تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 20 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810375637




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راز صندوقچه‌ چوبی کارگردان معروف ایرانی


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
راز صندوقچه‌ چوبی کارگردان معروف ایرانی
هنگام عکاسی از صندوقچه های دست ساز کیارستمی در خانه اش، تلاش داشتم به احترام صاحب خانه و صاحب صندوقچه ها آنها را در حالت طبیعی و روزمره عکاسی کنم. پارسینه: هنگام عکاسی از صندوقچه های دست ساز کیارستمی در خانه اش، تلاش داشتم به احترام صاحب خانه و صاحب صندوقچه ها آنها را در حالت طبیعی و روزمره عکاسی کنم.


اما به خاطر بازی نور و سایه و آنکه اصل وجودی صندوقچه ها در این بازی بهتر دیده شود جابه جایی اندکی به صندوقچه ها دادم.


وقتی یکی از صندوقچه ها ی کوچک را که بر خلاف ظاهرش وزن زیادی داشت جابجا می کردم زیر لب گفتم این ˈ نان و کوچه ˈ است و جالب تر آنکه بزرگترین صندوقچه خانه کیارستمی سبک تر از بقیه بود و انگار داخلش هیچ بود.


وسوسه شدم و در دل نام یکی از اثار استاد را که نمی پسندم روی صندوق گزاشتم ایا این ˈهیچ ˈاصل ماجرا است. همچون نوشته روی سنگ قبرˈ ازوˈ که بر روی آن تنها نوشته شده، ˈهیچˈ وقتی تعبیر خود را از صندوقچه و سنگ قبر ˈازوˈ با کیارستمی در میان گذاشتم، لبخندی زد و از جواب این سؤال طفره رفت.








سماجتم که اثر کرد، می خواستم تفاوت نگاهش را بین ˈهیچˈ وˈ پوچ ˈبدانم. گفت این که باید مثل ازو، نزدیک به پنجاه فیلم بسازی و در همۀ آنها از انسان و طبیعت و اخلاق بگویی، حتی نام آنها را از فصول سال بگیری و درست روزی که ظاهراً عمرت به پایان می رسد، برای ره جویی که به خاطر یافتن پرسش هایش به مزارش می آید همچون یک استاد واقعی ذن یک جواب دارد.


اگر اصل زندگی را دریابی همه اینها هیچ است و این بی شباهت به خلسه ای عرفانی از عجز و تحیر انسان در قیاس با عالم بی انتها نیست . کیارستمی مثال ساده ای از باغچه خانه اش زد که به تازگی آن را مرتب و بازسازی کرده است. با تلاش زیادی باغچه را از علف های هرز خالی کرده و نهال درختچه های افرای ژاپنی را به قمیت گزافی در آنجا کاشته است. برای تقویت این نهال های گران بها از ˈخاک برگˈ محلی استفاده کرده است.


مدت ها به این باغچه آب داده و مراقب بوده که نهال های افرای ژاپنی جوانه بزنند و رشد کنند ، اما طبیعت شوخی بازیگوشانه ای انجام می دهد. تمام نهال ها ی گران قیمت خشک می شوند و جایشان بوته های خربزۀ وحشی یا کمبوزهای محلی که بذرش همراه ˈخاک برگˈ سر از باغچه دراورده بود سبز شدند.


کیارستمی به سادگی تسلیم اصالت طبیعت می شود و نتیجه می گیرد هستی با تمام ابعادش از ما چیزی جز همراهی نمی خواهد و ما چاره ای جز تسلیم شدن به اواز یکپارچه ی طبیعت نداریم .


در نگاه ظریفش به هستی عرفانی می بینم که با تفکر دیندارانه شباهت های بسیار دارد یا شاید من دوست دارم این معنی را از میان انبوه راز های درون صندوقچه های کوچک و بزرگ ذهنش بیابم ، مگر نه این است که هنرمند تجربه های معنوی خود را توسط اثر هنری اش با مخاطبین به مشارکت می گزارد و هر مخاطبی حق دارد معنای جدید و شخصی تری را از این شهود تولید کند.


دست آخر کیارستمی رازی را به آرامی گفت، دوست دارم سال ها زنده باشم و فیلم بسازم. اما وقت رفتن که برسد، تنها چیزی که دلم برای ندیدنش می گیرد ، تغییر فصل هاست، زیبایی ای که همیشه پنهان است و به فراخور جامه بتن می کند و هرگز نمی میرد و هیچگاه تکراری نیست.


از رضا میرکریمی _ بخشی از نوشته امنتشر شده ار ترکیه در سال 2012 




1392/12/25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن