تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860450941
![نمایش مجدد: چهارشنبه سوری؛ جشن پیشواز بهار refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
چهارشنبه سوری؛ جشن پیشواز بهار
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: در ایران باستان، برپایی جشنها با هدف ستایش پروردگار، گردهمایی مردم، سرور و شادی، داد و دهش و بخشش به بینوایان و زیردستان بوده است. جشن از واژه «یسنه» و به معنای ستایش است. آداب و رسوم، سنتها، آیینها، جشنها، سوگواریها، باورها و اعتقادات، باید و نبایدها، ادبیات، موسیقی، مثلها و... همه و همه در شمار فرهنگ عامه (فولکلور) یک سرزمین هستند.
از این رو، برای شناخت و تشخیص فرهنگ عامه (توده) باید از زیباییشناسی مردم آن دیار آگاهی یافت و بدون آگاهی و شناخت کافی هرگز نمیتوان کلامی بر زبان راند؛ چرا که فولکلور هر سرزمین، آیینه تمام نمای پندار، کردار، رفتار، روحیات و منش و خلق و خو و آیینهای مردم آن دیار است.
چهار شنبه سوری، یکی از جشنهای ملی ایرانیان و در شمار فرهنگ توده است که در آن کارهای شعف برانگیز و ویژهای انجام میشده است؛ و مردم تا پاسی از شب در آن به شادمانی دور هم بیدار میماندند.
واژه «سور»، ریشه در زبان پهلوی دارد و به معنای مهمانی، بزم، جشن و جشن عروسی است؛ و «سوری» یا «سوریک» به معنای گل سرخ، رنگ سرخ، شادی و هر چیزی که به رنگ سرخ باشد، ثبت شده است؛ از این رو چهارشنبه سوری را میتوان جشنی همراه با سرخی برشمرد و به عبارتی آن را جشن آتش دانست؛ چرا که نماد این سرخی آتش است؛ جشنی که ایرانیان باستان با آن به استقبال بهار میرفتند و یکی از مقدماتش خانه تکانی بود. اینکه چرا آتش نزد ایرانیان از جایگاهی ارزشمند و ارجمند برخوردار بوده است، جای تامل دارد. برخلاف آنکهگاه افراد ناآگاه و کم دانش، ایرانیان باستان رابا چنان پیشینهای آتش پرست میخوانند، مردمان این سرزمین هرگز آتش را نمیپرستیدند؛ و بایسته است که بر این نکته اشاره شود که آتش در میان ایرانیان نماد و سمبل پاکی بوده است؛ و چرایی این پاک دانستن، اینکه آتش مانند آب که هر ناپاکی را میزداید، پالاینده و پاک گرداننده بوده است و در ایران باستان هر ناپاکی را به آتش میزدودند؛ و گواه این مدعا، آنکه در اسطورههای پارسی نیز آنگاه که میخواستند، حقانیت و پاکی کسی را بیازمایند، چونان سیاوش او را از آتش گذر میدادند؛ چیزی شبیه به داستان حضرت ابراهیم و سربلندی و سرد شدن آتش و گلستانش در متون دینی. اما آنچه سبب این اشتباه در میان مردم کم دانش گشته است، نداشتن آگاهی از معنای باستانی و دیرپای واژه پرستیدن است. در ادبیات کهن پارسی، واژه «پرستنده» به معنای نگهبان و پرستار به کار میرفته و درباره آتش به کسی اطلاق میشده که از آتش مراقبت میکرده است. آتشی که به باور پیشینیان از مظاهر حیات و نمادی از روشنایی و نور در برابر ظلمت و تاریکی است و آتش در جایگاه نشانهای از حضور خداوند که با گرما و روشناییاش به کالبد زندگانی زمینی بشر هستی میبخشد، هماره نزد ایرانیان مورد احترام بوده است و توصیف خداوند به نور در نص صریح قرآنکه الله نورالسموات و الارض... خداوند نور آسمانها و زمین است... بر این باور مهر تایید میزند.
از این رو، اگر مردم سرزمین ما از روزگاران کهن به آب و آتش و طبیعت این گونه احترام میگذاشتند، نشان از فرهنگ والا و تمدن چندین هزار سالهشان دارد و نه آتش پرستی. نخستین و کهن ترین نسکی (کتابی) که در آن نام چنین آتش افروزی آورده شده است، «تاریخ بخارا» نوشته ابوبکر محمد بن جعفر نرشخی است، ولی در آن نامی از زمان برگزاری جشن آورده نشده است، ولی گزاره «هنوز سال تمام نشده بود» و نیز «شب سوری» آمده است.
دومین نوشتار کهن که نام جشن چارشنبه سوری را میآورد، شاهنامه فردوسی در سرگذشت سردار دلیر ایران، بهرام چوبینه است.
بشد چارشنبه هم از بامداد بدان باغ که امروز باشیم شاد
...
ز جیحون همی آتش افروختند زمین و هوا را همی سوختند از دگرگونیهای چهارشنبه سوری و آیینهای رفته و مانده آن:
آنچه امروزه به سبب پیامدهای ناخوشایندشگاه از چهارشنبه سوری به «چهارشنبه آخر سال» یا به کنایه «چهارشنبه سوزی» از آن یاد میشود، جشنی شاد و پر سرور بوده که در آن یک سلسه رسوم نمادین انجام میشده و در یک هم افزایی بیهمتا، شادی از خانههای اهالی یک محله به کوی و برزن و خانههای دیگر سر ریز میگشته است. آتش افروزی:
بدین شکل که در گرگ و میش هوا بوتههایی را به شمار سه یا هفت کوپه (گله) به نماد «پندار نیک»، «گفتار نیک» و «کردار نیک» و یا هفت امشاسپند «هرمزد»، «وهومن»، «اردیبهشت»، «شهریور»، «سپندارمذ»، «خورداد» و «امرداد»، روی هم می گذاشتند و هنگامی که خورشید فرو مینشست، آن را بر میافروختند به این باور که آتش پلیدی زدای سر به آسمان کشیده و به بالاترین جایگاه برسد و جانشین خورشید شود و نور راباز گرداند و هنگامی که آتش زبانه میکشید، ترانههایی را که در همه آنها نشان از تندرستی و بارآوری و پاکیزگی بود، میخواندند و به پایکوبی و جشن و سرور میپرداختند. برخی از آنها در پی میآید:
«غم برو شادی بیا، محنت برو روزی بیا»، «ای شب چهارشنبه، بده مراد بنده»، «سرخی تو از من و زردی من از تو» که در اینجا سرخی آتش نماد تندرستی و شادابی و روشنایی است و زردی نماد بیماری و اندوه و سستی است.
اما آنچه در این مقال شایان یادآوری است، این است که از آنجا که آتش نزد ایرانیان مقدس و با ارزش بوده است، در ایران باستان کسی از روی آتش نمیپریده؛ حتی در آتشکدهها هم کسانی که نگهبان آتش و روشنایی بودند، به هنگام نزدیک شدن به آتش چیزی شبیه به ماسکهای امروزی جلوی دهان خود میگذاشتند که دم و بازدمشان به آتش نخورد؛ پس از اینجا میتوان دریافت که فوت کردن شمع تولد هم، آیینی ایرانی نیست و همراه با ورود خرده فرهنگهای بیگانه به سرزمین ما پا نهاده است و چون پریدن از روی آتش، بخشی از آداب کهن فرهنگی ما را دستخوش دگرگونی کرده است. از دیگر رسوم چهارشنبه سوری
آمده است که آتش چهار شنبه سوری را خاموش نمیکردند تا خودش خاکستر شود. سپس خاکسترش را که سپند (مقدس) میدانستند، در هر خانه زنی جمع میکرد و آن را از خانه بیرون میبرد و در آب روان میریخت. سپس بازمی گشت و در خانه را میکوبید و به ساکنان خانه میگفت که از «اروسی» میآید و تندرستی و شادی برای خانواده آورده است. (گوشزد: واژه اروسی، اوستایی است که به عربی رفته و عربها آنرا به گونه عروسی نوشتند و دوباره به شکل جدید به زبان فارسی باز گشت.)
در این هنگام اهالی خانه در را به رویش میگشودند. او بدین گونه همراه خود تندرستی و شادی را برای یک سال به درون خانه خود میبرد. ایرانیان باستان عقیده داشتند که با افروختن آتش و سوزاندن بوته و خار فضای خانه را از موجودات زیانبار میپالایند و دیو پلیدی و ناپاکی را از محیط زیست دور و پاک میسازند و برای اینکه آتش آلوده نشود، خاکستر آن را در سر چهارراه یا در آب روان میریزند تا باد یا آب آن را با خود ببرد.
در رسوم چهارشنبه سوری تنها به آتش افروزی بسنده نمیشود، خانه تکانی پیش از چهارشنبه سوری، خریدن آیینه و کوزه نو، خرید اسپند دانه، چراغانی، فراهم کردن و خوردن آجیل هفت مغز، کوزه شکستن، فال گوش ایستادن، فال کوزه، ریختن آب به گوشه و کنار خانه، به بیابان رفتن در روز چهارشنبه سوری، تخم مرغ شکستن، شال اندازی، کفچه (قاشق) زنی، گره گشایی از بخت دختران با بستن کوپله (قفل) به گردن، نشستن روی چرخ کوزهگری، شکستن گردو، گفتن آرزوها به آب روان، فریاد زدن خواستهها در چاه کهن، یاری خواستن از «چهارشنبه خاتون»، رنگ کردن خانه با گِلهایی به رنگ آبی و زرد، پختن آش ویژه چهارشنبه سوری و... از جمله آیینهای هستند که به این شب نسبت داده شده است که برخی از رایجترین آنها در پی خواهد آمد: قاشق زنی
دختران دم بخت، زنان به همراه کودکان وگاه مردان برای سرگرمی چادر به سر میکردند. قاشقی با کاسهای برمی داشتند و شب هنگام در کوچه و گذر راه میافتند و به در خانه همسایهها میرفتند و بیآنکه حرفی بزنند پی در پی قاشق را بر کاسه میزنند. صاحب خانه میآمد و شیرینی یا آجیل، برنج یا بنشن و یا مبلغی پول در کاسههای آنان برای شگون میگذاشت و بدین گونه شادی و سرگرمی برای خود میآفریدند. فال گوش ایستادن
یکی دیگر از این رسوم فالگوش ایستادن بود و بیشتر برای کسانی بود که آرزویی داشتند؛ مانند دختران دم بخت یا زنان در آرزوی فرزند. آنها از خانه بیرون میرفتند و کلیدی که نماد گشایش بود زیر پا میگذاشتند و در سر گذر یا سر چهارسویی میایستادند و نیت میکردند و گوش میایستادند و به نخستین گفتوگوی رهگذران تفال میزدند. کوزه شکستن
مردم پس از آتش افروزی مقداری زغال به نشانه سیاه بختی، کمی نمک به نشانه شور چشمی و یک سکه ده شاهی به علامت تنگدستی در کوزهای سفالین میانداختند و هر یک از اعضای خانواده یک بار کوزه را دور سر خود میچرخاند و آخرین نفر، کوزه را بر سر بام خانه میبرد و آن را به کوچه پرتاب میکرد و میگفت: «درد و بلای خانه را ریختم به توی کوچه» و بر این باور بودند که با دور افکندن کوزه، تیره بختی، شور بختی و تنگدستی را از خانه و خانواده دورمی کردند و معتقد بودند که ارواح پاک و فروهرهای نیاکانشان از کوزه نو، دیدن خواهند کرد و آب پاشیده شده را، نشان روشنایی در خانه میدانستند. در زمان ساسانیان به جای آب، سکههایی را درون کوزه میانداختند و آن را از پشت بام به زمین پرتاب میکردند برای اینکه روزی و فزونی برای آنان فرستاده شود. شال اندازی
یکی دیگر از سرگرمیها و آداب چهارشنبه سوری، شال اندازی بود. به این شکل که پس از آتش بازی، جوانان به بام همسایگان و خویشان میرفتند و از درون روزنه بالای اتاق، شال درازی به درون میانداختند و صاحبخانه در آن شال آجیل، شیرینی یا هدیهای میگذاشت و دعا میکرد که خدا مراد صاحب شال را بدهد. بخت گشایی
از دیگر مراسم بسیار قدیمی این شب، میتوان به مراسم بخت گشایی اشاره کرد. مراسم بخت گشایی شامل گره زدن دستمال یا چارقد بود، به این ترتیب که دختران دم بخت، گرهی به دستمال یا چارقد خود میزدند و از اولین رهگذر میخواستند تا گره را بگشاید به امید باز شدن گره از کارشان.
بدیهی است آنچه به رشته نگارش در آمد، حاصل آموختهها و مطالعات و بضاعت ناچیز نگارنده است و تردیدی نیست که حق سخن را به تمامی ادا نخواهد کرد و دیگر اینکه این رسوم بیگمان در بخشهای گوناگون سرزمینمان کم و بیش تفاوتهایی دارد. اما آنچه بایسته است که در این زمان، مسوولان و دست اندرکاران بیش از پیش به آن توجه کنند، اتفاق ناخوشایند و نامیمونی است که در این سالهای اخیر افتاده است و جشن زیبا و پرمفهوم و شاد چهارشنبه سوری را به صحنه جنگی که کمترین ابزار آن نارنجک و اکلیل سرنج است و تلفات و قربانیهای آن کمتر از بلایای آسمانی و طبیعی نیست، بدل کرده و به نظر میرسد که فراهم آوردن فضایی مهیا برای ایجاد نشاط در این جشن باستانی با احترام به فرهنگ و آداب پیشینیانمان کارخیلی دشواری نباشد.|شبکه ایران|مینا نبئی
0
![](http://www.jamejamonline.ir/images/plus.png)
0
![](http://www.jamejamonline.ir/images/negative.png)
٢۶ اسفند ١٣٩٢ ساعت ١٠:۴٩
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]
صفحات پیشنهادی
با برگزاری جشن عیدانه هنرمندان آبیکی به پیشواز بهار رفتند
با برگزاری جشن عیدانههنرمندان آبیکی به پیشواز بهار رفتندهنرمندان شهرستان آبیک با برگزاری جشن عیدانه به پیشواز بهار رفتند به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک با رسیدن بهار طبیعت ردای سبز بر تن میکند چکاوکها هزار دستان و قمریان نغمهها و سرودهای فرح بخش و تازه سر میدهند و انسانبرای نخستین بار جشنواره بهارههای شهر سیلک کاشان پایان یافت
برای نخستین بارجشنواره بهارههای شهر سیلک کاشان پایان یافتهنرمندان کاشانی آخرین برگ دفتر نخستین جشنواره بهارههای شهر سیلک کاشان را ورق زدند به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان پیشکسوتان هنرهای تجسمی کشور جمعه شب در قالب نخستین جشنواره بهارههای شهر سیلک کاشان نقاشی روی هفت سفالینجشنواره رنگ بهار هولی در هند
جشنواره رنگ بهار هولی در هند زنان بیوه در هند جشن هولی را برگزار کرند هندیان سنتی زنان بیوه را دور از اجتماع می داند و این امر یک نوع ساختار شکنی بحساب می آید شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹ ۲۳شیرازی ها با چهار برنامه فرهنگی به پیشواز بهارانه 93می روند
شیرازی ها با چهار برنامه فرهنگی به پیشواز بهارانه 93می روند شیراز – ایرنا- سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیراز گفت تا چند روز باقی مانده به پایان سال 1392 چهار برنامه فرهنگی هنری شهروندان شیرازی و توابع را به پیشواز بهارانه خواهد برد سیدعلی اکبر موسوی روز یکشنبه در گنمایشگاه بهاره چهارشنبه در شهرستان سمنان آغاز به کار می کند
نمایشگاه بهاره چهارشنبه در شهرستان سمنان آغاز به کار می کند سمنان - ایرنا - مسوول روابط عمومی سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان گفت در ایام پایانی سال و برای رفع نیازها مردم به اقلام و کالاهای ضروری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا فروش بهاره از چهاردهم اسفند به مدت 10 روز در شهرستبخشدار چابکسر خبر داد برگزاری جشن استقبال از بهار در چابکسر
بخشدار چابکسر خبر دادبرگزاری جشن استقبال از بهار در چابکسربخشدار چابکسر از برگزاری جشن استقبال از بهار با طبخ سمنو در این بخش خبر داد حسین رمضانخواه امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در چابکسر با بیان اینکه خدمتگزاری به مردم را باید اصل قرار دهیم اظهار داشت ایام نوروز فرصت منابرپایی جشنواره بهاری در بوستان بزرگ ملت
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸ ۱۹ به منظور آموزش و نمایش محصولات ارگانیک کشاورزی نخستین جشنواره بهاری در بوستان بزرگ ملت برپا شد به گزارش سرویس شهری ایسنا این نمایشگاه که با اجرای برنامههای آموزشی همراه است در آستانه فرا رسیدن فصل بهار از 21 تا 25اسفند ماه سال جاری به همت مرکزبرپايي جشنواره بهاري در بوستان بزرگ ملت
۲۱ اسفند ۱۳۹۲ ۱۷ ۳۳ب ظ برپايي جشنواره بهاري در بوستان بزرگ ملت به منظور آموزش و نمايش محصولات ارگانيک کشاورزي نخستين جشنواره بهاري در بوستان بزرگ ملت برپا شد به گزارش خبرگزاري موج و به نقل از روابط عمومي شهرداري منطقه 3 اين نمايشگاه که با اجراي برنامه هاي آموزشي همراه است در«چهارشنبه آخرسال» جشنی برای ورود به نوروز
چهارشنبه آخرسال جشنی برای ورود به نوروز چهارشنبهسوری از دو واژه چهارشنبه نام یکی از روزهای هفته و سوری که در زبان کردی و پشتو و چند زبان دیگر ایرانی به معنی سرخ است ساخته شده که اشاره به سرخی آتش دارد به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران چهارشنبه سوری یکی از جشنهای ایدبیر بخش رفتار نو در طرح پیشواز از بهار خبر داد انتخاب بهترین نمای شهری و بهترین رفتار شهروندی
دبیر بخش رفتار نو در طرح پیشواز از بهار خبر دادانتخاب بهترین نمای شهری و بهترین رفتار شهروندیسید جعفر سبحانی دبیر بخش رفتار نو طرح پیشواز بهار از انتخاب بهترین رفتار شهروندی و بهترین نمای شهری توسط چهره های فرهنگی و هنری کشور خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس سید جعفر سبحانی دبیرجشنواره رنگ در هند به مناسبت آغاز بهار + عکس
جشنواره رنگ در هند به مناسبت آغاز بهار عکس جشنواره رنگ در هند به مناسبت آغاز بهار جشنواره رنگ در هند به مناسبت آغاز بهارتابناک جمعه 23 اسفند 1392ارائه چیدمانهایی از جنس پارچه و نور در طرح پیشواز از بهار
ارائه چیدمانهایی از جنس پارچه و نور در طرح پیشواز از بهارگلناری دبیر بخش خیال نو طرح پیشواز بهار از طراحی چیدمانهایی از جنس پارچه و نور در میادین شهر تهران خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس کورش گلناری دبیر بخش خیال نو در طرح پیشواز از بهار درباره فراخوان بخش خیال نو که درهشدار رئیس پلیس البرز در آستانه چهارشنبه سوری؛ سلامتی خود را فدای مواد محترقه نکنید
استانها مرکز البرز هشدار رئیس پلیس البرز در آستانه چهارشنبه سوری سلامتی خود را فدای مواد محترقه نکنید کرج - خبرگزاری مهر رئیس پلیس استان البرز تاکید کرد خانواده ها در چهارشنبه آخر سال با دقت بیشتری رفتارهای فرزندان خود را کنترل داشته و جوانان نیز سلامتی خود را فدای پرتاب منورها به پيشواز بهار ميروند
نورها به پيشواز بهار ميروند اهميت هنر طراحي شهري براي فضاهاي عمومي شهرها بركسي پوشيده نيست فضاهايي كه در شهرها سهم عمدهاي از ايجاد شادابي و طراوت را براي ساكنان به عهده دارند در اين ميان مبلمان شهري پيادهراه پاتوقها نورپردازيهاي مناسب پلهاي عابر استاندارد و متناسب بادبیر بخش «دیدار نو» خبر داد آغاز به کار کارگاههای تصویرسازی طرح پیشواز از بهار/ این مسابقه جای نگاه تلخ و روش
دبیر بخش دیدار نو خبر دادآغاز به کار کارگاههای تصویرسازی طرح پیشواز از بهار این مسابقه جای نگاه تلخ و روشنفکرانه نیستکیانوش غریبپور دبیر بخش دیدار نو طرح پیشواز بهار از آغاز کارگاههای آموزشی گرافیک و تصویرسازی این طرح خبر داد و گفت این مسابقه جای خودنمایی هنرمندانه با نگراهیابی توار از میناب به جشنواره فیلم کوتاه تیاب چابهار
بندرعباس راهیابی توار از میناب به جشنواره فیلم کوتاه تیاب چابهار سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان میناب از راهیابی فیلم مستند توار به سومین جشنواره فیلم کوتاه تیاب چابهار خبر داد به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بندرعباس رضا اوژند گفت فیلم توار به کارگردسایت تک تیرانداز ورامین میزبان خانوادهها در جشن چهارشنبه پایان سال
سایت تک تیرانداز ورامین میزبان خانوادهها در جشن چهارشنبه پایان سالهمزمان با فرا رسیدن آخرین روزهای سال مراسم چهارشنبه پایان سال به میزبانی سایت تک تیرانداز ورامین برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران جشن چهارشنبه سوری به صورت خانوادگی در روز سه شنبه 27 اسف-
گوناگون
پربازدیدترینها