تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815430384




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در همایش «حزب نهضت اسلامی تاجیکستان» مطرح شد اسلام واقعی افراط و تفریط را نمی‌پذیرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در همایش «حزب نهضت اسلامی تاجیکستان» مطرح شد
اسلام واقعی افراط و تفریط را نمی‌پذیرد
رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در همایش این حزب اعلام کرد مقابله با افراط و تفریط در حوزه‌‌های مختلف دینی، فرهنگی و سیاسی از وظایف این حزب در مرحله کنونی دانسته می‌شود.

خبرگزاری فارس: اسلام واقعی افراط و تفریط را نمی‌پذیرد


به‌ گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، نشست «همایش نور» با حضور جمع کثیری از شخصیت‌های سرشناس سیاسی، مذهبی و اجتماعی و همچنین نمایندگان سفارت‌خانه‌های کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی برگزار و به‌ موضوعات مهم اسلامی این کشور پرداخته شد. حزب نهضت اسلامی نیز در این ایام به‌خاطر گرامیداشت یاد رهبران فقید خود استاد «سید عبدالله نوری» و «محمد شریف همت‌زاده» همایشی را برگزار کرد که امسال «همایش نور» نام‌گذاری شد که تأکیدی بر روشن بودن راه این حرکت می‌باشد.

در آغاز این همایش «سید عمر حسینی» معاون اول رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان و نماینده پارلمان این کشور در موضوع «فلسفه و حکمت شهادت» سخنرانی کرد. وی جایگاه شهدا در اسلام را بسیار برجسته و عالی توصیف و تأکید کرد: براساس کلام خداوند که شهدا تا ابد زنده هستند چندین خصوصیت حیات را می‌توان در آنان دید. آنان مهمان خداوند هستند و مثل زندگان از جانب خالق خود روزی در می‌یابند و در محافل و جشن‌ها شرکت می‌کنند و حتی گاهی برای درست برگزار شدن این‌گونه برنامه‌ها بیش از زنده‌ها اثر می‌گذارند.

حسینی در ادامه، شهادت را عشق رسیدن به‌ وصال معشوق حقیقی خواند و افزود: این شعله عشق هزاران عاشق شهادت را به‌ وصال معشوق رسانده و عده دیگری آماده و انتظار وصال هستند. این فدا شدن‌ها، انتظارها و آمادگی‌ها اعلامیه‌ای است برای شهادت که با زبان خاموش شهدا که گویا‌تر از زبان ما زندگان است، پخش شده و اعلام می‌کند: ای مردمان عالم، خواه مؤمنید و خواه غیرمؤمن بدانید که در این دنیا یک حقیقت مطلق عرض وجود کرده که آن عقیده است و تنها این عقیده سبب نجات و سعادت این دنیا و آخرت بشر خواهد شد. این عقیده برای صاحبانش همه چیز و سبب رهایی از مصائب و مشکلات هر 2 عالم است. سپس «محمودجان توره‌جانزاده» دانشمند اسلامی تاجیک در خصوص مسئولیت علمای اسلامی در شرایط موجود این کشور صحبت کرد. وی گفت که براساس دستور اسلام و پیامبر عظیم‌الشأن (ص)، علمای دین در برابر خدا و خلق خدا مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش دارند. علما که میراث‌بران پیامبران هستند چنانچه از راه منحرف شوند مصائب بسیار بزرگی دامن آن‌ها و ملت‌ها را خواهد گرفت، بلکه این خیانتی است به‌خدا، پیامبر خدا و دین خدا. این دانشمند اسلامی، صداقت در دین و عمل براساس دستورات الهی و پیامبر بزرگ خدا را از ویژگی‌های علمای واقعی اسلامی دانست و گفت: کسانیکه که به‌ خاطر ملاحظات مالی و مادی و یا بیم و ترس، حق را کتمان می‌کنند طبق آیات قرآن خائن و دین‌فروشند که نه‌ تنها خدا بر این‌ها لعن و نفرین می‌کند بلکه تمام موجودات نیز از آنان متنفر هستند. بنابراین علمای اسلامی باید در امر دین و بیان حقایق هرگز کوتاهی نکنند که بار سنگین مسئولیت مردم را هم در این دنیا و هم در قیامت بر دوش خود خواهند کشید.

«رشید غنی عبدالله» تحلیلگر سیاسی طی سخنانی نقش حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در حیات سیاسی این کشور را مهم ارزیابی کرد و به‌ صورت خاص به‌ بررسی جوانب مختلف شخصیت رهبر مرحوم آن استاد سید عبدالله نوری پرداخت. غنی عبدالله گفت: ترجیح دادن منافع مردم بر منافع گروهی، مهر بی‌پایان به‌ آب و خاک وطن، حمایت از وحدت ملی و یک‌پارچگی کشور، آمادگی برای گذشت به‌منظور حفظ صلح و ثبات از ویژگی‌های شخصیتی استاد نوری می‌باشد که به‌عنوان یک رهبر سیاسی از خود نشان دادند. وی از نظر جایگاه و اعتبار، حزب نهضت اسلامی را بعد از مقام ریاست جمهوری تاجیکستان در جایگاه دوم قرار داد و آن را نتیجه زحمات رهبران فقید این حزب و به‌ خصوص سید عبدالله نوری دانست.

از نگاه این صاحب‌نظر مسائل سیاسی، با آنکه نیروهای مخالفین سابق تاجیک در اوایل دهه 90 در افغانستان به‌سر برده و شانس کمک گرفتن از رزمنده‌های غیر تاجیک‌ را داشتند، اما رهبر حزب نهضت اسلامی هرگز اجازه ندادند تا از آن‌ها برای مبارزه با طرف مقابلشان استفاده به‌عمل آید. این درحالی بود که سید عبدالله نوری میانجیگری طرف‌های ثالث برای برقراری تماس بین مخالفین با دولت تاجیکستان را قبول داشتند. غنی عبدالله حزب نهضت اسلامی را یکی از عناصر ثابت نظام سیاسی تاجیکستان ارزیابی کرد و حضور آن در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته میلادی را مهم دانست. وی خاطرنشان کرد: حزب نهضت اسلامی با حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری فرصت را از دست آن‌ها گرفت که انتظار داشتند با اعلام تحریم انتخابات از سوی نهضت، بهانه و توجیهی برای ممنوعیت آن و بی‌ثبات کردن کشور فراهم شود. 

در این همایش همچنین «آینهال بابانظراوا» حقوقدان تاجیک که از سوی حزب نهضت اسلامی برای انتخابات 3 ماه پیش ریاست جمهوری تاجیکستان به‌عنوان نامزد معرفی شده ولی ثبت نام نشد، سخنرانی کرد. وی نقش حزب نهضت در تحولات این کشور را مهم خواند و تأکید کرد که رهبران فقید و نسل بزرگ‌سال نهضت عمدتاً در شرایط مبارزات و رویارویی‌ها شدید به‌سر بردند ولی نقش نسل جوان حزب نیز که تعدادشان در حال افزایش است، کمتر از آن‌ها نمی‌باشد. چرا که با وجود تغییر شرایط باز هم عضویت در حزب نهضت برای اعضا می‌تواند فشارها و محرومیت‌های را در پی داشته باشد. بابانظراوا این حزب را صاحب مکتب خاص خود دانست و تصریح کرد که در خارج از تاجیکستان و از جمله آمریکا و غرب خیلی‌ها حرب نهضت را می‌شناسند و نسبت به‌ آن نظر مثبت دارند.

وی با اشاره به‌ سفر اخیر خود به‌ واشنگتن به‌منظور دریافت جایزه «زن شجاع» وزارت امور خارجه آمریکا در سال 2014، تصریح کرد؛ در واشنگتن از من سؤال کردند که چون شما از طرف حزب نهضت اسلامی تاجیکستان به‌ عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی شده بودید چه مشورتی برای خواهران افغان خود در رابطه با احتمال مشارکت طالبان در قدرت و یا به‌ قدرت رسیدن آن‌ها خواهید داشت؟ در پاسخ گفتم که میان حزب نهضت اسلامی تاجیکستان و طالبان تفاوت بین زمین و آسمان است. چرا که طالبان طی چند دهه فقط با اسلحه سر و کار دارند و مسائل را از راه توسل به‌زور حل می‌کنند، درحالی که نهضتی‌ها دانش و معرفت را ترجیح می‌دهند. رئیس سازمان غیردولتی «چشم انداز» خطاب به‌ اعضای حزب نهضت اسلامی گفت: به‌ نظر من در بعضی مسائل شما از ما دموکرات‌تر هستید و به‌ قانون و برای انسان احترام بیشتری قائل می‌باشید.

«جاجی اکبر توره‌جان‌زاده» یکی از سرشناس‌ترین شخصیت‌های اجتماعی و مذهبی تاجیکستان نیز طی سخنانی ‌برگزاری همزمان همایش یادبود شهدا با روز تولد «سید عبدالله نوری» رهبر فقید حزب نهضت اسلامی را یک رمز دانست. وی با نگاهی به‌ تاریخ معاصر تاجیکستان و نقش حزب نهضت اسلامی و شخصیت‌های مذهبی در آن، گفت که همیشه رقبای سیاسی، اسلامی‌ها و نهضتی‌ها را به‌ آن تهمت می‌زنند که گویا در 2 دهه پیش با هدف کسب قدرت کشور را گرفتار جنگ و درگیری کردند. ولی من از این جایگاه در پیشگاه خدا و همگی شما شهادت می‌دهم که چنین فکری نه در اندیشه من نه در اندیشه ‌استادان مرحوم سید عبدالله نوری و محمد شریف همت‌زاده وجود نداشت.  توره‌جان‌زاده به‌آن اشاره کرد که در اوایل دهه 90 قرن گذشته به‌عنوان قاضی (مفتی) کشور از آبرو و جایگاه بسیار بالایی برخوردار بود و حتی موقعی که جانبدارانش برای ثبت نام به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری تعداد لازم امضاها را جمع‌آوری کردند، از معرفی خود منصرف شد چرا که هدف کسب قدرت را نداشت. وی گفت: ما همه خواهان صلح و در پی آبادی کشور بودیم و هستیم و از همان ابتدا وضع نظام مردم‌سالاری برای تاجیکستان را می‌خواستیم تا مقامات در برابر مردم مسئولیت داشته باشند و نه اینکه مردم خادم آن‌ها باشند.

این شخصیت اجتماعی و مذهبی با بیان اینکه «خواست ما انجام اصلاحات در چارچوب قوانین است» خاطرنشان کرد؛ ما جز صلح و پیشرفت تاجیکستان هدف دیگری نداریم و اگر بحثی را مطرح می‌کنیم به‌خاطر خیر مردم و داشتن مسئولیت در پیشگاه خداوند متعال است. بیانات مولوی «عبدالحی اسکندر» از شخصیت‌های شناخته مذهبی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان نیز مورد توجه شرکت‌کنندگان این همایش قرار گرفت. وی گفت که امروز در دنیا بحث حقوق بشر مطرح می‌شود که به‌ نوعی آن را می‌خواهند در مقابل حقوق‌الله قرار دهند. مولوی اسکندر در این رابطه از زمان پیامبر اسلام (ص) یادآور شد و افزود: مشرکین از فرستاده خدا می‌خواستند تا برخی آیات را تغییر دهند تا به‌دین وی ایمان بیاورند ولی آن حضرت می‌فرمودند که در کلام خدا هیچ کسی حق مداخله ندارد، چرا که این حق‌الله است. اما امروز می‌خواهند با شعار حقوق بشر در حقوق خداوند مداخله کنند. وی ادامه داد: در چارچوب حقوق بشر هر آن چه که طبق اسلام است، قابل پذیرش است ولی در صورت مغایرت با دستورات دین خدا نباید از آن‌ها تبعیت کرد. اگر مانع نماز خواندن و به‌مسجد رفتن ما و فرزندانمان بشوند، این‌ها دیگر حقوق بشر نیستند. ما شاید بتوانیم از همه چیز خود بگذریم مگر از اسلام. در بخش پایانی این همایش «محی‌الدین کبیری» سخنرانی کرد و این همایش را یادبود نه‌تنها رهبران فقید این حزب و یا صدها نفر شهید نهضت اسلامی بلکه کل شهدای تاجیکستان ارزیابی کرد.

وی گفت که منظور ما از شهید و شهادت این نیست که حتماً در نبرد فیزیکی جان خود را نثار کرده باشند بلکه این است که خیلی‌ها با توان و امکانات و فرصت‌های که داشتند قطع نظر از شرایط و جو حاکم، برای اسلام و مسلمانان و این مرز و بوم خدمت کردند و از خودگذشتگی نشان دادند. رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان از رهبری این کشور خواستار اختصاصی روزی به عنوان «روز شهدای ملت» شد و گفت: شاید ملت تاجیک تنها ملتی است که شهدای خود را ثبت نام نکرده و این است که نه‌ تنها شهدای اوایل قرن 20 بلکه شهدای 2 دهه پیش خود را نیز دقیق نمی‌دانیم. بنابراین با انجام چنین یک کاری یاد و خاطر آن‌ها را گرامی خواهیم داشت و احترامشان را به‌جای خواهیم آورد.

کبیری ضمن اشاره به‌سوء استفاده‌ها از بحث صلح در بین گروه‌‌های سیاسی تاجیکستان، تصریح کرد: همه می‌خواهند خود را قهرمان صلح نشان دهند ولی هیچ کسی آماده نیست نسبت به‌‌جنگی که در 2 دهه پیش در کشورمان اتفاق افتاد، مسئولیت داشته باشند. بنابراین ما همه چرا نباید احساس ندامت و پشیمانی داشته باشیم؟ ما به یک روز با نام «توبه ملی» نیز نیاز داریم تا اشتباهاتمان را دوباره تکرار نکنیم. رئیس حزب نهضت اسلامی گفت که مردم مسلمان تاجیکستان چیز زیادی نمی‌خواهد، فقط به‌ شرایطی نیاز دارد تا بتواند عبادت خدای خود را به‌جای بیاورد و اگر یک قدم در مسیر حکومت به‌سوی ملت بردارد ملت 10 قدم به‌سوی حکومت بر می‌دارد. هنگامی که رئیس جمهور تاجیکستان نخستین توربین نیروگاه «سنگ‌توده 2» را با «بسم‌الله‌ الرحمن الرحیم» راه ‌انداخت، چقدر مردم خرسند شدند و دلهایشان شکفت. کبیری در بخش پایانی صحبت خویش خاطرنشان کرد: حرکت به‌ طرف ارزش‌های دینی مردم از سوی جامعه استقبال می‌شود ولی برخلاف آن، وقتی برخی مقامات نه‌تنها خودشان از این ارزش‌ها دور می‌شوند بلکه می‌خواهند ‌ملت را نیز از آن‌ها دور کنند پس تکلیف چه خواهد بود؟ در چنین موارد باید به‌مکتب استادان خودمان برگردیم و در همه امور اعتدال داشته باشیم، نه گرفتار افراط شویم و نه تفریط. یعنی از یک سو باید صلح و ثبات کشور را حفظ کنیم و از سوی دیگر اشتباهات مقامات را همواره بگوییم تا متوجه خطرات شوند.























انتهای پیام/.

92/12/25 - 09:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن