تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس درصدد عيب جويى برادر مؤمنش برآيد، تا با آن روزى او را سرزنش كند، مشمول اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819633370




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش بیکاری و افزایش رفاه، محور تبلیغات انتخاباتی در صربستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کاهش بیکاری و افزایش رفاه، محور تبلیغات انتخاباتی در صربستان بلگراد- ایرنا- صربستان پس از حدود دو سال از انتخابات پارلمانی، به منظور رفع معضلات اقتصادی، ایجاد فرصت های شغلی، فراهم کردن فضای مناسب برای جلب سرمایه داران خارجی و سرعت بخشیدن به عضویت در اتحادیه اروپا خود را برای برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی آماده کرده است.


به گزارش روزشنبه ایرنا، انتخابات زودهنگام پارلمانی که فردا(یکشنبه) برگزار می شود، دهمین انتخابات پارلمانی در این کشور از برقراری سیستم چند حزبی از سال 1990 میلادی است که در آن 19 فهرست از احزاب سیاسی، ائتلاف و گروه های شهروندی برای راه یافتن در ساختار جدید پارلمان به رقابت می پردازند.

***انگیزه های احزاب سیاسی برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی

گر چه احزاب اپوزیسیون با انتقاد به سیاست های دولت برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی اصرار داشتند ولی انگیزه احزاب ائتلاف حاکم در برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی را باید در نداشتن تفاهم برای سمت های نخست وزیری و وزارت خانه ها و ناهماهنگی در سیاست های داخلی و خارجی جستجو کرد.
ائتلاف حاکم کنونی که از انتخابات پارلمانی در ماه می سال 2012 فعالیت خود را شروع کرد، به موفقیت های بزرگی از جمله شروع مذاکرات برای پیوستن به اتحادیه اروپا دست یافت.
حزب پیشرو صربستان با وجود داشتن 65 نماینده در مجلس و اکثریت پست های وزارت در دولت و داشتن محبوبیت در میان بیش از40 درصد از اقشار مختلف مردم، در زمان حاضر بزرگترین و قدرتمند ترین حزب سیاسی در کشور است اما مقام نخست وزیری را در دست ندارد.
همانطور که مقامات بلند پایه حزب پیشرو بارها اشاره کردند که مقام نخست وزیری باید از این حزب باشد و همچنین با توجه به این موضوع که بیشتر ابتکارها و پیشنهادها برای تصویب قوانین و یا دیگر سیاست های داخلی و خارجی با هماهنگی و موافقت حزب پیشرو انجام می شده، می توان نتیجه گرفت که یکی از دلایل مهم برای انتخابات زودهنگام پارلمانی؛ اداره دولت و مقام نخست وزیری است.
دولت کنونی صربستان حدود 6 ماه پیش به دلیل طرح های اقتصادی و شروع مذاکرات برای عضویت در اتحادیه اروپا، پس از 13 ماه از شروع فعالیت خود تصمیم گرفت به جای برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی در آن زمان، دست به ترمیم ساختار دولت بزند.
مجلس نمایندگان صربستان پس از ترمیم ساختار دولت که با هدف کارآیی بیشتر انجام گرفت، در 12 شهریور 92 به 11عضو جدید دولت رای اعتماد داد که 7 نفر از اعضای جدید از اشخاص غیرحزبی هستند.
از جمله مهمترین اهداف دولت برای ترمیم کادری را می توان ایجاد تغییرات سیاسی، مدرنیزه کردن کشور، کارآمد بهتر، نظم بیشتر، احترام و اطمینان برای یک صربستان پیشرفته و نتیجه بهتر اقتصادی و رفاهی عنوان کرد.
دولت صربستان در دو سال گذشته در زمینه های مبارزه با فساد مالی و گروه های جنایی سازمان یافته و همچنین در مراحل ائتلاف اروپایی، به موفقیت های بزرگی دست یافت و در همین مدت در جلب سرمایه داران خارجی جهت سرمایه گذاری در کشور گام های بزرگی را برداشته است.
اگر چه ساختار دولت جدید به احتمال زیاد ممکن است با یک و یا دو حزب جدید همان ساختار کنونی باشد، ولی در اختیار داشتن پست نخست وزیری برای احزاب به خصوص حزبی که بیشترین نماینده و بیشترین محبوبیت را در بین مردم دارد، می تواند در بسیاری از تصمیم گیری ها برای سرنوشت کشور تعیین کننده باشد.

*** شرایط و سیاست های احزاب سیاسی صربستان برای ائتلاف در دولت

حزب پیشرو صربستان همراه با احزاب ائتلافی خود در انتخابات زودهنگام پارلمانی و انتخابات تعیین شهردار و شورای شهر بلگراد که در یک روز برگزار می شوند، احتمالا بیشترین آرای شهروندان را از آن خود خواهند کرد.
زوران بابیچ عضو هیات رئیسه حزب پیشرو صربستان در زمان تبلیغات انتخاباتی گفت که احزب سیاسی که خواهان ائتلاف با حزب پیشرو هستند، می باید 5 شرط را تحقق بخشند.
وی توضیح داد که اصلاحات قوی در نهادها و ایجاد جامعه پایدار، مبارزه با فساد مالی و کیفری در ابعاد گسترده، سرعت بخشیدن به مراحل عضویت در اتحادیه اروپا، تعهد به کار و تقویت محیط سرمایه گذاری برای اشتغال به کار که از سیاست های حزب پیشرو هستند، می بایستی از سوی احزاب ائتلافی پذیرفته شوند.
مبارزه با فساد مالی و دستگیری متخلفان به خصوص کسانی که در مراحل خصوصی سازی 24شرکت و کارخانه دولتی به طور غیرقانونی به قدرت مالی رسیدند، از جمله اقدامات دولت کنونی صربستان بوده است که توسط آلکساندر ووچیچ معاون اول نخست وزیر و رهبر حزب پیشرو به اجرا در آمد.
حزب پیشرو که از طریق مبارزه با فساد مالی و تلاش برای جلب سرمایه داران خارجی جهت سرمایه گذاری گسترده در کشور و ایجاد فرصت های شغلی و کاهش میزان بیکاری توانست محبوبیت سیاسی خود را در بین قشرهای مختلف جامعه افزایش دهد، ثبات سیاسی در کشور را برای گسترش همکاری های اقتصادی با کشورهای خارجی امری بسیار مهم جهت کار دولت می داند.
عضویت در اتحادیه اروپا که مورد حمایت قشر وسیعی از مردم است از دیدگاه های سیاسی اکثر احزاب سیاسی در صربستان دور نیست، به طوری که سرعت بخشیدن به ائتلاف اروپایی، ایجاد فرصت های جدید شغلی، کاهش بیکاری، بهبود وضعیت رفاهی و اجتماعی و مبارزه با فساد مالی و تبهکاری از جمله سیاست مشترک اکثریت احزاب سیاسی در تبلیغات انتخاباتی می باشد.
حزب پیشرو از سیاست نزدیکی سیاسی و اقتصادی به روسیه، اتحادیه اروپا، آمریکا و کشورهای آسیایی و دیگر کشورها دفاع می کند و این حزب بارها بر این موضوع که صربستان در هیچ یک از پیمان های نظامی عضو نخواهد شد، تاکید کرده است.
از سوی دیگر حزب دمکراتیک صربستان که در حال حاضر حزب مخالف دولت کنونی است و بنابر نتایج تحقیقات سنجش افکار عمومی در سراسر کشور احتمالا حدود 20 نماینده را در ساختار آینده مجلس خواهد داشت، بر این باور است که تنها بی طرفی سیاسی، اقتصادی و نظامی می تواند توسعه صربستان را تضمین کند.
این حزب از همکاری با تمامی کشورها از جمله کشورهای عضواتحادیه اروپا حمایت می کند ولی با عضویت در این اتحادیه و سازمان نظامی ناتو سخت مخالف است.
وویسلاو کوشتونیتسا که رهبر حزب دمکرات صربستان از بدو تاسیس آن در سال 1992، آخرین رییس جمهور یوگسلاوی سابق از سال 2000 تا 2003 و نخست وزیر صربستان از سال 2004 تا 2008 میلادی بوده، در زمان تبلیغات انتخاباتی ضمن دفاع از سیاست این حزب مبنی بر بی طرفی سیاسی و اقتصادی و نظامی گفت: صربستان می تواند با تمامی کشورها از جمله با اعضای اتحادیه اروپا بدون عضویت در آن همکاری خوبی داشته باشد.
سیاست حزب دمکراتیک صربستان بی طرفی سیاسی، اقتصادی و نظامی است و با عضویت در هر گونه پیمان نظامی و اتحادیه اروپا سخت مخالف است.
همچنین حزب دمکرات که از دیگر احزاب حاضر در صربستان است و به احتمال قوی در ساختار جدید پارلمان راه پیدا خواهد کرد، از سال 2008 تا 2012 در صدر دولت صربستان قرار داشت و بعید است بتواند در انتخابات زودهنگام پارلمانی در روز یکشنبه 25 اسفند ماه از حمایت بیش از 15 درصد آرای شهروندان برخوردار شود.
از دلایل تضعیف حزب دمکرات را می توان در شکست این حزب در انتخابات پارلمانی در ماه ˈمیˈ سال 2012 و خروج بوریس تادیچ رهبر سابق این حزب بر شمرد.
حزب دمکرات که ائتلاف اروپایی صربستان را در صدر اولویت های سیاسی خود می داند، بر این باور است که عضویت در اتحادیه اروپا برای آینده اقتصادی صربستان بسیار مهم است. احتمال ائتلاف این حزب با حزب پیشرو برای تشکیل دولت آینده صربستان بسیار ضعیف است، زیرا این دو حزب طی تبلیغات انتخاباتی سیاست های حزبی یکدیگر را شدیدا به انتقاد گرفتند.
حزب دیگر حزب تازه تاسیس ˈدمکرات جدیدˈ به رهبری بوریس تادیچ رییس جمهور سابق صربستان و رهبر سابق حزب دمکرات است که از عضویت این کشور در اتحادیه اروپا حمایت می کند و امیدوار است در ساختار جدید مجلس راه پیدا کند.
این حزب که گرایش بیشتری به همکاری با کشورهای غربی دارد ولی همکاری با تمامی کشورها برای بهبود وضعیت اقتصادی را در سیاست خود مد نظر دارد.
حزب تازه تاسیس دمکرات جدید که از تاسیس آن حدود یک ماه می گذرد، طی تبلیغات انتخاباتی تمایل خود را در ائتلاف با حزب پیشرو برای تشکیل دولت آینده ابراز کرده است.
حزب سوسیالیست صربستان که رهبر آن در حال حاضر در صدر دولت قرار دارد و با حزب پیشرو ائتلاف حاکم را در دو سال اخیر تشکیل داده است، ورود آن در دولت جدید بنا بر سنجش افکار عمومی به حمایت مردم در انتخابات پارلمانی و به حزب پیشرو که احتمالا بیشترین کرسی را در پارلمان خواهد داشت، بستگی دارد.
حزب پیشرو پس از انتخابات پارلمانی در سال 2012 میلادی، برای تشکیل دولت در آن زمان و برغم داشتن بیشترین کرسی در مجلس صربستان نسبت به سوسیالیست ها، صرفا برای جلوگیری از تشکیل دولت توسط احزاب دیگر سمت نخست وزیری را به ایویتسا داچیچ رهبر سوسیالیست ها پیشنهاد کرد.
حزب سوسیالیست که رهبری آن را در گذشته اسلوبودان میلوشویچ رییس جمهور سابق یوگسلاوی به عهده داشت، در حال حاضر با ایجاد تغییراتی در سیاست های خود از عضویت در اتحادیه اروپا حمایت می کند و در همین حال از همکاری با روسیه فدرال و تمامی کشورها از جمله کشورهای آسیایی حمایت می کند.
کاهش درصد بیکاری، افزایش استاندارد زندگی و بهبود رفاهی و اجتماعی که نیاز های مردم محسوب می شوند محور تبلیغات انتخاباتی تمامی احزاب سیاسی از جمله حزب سوسیالیست را تشکیل می دهند.
حزب لیبرال دمکرات که اکنون حزب مخالف دولت است و احتمال دارد که موفق به کسب بیش از 5 درصد آرا برای ورود به ساختار جدید پارلمان شود از حامیان سرسخت عضویت صربستان در اتحادیه اروپا است و رهبر این حزب به طور ضمنی تمایل خود را برای ائتلاف با حزب پیشرو برای تشکیل دولت آینده صربستان بیان کرده است.
حزب لیبرال دمکرات از سیاست همکاری با تمامی کشورها برای پیشرفت کشور در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی حمایت می کند و همچنین حل و فصل مساله کوزوو را در زمانی کوتاه برای آینده کشور بسیار مهم تلقی می کند.
حزب مناطق متحد صربستان نیز از دیگر احزاب سیاسی در صربستان به شمار می رود که سمت های وزارت دارایی و اقتصاد را در یکسال اول تشکیل دولت کنونی بر عهده داشت، ولی در ترمیم کادری دولت در 6 ماه پیش، این حزب با از دست دادن سمت های خود از دولت اخراج شد.
احتمال اینکه این حزب بتواند در ساختار آینده مجلس نمایندگان راه پیدا کند ضعیف است، ولی از سیاست جلب سرمایه داران خارجی و توجه بیشتر سرمایه گذاری در تمامی مناطق صربستان حمایت می کند.
حزب مناطق متحد صربستان از جمله احزابی بود که موجب سرمایه گذاری کارخانه اتومبیل سازی فیات ایتالیا در کارخانه اتومبیل سازی صربستان شد که اکنون کارخانه مشترک اتومبیل سازی صربستان و ایتالیا تحت عنوان ˈکارخانه فیات صربستانˈ، اتومبیل فیات صربستان را تولید می کند که به کشورهای مختلف نیز صادر می شود.
اروپام**2061**1485** 1064
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن