین رابطه «تابناک» در گفت و گو با دکتر جمشید پژویان رئیس سابق شورای رقابت و اقتصاددان؛ وضعیت اقتصادی و عملکرد دولت در این شش ماه را مورد بررسی قرا داده است.

در ابتدا پژویان عنوان کرد، امسال سیاست های اقتصادی کشور را دو دولت اداره می کرد. بر این اساس نمی شود عملکرد دولت را به صورت واقعی ارزیابی کرد. اما به هر حال در امسال توقف هدفمندی یارانه ها و اصلاح نسبی قیمت ها متوقف شد. این توقف موجب شد که مجددا فاصله قیمت ها زیاد و خسارت جدی به اقتصاد ایران وارد کرد . در واقع اصلاح نسبی قیمت ها حرکت صحیحی بود که متوقف شد.

وی در ادامه گفت، هر چند که اشتباهاتی در اجرایی مرحله اول هدفمند کردن یارانه ها وجود داشته است، اما نباید این روند متوقف می شد. در کل به نظر می رسد که دولت برنامه مشخص و نقشه راه اقتصادی جدیدی نداشته است و عمدتا فقط به دنبال حل مسئله تحریم بوده است. در واقع بحث مذاکرات با (5+1) روی هر نوع سیاست گذاری اقتصادی و یا هر حرکت دولت سایه انداخته بود.
رئیس سابق شورای رقابت اضافه کرد، امسال دولت نتوانست تورم را کنترل کند. نمی دانم چرا بعضی ها فکر می کنند دولت تورم را کنترل کرده است. دولت هیچ کاری برای کنترل تورم انجام نداده است. دولت اگر کاری هم نمی کرد به همین شکل ثبات اقتصادی شکل می گرفت.
چرا که در کشور همیشه با یک درصدی تورم وجود داشته است. طی سال های گذشته ما همچنان با تورم بالای 20 درصدی روبرو بوده ایم. در این میان یک شوک تحریم نیز به کشور وارد شد و قیمت ها را به سمت بالا افزایش می دهد . این روند ادامه پیدا کرده است که نهایتا تورم به 45 درصد می رسد.

وقتی به امسال نگاه می کنید، می بینید یک تورم 45 درصدی داشته اید. حالا از این به بعد شوک دیگری وارد نمی شود. در نتیجه در ادامه سال شما همان تورم نزدیک به 40 درصد را دارید و تا یک شوک دیگر وارد نشود وقتی مقایسه می کنید می گوید تورم کمی کاهش پیدا کرده است.
پژویان گفت، دولت تاکنون هیچ اقدامی جهت کنترل تورم انجام نداده است و اگر این شرایط در اقتصاد و سیاست خارجی اتفاق نمی افتاد این ثبات هم شکل نمی گرفت.

وی در ادامه گفت، اینجا تاکید می کنم که تورم یعنی تداوم افزایش قیمت ها به هر دلیل است. برای مثال اگر تحریم تشدید و ارزش پول بیشتر کاهش ملی می یافت، یک مرتبه قیمت ها جهش دیگری به سمت بالا می داشت. ولی وقتی چنین چیزی در شش ماه اخیر نداشتیم و نسبت به  سال قبل مقایسه می کنیم، با این وجود امسال افزایش قیمت ها ادامه داشته است.

اگر مقدار سهم فروش نفت را ماه به ماه پایین بیاورند، افزایش قیمت ها را داریم یا اگر یکبار یک شوک وارد کردند و صادرات به یک سوم کاهش پیدا کرد این موجب یک جهش و پرش در شیب قیمت ها می شود. در واقع  اگر به کلی جلوی صادرات را می گرفتند، مجددا جهشی در قیمت ها به وجود می آمد ولی چون نگرفتند، آن جهش قیمت ها انجام نشده است. اگر تورم را نسبت به سال قبل مقایسه کنیم، الان تورم 20 درصد است و لی نسبت به دو الی سه سال قبل بازهم تورم بالای 40 درصد است.

وی در پایان گفت، به نظر من مهمترین مشکل دولت برای سال اینده که با آن روبرو است، تداوم نسبی اصلاح قیمت ها و ارائه یک برنامه اقتصادی و نقشه راهی است که بتواند اقتصاد را در جهت مناسب هدایت کند. در روزهای اخیر شنیده می شود که قرار است نرخ بنزین تک نرخی شود. به نظر من هر نوع قیمتی را تک نرخی کنید و قیمت های متفاوت نداشته باشید، کار درستی است. بنزین را باید به یک قیمت همه بخرند. اگر قیمت بنزین دو نرخه باشد شما فساد خواهید داشت. همه می خواهند به قیمت کمتر به بنزین دست پیدا کنند. به همین خاطر  فساد افزایش پیدا می کند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن