تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816670626




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سالی که نکوست از خردادش پیداست !


واضح آرشیو وب فارسی:افتانا: اجازه دهید تا مثل این چندین سال گذشته کمی تا اندکی دوستانمان خرده بگیرند و شاعرانه نوشتن را بهانه‌ی نپسندیدن اصل ماجرا قرار دهند. پس ... امیدوارانه می‌نویسیم و این ایام فرخنده را امیدوارانه به پایان و امیدوارانه دوباره آغاز می‌کنیم.




سالی که نکوست از خردادش پیداست !


 


 

عجیب، این یک احساس دائمی است که عیدانه نوشتن، رسم و رسوماتی دارد که اصل آن امیدوار بودن به آینده است، والا، ثانیه‌ی آخر بیست و نهم اسفندماه هر سال، واقعا، چه فرق اساسی با ثانیه‌ی اول فروردین ماه سال بعدش داشته و دارد که این همه به تکاپوی همه ساله می‌افتیم. 

اجازه دهید تا مثل این چندین سال گذشته کمی تا اندکی دوستانمان خرده بگیرند و شاعرانه نوشتن را بهانه‌ی نپسندیدن اصل ماجرا قرار دهند. پس ... امیدوارانه می‌نویسیم و این ایام فرخنده را امیدوارانه به پایان و امیدوارانه دوباره آغاز می‌کنیم. 

۱- این روزها زمان جشن گرفتن دومین سالگشت افتتاح شورای عالی فضای مجازی است. شورائی که بارها گفته‌ایم و گفته‌اند که می‌تواند نقطه‌ی عطفی در قرار گرفتن حوزه فاوا به مقام رفیع خود باشد. شورائی که با تصویب آغاز به کارش از جانب بالاترین مقام کشور و به موازات تنها دو شورای عالی بالاسری ، اصالت و اهمیت آن را از جانب مقام عالی رهبری صحه گذاشته و عاقلانه است که از این فرصت بی‌نهایت کمال استفاده را نمود. 

سالگردی که امروز ناخودآگاه تنها زیر لب زمزمه می‌کنیم که عیبی ندارد ! ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. امسال، اگرچه سالگرد دوم شورا است اما، انگاری آغاز راهش تازه شروع شده و استقرار آن را در جایگاه رفیع خود به فال نیک باید گرفت. گذر و پرسه‌ی دوساله شورا در موضوعاتی که اساسا حوزه‌ای بس کوچکتر از هدف‌گذاری آن بوده است، زمانی گرانقدر را از تمامی آنان که به این رویکرد کلان‌گرا امیدوارانه چشم دوخته بودند، به هدر داد. 

اما ... عیبی ندارد ! صادق باشیم و دیگر یاد بگیریم که زین پس، منصوبین، به جایگاه‌ها بزرگی مجدد عطا کنند نه جایگاه به منصوبین. و این اتفاق میمونی است که در دبیر فعلی شورا به روشنی مشهود بوده و می‌توان به آینده روشنی از آن امید بست. 

۲- باور کنیم که هنوز انتخاب وزیر بهترین گزینه‌ای بوده است که می‌بایست. انتخاب مردی از حلقه‌ی نخست ریاست‌جمهوری با سابقه‌ی استراتژیک و بین‌المللی، می‌تواند و البته فرصتی است که باید، جدی و هدفمند تلقی گردد تا شاید حوزه‌ی فاوا به جایگاه رفیع خود قدم بگذارد. دوباره یادآوری کنیم که آدم ها باید به جایگاه‌های اصلی کشور اعتباری بیشتر ارزانی کنند و نه جایگاه‌ها به آدم‌ها و این اعتبار، با انتخاب دکتر واعظی تا به امروز، واقع‌گرایانه، اندک نبوده است. کمی آرام بنشینیم و همین شش ماهه گذشته را نه با مرام ایده‌آل‌گرا، با عقبه‌ای که صادقانه نگاهش کنیم، کم مشکلات به ارث نگذاشته است، ورقی بزنیم. لااقل ! موضوعاتی که گفتنش در این سالها، شبیه اسمش‌رو نَبَر در شهر موش‌ها بوده است، امروز، از زیر خروارها کاغذ بیرون آمده و دوباره مطرح گردیده است. 

از جزئیات در این فرصت اندک نام بردن، شاید در این برهه‌ی زمانی و در مسیری که گام‌های نخست آن برداشته می‌شود، ایجاد خللی ناخودآگاه نماید. لذا کمی و بازهم کمی دیگر صبر کنیم. حتما خروجی این انتخاب توسط همه قابل اندازه‌گیری خواهد بود. 

۳- ایران پس از تحریم، چالش و دل‌نگرانی است که می‌بایست این روزها به دقت بر آن تمرکز نمود. خصوصا در حوزه فاوا با توجه به تغییرات ژرف صورت پذیرفته در چند سال اخیر که همراه با تحریم ناجوانمردانه بر ایران همراه بوده است، تشنگی زایدالوصفی را برای همگان ایجاد نموده است. فراموش نکنیم که فناوری، قطاری رو به جلوست که همواره می‌بایست در نزدیک‌ترین ایستگاه به امروز آن سوار بر آن گردید.
 
لذا ، مراقبت کنیم که کاسبان آن سوی مرزها، امکانات و تجهیزات در انبار مانده‌ی خود را که به واسطه‌ی تغییرات سریع فناوری در این سال‌ها ، خاک خورده و مشتری ندارند، در همکاری با سودجویان، به اسم دانش روز بارمان نکنند. خصوصا در راستای پروژه شبکه ملی اطلاعات که بی‌اغراق توجه ویژه دولت یازدهم به آن، می‌تواند دوراندیشانه‌ترین و تاثیرگذارترین برنامه کشوری باشد، می‌بایست توجه ویژه‌ای بر این موضوع را سرلوحه تصمیم‌گیران قرار داده و بیهوده توسعه را از انبارهای خاک خورده‌ی غیرچینی‌ها در برنامه قرار ندهد. 

کمی به مستندات روز دنیا نگاهی بیاندازیم ! امروزه دیگر مفهوم شبکه‌ی انتقال و شبکه‌ی دیتا جدا از یکدیگر وجود نداشته و ندارد ولذا ، کمی صبر و حوصله کنیم ! شاید تدبیر یک و امید یک ، نیاز به تغییراتی کوچک !! در حد یکی شدن هر دو پروژه در قالب یک شبکه داشته باشد... شاید ! 

۴- باور داشته باشیم که ایران امروز دارای سواد دیجیتالی اندکی است. خصوصا ، با رفع آرام آرام تحریم‌ها ، خلل کم بودن سواد دیجیتالی نمود بیشتری خواهد یافت. اگرچه ، جملات معروفی مانند: "فرزند من از خودم بیشتر کار با موبایلم را بلد هست" و یا "این بچه‌ی کوچک پدرش را در فضای مجازی جا می‌گذارد"، سالهاست این خلع را نمایش داده و به وضوح به تصویر کشیده است.
 
نهضت سوادآموزی دیجیتالی در این راستا می‌تواند تغییراتی اساسی در جامعه ایجاد کند. تغییراتی که مشابه نهضت سوادآموزی کشور در سال‌های اولیه انقلاب شکوهمند اسلامی، تاثیراتی ژرف در آینده کشور ایجاد خواهد نمود. فراموش نکنیم که نهضت سوادآموزی دیجیتالی هرگز برای توسعه دانش فنی بنا گذاشته نشده و در پی توسعه دانش کاربردی فضای مجازی در تمامی لایه‌ها می‌باشد تا از یکسوی بهره‌وری حوزه کاربردی فاوا را افزایش داده و از سوی دیگر تهدیدات آن را به حداقل ممکن برساند. 

به عنوان یک پروژه ملی ، با افزایش سواد دیجیتالی، دست تصمیم‌گیران برای ایجاد نسل دوم سامانه پالایش فضای مجازی بازتر از قبل خواهد شد تا بتوانند با هوشمند ساختن ابزارهای فیلترینگ که امری شدنی از جایگاه مهندسی می‌باشد، امر مهم و اساسی پاک‌سازی فضای مجازی را آغاز نموده و براساس مصرف‌کننده، تصمیم به نمایش محتوا را برنامه‌ریزی نمایند. 

تکراری است اما دوباره باید تکرار کرد که : مردم ایران زمین، از قرن‌های بسیار قدیم و وسطائی، انسان‌هائی کاملا اخلاق‌گرا و متمدن بوده و اگر ایشان را از خطراتی که متاسفانه وظیفه‌ی حفاظت از آن بی‌جهت تنها بر حاکمیت نهاده شده است را به آنان گوشزد نمائیم، خود بهترین حافظین اخلاق و اجتماع بوده و خواهند بود. 

۵- فاوا صنعت است، این را با تمام وجود ودر برنامه‌های اجرائی کشور باور کنیم. سال‌هاست که صنعت فاوا در قالب بسیار کوچک و استکانی، تنها به عنوان ابزاری در کنار دیگر صنایع مولد کشور در ایران مطرح گردیده و سقف پرواز آن بسیار پائین‌تر از آنچه می‌تواند، تصویر گردیده است. 

فاوا به سهولت می‌تواند اقتصاد تک محصولی ایران را به اقتصادی کاملا مولد و تاثیرگذار در سطح جهانی تبدیل نماید. اقتصادی که خود بازوی قدرتمندی برای چانه‌زنی‌های سیاسی در دستان مدیران ارشد کشور باشد. فروش نفت، فروش دارائی ملی است که نمی‌بایست از این جمله کوتاه به سادگی گذر کرد. 

اما، حتی اگر از این مسئله بسیار مهم و حیاتی نیز بگذریم و اگر فرض محال کنیم که تمام قیمت فروش یک بشکه نفت صد دلاری سود خالص برای کشور باشد (که این موضوع نیز امری محال در محال است)، با فروش روزانه سه میلیون بشکه نفت (که این قصه، لااقل در وضعیت فعلی صنعت پیر نفت کشور نیز اساسا در دسترس نیست)، درآمد کشور هند تنها از صادرات خدمات حوزه فاوا در سال برابر با فروش یکساله نفت کشور با فرضیات محال‌گونه‌ی فوق می‌باشد.
 
از مثال‌های عدیده‌ای دیگر در کشورهائی مانند سنگاپور، مالزی، تایوان، کره‌جنوبی (خصوصا در مقابل برادر شمالی‌اش)، تایلند (با آن تاریخ اقتصادی پر از سئوال و تعجب‌اش)، ایرلند (با استعمار بی سرو صدای هنوز در کنار انگلیس‌اش)، اوکراین (با تمامی این همه چالش سیاسی‌اش) و در راس همه چین (با تغییرات باورنکردنی در آن جمعیت فراوان‌اش) بگذریم.
 
باور کنیم که فاوا صنعت است، در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که جدی‌مان نگرفتند!! در اقتصاد مقدس مقاومتی نشان دهیم که این حوزه‌ی کاملا دانش‌بنیان چه نقش عظیمی می‌تواند داشته باشد. باور کنیم و بِباوَرانیم که آینده ایران در صورت توجه به صنعتی بودن این حوزه می‌تواند تغییرات باورنکردنی به همراه داشته باشد. 

عیدتان مبارک ! ما که دوباره زیاد گفتیم و شاید ... بگذریم. عیدتان مبارک !


مرجع : هفته نامه عصر ارتباط

تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: افتانا]
[مشاهده در: www.aftana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن